Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Installerade precis ny SSD i Steam Decken. Har någon gjort något med eMMC-disken som blir över? Har svårt att komma på något vettigt. Antar att man skulle kunna köpa ett litet fodral och ha den som minne men tveksamt om det blir ekonomiskt jmf med att köpa nytt USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Installerade precis ny SSD i Steam Decken. Har någon gjort något med eMMC-disken som blir över? Har svårt att komma på något vettigt. Antar att man skulle kunna köpa ett litet fodral och ha den som minne men tveksamt om det blir ekonomiskt jmf med att köpa nytt USB-minne.

Möjligen borde denna eMMC lösning vara mer skrivtålig än ett USB minne och kanske är värd att använda av den anledningen. Lite osäker på hur det ligger till dock.

Använder själv en Asus TUF Gaming A1 ( https://www.inet.se/produkt/4305450/asus-tuf-gaming-a1-m-2-nv... ) ihop med en 2TB NVMe. Skrivhastighet en är inte bra, osäker på om det är disken eller kabinetten men fin läshastighet. Lite för stor för nyckelknippan men tåligt chassi att ha med sig.

En liten 2230-baserat chassi för eMMC minnet hade nog suttit fint på knippan. Men som du redan är inne på, troligen mest ekonomiskt att bara köpa ett USB-minne.

Mest en tanke då jag gör något liknande men med lite andra komponenter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett billigt kabinett som jag satte SSD:n i. Har tänkt att jag ska använda den som lagring till en Raspberry Pi men det har inte blivit av än. För det ändamålet vore det ju väldigt trevligt med en liten adapter men jag har bara lyckats hitta kabinett som rymmer längre enheter också och därför blir onödigt stora.

Permalänk
Medlem

Halloj, kan någon förklara hur man köper spel till steam deck? Är det enbart låst till steams bibliotek? Alltså all spelande är digitalt? Måste man vara uppkopplad via nätet för att spela?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Halloj, kan någon förklara hur man köper spel till steam deck? Är det enbart låst till steams bibliotek? Alltså all spelande är digitalt? Måste man vara uppkopplad via nätet för att spela?

Nej det är inte låst till Steam men smidigast är ju att köpa på steam.
Inte för att det är begränsat till steam men är det ett spel du inte redan har på annan plattform eller kan få väldigt myclet billigare från GoG, Epic osv så köp steam versionen av spelen

Man måste inte vara uppkopplad mot nätet.om inte spelen i sig kräver det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Halloj, kan någon förklara hur man köper spel till steam deck? Är det enbart låst till steams bibliotek? Alltså all spelande är digitalt? Måste man vara uppkopplad via nätet för att spela?

Du kan se det som en liten bärbar dator. Den kör Steam OS som är baserat på Linux och det"lättaste" är ju att köpa och köra spel direkt i Steam. Det är enbart digitalt eftersom den inte har några fysiska spelkassetter eller liknande.

Det är dock inte alls svårt att få in spel från andra digitala plattformar t.ex. Epic eller GOG, även in i Steam eftersom man kan lägga in genvägar till icke-Steamspel.

Edit: lite tvåa på den bollen

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk

Används Steam decken nått av er? Min har mest blivit liggandes. Vet inte riktigt om de va ett farhastat köp faktiskt, men märker att jag spontant föredrar att spela "on the big screen". Så när jag väl vill o kan så tar jag xbox:n före decken. Det här med att kunna sitta var som o spela 10min hit o dit. Mjaa känns bara stressande på nått vis som att man söker luckor. Hinner ju inget på 10 min ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Används Steam decken nått av er? Min har mest blivit liggandes. Vet inte riktigt om de va ett farhastat köp faktiskt, men märker att jag spontant föredrar att spela "on the big screen". Så när jag väl vill o kan så tar jag xbox:n före decken. Det här med att kunna sitta var som o spela 10min hit o dit. Mjaa känns bara stressande på nått vis som att man söker luckor. Hinner ju inget på 10 min ändå.

Beror mycket på vad jag spelar. RetroArch om jag har något spel jag kan emulera där brukar bli rätt aktivt. Men senaste veckan har nog det enda varit att sätta den på laddning nu idag. Inget jag för stunden spelar vill jag spela på just denna.

Men när jag känner för att mysa ner mig i soffan eller för den delen ta en tidig kväll och krypa till sängs spelandes något på den, eller en sovmorgon för den delen. Värd varenda krona.

Snabbare SoC, bättre skärm eller mer batteritid hade inte gjort någon skillnad här för mig. Har så mycket med tidsutrymme, känsla och smak. Velar för stunden med om jag föredrar att spela på min 32" 4K144Hz skärm eller min äldre 34" 3840x1440@90Hz (sladda runt med min upphottade Porsche 968 har varit mycket av mina senaste dagars spelande. Och då har jag mycket annat att göra. Och detta spelar jag också helst på min primära stationära speldator eller min spellaptop (som har 34"-skärmen). Bilspel är bättre i ultrawide.

Hade jag tagit med mig min Steam Deck till jobbet och spelat på fikat eller lunchen hade den blivit mer aktivt använd förstås.

Sedan något som jag tycker är extremt störande är när jag ska spela något på min Steam Deck men glömmer att jag kanske har något igång på datorn redan. Tycker att Valve borde hittat en vettig lösning på detta 2023.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Används Steam decken nått av er? Min har mest blivit liggandes. Vet inte riktigt om de va ett farhastat köp faktiskt, men märker att jag spontant föredrar att spela "on the big screen". Så när jag väl vill o kan så tar jag xbox:n före decken. Det här med att kunna sitta var som o spela 10min hit o dit. Mjaa känns bara stressande på nått vis som att man söker luckor. Hinner ju inget på 10 min ändå.

Till och från. Oftast lirar jag på den när ett bra Indie-spel släpps (Dave The Diver t.ex.). Det ger en myskänsla jag inte får framför datorn/tvn. Lirade även Killer Freqency (Asbra lir), Xenonouts 2 mfl. Lirar dock oftast inomhus på fritiden.
Decken är bara ytterligare en dimension till spelandet. Kommer skaffa Quest 3 och prova VR sen, det är också ytterligare en dimension till spelandet.

På semestern utomlands lirade jag på Decken en hel del då det regnande. Har nog lagt nästan runt 80H i sommar på spel på den.
Till vardags kopplar jag in den till en monitor i mitt träningsrum och kikar på serier medans jag tränar.

Min vanliga speldator har 55" skärm/tv så lite skillnad. Där lirar jag mer AAA spel och andra grafiskt tunga titlar som BG3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Används Steam decken nått av er? Min har mest blivit liggandes. Vet inte riktigt om de va ett farhastat köp faktiskt, men märker att jag spontant föredrar att spela "on the big screen". Så när jag väl vill o kan så tar jag xbox:n före decken. Det här med att kunna sitta var som o spela 10min hit o dit. Mjaa känns bara stressande på nått vis som att man söker luckor. Hinner ju inget på 10 min ändå.

Ja typ varje dag/kväll jag är i stugan där jag inte har annat tv/dator spel. Steam decken fyller en värdefull funktion för mig 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här, det enda jag spelar idag är på min steam deck. Redo när jag har tid att spela, precis där jag lämnade den. Utan den hade jag nog inte spelat alls

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Används Steam decken nått av er? Min har mest blivit liggandes. Vet inte riktigt om de va ett farhastat köp faktiskt, men märker att jag spontant föredrar att spela "on the big screen". Så när jag väl vill o kan så tar jag xbox:n före decken. Det här med att kunna sitta var som o spela 10min hit o dit. Mjaa känns bara stressande på nått vis som att man söker luckor. Hinner ju inget på 10 min ändå.

Köpte precis 30xx, perfekt spel att lira liggandes i soffan/sängen för ett gäng runs, men visst inte superanvänt men väl värt att ha när man ska ta bussen nånstans.

Permalänk

Ska ge det lite tid får vi se. Men för egen del så känns det som om jag måste leta efter tillfällen för just decken. Annars föredrar jag riktig handkontroll och skärm. Provat köra lite, men decken känns så obekväm jämfört med exempelvis en Xbox kontroll. Får ont/domningar och kramp i fingrarna typ. Ligga i sängen o lira va ju verkligen inte bekvämt alls. D-paden sitter ju helt fel, överlag känns det som att den inte är byggd för snabba spel eller spel med precision. Har provat nån timme days Gone på den, men när det händer mycket i det spelet så känns inte kontrollen på decken bekväm nog för att man ska ha kontroll över situationen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi säger så här, det enda jag spelar idag är på min steam deck. Redo när jag har tid att spela, precis där jag lämnade den. Utan den hade jag nog inte spelat alls

Precis samma för mig. Har ingen speldator längre (låg WAF på det) , men skönt att alltid kunna klämma in en timme eller två i soffan å på kvällen. Eller ha med på semestern för regniga dagar. Jag har även använt min en del för att streama PS5, funkar bra och man ockuperar inte vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Spelar nästan bara på Deck, tvn är ofta upptagen och ps5. Uppe i snart 30h i Baldurs Gate 3…spelar lite allt möjligt, så smidig pryl, bara resuma sitt spel närsom. Otrolig community runtomkring.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk

Lite sugen på Steam deck hur funkar den med fps spel ?Provade black mesa hos en vän men det kändes väldigt svårstyrt och laggade. Kanske var det någon inställning bara?
Är den värd att köpa för att docka med skärm/tangentbord?

Permalänk
Medlem

Har också haft med min på semestern. Hemma har det mest blivit lite slöspelande av Lord of the Rings Online. På en liten skärm har LOTRO grafik av Zelda-kvalitet, ungefär. På stor skärm syns det mer att motorn har åldrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalasbiff:

Lite sugen på Steam deck hur funkar den med fps spel ?Provade black mesa hos en vän men det kändes väldigt svårstyrt och laggade. Kanske var det någon inställning bara?
Är den värd att köpa för att docka med skärm/tangentbord?

Som att speöa med kontroll, men du har gyronalternativet så du kan sinta med att luta decken.
Personligen är inte FPS spel nått jag väljer att spela.
Spel "laggar" om det blir för tungdrivet.
Man får pilla med inställngar. Finns också måbga tips på youtube för specifika spel på decken som bösta inställningar mm.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalasbiff:

Lite sugen på Steam deck hur funkar den med fps spel ?Provade black mesa hos en vän men det kändes väldigt svårstyrt och laggade. Kanske var det någon inställning bara?
Är den värd att köpa för att docka med skärm/tangentbord?

Kör Doom 2016, 1280x800, Vulkan, Medium. Flyter på bra i 60 FPS, har inte sett någon dipp iaf.
Försökte lära mig "Flick stick", men min hjärna får inte ihop det.
Kör med den officiella layouten, touchpaden för att sikta och gyro för finlir.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Härom dagen släpptes SteamOS 3.5 i Preview-kanalen. Många trevliga nyheter som fick mig att återigen hoppa av Stable men framför allt ny kernel som gör att jag äntligen kan använda min Logitech G Pro X Superlight ihop med PowerPlay-musmattan!

Permalänk

Beställde precus en steamdeck, passade på nu på rean iom att jag hade lite gamla skins

Gillar verkligen min switch men att man inte ens kan ändra settings + att det är helt låst till nintendo och 700 kronor för nya spel men även 300+ för gamla, kör själv linux så tror det kommer vara lungt.

Hur är det med er som slutat spela mycket typ story/AAA spel, har ni spelat mer sånt sen ni fick en steamdeck?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Beställde precus en steamdeck, passade på nu på rean iom att jag hade lite gamla skins

Gillar verkligen min switch men att man inte ens kan ändra settings + att det är helt låst till nintendo och 700 kronor för nya spel men även 300+ för gamla, kör själv linux så tror det kommer vara lungt.

Hur är det med er som slutat spela mycket typ story/AAA spel, har ni spelat mer sånt sen ni fick en steamdeck?

Offline singleplayer är den helt fantastisk med. Quick resume gör att man kan spela så mycket man hinner. Jag har spelat massa legospel, burnout, stardew valley, subnautica, …

Så sjukt mycket som gör sig bra i handen

Jag kör det mesta för lång batteritid så man inte behöver ha sladd så ofta, men ibland är den inkopplad till min TV med xboxkontroll. Någon gång med mus och tangentbord också, men det orkar jag inte ta fram så ofta…

Så mycket mer produktivt än att spamma barnprogram för barnet i alla fall, tror det kommer bli bra morot att lära sig saker istället för att bara dega

Permalänk

Passade på att knipa Red Dead Redemption 2 nu på rean, verkar som att min steamdeck har lämnat Danmark idag vid 16 tiden. Kan man hoppas på att den hinner hit imorgon?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk

Min ligger fortfarande orörd...haft den nån månad nu. När jag väl får tid för att spela föredrar jag konsol och tv eller dator. Oftast är konsol och tv ledig då frugan har en annan tv och barnen har varsin dator på sina rum. Känner egentligen att detta är inget för mig. Är jag "on the go" så är jag upptagen med annat och släpar inte på en deck. Dom få stunderna av lite längre tristess lindras av telefon och någon streamtjänst.

Dock har jag svårt att göra mig av med den. Den ä ju cool. Men om man inte använt den sen man köpte den så kanske det säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Min ligger fortfarande orörd...haft den nån månad nu. När jag väl får tid för att spela föredrar jag konsol och tv eller dator. Oftast är konsol och tv ledig då frugan har en annan tv och barnen har varsin dator på sina rum. Känner egentligen att detta är inget för mig. Är jag "on the go" så är jag upptagen med annat och släpar inte på en deck. Dom få stunderna av lite längre tristess lindras av telefon och någon streamtjänst.

Dock har jag svårt att göra mig av med den. Den ä ju cool. Men om man inte använt den sen man köpte den så kanske det säger något.

Vad var anledningen till köpet?
Hade själv länge velat ha en pc i handhållet format att lira Indie-spel på via Steam och Gamepass. För mig är myskänslan med handhållet väldigt trevligt att växla till ibland för att få variation. Till skillnad från vissa andra är jag inte intresserad av att lira vanliga AAA titlar på den, dom lirar jag med uppskruvad grafik på datorn istället. Indie-spel passar perfa på Decken tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Min ligger fortfarande orörd...haft den nån månad nu. När jag väl får tid för att spela föredrar jag konsol och tv eller dator. Oftast är konsol och tv ledig då frugan har en annan tv och barnen har varsin dator på sina rum. Känner egentligen att detta är inget för mig. Är jag "on the go" så är jag upptagen med annat och släpar inte på en deck. Dom få stunderna av lite längre tristess lindras av telefon och någon streamtjänst.

Dock har jag svårt att göra mig av med den. Den ä ju cool. Men om man inte använt den sen man köpte den så kanske det säger något.

Jag tycker framförallt den gör sig bra med ett spel igång hela tiden, alltid redo att spela 5 minuter medan man väntar på pastan i köket eller att resten av familjen ska ansluta till bilen eller vad det nu är. Ungefär samma tillfällen man vanligen tar fram telefonen och läser samma nyhetsrubriker för 5e gången den eftermiddagen

Men det tilltalar inte mig lika mycket att fortsätta ett spel från dator och växla mellan, blir för stor omställning. Installera något plattformsspel från backloggen och spela lite här och där, det tror jag är en bra start

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Vad var anledningen till köpet?

Jadu...hypen kring den o massa youtube influencers som sa att de va så bra 😆.

Från början verkade iden med den väldigt tilltalande. Men märker att jag dras inte till den. Och dom beskrivna fönstren för spel typ när pastan kokar eller liknande då brukar jag pyssla med annat. Typ plocka med disken torka av bordet, köra ett snabbt varv med dammsugaren, ge hunden uppmärksamhet, läsa på något forum osv. Finns alltid nått annat att göra. Jag är nog lite den rastlös typen och har svårt för att varva ner. Därför tror jag att just soffan, konsol och tv är starkt kopplat till "unwind" mode för mig.

Sen...ja nu när jag tänker på det så kör jag mest stora titlar. Hellblade, RDR2, Jedi spelen, Hogwarts osv... min backlog jag vill gå igenom består av Spiderman Miles Morales, Days Gone, God Of War, Horizon, Tomb Raider. Är inte mycket för indie spel eller metroidvania. Körde lite days Gone på deck, men nja... upplevelsen va väl sådär tycker jag om man jämför med datorn. Med datorn försvann timmarna, med decken kände jag aldrig detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Jadu...hypen kring den o massa youtube influencers som sa att de va så bra 😆.

Från början verkade iden med den väldigt tilltalande. Men märker att jag dras inte till den. Och dom beskrivna fönstren för spel typ när pastan kokar eller liknande då brukar jag pyssla med annat. Typ plocka med disken torka av bordet, köra ett snabbt varv med dammsugaren, ge hunden uppmärksamhet, läsa på något forum osv. Finns alltid nått annat att göra. Jag är nog lite den rastlös typen och har svårt för att varva ner. Därför tror jag att just soffan, konsol och tv är starkt kopplat till "unwind" mode för mig.

Sen...ja nu när jag tänker på det så kör jag mest stora titlar. Hellblade, RDR2, Jedi spelen, Hogwarts osv... min backlog jag vill gå igenom består av Spiderman Miles Morales, Days Gone, God Of War, Horizon, Tomb Raider. Är inte mycket för indie spel eller metroidvania. Körde lite days Gone på deck, men nja... upplevelsen va väl sådär tycker jag om man jämför med datorn. Med datorn försvann timmarna, med decken kände jag aldrig detsamma.

Låna ut den till tonåringarna kanske?

Alla är olika såklart

Min situation är att jag väldigt sällan har timmar att spela, då blir det lite annorlunda

Permalänk

Egentligen har jag faktiskt lite tid till spel. Jobbar oregelbundna tider och helger. Så endel gånger när man har tid, är man bara för trött. Och övrig tid går åt till att gå på gymmet eller sköta diverse aktiviteter som nån av barnen har. Så de blir bara några enstaka timmar i veckan högst. Men de kan se väldigt olika ut beroende på hur jag jobbar.

Den får värma hyllan lite till så får jag se. Om barnen får ta hand om den eller om den blir såld. Har ett Switch sen många år tillbaka och samma där, föredrar dockat läge. Samma med grabben, han kör bara handheld om det absolut inte finns något annat alternativ.

Nu gick det precis 5min med en gryta som puttrar och den tiden ägna jag åt att skriva här samtidigt som jag funderade ett ögonblick på man skulle rasta hunden sen, men just då öppnade sig himlen. Sen va det dags att röra om i grytan 😆