Permalänk
Lego Master

ASUS Sabertooth Z77 moderkort dött?

Jag har innanmätet till en gammal speldator liggande, Z77-mb och i5 3570k. Tänkte att det skulle funka bra till en pfSense-maskin, men tji fick jag.

Det enda som lyser på moderkortet är LEDen SB_PWR (manual finns på https://www.asus.com/se/supportonly/sabertooth%20z77/helpdesk... ), vilket antyder att moderkortet har standby-ström. Men inget händer när jag antingen trycker på powerknappen på chassit, eller kortsluter rätt pins direkt på moderkortets front IO-connector.
Jag trodde det var PSUn som var ledsen, men jag köpte nytt idag och fortfarande händer inte ett skit mer än att SB_PWR lyser.

Jag har testat med clear CMOS-jumpern, men eftersom inget händer när jag försöker starta det så vet jag inte om det fått nån effekt.

Vad få enheter jag hade anslutna är urkopplade (ett extra PCI-nätverkskort och en SSD), och chassit är ett gammalt SilverStone HTPC-chassi med lite extra frontpanelsprylar som inte heller är inkopplade.

Har ni några bra förslag på vad jag kan testa för att se om det går att få liv i det, eller är det bara att ge upp och skaffa ett annat 1155-mb nånstans (jag hoppas att CPUn fortfarande lever)?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Handel är endast tillåten i marknaden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Det wnda jag kan komma på är väl om det är nymonterat i chassit är väl isf om du missat att flytta nån moderkortsdistans.

För antar att alla strömkablarna är kopplade 24pin och p4 eller p8 kontakten vad nu moderkortet har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows