Nu kan du titta på finare 1080p-video på Youtube i webbläsaren

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du titta på finare 1080p-video på Youtube i webbläsaren

Youtube i webbläsaren har fått möjligheten att se på 1080p-video med högre bitrate, men standardversionen av 1080p kommer fortfarande finnas kvar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Google släpper premiumfunktioner på iphone innan de släpper motsvarande till android?
Varför i hela friden gör de så?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google släpper premiumfunktioner på iphone innan de släpper motsvarande till android?
Varför i hela friden gör de så?

Det kanske är fler betalande prenumeranter på iOS än på Android så dom får testa funktionen på fler användare?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare för att iOS körs på en handfull modeller medan det bokstavligt talat finns hundratals olika telefoner som kör någon variant av Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google släpper premiumfunktioner på iphone innan de släpper motsvarande till android?
Varför i hela friden gör de så?

Skrivet av nu1mlock:

Det kanske är fler betalande prenumeranter på iOS än på Android så dom får testa funktionen på fler användare?

Pengar. I regel så är det fler som betalar för tjänster som har iPhones. Det förklarar dock inte varför android får en senare release. Kanske var enklare att införliva på iOS?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Trist att det inte funkar på Premium Lite, jag skiter fullständigt i bakgrundsuppspelning och nedladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Det är nog snarare för att iOS körs på en handfull modeller medan det bokstavligt talat finns hundratals olika telefoner som kör någon variant av Android.

Om antalet modeller hade varit problemet så hade väl Google släppt funktionen till sina Pixel-telefoner först, så som dom har gjort med vissa andra funktioner?

Nej, dom vill förstås prova på stor skala och mot så många betalande användare som möjligt och därför får iOS funktionen först.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Eller så kan folk komma in i 2020-talet o tanka upp allt i 4K istället.

Permalänk
Medlem

Helt ointressant för det jag kollar på. Vanlig 1080 duger fint för mig, och då sitter jag ändå med en 4K-skärm. Har Premium Lite, så kan inte använda den högre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har kört Enhanced Bitrate ett tag nu och som alltid med bitrate så hjälper det olika mycket med olika content. Till exempel så drar konserter och andra scenuppträdanden med mycket rörelse och LED-skärmar i bakgrunden stor nytta av det, specifikt LED-väggar har en tendens att resultera i encoderpanik vid lägre bitrates. Däremot håller jag absolut med om att mer 4K-content vore att föredra, särskilt nu när YouTube börjar nyttja AV1 mer och mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har funnits rätt länge, på det mesta så ser jag ingen skillnad på min 65" TV eller på min 24" skärm.

Men som @Arzei säger, vissa material tjänar nog ganska mycket på det.

Permalänk
Medlem

Icke-sönderkomprimerade videor är alltid trevligare än sönderkomprimerade, om jag själv får välja iaf.

Avänder bakgrundsuppspelningen på mobilen väldigt mycket faktiskt, blir ju som en podd av långa program medan jag gör annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så kan folk komma in i 2020-talet o tanka upp allt i 4K istället.

Tycker redaktionen kan ta åt sig av det här - återigen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

119kr? Nej tack. Jag fortsätter att köra adblock och 4K nedskalat. Det ger ju samma effekt och är dessutom fullt lagligt. Så kom inte och gnäll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

119kr? Nej tack. Jag fortsätter att köra adblock och 4K nedskalat. Det ger ju samma effekt och är dessutom fullt lagligt. Så kom inte och gnäll.

Japp. Jag fattar inte prissättningen från Googles sida. Det är lite som med Pizza Hut vill jag tycka - bra produkt(er), alldeles för högt pris. Nu fattade ju Pizza Hut i och för sig det 2022 och sänkte priserna med upp till 30%... Google kanske gör samma sak

Permalänk
Medlem

Tråkigt att även Google anammar Netflix-modellen att bara tillåta max kvalitet på dyraste abonnemanget.

Permalänk
Medlem

119kr, värt varenda krona. Skönt med offlinesparning av videos också.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker redaktionen kan ta åt sig av det här - återigen

Ja! Ändå lite dumt att Sveriges största hårdvarusajt inte har en 4K kamera eller väljer att ladda upp i 1080p.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

119kr, värt varenda krona. Skönt med offlinesparning av videos också.

Som bara funkar förutsatt att du varit uppkopplad någon gång de senaste 72 timmarna. Åk vad skönt. Härligt med "frihet" va?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haft den funktionen i browser i snart 2 veckor men har inte märkt någon större skillnad. Vet inte om det verkligen varit aktivt. Återstår väl att se

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Det ironiska är ju att Mac inte har hårdvarudekoder för AV1, som Youtube försöker anamma så mycket dom kan.

Man kan ju undra hur många encodes youtube har tillgängligt till enver tid och video?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kör 480, fin fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kör 480, fin fint.

Absolut, så länge du håller dig till storleken på en smartwatch

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har funnits rätt länge, på det mesta så ser jag ingen skillnad på min 65" TV eller på min 24" skärm.

Men som @Arzei säger, vissa material tjänar nog ganska mycket på det.

Inte i webbläsaren. Jag fick däremot enhanced bitrate på min Android TV i juni tror jag.

Permalänk
Medlem

Jepp, lätt värt med Premium med Argentina-priser.. 15-16 kr i månaden

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Inte i webbläsaren. Jag fick däremot enhanced bitrate på min Android TV i juni tror jag.

Jag har haft det på min Youtube i webbläsaren i över en månad iaf.

Dom har kanske inte rullat ut det helt på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jepp, lätt värt med Premium med Argentina-priser.. 15-16 kr i månaden

Snart har vi väl ungefär samma reallöner som i Argentina så då kanske de sänker priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har haft det på min Youtube i webbläsaren i över en månad iaf.

Dom har kanske inte rullat ut det helt på en gång?

Googlade lite och ja de verkar ha börjat rulla ut det lite smått till vissa användare i slutet av juni.

Permalänk
Medlem

Vad är nu skillnaden mellan finbitrate 1080 och helt vanligt 4K?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Vad är nu skillnaden mellan finbitrate 1080 och helt vanligt 4K?

Största skillnaden är att de inte kan existera samtidigt. Är den uppladdad i 4K skall bara den "vanliga" 1080p versionen finnas som alternativ.

Annars är det helt enkelt aningens högre bitrate än deras vanliga 1080p, för innehåll ej tillgängligt över 1080p.