Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk

Jag råkade faktiskt ut för ett grafikproblem i Ubuntu som jag helt enkelt inte lyckades lösa på ett par dagar för ett par år sen, och jag tog det som ursäkt för att prova Fedora, vilket jag kört sedan dess på min speldator. Jag har också provat lite olika BSD:er på en lekdator jag har hemma. Men överlag tror jag inte jag varit med om att verkligen behöva installera om ett OS på en privat dator på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Jag gör det gärna om det inte ligger en gentooinstallation på disken som jag måste byta till arch ifall eländet går sönder.

Windows segar ju ner sig i regel av oförklarliga anledningar med tiden.
Trayikonerna proppar upp 2-3 min efter boot trots SSD som om det var windows XP på en gammal WD Kaviar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Varannat var tredje år ungefär i samband med utbyte av hårdvara.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, riktigt så enkelt är det faktiskt inte alltid. Byter man hårdvara med samma OS-installation kan det i vissa fall uppstå problem som enbart visar sig som sänkt prestanda.

I annat fall fungerar det dock numera oftast utmärkt att köra samma installation väldigt länge, precis som du säger.

Det enda jag bytt i datorn sen installationen är nätaggregatet och det har inget med OS att göra. Härnäst lär det nog bli AiO:n som får bytas ut, då den verkar krångla lite. Annars orkar jag inte lägga ned pengar på ny dator med tanke på priserna och valutakursen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Sötast

Linux server: definiera installera om systemet...
windows: halvår/årsbasis för att hålla det nåt så när rent från könssjukdomar
osx: ingen aning, bara haft den ett halvår nu, finns absolut ingen anledning änsålänge...

Permalänk
Medlem

Beror helt på om jag fuckat datorn med ett virus som är svårbortaget. Annars ser jag inte behovet.

Permalänk
Medlem

Förr gjorde man ju det ofta, för att det var skoj. men nu var det flera år sedan jag installerade om datorn, har inte haft något behov av det på länge. Kör Windows 10.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Sist jag kan minnas attjag gjorde en "ren installation" var win7. sen dess uppgradering och även klon till ny dator som sen uppgraderats igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Aldrig. Den tiden är förbi som tur är. Annat var det på gamla XP-dagar...

Jag blev så less på det att jag gjorde en modifierad installationsskiva med mina vanligaste program osv, den tuggade på i ca 30 min innan jag hade ett nytt skrivbord synligt utan att jag behöver göra mer än att välja disk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nästan aldrig numera. Behovet finns inte på samma sätt som på 90 talet…
Windows 95 och 98 fick man allt installera om varannan månad minst! När man fick tillgång till att bränna cd så var lyckan gjord när det gick att lägga en ghost av os-partitionen (en fräsch) på skiva. På så vis så sparades otroligt mycket tid. Det var otroligt tidskrävande att installera allt och att slanga ner drivrutiner, senaste directx mm över uppringd anslutning…

På den tiden var det lite småmysigt att installera om. Nästan lite rituellt att gå igenom alla steg och få en ny och märkbart kvickare dator.

Det märks inte av med dagens OS, sen all mjukvara som ska autensieras och liknande käkar tid och energi, och sällan någon vinst.

Började också ghosta en bit in i XP eran (Norton Ghost känns inte helt obekant) men mot slutet av 00-talet försvann behovet helt.

Nu blev jag lite sugen på att installera om en gammal retro PC bara för det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Tog ett beslut att köra endast Linux på jobb och hemma, sedan nov 2022. Körde först Elementary OS i tre månader, men bytte sedan till Pop OS, som passar mig bättre. Provar också Zorin OS på en dator. Det är mer Windows-likt med startmeny, vilket jag inte gillar. Föredrar mer MacOS liknande, dvs Gnome som Pop OS kör med. Så installerat och testat olika, men annars tuffar de på, så verkar inte behöva installera om för ominstallationens skull.

Permalänk
Medlem

Hemma - väldigt sällan.
På jobbet när det var som värst? 12 ggr/dygn (ja jag utvecklade en installationslösning)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Installerade om när jag bytt/uppgraderat primärdisken. Så senast var det när jag gick från gammel SSD till NVME SSD, gjordes 2019 enligt orderhistoriken. Före det var det när jag gick från HDD till SSD.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan numera, egentligen bara när det kommer ny LTSC-release. Uppgradera en befintlig installation gör jag inte av princip, även om även det kanske funkar bättre nu än tidigare.

Förr om åren var det betydligt oftare, W9x hade ju en väldig förmåga att bli segt när registret växte i storlek.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Innan fick man göra det titt som tätt med Windows, men sedan Windows 11 har jag inte behövt installera om det en enda gång på någon av datorerna. Fan bästa windows som gjorts någonsin!

Vilken överraskning att du inte behövt installera om ett knappt 2 år gammalt operativsystem ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Det enda jag bytt i datorn sen installationen är nätaggregatet och det har inget med OS att göra. Härnäst lär det nog bli AiO:n som får bytas ut, då den verkar krångla lite. Annars orkar jag inte lägga ned pengar på ny dator med tanke på priserna och valutakursen.

