Permalänk
Medlem

4k tv till datorn

Halloj, planerar att skaffa en 4k tv att koppla till datorn och sitta och spela i soffan istället för något skrivbord då jag mer är av en casual.

Jag undrar dock om en 4k tv fungerar på samma sätt som en datorskärm när den är kopplad till dator. Alltså att man kan välja resolution inne i spelet eller desktop osv.

Sen finns det några tips vilken tv som är prisvärd? Budget runt 5-10k. Tv kommer förmodligen bara att bli använd tillsammans med datorn då jag aldrig tittar på vanlig tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Halloj, planerar att skaffa en 4k tv att koppla till datorn och sitta och spela i soffan istället för något skrivbord då jag mer är av en casual.

Jag undrar dock om en 4k tv fungerar på samma sätt som en datorskärm när den är kopplad till dator. Alltså att man kan välja resolution inne i spelet eller desktop osv.

Sen finns det några tips vilken tv som är prisvärd? Budget runt 5-10k. Tv kommer förmodligen bara att bli använd tillsammans med datorn då jag aldrig tittar på vanlig tv.

En tv kopplad till datorn fungerar precis på samma sätt som en datorskärm, jag sitter själv med en LG 55" OLED tv kopplad till min dator, dock har jag den på mitt skrivbord som är 800 mm djupt, det fungerar bra för mig.

Jag skulle vänta framåt blackfriday/blackweek för bättre priser alt mot jul och nyår då dom säljer ut fjolårets modeller till bra priser. Nu är det svårt att hitta en LG med OLED panel för mindre än 15K.

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara id'e att kolla om den tilltänkta tvn har "game mode" eller motsvarande, kan kännas lite segt att spela på tv apparater pga hög latens även om det bara är casual spelande. Tror dock att många nyare tv apparater har "game mode" alternativt lägre latens än apparaterna hade för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en bra TV att spela på skulle jag kolla upp att den har HDMI 2.1 för 120Hz och VRR , så kommer det bli en bra upplevelse för gaming IMO

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺

De enda gångerna man har ett game mode som är "game mode" utan att ge lägre latens och mest består märkliga färg-inställningar är på en del väldigt enkla bottenskrapsmodeller.

Även de TV-märken som en gång var erkänt trögare/högre latens likt Philips, Panasonic och Sony är idag nere på 10–20 ms och ännu lägre vid 120 Hz. Går man på OEM-märkena kan det fortfarande vara relativt hög latens i spelläget om 30–50 ms, till exempel många av de Vestel-byggda apparaterna verkar ha hög latens fortfarande, dvs Sharp, Nokia och Andersson liknande kan fortfarande ha dessa nivåer även i spelläget. Flera av de enklare Philips-modellerna – ofta de utan Ambilight – kan vara just sådana apparater.

Så ett generellt råd, likt de ovan är att sikta på apparater som har en uttalat spelfunktion likt 120 Hz-lägen. Då är det en låg latens också.