Permalänk
Medlem

Köpråd dator till min son

Hej.

Ska köpa en dator till min son och han kommer att programmera i olika språk , jobba med 3d i Blender, jobba med raspberry pi och arduino och spela på datorn så som jag vet nu.
Han spelar roblox mest nu och det är ju inte så krävande för datorn men kan ju bli andra spel så lika bra att den funkar för det med.
Han har specat ihop en dator på webhallen lite snabbt med en som jobbar där och vill ha lite feedback hur den verkar?

Jag själv har inte så stor koll på vad som är bäst och passar bäst ihop med vad osv.
Har mest snappat upp vad den kommer användas till.
Vill ju gärna ha en dator som är stabil ett par år framåt så lika bra att stämma av innan köp.
Datorn behöver inte köpas från Webhallen så gärna tips på inköpsställe.
Budgeten är runt det priset i varukorgen.
Tack.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/362433,355865,355824,3...

Permalänk
Medlem

Vad är viktigast, produktiviteten eller spelandet? Tänker hur mycket extra man ska lägga på CPU t.ex.
Vilken upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmen?
Kommer ni bygga själva? Dvs. måste allt köpas från ett ställe med byggnation eller kan man ta lite olika?
Vill man kunna uppgradera den enkelt i framtiden?
Några krav på utseende?

Bygger ni själva finns det många vägar att gå, därför frågorna ovan.
Två exempel, ett AMD (med CPU fokus) och ett Intel (mer GPU och för att matcha webhallen-bygget med Intel DDR4).

AMD DDR5

Intel DDR4

Man kan göra det bättre än webhallens med byggnation också. Även här en av varje. Denna gång med AMD DDR4 och Intel DDR5 istället, samt olika GPU. Bara för att göra allt extra jobbigt :-D. Skulle egentligen inte rekommendera 4060Ti för tillfället men kanske passar med ett Nvidia (CUDA) med 16GB:

Märks det att jag har ett tråkigt nattskift på jobbet?
Med svar på de första frågorna kan man börja sikta in urvalet mer noggrant.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Just nu mer produktivitet än tunga spel men tänker ändå att man kunna spela lite tyngre spel än roblox iaf.
Tanken är väl att datorn ska sättas ihop i butik men skulle kunna göra det själv om det inte är för komplext.
Uppgradering är ett måste tycker jag.
Utseende är väl att man ska se in på sidan i chassit med rgb belysning/fläktar.
Skärm har jag inte bestämt nån så tar gärna tips på nån bra.

Han har även nämnt att vill jobba med Unreal engine.

Vad gör skillnaden på AMD och Intel?
Edit.
Googlade på CPU och GPU och fatta det som att.
-CPU mer lämpat för spel.
-GPU mer lämpat för grafikkrävande 3d program.
Rätta mig om jag gärna om jag har fel.
Men i det stora hela så borde väl båda funka bra för uppgifterna?
Vill gärna ha en framtidssäker dator som går att uppgradera.

Fylla på med text.
Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Just nu mer produktivitet än tunga spel men tänker ändå att man kunna spela lite tyngre spel än roblox iaf.
Tanken är väl att datorn ska sättas ihop i butik men skulle kunna göra det själv om det inte är för komplext.
Uppgradering är ett måste tycker jag.
Utseende är väl att man ska se in på sidan i chassit med rgb belysning/fläktar.
Skärm har jag inte bestämt nån så tar gärna tips på nån bra.

Han har även nämnt att vill jobba med Unreal engine.

Vad gör skillnaden på AMD och Intel?
Edit.
Googlade på CPU och GPU och fatta det som att.
-CPU mer lämpat för spel.
-GPU mer lämpat för grafikkrävande 3d program.
Rätta mig om jag gärna om jag har fel.
Men i det stora hela så borde väl båda funka bra för uppgifterna?
Vill gärna ha en framtidssäker dator som går att uppgradera.

Frågan med uppgradering är i princip kopplad till skillnaden på AMD och Intel för tillfället. De är båda bra och "bytar slag" med varandra så att säga.
Med Intel om man köper 13e gen kan man som mest uppgradera till 14e gen senare på samma moderkort (14e gen lär komma i slutet av detta år). Dvs. vill man uppgradera CPU sen vid 15e gen behöver man nytt moderkort.
Med AMD om man köper Ryzen 7000 kommer man kunna köpa ny processor år 2025 (kanske längre fram) till samma moderkort.
I övrigt går alla andra delar lika bra att uppgradera.

CPU och GPU googlingen är tvärtom men annars så. Alltså GPU = spel, CPU = till andra programmen. Vissa program kan använda sig av GPU för snabbare resultat. De använder sig då av CUDA eller HIP om det är Nvidia eller AMD. Vad jag kan hitta med den produktivitet han vill hålla på med så spelar det ingen roll med vilken tillverkare det blir på varken CPU eller GPU.

Med de nämnda önskningarna skulle jag ge detta som ett förslag med byggnation.

Bygger man själv kan man gå upp en hel nivå i CPU och resten samma prestanda.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Glömde gå in på skärm men beror på budget där med. Skulle i alla fall säga att 27", 1440p, över 144 Hz med ips panel hade varit ett skönt minimum. En sådan kan kosta 3-4000 kr något kanske (inte lika uppdaterad inom skärmar).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen på allt och att du tar dig tid och hjälper och sätter ihop datorer.
Inte helt enkelt när man inte är så insatt i det hela men intressant helt klart!

Båda ser ju stabila och bra ut, men är sugen på självbygget då cpu:n är ett strå vassare och det känns ändå bra tycker jag.

Hade varit kul och bygga ihop datorn själv men hur komplicerat är det?
Har läst att man ska använda antistatarmband när man monterar ihop den för att avleda statisk elektricitet.
Har du nån bra hemsida/guide som man kan kolla i när man bygger ihop.
Jag vet att min son verkligen hade gillat att sätta ihop den själv.
Men är det lika bra att ta dom som kan detta istället för att ge sig på det?

Ska kolla på skärm med dom preferenserna.
En hel djungel med skärmar som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Hej.

Ska köpa en dator till min son och han kommer att programmera i olika språk , jobba med 3d i Blender, jobba med raspberry pi och arduino och spela på datorn så som jag vet nu.
Han spelar roblox mest nu och det är ju inte så krävande för datorn men kan ju bli andra spel så lika bra att den funkar för det med.
Han har specat ihop en dator på webhallen lite snabbt med en som jobbar där och vill ha lite feedback hur den verkar?

Jag själv har inte så stor koll på vad som är bäst och passar bäst ihop med vad osv.
Har mest snappat upp vad den kommer användas till.
Vill ju gärna ha en dator som är stabil ett par år framåt så lika bra att stämma av innan köp.
Datorn behöver inte köpas från Webhallen så gärna tips på inköpsställe.
Budgeten är runt det priset i varukorgen.
Tack.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/362433,355865,355824,3...

Hur gammal är din son? Vad är det han skall jobba med mera specifikt när det gäller raspberry pi och arduino?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Tack för förklaringen på allt och att du tar dig tid och hjälper och sätter ihop datorer.
Inte helt enkelt när man inte är så insatt i det hela men intressant helt klart!

Båda ser ju stabila och bra ut, men är sugen på självbygget då cpu:n är ett strå vassare och det känns ändå bra tycker jag.

Hade varit kul och bygga ihop datorn själv men hur komplicerat är det?
Har läst att man ska använda antistatarmband när man monterar ihop den för att avleda statisk elektricitet.
Har du nån bra hemsida/guide som man kan kolla i när man bygger ihop.
Jag vet att min son verkligen hade gillat att sätta ihop den själv.
Men är det lika bra att ta dom som kan detta istället för att ge sig på det?

Ska kolla på skärm med dom preferenserna.
En hel djungel med skärmar som sagt.

Svårt att veta vilken detaljnivå man ska gå in på också men har försökt hålla det till det viktiga i alla fall 😅.

Just byggandet tänkte jag också just att det kan vara en kul grej att göra tillsammans! Dessa videor brukar jag ha som backup om jag känner att jag glömmer något:
https://youtu.be/BL4DCEp7blY
Video som går igenom att välja delar och bygga. Går igenom allt, för både Intel och AMD. Är från innan AM5 så för CPU installation följer man Intel processen (lga 1700).
https://youtu.be/xhHtHMQygzE
Video som lite mer detaljerat går igenom bios och installationer när allt är byggt.

Om ni nu ska bygga själv kan man dessutom börja kolla begagnatmarknaden, speciellt när det kommer till GPU. Denna generationens kort har inte varit så prisvärda, därför jag tog ett "billigare" från förra generationen i mina exempel. Man kan nog komma upp en nivå om man tar begagnat.
Annars kan det sen vara första uppgraderingen man gör om nästa generation är roligare.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur gammal är din son? Vad är det han skall jobba med mera specifikt när det gäller raspberry pi och arduino?

Han fyller 13 och ska jag vara helt ärlig så har jag inte koll på det.
Han har grottat ner sig i massa olika böcker om olika kodningsspråk (python, C++ mm mm)
Jag är helt novis i detta.
Han pratar mycket om att man göra si och så med arduino och raspberry pi och för mig är det rena grekiskan...
Men känner att detta är nåt han brinner för så vill ju då köpa en dator som passar han i dessa projekt han pratar om.
Han lär mig kan man säga och jag följer bara med helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Glömde gå in på skärm men beror på budget där med. Skulle i alla fall säga att 27", 1440p, över 144 Hz med ips panel hade varit ett skönt minimum. En sådan kan kosta 3-4000 kr något kanske (inte lika uppdaterad inom skärmar).

Hittade denna skärmen den borde funka utmärkt tänker jag.

https://www.inet.se/produkt/2221062/asus-27-tuf-gaming-vg279q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Hittade denna skärmen den borde funka utmärkt tänker jag.

https://www.inet.se/produkt/2221062/asus-27-tuf-gaming-vg279q...

Skrev lite snabbt innan men kanske att VA panel också hade fungerat. Tänkte om man skulle "jobba" med grafik att IPS ger bäst färger. Någon skärmexpert får hoppa in.

Nja den du har där är 1080p, blir lite låg pixeltäthet på 27".

Billigaste 1440p i liknande siffror:
https://amzn.eu/d/bDoQ9WN

https://www.proshop.se/Skaerm/Samsung-27-Skaerm-Odyssey-G5-25...
Denna är VA panel.

Som sagt är jag ingen skärmexpert. Man får leta recensioner och avgöra vad som blir värt vad.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Han fyller 13 och ska jag vara helt ärlig så har jag inte koll på det.
Han har grottat ner sig i massa olika böcker om olika kodningsspråk (python, C++ mm mm)
Jag är helt novis i detta.
Han pratar mycket om att man göra si och så med arduino och raspberry pi och för mig är det rena grekiskan...
Men känner att detta är nåt han brinner för så vill ju då köpa en dator som passar han i dessa projekt han pratar om.
Han lär mig kan man säga och jag följer bara med helt enkelt.

Jag skulle helt ärligt inte lägga dom pengarna som det nu är frågan om på en dator till din son, Han spelar roblox, allt annat som du räknar upp är ju bara vad han kanske vill göra när den tiden är inne. Är han genuint intresserad av programmering så kan han göra det med en raspberry eller en arduino för den delen, det krävs ingen dator för 17k för det just nu iallafall.

Han är tretton år och vill han bygga själv så börja med en Raspberry och därefter om han är forfarande vill så köp begagnade grejor och utgå därifrån.

Permalänk
Medlem

Det var lite snack om 3d i blender också va? Då kanske det behövs mer. Hur som haver tänker jag inte ge mig in på hur mycket man kan spendera på sina barn och så, har redan de diskussionerna med min fru :-P.

Man kan gå ner någon nivå eller två:
Ner ett steg på CPU och PSU

Ner ett steg till på CPU och köra stock kylare, samma PSU som ovan samt ner en nivå i SSD.

Kan göra någon kombination av de ovan om man vill också. I och med att man är på en uppgraderingsbar plattform så kan man ju ta det lugnt med CPUn och uppgradera den med GPU i framtiden, när man även vet mer vilken nivå man vill ligga på.
Kanske också bra att få mer till en bra skärm, gör mycket att ha en bra sådan.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag skulle helt ärligt inte lägga dom pengarna som det nu är frågan om på en dator till din son, Han spelar roblox, allt annat som du räknar upp är ju bara vad han kanske vill göra när den tiden är inne. Är han genuint intresserad av programmering så kan han göra det med en raspberry eller en arduino för den delen, det krävs ingen dator för 17k för det just nu iallafall.

Han är tretton år och vill han bygga själv så börja med en Raspberry och därefter om han är forfarande vill så köp begagnade grejor och utgå därifrån.

Jo självklart så skulle det räcka långt med Raspberry pi och Arduino i upplärningssyfte till en början och roblox är väl inte värsta gamingspelet.
Men tänker att det kan bli en inkörsport på allt som han "planerar att göra när han får en dator"
och då känns det som han blir begränsad med Arduino och Raspberry Pi.
Sen så är runt 17000kr en bra slant för en dator men tänker att man vill ha en som är pålitlig ett par år så man kan utvecklas med den och uppgradera när den blir lite slö.

Permalänk
Medlem

Enkel råd: i5 13600KF och ett RTX 4060/4060Ti/4070 med 32 GB RAM och SSD. Möjligt med budget 15K-17K. Bästa prestanda.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Netonnet har en dator med i7 13700k och RTX 4070 som inte är så dum.
Byggd av vettiga standardkomponenter.
Enda är att bara 16GB RAM, men det kostar inte mycket att komplettera senare.

Man kan välja till kringutrustning utan extra kostnad.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Det var lite snack om 3d i blender också va? Då kanske det behövs mer. Hur som haver tänker jag inte ge mig in på hur mycket man kan spendera på sina barn och så, har redan de diskussionerna med min fru :-P.

Man kan gå ner någon nivå eller två:
Ner ett steg på CPU och PSU
https://komponentkoll.se/bild/tEfhC.png

Ner ett steg till på CPU och köra stock kylare, samma PSU som ovan samt ner en nivå i SSD.
https://komponentkoll.se/bild/fabfX.png

Kan göra någon kombination av dem ovan om man vill också. I och med att man är på en uppgraderingsbar plattform så kan man ju ta det lugnt med CPUn och uppgradera den med GPU i framtiden, när man även vet mer vilken nivå man vill ligga på.
Kanske också bra att få mer till en bra skärm, gör mycket att ha en bra sådan.

Jo taket på en dator är högt kan man säga och svårt och veta hur mycket man ska investera i en.
Men tänker att om man börjar lågt så får man ändå lägga mer pengar sen.
Så svårt och veta vilken prestanda man behöver egentligen.
En djungel av olika komponenter kan man säga

Permalänk

Vilka brutala råd ni ger,dyrt. Roblox kan man ju spela på en dator utan dedikerat grafikkort tillochmed. För programmeringen funkar vilken dator som helst i princip.
Skulle väl duga med ett NVIDIA 1660 eller senare så är det väl hyfsat för de flesta spel om man kör 1080. Blir han gamer istället för programmerare kan han ju byta grafikkort senare.

Har själv programmerat i node red, arduino, plc, Java och har idag en 6 år gammal dator, märks inte alls för det jobbet.
Kör en del CAD med och beroende på hur avancerad 3d CAD vi snackar så kräver det ju såklart lite mer prestanda.

Har han ett arduino eller hallonpaj nu? Annars kanske det är ett sånt paket man ska ge honom. Arduino har ju massa olika startpaket med olika givare, servomotorer. Själv är jag maskinprogrammerare och det roligaste var att koppla ihop saker och se de röra sig. Tryck på den här knappen, få in signalen i datorn, den skickar till den grejen att öppna sig, sen skickar den ett mail till mig att dörren är öppen exempelvis. Klart du kan ge honom en dator ändå men tycker de får dyra råd här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Jo självklart så skulle det räcka långt med Raspberry pi och Arduino i upplärningssyfte till en början och roblox är väl inte värsta gamingspelet.
Men tänker att det kan bli en inkörsport på allt som han "planerar att göra när han får en dator"
och då känns det som han blir begränsad med Arduino och Raspberry Pi.
Sen så är runt 17000kr en bra slant för en dator men tänker att man vill ha en som är pålitlig ett par år så man kan utvecklas med den och uppgradera när den blir lite slö.

Vad har din son för en dator nu som han spelar roblox på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboNezze:

Vilka brutala råd ni ger,dyrt. Roblox kan man ju spela på en dator utan dedikerat grafikkort tillochmed. För programmeringen funkar vilken dator som helst i princip.
Skulle väl duga med ett NVIDIA 1660 eller senare så är det väl hyfsat för de flesta spel om man kör 1080. Blir han gamer istället för programmerare kan han ju byta grafikkort senare.

Har själv programmerat i node red, arduino, plc, Java och har idag en 6 år gammal dator, märks inte alls för det jobbet.
Kör en del CAD med och beroende på hur avancerad 3d CAD vi snackar så kräver det ju såklart lite mer prestanda.

Har han ett arduino eller hallonpaj nu? Annars kanske det är ett sånt paket man ska ge honom. Arduino har ju massa olika startpaket med olika givare, servomotorer. Själv är jag maskinprogrammerare och det roligaste var att koppla ihop saker och se de röra sig. Tryck på den här knappen, få in signalen i datorn, den skickar till den grejen att öppna sig, sen skickar den ett mail till mig att dörren är öppen exempelvis. Klart du kan ge honom en dator ändå men tycker de får dyra råd här.

Det svåra tycker jag är hur mycket man ska lägga på en dator så att det räcker till dom projekten man vill göra med den.
Handlar väl mest om okunskap från min sida.

Vi svängde förbi Webhallen och pratade med dom först, och dom la ihop komponenter ungefär så man kunde få en prisbild på en exempel dator.
Dom utgick utifrån vad vi sa att vi skulle använda den till och så utgick jag ifrån det.
Sen förstår jag att dom är ute efter att sälja i första hand så därför så frågade jag här.

Han har Arduino och ska få en Raspberry pi nu så han kan börja med och tanken är en dator inom kort.
Han har ingen egen dator i dagsläget utan har mest arbetat med en laptop från skolan.

Vad skulle vara den viktigaste komponenterna i en dator som man kan köpa utan att byta dessa inom nåt år och sen uppgradera runt om dessa?
Om man skulle behöva kraftfullare komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad har din son för en dator nu som han spelar roblox på?

Han har ingen dator i nuläget.
Han spelade på en Laptop som han hade via skolan och mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite om jag missat något inlägg, misstolkat första inlägget, eller om folk känner TS privat.

"...han kommer att programmera i olika språk ,jobba med 3d i Blender[/b], jobba med raspberry pi och arduino och spela på datorn så som jag vet nu."
Uppfattar som att datorn kommer användas till detta direkt

"Han har specat ihop en dator på webhallen lite snabbt med en som jobbar där och vill ha lite feedback hur den verkar?"
Sonen har själv varit involverad i vilken nivå han önskar.

"Vill ju gärna ha en dator som är stabil ett par år framåt så lika bra att stämma av innan köp.
Budgeten är runt det priset i varukorgen."
TS nämner att detta är budgeten.

Antingen är de tolkningarna fel eller så känner folk till TS's privatekonomi samt sonens kunskapsnivå. Annars vet jag inte hur de vet att detta är för mycket att lägga på sin son. Var själv rätt duktig på mina hobbys samt vilken utrustning de krävde i den åldern och mina föräldrar gjorde vad de kunde för att stötta det. Det är jag tacksam för idag.

Kan tycka att webhallen översäljer och man kan absolut istället gå för något likvärdigt billigare. Har själv delat billigare byggen och sagt att man kan kolla begagnat för att få ner mer. Men att utan något konstruktivt klanka ner på TS som vill köpa en ordentlig dator med sin son och bygga tillsammans och så, det förstår jag inte.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

Klankar ner

Om det lät som att jag klankar ner på ts så var det absolut inte min mening, är själv i tagen att köpa en gamingburk till min son. Men för programmering behöver man inte lägga så mkt pengar, det har bara det jag ville säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Jag undrar lite om jag missat något inlägg, misstolkat första inlägget, eller om folk känner TS privat.

"...han kommer att programmera i olika språk ,jobba med 3d i Blender[/b], jobba med raspberry pi och arduino och spela på datorn så som jag vet nu."
Uppfattar som att datorn kommer användas till detta direkt

"Han har specat ihop en dator på webhallen lite snabbt med en som jobbar där och vill ha lite feedback hur den verkar?"
Sonen har själv varit involverad i vilken nivå han önskar.

"Vill ju gärna ha en dator som är stabil ett par år framåt så lika bra att stämma av innan köp.
Budgeten är runt det priset i varukorgen."
TS nämner att detta är budgeten.

Antingen är de tolkningarna fel eller så känner folk till TS's privatekonomi samt sonens kunskapsnivå. Annars vet jag inte hur de vet att detta är för mycket att lägga på sin son. Var själv rätt duktig på mina hobbys samt vilken utrustning de krävde i den åldern och mina föräldrar gjorde vad de kunde för att stötta det. Det är jag tacksam för idag.

Kan tycka att webhallen översäljer och man kan absolut istället gå för något likvärdigt billigare. Har själv delat billigare byggen och sagt att man kan kolla begagnat för att få ner mer. Men att utan något konstruktivt klanka ner på TS som vill köpa en ordentlig dator med sin son och bygga tillsammans och så, det förstår jag inte.

Är tacksam för all hjälp och tips jag har fått.

Jag tänker väl så här att man kan väl lära sig på en bra dator även fast den kostar en del i inköpspris så lönar det sig i längden.
Och vill man jobba med 3d i blender så tänker jag att det ändå behövs lite kraft i maskinen och känns fräshare längre då allt uppgraderas fort i datorvärlden.
Sen är det jättesvårt och veta vilken kraft man ska ha i dom olika delarna för att det ska räcka till prestandamässigt.

Ser det som en investering i framtiden då det är något han brinner för väldigt mycket och har mycket kunskap redan nu.

Permalänk

AMD har överlägset flest tangentbordskrigare på nätet så det är lätt att få bilden av att AMD alltid är bäst, sanningen är att AMD är väldigt mycket hit and miss. Intel och Nvidia fungerar till så gott som allt, så ska man använda datorn till annat än att spela är det de som gäller imo. Enda varningen är att AMD-grafik fungerar bättre i Linux, så om man enbart kommer använda sig av Linux är det bättre att köpa AMD-grafik.

Om man ska jobba med 3D ska man satsa på mycket RAM och VRAM, 8 GB VRAM är löjligt lite nu 2023. Låt inte jantelagsfanatikerna lura dig, 17k är inte mycket för en dator. Helst hade jag sett en 4080 eller åtminstone en 4070 i en entusiastdator som ska användas i några år framåt. I och med att din son är väldigt intresserad av datorer vill han nog ha en processor och moderkort som är upplåsta för överklockning m.m. Här är det bästa paketet jag kunde plocka ihop för 17k.
https://www.inet.se/datorbygge/b1408426/datorbygge

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

AMD har överlägset flest tangentbordskrigare på nätet så det är lätt att få bilden av att AMD alltid är bäst, sanningen är att AMD är väldigt mycket hit and miss. Intel och Nvidia fungerar till så gott som allt, så ska man använda datorn till annat än att spela är det de som gäller imo. Enda varningen är att AMD-grafik fungerar bättre i Linux, så om man enbart kommer använda sig av Linux är det bättre att köpa AMD-grafik.

Om man ska jobba med 3D ska man satsa på mycket RAM och VRAM, 8 GB VRAM är löjligt lite nu 2023. Låt inte jantelagsfanatikerna lura dig, 17k är inte mycket för en dator. Helst hade jag sett en 4080 eller åtminstone en 4070 i en entusiastdator som ska användas i några år framåt. I och med att din son är väldigt intresserad av datorer vill han nog ha en processor och moderkort som är upplåsta för överklockning m.m. Här är det bästa paketet jag kunde plocka ihop för 17k.
https://www.inet.se/datorbygge/b1408426/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1408426/datorbygge

Han har pratat om att han vill ha Intel som processor så denna ser ju verkligen lovande ut.
Vad är VRAM? är det på grafikkortet?
Har själv varit inne på 64gb ram då det känns som en "billig extra skjuts till datorn"
När du pratar 4080 är det grafikkortet du pratar om då?
När man har kylning i datorn så är det vatten eller luftkylning som gäller då?
Eller det kanske inte spelar nån roll, har fått olika förslag för kylning så det hade varit intressant och veta.

Windows 11 ska användas som operativsystem och var köper man det billigast?

Permalänk
Skrivet av mjg:

Vad skulle vara den viktigaste komponenterna i en dator som man kan köpa utan att byta dessa inom nåt år och sen uppgradera runt om dessa?
Om man skulle behöva kraftfullare komponenter.

Moderkortet är det överlägset viktigaste, det ska ha VRM's som klarar av den framtida processorn. Chassit är också viktigt att det rymmer de framtida komponenterna och har ok luftflöde. Efter det kommer nätagg och sen RAM. Se även till att ta en SSD med DRAM cache från början så att man slipper bekymra sig om det sen.

Skrivet av mjg:

Han har pratat om att han vill ha Intel som processor så denna ser ju verkligen lovande ut.
Vad är VRAM? är det på grafikkortet?
Har själv varit inne på 64gb ram då det känns som en "billig extra skjuts till datorn"
När du pratar 4080 är det grafikkortet du pratar om då?
När man har kylning i datorn så är det vatten eller luftkylning som gäller då?
Eller det kanske inte spelar nån roll, har fått olika förslag för kylning så det hade varit intressant och veta.

Windows 11 ska användas som operativsystem och var köper man det billigast?

VRAM är grafikkortets minne. 4080 är ett grafikkort, ja. Om datorn ska skickas så är vattenkylning att föredra då en luftkylare, p.g.a. sin tyngd, lägger väldigt mycket belastning på moderkortet när datorn fraktas.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Moderkortet är det överlägset viktigaste, det ska ha VRM's som klarar av den framtida processorn. Chassit är också viktigt att det rymmer de framtida komponenterna och har ok luftflöde. Efter det kommer nätagg och sen RAM. Se även till att ta en SSD med DRAM cache från början så att man slipper bekymra sig om det sen.
VRAM är grafikkortets minne. 4080 är ett grafikkort, ja. Om datorn ska skickas så är vattenkylning att föredra då en luftkylare, p.g.a. sin tyngd, lägger väldigt mycket belastning på moderkortet när datorn fraktas.

Jag skulle säga att nätagget är den viktigaste komponenten i ett datorbygge, ett bra nätagg har en garanti på minst 10 år.
Det överlever flera datorgenerationer utan problem och köper man ett på minst 1500W så klarar det av vilka komponenter som helst nu och minst 10 år framöver.

Ett moderkort är visst viktigt men som det har sett ut nu så har Intel haft 8 olika processor socklar på 12 år ungefär... Det är inte framtidssäkert för fem öre att köpa i och med att det kommer nya processorer väldigt ofta och nästan lika ofta en ny processor sockel som omöjliggör en uppgradering av CPU på ett äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Moderkortet är det överlägset viktigaste, det ska ha VRM's som klarar av den framtida processorn. Chassit är också viktigt att det rymmer de framtida komponenterna och har ok luftflöde. Efter det kommer nätagg och sen RAM. Se även till att ta en SSD med DRAM cache från början så att man slipper bekymra sig om det sen.
VRAM är grafikkortets minne. 4080 är ett grafikkort, ja. Om datorn ska skickas så är vattenkylning att föredra då en luftkylare, p.g.a. sin tyngd, lägger väldigt mycket belastning på moderkortet när datorn fraktas.

Är det detta kortet som du menade?

https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Är det överkurs att köpa det kortet istället för ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 som du hade med från början i bygget?
Bor nära en Inet butik så kommer hämta i så fall.
Hade varit kul och bygga ihop själv med min son men får fundera på det ifall det är för komplicerat.
Var hittar man info om VRM på moderkortet?
Har läst om VRM det men hittar inte info på själva produktsidan.
Själva Datorn känns väldigt stabil i övrigt så tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag skulle säga att nätagget är den viktigaste komponenten i ett datorbygge, ett bra nätagg har en garanti på minst 10 år.
Det överlever flera datorgenerationer utan problem och köper man ett på minst 1500W så klarar det av vilka komponenter som helst nu och minst 10 år framöver.

Ett moderkort är visst viktigt men som det har sett ut nu så har Intel haft 8 olika processor socklar på 12 år ungefär... Det är inte framtidssäkert för fem öre att köpa i och med att det kommer nya processorer väldigt ofta och nästan lika ofta en ny processor sockel som omöjliggör en uppgradering av CPU på ett äldre moderkort.

Intressant fakta om processor socklarna.
Dom vet hur man ska få folk att byta ut delar i sin dator.

Vad gör nätagget så viktigt?