Apple Vision Pro kan köra Windows XP

Permalänk
Melding Plague

Apple Vision Pro kan köra Windows XP

Utvecklare har lyckats köra operativsystemet från 2001 via en virtuell maskin på Vision OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Min bil kan flyga om jag kör den utför ett stup. Det är inte särskilt praktiskt och den kan inte landa på ett kontrollerat sätt, men den flyger.
Ungefär lika användbart som detta.

Permalänk
Medlem

Låter ju lite ballt, att köra XP på Vision OS, inte köra bilen utför ett stup…

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Då är väll detta mer intressant.
Man kan med en Quest Pro testa på Apple visions interface.
Kan inte köra nå appar så klart men iaf testa menysystemet. Med Quest pro begrönsade handtracking (jämfört med Apple)
https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-creation-quest-pro/

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

I nu läget kunde de lika gärna ladda upp en bild av XPs skrivbord och det skulle se ut likadant.
Du kan se XPs skrivbordet, men du inte kan intrage me det (för det är bara en bild)

Permalänk
Medlem

så nyheten är väl egentligen "utvecklare har kört VM med x86 emulering på apple vision"...?
om man nu bestämt måste göra det istället för att streama desktop from jobb-laptopen, vilket hade made more sense, som en usecase av VR (virtual desktops och utökad arbetsområde typ).

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Varför lägga ner mycket tid på att få så nytt operativsystem som winXp, vilket folk väntar på att alla barnsjukdomar ska vara lösta innan de testar är min tanke. Börja med något stabilt och beprövat som Win 3.11.

Jag var ironisk. Skaran aom vill köra winXp på en Mac idag är i princip obefintlig.

Permalänk
Medlem

UTM är trevligt och ett av de enklaste sätten att virtualisera och/eller emulera olika system på iOS/iPadOS och macOS.

https://mac.getutm.app/

Har testat olika Linux-distar på min iPad Pro M1 utan större tekniska problem. Dock kunde jag inte riktigt svara på frågan "varför", då allt funkar bättre på mina MacBooks.

Kan även tipsa om AltStore som gör det möjligt att sideloada appar på iOS/iPadOS. Tack EU!

https://altstore.io/

Permalänk
Medlem

Så... De använder headsetet som en skärm? Fantastisk nyhet. (För virtualisering av OS på Mac är ju knappast nytt)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så... De använder headsetet som en skärm? Fantastisk nyhet. (För virtualisering av OS på Mac är ju knappast nytt)

Fast virtualisering på Vision OS är nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Min bil kan flyga om jag kör den utför ett stup. Det är inte särskilt praktiskt och den kan inte landa på ett kontrollerat sätt, men den flyger.
Ungefär lika användbart som detta.

Den stora grejen är snarare att UTM nu fungerar på visionOS. Sen att dom plojar till det med win XP för att få lite PR är väl vad det är (dom verkar ju lyckats att få det till en liten snackis i varje fall). Vad detta har med icke flygande bilar vet jag inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har ju fungerat ett tag på iPad, och detta är ju en iPad för ansiktet så oväntat är det inte.

Permalänk
Medlem

Äntligen något från Apple med ett bra OS!

Permalänk
Medlem

Man får ju helt klart en snygg bakgrundsbild.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Tänk om alla dessa så kallade forskare kunde lägga sin energi på nått användbart istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför lägga ner mycket tid på att få så nytt operativsystem som winXp, vilket folk väntar på att alla barnsjukdomar ska vara lösta innan de testar är min tanke. Börja med något stabilt och beprövat som Win 3.11.

Jag var ironisk. Skaran aom vill köra winXp på en Mac idag är i princip obefintlig.

Oof du ska nog se att du har väldigt fel, möjligheten att inom industin i VR kunna köra/simulera en eller flera maskiner samtidigt för drift av olika maskiner osv är nog enorm.

Antalet XP maskiner i bruk idag är enormt, och marknaden för maskiner och delar likaså. Och att då vid underhåll kunna köra XP i VR eller framför allt AR skulle nog kunna effektivisera en hel del om det görs rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Oof du ska nog se att du har väldigt fel, möjligheten att inom industin i VR kunna köra/simulera en eller flera maskiner samtidigt för drift av olika maskiner osv är nog enorm.

Antalet XP maskiner i bruk idag är enormt, och marknaden för maskiner och delar likaså. Och att då vid underhåll kunna köra XP i VR eller framför allt AR skulle nog kunna effektivisera en hel del om det görs rätt.

Jag vet mycket väl att det finns hur många Xp maskiner i drift för produktion väldigt många år framåt.
Men typ 0st av dessa kör eller kommer att använda en Appledator.
De få Apple med WinXp som är i drift är mer hemmasnickaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så... De använder headsetet som en skärm? Fantastisk nyhet. (För virtualisering av OS på Mac är ju knappast nytt)

Det fiffiga är väl att kunna köra valfritt OS på visionOS för exempelvis övervakning av andra system?

Tyvärr ser jag inte AltStore eller TestFlight som en långsiktig lösning, men det visar vad som är möjligt med iOS/iPadOS/visionOS.

Vad en Mac (dvs vanlig dator) kan köra är helt ointressant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet mycket väl att det finns hur många Xp maskiner i drift för produktion väldigt många år framåt.
Men typ 0st av dessa kör eller kommer att använda en Appledator.
De få Apple med WinXp som är i drift är mer hemmasnickaren.

Är en helt ny marknad för dom, skulle dom kunna konvertera över den typen av industri och företag som underhåller dom så är det en ganska stor marknad samtidigt som dom med lite tur kan modernisera OCH låsa in dom i deras ekosystem vilket helt klart är något Apple skulle göra.

Jobbar själv som ingenjör på ett stort globalt företag och även om vi kör windows maskiner så skulle jag nog våga påstå att här i Västerås så är säkert 70-80% av alla anställda apple användare privat och hade jublat om vi konverterade till Mac.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Min bil kan flyga om jag kör den utför ett stup. Det är inte särskilt praktiskt och den kan inte landa på ett kontrollerat sätt, men den flyger.
Ungefär lika användbart som detta.

Skrivet av MagnusJ_78:

Tänk om alla dessa så kallade forskare kunde lägga sin energi på nått användbart istället.

Att ni inte kan se ett användningsområde innebär inte att det saknas.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti