Youtube tar upp kamp mot annonsblockerare med nya popups

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tycker det är helt rätt, ingen skillnad mot att ladda ner filmer och serier. Vill man väl utnyttja Youtube så är det kanske en bra idé att stödja dom individerna som skapar materialet man konsumerar.

Många skapare gynnas ju aldrig ekonomiskt av sin kanal, och på många sätt är det såna kanaler som håller plattformen levande. Kanalerna verkar ju gynnas bäst av att själva lägga in reklamer (som går att spola förbi) i sina videor. Tycker du att det är lika fel att spola fram 45 sekunder i ett betalt segment som att använda adblocker på sajten?

Permalänk
Medlem

Planerar de lägga ner Premium lite eller var har de gömt priset för det?

https://www.youtube.com/premium

Vad menar de med annonsfritt? De flesta creators har ju annonser i sina klipp? Stora delar av youtube är annonser på ett eller annat vis, reviews(det främsta jag tittar på) är tydligt vinklade?

För vår del är det enkelt, skippa Youtube. 179 kr / mån för familj inkl inbäddad reklam är skrattretande dålig deal. De tror att man kan ta lika mycket eller mer än vad streamingtjänsterna tar samtidigt som de inte har i närheten så höga produktionskostnader?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, Tja,, att vänta på en popup i 30-60 sekunder är ju fortfarande ett bättre alternativ till att tvingas titta på minst 2 reklam snuttar som inte går att skippa. Så det blir väl tummen upp för detta.

Dom skrev väl inte hur många gånger denna skylt kommer komma upp dock...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Då blir det till att ladda ned videor i förväg och spela upp dom lokalt om det blir några sådana här dumheter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Planerar de lägga ner Premium lite eller var har de gömt priset för det?

https://www.youtube.com/premium

Vad menar de med annonsfritt? De flesta creators har ju annonser i sina klipp? Stora delar av youtube är annonser på ett eller annat vis, reviews(det främsta jag tittar på) är tydligt vinklade?

För vår del är det enkelt, skippa Youtube. 179 kr / mån för familj inkl inbäddad reklam är skrattretande dålig deal. De tror att man kan ta lika mycket eller mer än vad streamingtjänsterna tar samtidigt som de inte har i närheten så höga produktionskostnader?

Ja ganska tydligt vad annonsfritt är. Utan annonserna som kommer före, under eller efter en video. De klipper inte sponsrade segment i videorna om du tänkte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Många skapare gynnas ju aldrig ekonomiskt av sin kanal, och på många sätt är det såna kanaler som håller plattformen levande. Kanalerna verkar ju gynnas bäst av att själva lägga in reklamer (som går att spola förbi) i sina videor. Tycker du att det är lika fel att spola fram 45 sekunder i ett betalt segment som att använda adblocker på sajten?

Problemet med att jämföra med reklam i videos gjorda av skaparen är att han inte får betalt mer eller mindre bara för att jag spolar förbi den biten eller inte, han får betalt antingen för att han bidrar till X sålda produkter/tjänster eller för att han har X antal visningar per video / vecka / dag osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har avbrutit alla streamingtjänster sedan något år tillbaka då jag endå mest spelar spel och kollar på Youtube. Har inte haft Spotify sedan 2014 så Youtube Premium är en utmärkt deal för mig då den täcker både mina video och musik streaming behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet med att jämföra med reklam i videos gjorda av skaparen är att han inte får betalt mer eller mindre bara för att jag spolar förbi den biten eller inte, han får betalt antingen för att han bidrar till X sålda produkter/tjänster eller för att han har X antal visningar per video / vecka / dag osv.

Vad är problemet?
Tycker det är bra på poddar där jag spolar förbi reklamsegment om jag är rastlös, och vissa gånger lyssnare jag faktiskt igenom reklamerna. Skulle inte säga att annonsörerna gynnas av att tvinga upp reklamen i ansiktet utan snarare att de lär gynnas av att göra lite underhållande segment som man gärna ödslar några minuter åt.

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Dom skrev väl inte hur många gånger denna skylt kommer komma upp dock...

tja.. om dom poppar upp den varje gång dom tänkte visa reklam... så är det ju fortfarande bra, för man slipper reklamen.
men,,, naturligtvis så är det ju en skitirriterande grej som kommer få en att gå och göra nått annat istället för att titta på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Ja ganska tydligt vad annonsfritt är. Utan annonserna som kommer före, under eller efter en video. De klipper inte sponsrade segment i videorna om du tänkte det.

Ja, fast youtube har hittat på sin egen förklaring på vad annonsfritt är, det är uppenbarligen inte annonsfritt? HBO MAX och Netflix är helt reklamfria och deras produktionskostnad lär vara långt över Youtube och deras producenter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, fast youtube har hittat på sin egen förklaring på vad annonsfritt är, det är uppenbarligen inte annonsfritt? HBO MAX och Netflix är helt reklamfria och deras produktionskostnad lär vara långt över Youtube och deras producenter.

Betala för att slippa youtubes pålagda annonser runt videor de tillgängliggjort.
Inte betala för en garanti att inget sponsrat innehåll eller produktplacering kommer att förekomma.
Netflix och HBO produktionskostnad? Netflix köper rättigheter i huvudsak. Men även där kommer du ju inte undan produktplacering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Betala för att slippa youtubes pålagda annonser runt videor de tillgängliggjort.
Inte betala för en garanti att inget sponsrat innehåll eller produktplacering kommer att förekomma.
Netflix och HBO produktionskostnad? Netflix köper rättigheter i huvudsak. Men även där kommer du ju inte undan produktplacering.

Fast nu vrider du på orden och deras betydelse lite som Youtube försöker göra. Produktplacering är när man ex får se någon dricka från en Coca-Cola burk men utan att ändra fokus\kontext(för mig helt okay). Det är därmed lättare att missa och det är inte heller uppenbart att det skulle vara någon form av reklam\sponsring. På youtube handlar det ofta om "riktig" reklam där man tvingar tittare att skifta fokus från kontextet och istället fokusera på produkten\tjänsten medan den presenteras från sin bästa sida. Produktplacering är 99% av fallen mycket mer diskret medan reklam är väldigt påträngande, så pass att det många gånger blir en obekvämlighet(om man nu inte älskar reklam vill säga). Men det slutar inte där, många reviews är dessutom hårt vinklade(sponsrade) vilket gör dem vilseledande och värdelösa för något annat än att bara för en titt på produkten\tjänsten.

Både HBO och Netflix producerar en hel del men absolut, de köper också rättigheter. Mycket riktigt kan det förekomma produktplacering men absolut inte reklam\sponsring så som är så gott som standard på Youtube. Jag har väldigt svårt att se att Youtube skulle ha ens nära samma omkostnader som ex HBO MAX och Netflix har men om du har något underlag som säger motsatsen får du gärna länka.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Tips till er som också är trötta på att alla videos är fulla med sponsor-segment:

Installera Sponsorblock, så skippas det automatiskt 😎!
https://sponsor.ajay.app/

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Vad är problemet?
Tycker det är bra på poddar där jag spolar förbi reklamsegment om jag är rastlös, och vissa gånger lyssnare jag faktiskt igenom reklamerna. Skulle inte säga att annonsörerna gynnas av att tvinga upp reklamen i ansiktet utan snarare att de lär gynnas av att göra lite underhållande segment som man gärna ödslar några minuter åt.

Ändrar inte faktumet att med att spela förbi reklam i en video är det inget fel på kontra att köra med addblocker är ingen skillnad mot att pirata ner en film/serie.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ändrar inte faktumet att med att spela förbi reklam i en video är det inget fel på kontra att köra med addblocker är ingen skillnad mot att pirata ner en film/serie.

Håller inte med. Finns inget fel med att ex. ladda ner alla videor du vill från youtube och spara dom på en hårddisk. Sedan titta på dem med vlc. Och därmed kringgå annonserna på sajten. Det är lika tillåtet att slå av ljudet och blunda så fort annonserna börjar visas, vilket uppnår samma effekt.

För att ta ett annat exempel kan man öppna en hemsida med "läsläget" på ex ipad och därmed ditcha alla bilder och annan störande grafik. Då får man bara själva nyhetsartikeln i plain text vilket är "ingen skillnad mot att pirata ner artikeln" då man inte exponeras för störande reklam. Jag anser att det är upp till användaren hur man visar en viss webbsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ändrar inte faktumet att med att spela förbi reklam i en video är det inget fel på kontra att köra med addblocker är ingen skillnad mot att pirata ner en film/serie.

Lycka till att få någon fälld för att de spolar förbi reklamsnuttar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fast nu vrider du på orden och deras betydelse lite som Youtube försöker göra. Produktplacering är när man ex får se någon dricka från en Coca-Cola burk men utan att ändra fokus\kontext(för mig helt okay). Det är därmed lättare att missa och det är inte heller uppenbart att det skulle vara någon form av reklam\sponsring. På youtube handlar det ofta om "riktig" reklam där man ber tittare att skifta fokus från kontextet och istället fokusera på produkten\tjänsten medan den presenteras från sin bästa sida. Produktplacering är 99% av fallen mycket mer diskret medan reklam är väldigt påträngande, så pass att det många gånger blir en obekvämlighet(om man nu inte älskar reklam vill säga). Men det slutar inte där, många reviews är dessutom hårt vinklade(sponsrade) vilket gör dem vilseledande och värdelösa för något annat än att bara för en titt på produkten\tjänsten.

Både HBO och Netflix producerar en hel del men absolut, de köper också rättigheter. Mycket riktigt kan det förekomma produktplacering men absolut inte reklam\sponsring så som är så gott som standard på Youtube. Jag har väldigt svårt att se att Youtube skulle ha ens nära samma omkostnader som ex HBO MAX och Netflix har men om du har något underlag som säger motsatsen får du gärna länka.

Det är du som håller på o försöka säga att dom inte gör vad dom säger att dom gör.
Vad menar du är för reklam som inte kommer att försvinna när man betalar youtube premium? (som inte är produktplacering eller sponsrade segment) Och som du anser att de ger sken om bör försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag råkade köra lite DuTub utan reklamblock häromdagen, det var faktiskt inte så farligt när det var 1 reklamsnutt, men tyvärr så var det oftast 3-5 stycken. Hade man kunnat nöja sig med 1 reklamsnutt och aldrig visa samma reklam mer än 1 gång per dygn, så hade reklam inte varit en plåga, jag tror inte reklammakarna tjänar något substantiellt på att irritera folk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Entusiast

Ublock Origin funkar problemfritt i webläsaren, Revanced funkar problemfritt i telefonen... På TV'n gör jag så att jag backar ut om det börjar med en 20s reklamsnutt, in igen och då kommer det oftast två reklamsnuttar där första är 6 sekunder. Låter den första gå, backar sen ut o sen in igen så startar videon. Egentligen ingen massiv tidsbesparing och reklamsnuttarna en bit in i videon är inget man kan göra åt saken... Men det har bara blivit en grej jag gör

Permalänk
Medlem

Reklam är fritt att ta del av och fritt att undvika, därmed är tjänsten fri att nyttja gratis.
Är det ett problem med att de tillhandahar en gratistjänst så får de göra om den till en betaltjänst.

För övrigt är piratkopiering olagligt, att undvika reklam är inte det. Dessa går ej att likställa, de är två olika saker.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Det är du som håller på o försöka säga att dom inte gör vad dom säger att dom gör.
Vad menar du är för reklam som inte kommer att försvinna när man betalar youtube premium? (som inte är produktplacering eller sponsrade segment) Och som du anser att de ger sken om bör försvinna.

Vad är det som är så svårt att förstå? De vill man ska betala 179/119 kr / mån för något som de kallar annonsfritt. Ja absolut deras egna annonser plockas bort men man tillåter fortfarande producenterna att flika in annonser och sponsringar d.v.s det blir i många fall INTE reklamfritt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad är det som är så svårt att förstå? De vill man ska betala 179/119 kr / mån för något som de kallar annonsfritt. Ja absolut deras egna annonser plockas bort men man tillåter fortfarande producenterna att flika in annonser och sponsringar d.v.s det blir i många fall INTE reklamfritt.

Ganska irrelevant invändning anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lycka till att få någon fälld för att de spolar förbi reklamsnuttar.

Asså läser du ens? Aldrig sagt att det är fel att spola förbi reklam som är en del av videon. Antingen har skaparen redan fått betalt eller så har han uppenbarligen misslyckats med att göra ett intressant och roligt reklam segment i videon.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ge mig ad free och background play för hela familjen för 50 SEK/månad, så har vi en deal.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Om man däremot har en server som bara lyssnar på DNSanrop och har en cheklista på vad som ska släppas igenom så kommer den inte kunna se skillnade på olika delar av en hemsida. För hemsidans komponenter laddas ju inte som en helhet på en sådan server. Det är bara DNSanrop där.

Är du säker på att Adguard fungerar på det viset?

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Asså läser du ens? Aldrig sagt att det är fel att spola förbi reklam som är en del av videon. Antingen har skaparen redan fått betalt eller så har han uppenbarligen misslyckats med att göra ett intressant och roligt reklam segment i videon.

Youtube har tjänat ihop tillräckligt för att bjuda alla gratis reklamfritt på alla videos i hundra år:
YouTube generated $29.2 billion revenue in 2022

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Youtube har tjänat ihop tillräckligt för att bjuda alla gratis reklamfritt på alla videos i hundra år:
YouTube generated $29.2 billion revenue in 2022

Revenue är dock inte vinst.
Twitter hade $5 billion i revenue 2021 och förlorade $220 miljoner.
Tror youtube tjänar pengar men det är nog inte super profitable procentmässigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Dagen jag inte kan ta bort adds i youtube är dagen jag slutar använda skiten.
Alphabet drog in 60 miljarder dollar i vinst 2022. Går ingen nöd på deras kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Youtube har tjänat ihop tillräckligt för att bjuda alla gratis reklamfritt på alla videos i hundra år:
YouTube generated $29.2 billion revenue in 2022

Och vad spelar det för roll? Om ett taxi företag går med 1 biljon i vinst ett år anser du då att dom måste köra folk gratis?

Visa signatur

here we go!