Intel siktar lågt med ny instegsprocessor

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Har kollat lite på det, men det är ju en djungel när det gäller AMDs konsumentplattformar och ECC-stöd. Har sett flera som klagat över att deras moderkort som ska ha stöd för ECC inte har det i praktiken, eller inte fullt ut. Sen skulle det väl gärna vara med integrerad grafik också så att jag slipper stoppa in ett extra kort i vad som förhoppningsvis ska vara ett ganska kompakt chassi.

Doh, btw, om du ska köra ESXI på den så kan du ju leta upp en MacPro (tunnan från 2013), den har ju allt från 4-12c/8-24t) och ECC minnen. Min andra server är sån, och det fungerar väldigt bra. Dock ska du undvika den med 4c/8t då den inte har stöd för ESXI. (Får "fatal error" randomly vid omstart och då får man installera om allt).

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Doh, btw, om du ska köra ESXI på den så kan du ju leta upp en MacPro (tunnan från 2013), den har ju allt från 4-12c/8-24t) och ECC minnen. Min andra server är sån, och det fungerar väldigt bra. Dock ska du undvika den med 4c/8t då den inte har stöd för ESXI. (Får "fatal error" randomly vid omstart och då får man installera om allt).

Nej, ingen ESXi. Har inget behov av det egentligen då min befintliga NAS bara delar ut filer på det lokala nätet och agerar filserver för privat bruk utåt. Har något torrent program och Plex på den också bara för att, men används knappt. Kör ZFS och tänkte göra det på min framtida också, och den gillar dels ECC minne med tanke på hur mycket den jonglerar data där, och inte virtualisering då den gärna vill ligga direkt mot metal. Skulle i så fall behöva köpa till HBA med passthrough, vilket känns som overkill för mig, för att inte nämna vad de kostar. Har i dagsläget någon gammal 4c Operton som egentligen räcker till, så typ en i3 9100 räcker till och blir över.

Just därför det vore trevligt om AMD eller Intel kunde ha någon modell i det segmentet, men tyvärr är det nog för litet för att de ska bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Min partner kör fortfarande en Athlon 5350 som sin HTPC tillsammans med ett GTX750Ti (hämtat från elektronikåtervinningen). Datorn börjar bli lite långsam i mina ögon, men i hennes värld är den fortfarande bra och ändamålsenlig. Jag köpte den till henne 2014, processorn kostade 499kr och moderkortet 299kr sedan fick hon 16GB DDR3 som jag hade liggandes...

Det var verkligen en extremt unik release av AMD. Kändes lite som "folkets dator", datorkomponenter alla har råd med. Det hade ju varit kul ifall Intel hade kunnat gjort något liknande. Men det faller ofta på dyra moderkortskostnader... Jag vet inte riktigt hur Asus lyckades göra ett AM1 itx-moderkort för 299kr.

EDIT: Men det känns som att billigare produkter idag bakas ofta ihop till ett mindre paket som inte har samma modulära design.

Jag hade också den kombon, men när den började bli seg i Chrome så blev den utbytt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080