Ja, då är det ju helt lugnt.

Jag tänkte på fall där man byter plattform eller till/från AMD/Intel. Hardware Unboxed beskrev också för ett tag sedan hur de upptäckt ett problem vid återanvändning av en OS-installation med viss ny hårdvara som gav sänre resultat i benchmarks, men inte nödvändigtvis tillräckligt för att man direkt skulle inse att något var fel.

I många fall fungerar ju även större hårdvarubyten bra, men inte alltid. Om man gör så men inte orkar installera om bör man därför helt enkelt jämföra prestanda med resultaten från andra med snarlik hårdvara för att se att resultaten är snarlika.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

nu tänker jag främst på min mainrig. som har kört samma "OS" sedan typ... 2014? eller tidigare.

det var laptopen då, vars SSD sedan hamnade i en Intel baserad burk, sen en AMD Ryzen burk där den fortfarande sitter. den har gått igenom win8, 8.1, 10 och nu 11. ingen ominstallering och presterar precis som jag förväntat mig, inget knas eller bugg

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tryckte in det när jag skruvade ihop den här 3700x-baserade burken.... inte installerat om sen dess.

Inte behövt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har inte installerat om Windows sen jag ursprungligen byggde datorn för 6 år sedan. Uppgraderade moderkort/processor i våras och fick i och med det stöd för Windows 11 så uppgraderade till det då men ingen ominstallation.

Börjar snart bli dags för en ny system SSD och då får det nog bli en ominstallation men annars ser jag inget behov. Min dator är mycket stabil, startar normalt bara om en gång i månaden för Windows uppdateringar och jag har stenkoll på vilka program som autostartas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar för det mesta köra in nytt när jag byter systemkomponenter som moderkort o dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Installerade om i veckan innan BG3 , ville ha allt cleant. Har bara spel på burken nu för tiden så enktel o installera om allt men det blir väll en två ggr per år typ.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sen Windows 10 endast när man typ måste, byte av SSD eller moderkort, innan var det varje halvår minst.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Linux server: definiera installera om systemet...

sudo apt dist-upgrade?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, då är det ju helt lugnt.

Jag tänkte på fall där man byter plattform eller till/från AMD/Intel. Hardware Unboxed beskrev också för ett tag sedan hur de upptäckt ett problem vid återanvändning av en OS-installation med viss ny hårdvara som gav sänre resultat i benchmarks, men inte nödvändigtvis tillräckligt för att man direkt skulle inse att något var fel.

I många fall fungerar ju även större hårdvarubyten bra, men inte alltid. Om man gör så men inte orkar installera om bör man därför helt enkelt jämföra prestanda med resultaten från andra med snarlik hårdvara för att se att resultaten är snarlika.

Det går att byta ut processorn, HDD mot SSD/M.2, minnen, grafikkort utan att det påverkar OS, medan när det gäller moderkort så måste det vara samma chipset/BIOS då Windows är beroende av det. Byter du ut hela kalaset så är det givetvist ominstallation som gäller.

Dessutom tvivlar jag på att genomsnittet bryr sig om prestanda mer än att det fungerar. Det är procentuellt så liten andel människor som benchar sin hårdvara och större antalet låter det bara va. Du ser inte kontorsnissen köra Futurmark på sin WinOffice-dator direkt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag hr bytt Linux distro, vet inte ifall det räknas.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt (pga att det är ett jävla skitjobb, det tar mig en och en halv evighet att installera och konfigurera upp allt). Minns inte ens när jag gjorde det sist ... kanske var det 2016?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Förr gjorde jag det en gång i halvåret, numera blir det så sällan som möjligt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Olika per dator.
Windows maskiner är väl var 6 månad, brukar vilja rensa upp till ledigheter ( sommar, vinter )
Linux burkar är väldigt sällan, den jag sitter på nu har väl rullat 18 månader och har ingen plan på att installera om.

Kommer dock ihåg när jag var yngre så fick jag en Windows XP skiva med 30 dagar och sedan var jag tvungen att aktivera, och då blev det att jag satt i system att formatera var 30 dag, hade alla .exe filer sparade på en extern hårddisk samt spelen som World of Warcraft som annars hade tagit lång tid att ladda ner på 8mbit ADSL
Det lär jag aldrig göra om, fattar inte hur jag pallade.

Permalänk
Medlem

Oj, typ aldrig. Använder världens bästa operativsystem, iOS / iPadOS.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Brukade göra det ofta. En XP maskin blev ofta påtagligt slöare med tiden. Hade en basinstallation som snabbt kunde dras in så man snabbt var på banan igen.
Men från Windows 7 ungefär så kändes det som OS:et inte alls degade ner sig oå samma sätt. Sedan Windows 10 så installerar jag i princip bara om ifall något händer eller jag bygger ny dator. Det häbder kanske vart annat år eller så.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P