Samsung Galaxy Z Flip 5 dominerar i viktest

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Z Flip 5 dominerar i viktest

För att se hur hållbar Samsungs nya vikbara telefon är har stresstest utförts som visar att enheten kan hantera över 400 000 vikningar – eller 100 dagliga vikningar i 11 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Frågan är hur många gånger man kan vika telefonen utan att skärmskyddet spricker. Har själv en Z 3 och är nöjd med telefonen förutom att skärmskyddet inte håller längre än några månader.

Permalänk

Kvaliten blir bättre för varje version. Lite som det var med smartphone där de en dag slog igenom. (Nej, första iPhonen var inte telefonen alla ville köpa)

Det jag har emot dem är att jag köper en mobil för att använda. Denna mobil kommer få vara med om en hel del. Oavsett vilken mobil det är så kan den gå sönder. Men om en mobil för 22 000kr går sönder så blir jag dubbelt så ledsen som om en mobil för 11 000kr hade gått sönder. Men såklart påverkar såklart även faktorn att Galaxy fold 5 är skörare än de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Frågan är hur många gånger man kan vika telefonen utan att skärmskyddet spricker. Har själv en Z 3 och är nöjd med telefonen förutom att skärmskyddet inte håller längre än några månader.

Men behöver man verkligen skärmskydd på en vikbar telefon? Man lär ju inte ha den uppvikt i fickan i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Blixtinho:

Frågan är hur många gånger man kan vika telefonen utan att skärmskyddet spricker. Har själv en Z 3 och är nöjd med telefonen förutom att skärmskyddet inte håller längre än några månader.

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Men behöver man verkligen skärmskydd på en vikbar telefon? Man lär ju inte ha den uppvikt i fickan i alla fall

Jag tror hen syftar på skärmskyddet på den vikbara skärmen, dvs den som är svår att byta själv. Och det är det skärmskyddet som många recensenter plockade bort på 1an och förstörde skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Men behöver man verkligen skärmskydd på en vikbar telefon? Man lär ju inte ha den uppvikt i fickan i alla fall

Behöver? Nej men definitivt rekommenderat. Det skyddet som kommer med på den stora skärmen skyddar väldigt bra emot repor och tryckskador

Skrivet av TeknikIntresserad:

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Nja inte på en flip/fold, där gör skärmskyddet till stora skärmen väldigt mycket nytta, stora tjocka skal har jag dock aldrig förstått.

Kör själv ett silikonskal till baksidan på min Fold 3 men bara för att den vinglar så mycket utan p.g.a kamerorna

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikIntresserad:

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Jag köper i första hand inte en dyr telefon för hur snygg den är utan för hur bra den är. Sedan är det ju såklart ett plus om man gillar hur den ser ut.
Angående skärmskydd trodde jag man inte behövde det på vikbara telefoner då skärmen alltid är skyddad när den är ihopvikt.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikIntresserad:

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Min telefon är ett verktyg inte en statussymbol.
Därav så använder jag iaf ett tunnare skal då det kan förlänga livslängden på mobilen.
Det gör även mobilen mindre hal vilket också minskar risken att man skulle tappa den.

Permalänk
Medlem

Okej, så det är tåligt nog nu. Påminn mig dock, vad var skälet till att betala 10 gånger priset av en bra mobiltelefon för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror hen syftar på skärmskyddet på den vikbara skärmen, dvs den som är svår att byta själv. Och det är det skärmskyddet som många recensenter plockade bort på 1an och förstörde skärmen.

Jaha, det är nåt som sitter på från början. Då lär man väl kunna anta att det satt där i testet också?

Skrivet av Zippeer:

Behöver? Nej men definitivt rekommenderat. Det skyddet som kommer med på den stora skärmen skyddar väldigt bra emot repor och tryckskador

Tänker att de flesta repor uppkommer i fickan eller när man lägger ifrån sig den, och då torde väl en vikbar telefon vara ihopvikt. Fingertoppar ligger nog inte så högt på Mohsskalan

Är man släpphänt och tenderar att tappa telefonen vid användning kanske det kanske kan vara något dock.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Okej, så det är tåligt nog nu. Påminn mig dock, vad var skälet till att betala 10 gånger priset av en bra mobiltelefon för detta?

Samsung Galaxy Z Flip5 som artikel handlar om kostar 13k, vilken bra mobiltelefon får du för 1300:- med 5 års garanterade uppdateringar?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Musikälskare

Vad för problem försöker man lösa med vikbara telefoner?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Samsung Galaxy Z Flip5 som artikel handlar om kostar 13k, vilken bra mobiltelefon får du för 1300:- med 5 års garanterade uppdateringar?

Nu är jag inte så insatt i priser och tänkte över 20k som jag läste, kanske var om Fold.

Men ska jag vara riktigt cheesy så kan man köpa en bra använt telefon för 1300 i andrahand, som klarar sig i 2-3 år utan problem och köper man sedan en till kommer det både ha bättre batteri mindre risk att man har sönder 2 telefoner än 1.

Mina två sista köp har varit 2nd hand, Oneplus nord ce för 1200kr och nu Samsung A33 för 1100kr. (inte uppgraderat pga. måste utan gett vidare till familjemedlem). Faktum är att min före detta Redmi note 7 köpt för 2k fortfarande fungerar galt idag, utan problem med några appar efter snart 4 år (ligger bara 1android versioner efter tror jag) och känner någon som fortfarande har LG q6 som visst är slö och gammal android men funkar ok för basics.

Nytt från affär finns dessa att köpa från 2000-2500kr, men visst jag skulle inte rekommendera något kinesiskt, så kanske 3000 för samsung då.

De flesta jag känner med iphones för 7000-14000kr har ingen mer användning eller bättre upplevelse med de mobiltelefonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Men behöver man verkligen skärmskydd på en vikbar telefon? Man lär ju inte ha den uppvikt i fickan i alla fall

Skrivet av leverbrock:

Jag köper i första hand inte en dyr telefon för hur snygg den är utan för hur bra den är. Sedan är det ju såklart ett plus om man gillar hur den ser ut.
Angående skärmskydd trodde jag man inte behövde det på vikbara telefoner då skärmen alltid är skyddad när den är ihopvikt.

Det följer med ett förmonterat skärmskydd på innerskärmen. (Dock inget på ytterskärmen, dumt nog, så var det på Fold 4 iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vad för problem försöker man lösa med vikbara telefoner?

Stor skärm i ett fickvänligt format är väl det självklara svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vad för problem försöker man lösa med vikbara telefoner?

Varför fällknivar? Tar mindre plats
Varför laptop? Tar mindre plats
Varför vika ett papper? Så det tar mindre plats och får plats i backfickan
Varför ihopfällbara sängar? Tar mindre plats

Nej men jag vet faktiskt inte vad man försöker lösa men däremot syns man ju. Det betyder nödvändigtvis inte att folk köper det du visar upp - istället det du inte visar upp.

Ta Volvo t.ex. de gör bara eller mest reklam för sina stora modeller XC90 och V90 men får sålt fler V60 och XC60

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Blixtinho:

Frågan är hur många gånger man kan vika telefonen utan att skärmskyddet spricker. Har själv en Z 3 och är nöjd med telefonen förutom att skärmskyddet inte håller längre än några månader.

Skrivet av kaput:

Men behöver man verkligen skärmskydd på en vikbar telefon? Man lär ju inte ha den uppvikt i fickan i alla fall

Skrivet av TeknikIntresserad:

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Gör man något på telefonen vill man kunna lägga lägga ner den i fickan utan att riskera få repor eller om man tappar den etc. De som har en förstår vad jag menar eller de som bryr sig om sina grejer.

Jag har Spigen Tough Armar case och det är för att skydda telefonen. Man köper ju inte en telefon som är snygg om man inte är 15 år. Jag köpte min telefon för att den är praktisk och nostalgisk (med vikbar telefon). Utan skydd känns den oerhört skör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeknikIntresserad:

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Skillnaden är att du (och jag) har förstått att det är en telefon och inte en studsboll.

Permalänk
Medlem

Att skärmen inte lägger av är en sak men vikningarna lär väl deformera skärmytan efter en kortare tid, sen borde ju hela telefonen bli känsligare för slitage då man konstant mekaniskt öppnar och stänger den för att inte tala om ifall man tappar den om än kort höjd, en vanlig nalle är som en tegelsten i jämförelse. Sen far det ju in damm och andra partiklar i mekaniken från omgivningen med tiden på ett sådan sätt som inte tester kan påvisa effekten av så nej tack, hellre lite större nalle eller padda i väskan om man behöver större homogen skärm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Har sett en del vikbara telefoner och väntar ännu på att bli övertygad. Klart det är gött att den är mindre i fickan men ändå stor skärm men tradeoffen med en mycket känsligare skärm, ja känsligare konstruktion överlag verkar det som, gör det tveksamt tills vidare tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fattar att vissa kan vara intresserade av dessa tester, men de har ingenting med verkligheten att göra. Vem kommer upp i 100 vikningar per dag i 11 år? Jag bara frågar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikIntresserad:

Bästa är ju att köra utan skärmskydd å lära sig hålla i telefonen. Har aldrig fattat grejen med att köpa en snygg telefon för tusentals kronor å sedan klä den i ett skydd som är fulare.

Man har en telefon i mint condition att skrota när det är dags att byta, och behöver inte skämmas över sin repiga skärm när man hivar den i elektronikåtervinningen?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Homdax:

Fattar att vissa kan vara intresserade av dessa tester, men de har ingenting med verkligheten att göra. Vem kommer upp i 100 vikningar per dag i 11 år? Jag bara frågar...

Jag ser det som en utmaning.
Nu ska här vikas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag ser det som en utmaning.
Nu ska här vikas.

Lägger in en kalenderpåminnelse för 10 augusti 2034.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varför fällknivar? Tar mindre plats
Varför laptop? Tar mindre plats
Varför vika ett papper? Så det tar mindre plats och får plats i backfickan
Varför ihopfällbara sängar? Tar mindre plats

Nej men jag vet faktiskt inte vad man försöker lösa men däremot syns man ju. Det betyder nödvändigtvis inte att folk köper det du visar upp - istället det du inte visar upp.

Ta Volvo t.ex. de gör bara eller mest reklam för sina stora modeller XC90 och V90 men får sålt fler V60 och XC60

tar mindre plats? öh va, näää ju tjockare prylen är destå mer märkts det av i fickan när det trycker mot ditt lår jue... tänk på när du har ett fodral på din mobil, vilken skillnad det gör.

Jag vill ha en fold tel, den stora men kommer aldrig ha en mobil som skulle kännas som att man har två mobiler på varandra när man har den i fickan.. i så fall ska man rulla ut skärmen typ så den är lika tjock som en 1cm mobil.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tar mindre plats? öh va, näää ju tjockare prylen är destå mer märkts det av i fickan när det trycker mot ditt lår jue... tänk på när du har ett fodral på din mobil, vilken skillnad det gör.

Jag vill ha en fold tel, den stora men kommer aldrig ha en mobil som skulle kännas som att man har två mobiler på varandra när man har den i fickan.. i så fall ska man rulla ut skärmen typ så den är lika tjock som en 1cm mobil.

Läste du allt?

” Nej men jag vet faktiskt inte vad man försöker lösa men däremot syns man ju. Det betyder nödvändigtvis inte att folk köper det du visar upp - istället det du inte visar upp.”

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Läste du allt?

” Nej men jag vet faktiskt inte vad man försöker lösa men däremot syns man ju. Det betyder nödvändigtvis inte att folk köper det du visar upp - istället det du inte visar upp.”

mm läste allt, ihopvikta= mindre plats stod det jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tar mindre plats? öh va, näää ju tjockare prylen är destå mer märkts det av i fickan när det trycker mot ditt lår jue... tänk på när du har ett fodral på din mobil, vilken skillnad det gör.

Jag vill ha en fold tel, den stora men kommer aldrig ha en mobil som skulle kännas som att man har två mobiler på varandra när man har den i fickan.. i så fall ska man rulla ut skärmen typ så den är lika tjock som en 1cm mobil.

En Fold 5 trycks inte mycket mer mot låret än min iPhone 14 Pro Max gör, ben och byxor är inte fyrkantiga så bredden på telefonen spelar också in på hur mycket den trycker mot benet också.

Permalänk
Medlem

Har ägt en Fold3 och äger nu en Fold4. Hade en s21 ultra innan Fold3an och kan informera att Fold mobilerna är mycket smidigare, speciellt jämfört med s22/23 ultra, att få ned i fickor eller väskor. Det enda som de är sämre på är att de är tyngre.
Har inte haft några problem med innerskärmen på någon av Foldmobilerrna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard