Åska och försäkring?

Permalänk
Medlem

Åska och försäkring?

Strömmen i mitt kontor/lekrum hade gått i morse. Gick inte att flippa säkringen igen. Misstänkte direkt min stationära. Mycket riktigt, med den urkopplad funkar allt annat. Har kanske att göra med åskan i natt. Får felsöka vidare när jag kommer hem. Men kom att tänka på vad som gäller med hemförsäkringen? Blir det någon force majure här eller hur brukar det fungera?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ja hemförsäkringen täcker normalt skador efter åska, bara ringa och kolla. Men räkna med en ganska rejäl nedskrivning i värde om datorn har några år på nacken.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det brukar fungera i enlighet med de villkor som gäller för just den försäkring du tecknat, eventuella tillägg etc.

Många försäkringsbolag täcker i viss utsträckning skador från åska.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vi har IF Villaförsäkring och på IFs hemsida står det:

Så ersätts åskskador

Skador på byggnaden ersätts av villaförsäkringen. Det är dock ovanligt att åskan slår ner i själva huset och att det börjar brinna.

Skador på hemelektroniken är desto vanligare. Skador på tv, dator och annan elektronik orsakade av blixten ersätts av hemförsäkringen. Om du har Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring ersätts hemelektronik som är yngre än två år med ny, motsvarande den skadade.

Om blixtnedslaget ledde till strömavbrott så att mat i kyl och frys blivit förstörd kan du få ersättning för det.

Det skiljer sig sannolikt åt mellan försäkringsbolag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Läs villkoren. Egentligen helst innan du tecknar försäkring.

Permalänk

Vi har Länsförsäkringar och de verkar inte täcka åska/blixtnedslag, men täcker brand vilket skulle ha fungerat när min sons nätaggregat brann för en liten tid sedan. Dock så drar de av 80% av inköpspriset om hårdvaran är mer än 4 år och sedan så är självrisken sedan 1500:- på det så i sonens fall blev den minus på saldot och ingen ersättning betalades ut.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Hände mig för rätt många år sedan men då fick jag ingen ersättning från försäkringsbolaget av samma anledning som @Aqua_HeaD nämndes ovan vilket är rätt störigt. Sådant tänker man inte på när man väljer hemförsäkring.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Hände mig för rätt många år sedan men då fick jag ingen ersättning från försäkringsbolaget av samma anledning som @Aqua_HeaD nämndes ovan vilket är rätt störigt. Sådant tänker man inte på när man väljer hemförsäkring.

Liknande villkor med avskrivning för ålder + självrisk gäller troligen på alla försäkringsbolag när det gäller hemelektronik.
Blir samma grej med cykelstölder, ersätts utifrån cykelns inköpsdatum när den blir stulen, och har man en äldre cykel får man 0:- eller strax över.
Tyvärr är många mindre försäkringsärenden bara lönt om det är ganska sprillans nya grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Liknande villkor med avskrivning för ålder + självrisk gäller troligen på alla försäkringsbolag när det gäller hemelektronik.
Blir samma grej med cykelstölder, ersätts utifrån cykelns inköpsdatum när den blir stulen, och har man en äldre cykel får man 0:- eller strax över.
Tyvärr är många mindre försäkringsärenden bara lönt om det är ganska sprillans nya grejer

Bla av denna anledning jag fortfarande har Folksam, när man har en del dyr hemelektronik.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/boend...
Överlägset bäst på hemelektronik.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Bla av denna anledning jag fortfarande har Folksam, när man har en del dyr hemelektronik.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/boend...
Överlägset bäst på hemelektronik.

Folksam är egentligen den bästa hemförsäkringen överlag eftersom de är mest givmilda vid skadeärenden som berör vattenskada mm. De är dessutom ömsesidiga så det är ingen som skär vinst emellan utan tanken är att hela premien skall gynna kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Läs villkoren. Egentligen helst innan du tecknar försäkring.

Trådens bästa svar! Stort tack för ditt bidrag!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Kollade med mitt försäkringsbolag nu efter jobbet och jodå, dom täcker för åska. Men är det bara nätagget (över två år gammalt) så är det lika bra att köpa nytt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Som det eldade på med åska i natten som gick i Södertäljeområdet så kan jag tänka mig att det är en del saker som havererat, helt makalöst med enormt ljusa blixtar som lyste upp hela himlen/molnen som en fotoblixt av enorm storlek och som kunder brinna fladdrande i sekundtider... kan inte minnas att ha sett något värre ens 20-30 år tillbaka... en riktig tropisk åskväder.

Nu skall sägas att jag bor en bit utanför gatljusområdena och har inte samma ljus-smog som i tättbebyggelse, vilket förstärker verkan.

---

Nätagg är relativt billiga att byta - men se upp, mycket mer än så kan ha gått sönder och speciell om utgångarna från burken har varit kopplade till ljud och video som i sin tur har koppling mot centralantenn eller TV-antenn och det kan klättra runt mycket - om blixten klarar att bygga över 100 meter i luft så är 1 mm isolering i trafon inte en speciellt stort hinder...

- har sett tufvassons-trafo (var vanlig installations-trafo) med bara ett stort hål rakt igenom (den är ingjuten i epoxi)... - vill blixten igenom så skottar den väg själv oavsett hur mycket ingjutet och isolationsavstånd det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Som det eldade på med åska i natten som gick i Södertäljeområdet så kan jag tänka mig att det är en del saker som havererat, helt makalöst med enormt ljusa blixtar som lyste upp hela himlen/molnen som en fotoblixt av enorm storlek och som kunder brinna fladdrande i sekundtider... kan inte minnas att ha sett något värre ens 20-30 år tillbaka... en riktig tropisk åskväder.

Nu skall sägas att jag bor en bit utanför gatljusområdena och har inte samma ljus-smog som i tättbebyggelse, vilket förstärker verkan.

---

Nätagg är relativt billiga att byta - men se upp, mycket mer än så kan ha gått sönder och speciell om utgångarna från burken har varit kopplade till ljud och video som i sin tur har koppling mot centralantenn eller TV-antenn och det kan klättra runt mycket - om blixten klarar att bygga över 100 meter i luft så är 1 mm isolering i trafon inte en speciellt stort hinder...

- har sett tufvassons-trafo (var vanlig installations-trafo) med bara ett stort hål rakt igenom (den är ingjuten i epoxi)... - vill blixten igenom så skottar den väg själv oavsett hur mycket ingjutet och isolationsavstånd det är...

Ja, det var rätt galet där ett tag igår Har beställt ett nytt nätagg på Webhallen och hämtar upp det imorgon, ska bli spännande att se om allt annat är helt. Enbart inkopplat mot 230V samt nätverksuttag lokalt i lägenheten (fiber ner till nodrummet) så det kan inte vandrat in någon annanstans. Allt annat, typ bildskärm etc verkar ok också.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det har blivit mer tåligare idag när man inte längre har koppar mot telefonnätet - elnätet och telenätet sökte varandra när det small i och med att de sträcker ut sig över samma ytor under molnet - så när ena nätdelen laddas ut vid en blixtnedslag så vill den andra nätet följa efter och då slår det över där de är nära varandra och då har en modemtrafos isolering på max 1500 Volt i en sådan 'kors' inte så mycket att säga till om...

.

Permalänk
Medlem

Puh! Var bara nätagget som hade pajat allt annat funkade bra efter byte av nätagget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata