Att ladda mobilen på ett skonsamt sätt?

Permalänk
Medlem

Har alltid snabbladdat, är inne på 3e året nu, snart 4e, med nuvarande mobilen, vet ej om jag märker någon skillnad, använder telefonen för sällan. Iphone 11.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag kör också en gammal antik laddare från början på 2000 talet med 5V 750mA tar i runda slängar 6-8h att ladda min p20 lite (3000mAh) att ladda från typ 10% till 100%

kan köra den medföljande 15w snabbladdaren och ladda lika mycket på typ 1h.

min p20 är från typ 2018 eller nått och den håller fortfarande batteriet rätt ok har väl tappat typ halva batteritiden på alla dessa år och då har jag typ använt snabbladdaren kanske en eller två gånger under dess livstid och kör från typ 10% till 100% en gång om dan över nätterna.

så jag håller med ovanstående behöver du inte "snabbladda" så undvik det då det nästan garanterat sliter betydligt mindre på batteriet i längden.

En laddare från början av 2000-talet som också stöder USB?
Var väl inga telefoner som laddades med USB innan smartphones kom, egentligen Android vid typ 2009.
Fanns bara "proprietary" laddare för varje märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Låt telefonen dö och ladda den till 100% var sjätte vecka. Gäller alla Li batteriet.

Nädu, det där får du visa källa på, vad skulle det vara för poäng med att låta telefonen dö för att sedan ladda till 100% det är ju inte nickelkadmiumbatterier

Det bör även tilläggas när det kommer till det här med 0 och 100% av litiumjonbatterier att i princip alla moderna enheter som använder dessa har system för att inte tillåta för mycket urladdning, då litiumjonbatterier går sönder av att laddas ur så mycket att dom tappar för mycket spänning. Det kan även förekomma att man även reserverar kapacitet i toppen så att batteriet aldrig laddas upp helt för att ge längre livslängd.

Tycker den här grafen visar tydligt hur mycket mer slitsamt det är på battetiet att låta det gå till låga nivåer innan man laddar

Nu är det ju inte alltid praktiskt att springa å ladda telefonen hela tiden för att hålla sig inom optimalt spann, men är det någon tummregel som gäller så är det verkligen att i regel ladda innan ~<20%, samt att inte låta battetiet ligga längre perioder nära min och max.

Citat:

Man brukar säga att det tappar cirka 5% i kapacitet varje år. Det stämmer ganska exakt på min iPhone 12 som jag köpte vid lansering.

Brukar man? Min sambo har nog aldrig haft en iPhone vars goda batteritid överlevt 2år. Och jag vet inte hur många t ex laptops jag haft över åren vars batteri knappt vart dugliga efter två år, man har typ kunnat tappa en timme första månaden (börjar dock bli ovanligare nu för tiden när det börjar bli högre standard på många batterier samt smartare laddsystem).

Sen kanske det är ungefär däromkring man ligger om man inte missköter sig (som min sambo) när det kommer till rapporterad batterihälsa hos t ex iPhone. Min ligger t ex på 90% efter två år nu, dock så har jag nog halverat batteritiden från när den var ny ur låda, så hur man ska tolka deras hälsostatus är lite oklart.

Permalänk
Medlem

Det är väl en myt nu förtiden att inte ladda för mycket?

Telefonerna och batteri har utvecklats sedan myten spreds.

Där optimering och smartladdning nu mera är standard?

Har en iPhone 13 sedan april förra året.
Laddar varje kväll och batterihälsan är på 94%, vilket är mycket bra.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har Oneplus 10 Pro och använder en långsammare laddare än den som följer med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knotvillage:

Ladda långsamt
Håll batteriet mellan 20-80%
Låt telefonen dö och ladda den till 100% var sjätte vecka. Gäller alla Li batteriet.

Det sista i fetstil får du allt plocka fram någon källa.

Det enda jag kan tänka mig är att du pratar om BMS-systemets kalibrering men det bör man inte behöva ladda ur var sjätte vecka utan snarare var 12:e månad eller om man byter batteri i enheten. Är det något annat du är ute efter. Li-ion har inget minne i kemin så det finns ingen vits med att ladda ur den för att motionera batterierna ur hållbarhetssynpunkt.

Skrivet av kotz:

Det är väl en myt nu förtiden att inte ladda för mycket?

Ingen myt, bara en äldre teknik tidigare med annat beteende som plockas med till modernare enheter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har en Pixel 7a och snabbladdar oftast. Dock stödjer telefonen bara 18W vilket ändå känns hyfsat skonsamt för batteriet.

P.g.a. verkligheten kan jag inte alltid ladda batteriet optimalt. Har telefonen bara 3% kvar på kvällen p.g.a. intensiv användning hela dagen kan det liksom inte hjälpas. Att bara ladda till t.ex. 80% funkar inte heller, eftersom batteriet då kanske inte räcker hela dagen. Med utbytbara batterier i framtiden slipper man förhoppningsvis vara lika nojig över batterihälsan.

Om jag laddar på natten använder jag adaptive charging vilket betyder att batteriet laddas till 80%, sedan de sista 20% strax innan tidpunkten för larmet på morgonen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Min Samsung Galaxy S22 har helt horribel batteritid, använder den väldigt lite ändå måste den laddas på kvällen. Samsung S8 och S10e som nu har några år på nacken har fortfarande klart bättre batteri tid.

Såg några klipp på youtube för ett tag sen där man menade på att Samsungs batterier tenderade svälla när telefonerna inte användes och att det i många fall förstörde telefonen. Det är inte omöjligt att Samsung tvingats backa på sin kapacitet för att ge dig själv tid att hitta en bättre lösning.

Jag laddar nästan alltid telefonen med trådlös platta vilket går ganska långsamt. Men oftare än med tidigare telefoner så tvingas jag snabbladda telefonen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Att ladda mobilen

Jag har en iPhone 14 pro max 11 månader gammal. Mitt batteri har en kapacitet på 85%. Jag laddar varje natt med Apple laddare (20 W?). Men blir ibland tvungen att börja ladda redan på kvällen igen för att batteriet är tomt. Mobilen blir jättevarm så jag brukar då ta ut den ur plånboksfodralet. Då blir den inte lika varm. Kör iofs iOS 17 beta 4 så jag kanske får skylla mig själv ☺️

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Min Samsung Galaxy S22 har helt horribel batteritid, använder den väldigt lite ändå måste den laddas på kvällen. Samsung S8 och S10e som nu har några år på nacken har fortfarande klart bättre batteri tid.

Såg några klipp på youtube för ett tag sen där man menade på att Samsungs batterier tenderade svälla när telefonerna inte användes och att det i många fall förstörde telefonen. Det är inte omöjligt att Samsung tvingats backa på sin kapacitet för att ge dig själv tid att hitta en bättre lösning.

Jag laddar nästan alltid telefonen med trådlös platta vilket går ganska långsamt. Men oftare än med tidigare telefoner så tvingas jag snabbladda telefonen.

S20-S22 har Exynos som dränerar batteriet.
S23an har Qualcomms Snapdragon. Drar inte ens under 10% under en dag vid minimal användning.

Permalänk
Medlem

Gammal allmän regel att ladda ur ibland typ en gång i månaden men inte helt runt 10-20% kvar sen alltid undvika ladda helt fullt, stoppa runt 90-95% om det är möjligt, allt beror på batterityp och lite hur dom är uppbyggda, vissa behöver inte ”motion” men lite generellt sådär. Sen är det möjligt att batteriindikeringen redan är kompenserad för att undvika full dränering och maximala laddningen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Det har tagits upp flera bra punkter i tråden. Lägger bara till en brasklapp mot att ladda över natten, det skulle ingen brandman göra om man säger så. Förhoppningsvis ingen elektriker heller för den delen, även om en del gillar att leva lite farligt ibland. 😋

Permalänk
Medlem

Laddar min FE20 på laddplatta till 85%. Sen har jag batterisparfunktionen på, tycker prestandan räcker ändå (även skärmupplösningen)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Sitter med en Huawei mate pro p10.
6 år gammal och har mestadels slöladdat då jag inte ägt en snabbladdare riktigt förens steam deck.
Att jag klarar amvända mobilen fortfarande är ju bara ett gott tecken att slöladdning är bra för batteriet och kan göra så dem håller mycket längre.
många erfarar batteri håller bara 3 år typ men så är det inte.

Permalänk
Medlem

GreatScott på Youtube testar snabbladdningens slitage på batteriet

För att slippa allt spekulerande kan man ju alltid testa i verkligheten. Det gjorde den här snubben: https://www.youtube.com/watch?v=iMn2yVoEqPs

Han skaffade 6 stycken 4000 mAh-batterier och cyklade dem 100 gånger. Hälften snabbladdades med 5A, andra hälften med 1A. Spänningsgränserna för batteriet togs från hans egna Android-mobil, som också användes för att fastställa urladdningsströmmen på 1A. Denna verkar motsvara intensiv användning.

Spänningsgräns, tom cell: 3,50 V
Spänningsgräns, full cell: 4,35 V

Urladdningsström: 1A (uppskattad intensiv användning)
Laddningsström, standard: 1A
Laddningsström, snabb: 5A

Cellkapacitet i mAh, före/efter kategoriserat på laddtyp: Cell 1 (standard): 3939, 3958, +19, Cell 2 (snabb): 3981, 3924, -57, -1,4% Cell 3 (standard): 1502, , cell defekt Cell 4 (snabb): 3892, 3803, -89, -2,3% Cell 5 (standard): 3966, 3981, +15, Cell 6 (snabb): 3954, 3905, -49, -1,2%

Differansen har jag räknat ut, alla andra värden är från videon inklusive den relativa kapacitetsförlusten i procent. Att de normalladdade cellerna ökar i kapacitet förklarar han som mätfel. Min personliga alternativa förklaring är att vissa celler inte når full kapacitet förrän efter ett par cykler. Jag har dock ingen källa på det.

Författaren fastslår dock en klart negativ trend för snabbladdning. Den uppskattas till totalt 11,68% kapacitetsförlust över 2 år, om förloppet är linjärt. Han menar dock att det antagligen är ickelinjärt och därmed accelererar förlusten över tid.

Jag vet inte vilken typ av batterier han använde. För marknadsledande tillverkare misstänker jag att man har batterier som medvetet designats för att klara av snabbladdning. Det handlar gissningsvis om kraftigare elektroder och material som inte försämras av värmen. Laddningssystemet är gissningsvis också anpassat till det specifika batteriet.

Själv har jag en Motorola Moto G7 Plus som gissningsvid är 3+ år gammal. Batteritiden är sämre än när den var ny, men inte mycket. Den har sällan snabbladdats, utom i nödfall. Mer märkbart är hur långsamt access till lagringen är. Den har ofta varit full med inspelat material, detta har troligtvis lett till skrivförstärkning på flashminnet som ev. är så nerslitet att försämringen är åtminstone semipermanent.

Ännu mer påtagligt är slitaget på USB-C-porten. Jag hade gärna sett trådlös laddning över natten, vilket även begränsar strömstyrkan.

Slitaget i experimentet var dock mindre än vad jag väntade mig. Själv kommer jag fortsätta undvika snabbladdning för vardagligt bruk eftersom jag inte har behov av det.

TILLÄGG: Om den ökade kapaciteten inte beror på mätfel, utan på att full kapacitet nås efter ett par fulla cykler så bör försämringen faktiskt vara betydligt större, eftersom de snabbladdade cellernas ursprungskapacitet också bör ha varit högre. Vid framtida experiment bör således ursprungskapaciteten mätas först efter "inkörning".

Stavfel, tillägg av fundering.
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Moderna lurar har väl oftast en hantering för hur laddningen skall hanteras. Tex så att den inte snabbladdar hela tiden även om man ansluter en sådan laddare osv.

Så kika in i inställningarna!

Permalänk
Medlem

Jag var med om motsatt perspektiv då usb c portarna och laddningskablarna (usb c) slets ut på mina senaste 2 android, varav min Pixel 4a började glappa efter knappt ett år!

Blev så förbannad att jag köpte en Iphone 13 och gick över till Magsafe och Lightning ist 😅

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Jag var med om motsatt perspektiv då usb c portarna och laddningskablarna (usb c) slets ut på mina senaste 2 android, varav min Pixel 4a började glappa efter knappt ett år!

Blev så förbannad att jag köpte en Iphone 13 och gick över till Magsafe och Lightning ist 😅

Då är du väl nöjd över att EU ska tvinga Apple att byta till USB-C om jag fattat det hela rätt? </sarkasm>

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Har en iphone 13 pro max jag köpte vid launch, hösten 2021 om jag inte minns fel.
Alltid laddat den varje natt med en standard Apple Lightning kabel och en standard 5W Apple laddare.
Den är nu på 90% batteri kapacitet.

När jag lägger mig brukar jag ha ca 50-60% batteri kvar.

Vet inte om det säger så mycket men... jag kommer fortsätta köra på detta viset med nästa iPhone också (eller ja, den lär väl köra med USB-C men tror jag fortsätter med en "seg" 5W laddare

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har lite erfarenhet av att producera NMC 811 litiumjonbatterier på Industriell skala och även kvalitetskontroller av katodmaterial. Som nämnts gillar batterier inte värme, dock ska det sägas att med värme menar man inte 30-40 grader utan högre. Har svårt att se att en mobil blir över 40C även om man kör med snabbladdning?

Vad som däremot dödar batterier är uppladdning till 100% varje gång. Kan du optimera laddningen och aldrig gå ner under ca 40% och aldrig över 80% och har ett kvalitetsbatteri bör du inte märka någon försämring på flera år.

Det är inte samma slitage på batteriet att ladda 2ggr från 40-80 som att ladda 1 ge från 20 till 100. Tyvärr inget linjärt samband.

Jag skulle inte säga att snabbladda eller inte ger någon märkbar effekt på batteriet. Vi levererar ju litiumjonbatterier till bilar och många klarar över 250 kW under förutsättning att kylningen av bakterierna funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag har en iPhone 14 pro max 11 månader gammal. Mitt batteri har en kapacitet på 85%. Jag laddar varje natt med Apple laddare (20 W?). Men blir ibland tvungen att börja ladda redan på kvällen igen för att batteriet är tomt. Mobilen blir jättevarm så jag brukar då ta ut den ur plånboksfodralet. Då blir den inte lika varm. Kör iofs iOS 17 beta 4 så jag kanske får skylla mig själv ☺️

Oj! Jag har fortfarande en iPhone XR som används dagligen och har likt dig 85% batterikapcitet kvar. Dock är den använd i ca 4 år jämfört med din 11 månader.

Jag använder 20W laddare och laddar endast nattetid när jag sover.

Permalänk
Medlem

Jag lägger nog hellre en tusing efter 2 år och laddar mobilen efter det som passar min vardag istället för att sitta och försöka optimera perfekt laddning på 5 watt så att jag kan tänja ut det 1 år till

Permalänk
Medlem

när jag kopplar in mobilen för laddning vid sängdags, så har jag 5w laddaren i denna https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

jag brukar gissa hur länge det tar tills den når 80% och ställer in den efter det. oftast har jag kring 40% när jag lägger mig, och det tar ungeför 75 minuter tills den når 70-80% på mobilens 4300 mah batteri

jag hade en oneplus 10T en kort stund med 150W laddning. grejen med OPPO's/Oneplus är deras properietära laddare och kabel där värmen istället hanteras direkt i laddaren än i batteriet.

men idag snabbladdar endast när jag har bråttom.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Avstängd

Laddar den vanligt, sen köper ny när batteriet är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Allt jag kan säga är att jag är inne på sjätte året med min Oneplus 5T och har snabbladdat i princip varje dag sen jag köpte den.

Oneplus egna "dash" laddare flyttar ut en del av laddningsprocessen till nätadaptern som ska minska mängden värme i luren.

Skrivet av oneplus:

Vi har designat vår Dashladdare till att vara överraskande smart. Integrerade kretsar är inbyggda i själva adaptern, så värmen försvinner innan den når din OnePlus 5T, OnePlus 5, OnePlus 3 eller OnePlus 3T. Det innebär snabbare, säkrare och svalare laddning som aldrig blir långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Min Samsung Galaxy S22 har helt horribel batteritid, använder den väldigt lite ändå måste den laddas på kvällen. Samsung S8 och S10e som nu har några år på nacken har fortfarande klart bättre batteri tid.

Såg några klipp på youtube för ett tag sen där man menade på att Samsungs batterier tenderade svälla när telefonerna inte användes och att det i många fall förstörde telefonen. Det är inte omöjligt att Samsung tvingats backa på sin kapacitet för att ge dig själv tid att hitta en bättre lösning.

Jag laddar nästan alltid telefonen med trådlös platta vilket går ganska långsamt. Men oftare än med tidigare telefoner så tvingas jag snabbladda telefonen.

Låter väldigt konstigt. Provat att reklamera telefonen?

Skrivet av Bozzeta:

S20-S22 har Exynos som dränerar batteriet.
S23an har Qualcomms Snapdragon. Drar inte ens under 10% under en dag vid minimal användning.

Även S8 och S10e använder Exynos. Har själv en S21 och batteritiden är mycket bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Håll batteriet mellan 20 och 80% så håller det riktigt länge. Ladda aldrig på nätterna.

Permalänk
Medlem

Weird, min P20 Pro har blivit snabbladdad i 4 år nu utan några abnormala försämringar, kanske tappat 30% som max

Permalänk
Medlem

87% batterihälsa på min iPhone 12 Mini från januari 2021 som snittar på 4-5 timmars skärmtid dagligen.

Laddar alltid till 80% när batteriet är nere på 20%.

Permalänk
Medlem

Har haft ett trettiotal iPhones och iPads genom åren och det jag kan säga är att bara njuta av telefonen eller enheten och inte tänka så mycket på hur du laddar den. Har du en särskild rutin för att ladda medans du sover så kör på det. Behöver du ladda en extra gång under dagen så gör det. Det spelar ingen större roll i längden vid normalbruk.
Batteriet håller så länge det håller. Dom enda gångerna jag har sett avsevärt försämrad batteritid eller till och med trasigt batteri är när jag använt mig av icke orginal eller icke MFi laddare och kablar. Nu hade du en Samsung men se till att använda tillbehör som är godkända/certifierade för telefonen.