Youtube tar upp kamp mot annonsblockerare med nya popups

Permalänk
Melding Plague

Youtube tar upp kamp mot annonsblockerare med nya popups

För att sätta stopp för annonsblockerare i webbläsaren testar Youtube att störa användare med timerförsedd dialogruta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt YouTube Premium Lite för att slippa reklamen på alla mina enheter. Tycker det är en OK deal men jag tror YouTube skjuter sig själva lite i foten om de försöker tvinga på tittarna än mer reklam än de redan gör. Mängden har ändå ökat avsevärt senaste åren.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Mängden reklam är nästan medvetet för att få folk att betala för sig. 2-4 reklamfilmer innan en kort video och även reklam i själva videon från den som har skapat videon. Youtube har nog inte en lätt väg framför sig till att få folk att betala för sig eller sluta använda adblockers.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Då är rutan lika lång som de ads jag får ändå? Då är denna ändå trevligare än ads lol.
Någon dag kanske, Men betalar inte 69kr i månaden för bara att ta bort ads. Hade de slängt in background play så jag kan lyssna på vissa youtube långa poddar på väg till jobbet så hade jag nog skaffat det.

Tråkigt att man måste få allt eller typ ingenting. Jag har redan spotify, behöver inte en till likadan och då är jag mycket mindre sugen på att betala så mycket för bara ad free.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att den inte reagerar på blockerare även när man har premium. Jag använder blockerare för att få bort störande element, t ex "cards" som många lägger in och förstör sina videor med. Om jag inte kan fortsätta blockera dem blir det jäkligt jobbigt att använda YT framöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Tror att en del av problemet med youtube är att demografin för youtubeanvändare inte helt överlappar med de som har bra inkomst.
Främst tänker jag väl då på att en yngre generation bytt ut TVn mot youtube.

Den bilden stämmer säkerligen inte för alla. Inte för mig heller.

Men när jag ser på vanliga familjer omkring mig så är det ungarna som vill ha youtube - och föräldrarna är mer intresserade av HBO, sportpaket, netflix and so on.
Följdfrågan då är i vilken utsträckning ungdomar kringgår popups/reklam - kontra att övertyga sina päron att betala för en streamingtjänst de själva inte använder så mycket.

Givetvis har google koll på det här också - och de gränserna håller väl på att förskjutas också med tiden. Så kanske är tiden mogen för dem att pusha ändå? Men ja - kanske är det för tidigt fortfarande...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken typ av adblockers det handlar om. Är det den i webbläsaren eller den man får om man ändrar i dns montro.

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet men får egentligen Google blockera dig, om än bara 30 sekunder ifall man använder annons blockerare?

https://nordichardware.se/nyheter/ad-blocker-blockering-kan-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Då är rutan lika lång som de ads jag får ändå? Då är denna ändå trevligare än ads lol.
Någon dag kanske, Men betalar inte 69kr i månaden för bara att ta bort ads. Hade de slängt in background play så jag kan lyssna på vissa youtube långa poddar på väg till jobbet så hade jag nog skaffat det.

Tråkigt att man måste få allt eller typ ingenting. Jag har redan spotify, behöver inte en till likadan och då är jag mycket mindre sugen på att betala så mycket för bara ad free.

Fast det finns background play med premium? Använde det på vägen till jobbet idag.

Permalänk
Medlem

Tur man tecknade ett premium Lite för ett par dar sen, dumt att man inte gjort det tidigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Man ska inte belöna tjat. Gör man det får man en jävligt jobbig unge eller hund eller vad det nu kan vara. Det är givetvis rimligt att applicera samma princip på företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Gammal nyhet men får egentligen Google blockera dig, om än bara 30 sekunder ifall man använder annons blockerare?

https://nordichardware.se/nyheter/ad-blocker-blockering-kan-s...

Man behöver inte läsa av nåt. Det räcker att se om den data som borde skickas, baserat på den reklam som är planerad att visas för den användaren, inte blir efterfrågad. Om det är så, är slutsatsen att reklamen är blockerad.
Det är lite som att inte svara i telefon. Den som försöker ringa vet ju att nåt är stopp i andra änden, utan att behöva läsa av den uppringda telefonen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ännu en ursäkt att dra ner på skärmtiden? Ja, varför inte ^^

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Då är rutan lika lång som de ads jag får ändå? Då är denna ändå trevligare än ads lol.
Någon dag kanske, Men betalar inte 69kr i månaden för bara att ta bort ads. Hade de slängt in background play så jag kan lyssna på vissa youtube långa poddar på väg till jobbet så hade jag nog skaffat det.

Tråkigt att man måste få allt eller typ ingenting. Jag har redan spotify, behöver inte en till likadan och då är jag mycket mindre sugen på att betala så mycket för bara ad free.

Kostar 15 sek/månaden för full Premium via Argentina VPN.

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Kostar 15 sek/månaden för full Premium via Argentina VPN.

Behöver man då använda VPN:et varje gång man använder YouTube eller är det bara för att starta prenumerationen?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man nästan inte har någon streamingtjänst kvar överhuvudtaget känner jag att att YT Lite faktiskt är värt det, speciellt när det kommer till att titta från något ställe som inte kan blockera med tredjepartstillägg.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Det kommer nog bita YT lite i baken, då det blir ännu mer attraktivt att följa kreatörer på andra siter istället.
Känner att om jag vill betala för att se en kreatörs klipp utan reklam att jag istället hellre sponsrar de specifikt på Patreon, Playeur/Utreon eller liknande. Då vet man att mer av pengarna går direkt till de som skapar innehållet.

Känner på mig att Adblocker skaparna inte kommer att ta det lugnt, så de kommer nog försöka att ta sig förbi YT´s påhitt så gott de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Fast det finns background play med premium? Använde det på vägen till jobbet idag.

Ja full premium ja. Men är rätt surt att betala för att få premium lite + spotify konkurent bara för att komma åt bakgrundsspelning när man redan har spotify, eller om man skulle haft apple music/tidal för den delen.
Betalar redan 110 eller något sånt för spotify, och då vill man inte betala 60kr extra för att bara kunna låsa skärmen.

Skrivet av headphoneninja:

Kostar 15 sek/månaden för full Premium via Argentina VPN.

Och adblock är gratis..om man nu ska vara en sån. Men hade de tagit sub 50kr för lite så hade jag nog redag haft det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Och kan väl medge att jag hellre ser en tråkig textbaserad popup som klagar på att jag använder annonsblockerare än att se all reklam.

Permalänk
Medlem

Berör detta DNS-filtrering av reklamen (använder inte Youtube i någon större grad)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Gammal nyhet men får egentligen Google blockera dig, om än bara 30 sekunder ifall man använder annons blockerare?

https://nordichardware.se/nyheter/ad-blocker-blockering-kan-s...

Jag kör adblocker på youtube men det är ju deras plattform, de får i mina ögon göra precis vad de vill.
Vill de ge mig 18 minuter reklam eller blockera mig helt så är det absolut reko!
För mig är det som leechat netflix: nice när man har det, kollar inte speciellt mycket och skulle inte sakna det om jag inte hade tillgång till det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Skulle det hade varit EN 3-5 sekunders reklam i början av videon, hade det varit ok i mina ögon. Men när de försöker att visa upp mer reklamtid än själva videon du vill komma åt... Nej tack. AddBlock tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Endraya:

Berör detta DNS-filtrering av reklamen (använder inte Youtube i någon större grad)?

Youtube använder samma servrar för content och ads verkar det som. DNSblockerar man reklamservrarna så får man problem att ladda videos också.
Så jag skulle säga att det inte påverkar det läget riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Youtube använder samma servrar för content och ads verkar det som. DNSblockerar man reklamservrarna så får man problem att ladda videos också.
Så jag skulle säga att det inte påverkar det läget riktigt.

Påverkar det även Adguard? Adguard fungerar utmärkt att slippa reklam på Youtube hittills och det mesta i övrigt, sällan behöva bekräfta kakor.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

60 sekunder? Då kan man ju kolla Sweclockers undertiden 🙂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Skulle det hade varit EN 3-5 sekunders reklam i början av videon, hade det varit ok i mina ögon. Men när de försöker att visa upp mer reklamtid än själva videon du vill komma åt... Nej tack. AddBlock tack!

Ja den senaste tiden har det ploppa upp bra lång ”reklam” rent av rena reportage upp till 11-15 min långa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Reklamblockerarna får väl implementera funktionalitet som även tar han om denna ruta...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Fascinerande att reklam nu används som irritationsmoment för att tvinga folk att betala för att slippa. Det är så man drar in pengar.

Reklamen använd alltså inte längre för att sälja produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sasfoxi:

Påverkar det även Adguard? Adguard fungerar utmärkt att slippa reklam på Youtube hittills och det mesta i övrigt, sällan behöva bekräfta kakor.

Annonsblockerare du kör i webläsaren fungerar annorlunda. Där blockeras olika element av en hel hemsida enligt ett gäng olika instruktioner.
Här går det att blockera att vissa element ska köras eller hämtas medan andra är opåverkade.

Om man däremot har en server som bara lyssnar på DNSanrop och har en cheklista på vad som ska släppas igenom så kommer den inte kunna se skillnade på olika delar av en hemsida. För hemsidans komponenter laddas ju inte som en helhet på en sådan server. Det är bara DNSanrop där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu har jag själv premium för det blir bara enklare när jag kör på mobilen + youtube music. Men det kanske går att högerklicka och blockera rutan med ublock origin? Nu har ju google så mycket resurser så de borde kunna klara detta men det funkar på ganska många sidor med sådana varningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW