Permalänk
Medlem

Min Ubuntu Resa

Jag har svårt att bestämma mig.
Först tänker jag köpa en Mini Mac och sedan ångrar jag mig och tänker gaming PC.
Men samtidigt vill man inte lägga 13 eller 20K på en dator om man inte måste.

Samt att det tillkommer ytterligare kostnader.
Hitta Norton speciella gaming skydd för 74 kr per månad eller 899 per år.
Vilket känns som ett måste om man investerar 20K på en speldator.

Men jag kör nu Windows laptop med dess brandvägg och antivirus samt gratis VPN.
Funkar klockrent och har inte haft några problem.
Men laddar inte ner skit eller besöker konstiga sidor.

Nu har jag en 10 år gammal gaming dator med ett GTX kort (bet ej modell).
Tänker testa Ubuntu och Steam för att se om man kan åtnjuta en del spel.
Vet att jag tidigare testat TeamFortress och det funkade klockrent men inte några höga FPS men spelbart.
Det var några år sedan.

Så nu är det dags igen.
Men det viktigaste för mig är mitt Excel simulations program för att simulerar fotbolls-matcher.
För att ta fram spelstrategier som har en edge.

Så det ska bli spännande att installera wine och Microsoft Excel (har licens) och se hur det funkar.
Annars är jag böjd att köpa nytt efter Oktober den 25e 2025 för då slutar Windows 10 att gälla.
Men hoppas att Ubuntu levererar.

För funkar Excel med mitt simulations ark, så kan jag konvertera helt och hållet till Linux.
Och slipper lägga 700/900 kr per år för brandvägg och antivirus.

Vill lägga ett gott ord för Proton VPN som har en gratis version.
Finns för alla OS även Linux.
Så här funkar det, limiterade servrar, USA, Japan, Nederländerna.
1 enhet och ett konto.
Men du kan installera Proton VPN på mobil, platta, dator, så länge du endast använder en åt gången och inte två samtidigt.
Inga loggar och kört Proton i ett år utan några problem.

Uppdaterar tråden med min resa att testa Ubuntu med Steam och Excel.
Samt sett en Youtube video att det finns nu en Proton C drive så att man kan spela Windows spel med Wine och Steam.
Spännande, ska testa och utforska.

MVH

Permalänk
Medlem

Har extremt svårt att tro att någon på den här planeten behöver "Norton speciella gaming skydd för 74 kr per månad eller 899 per år" om jag ska vara helt ärlig. Så du kan spara 899kr/år där direkt iaf.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Om du får Ubuntu att funka bra, kan du testa om ditt program fungerar i Freeoffice, Onlyoffice eller Libreoffice.
Har dock inte testat Wine med Microsoft office, det kanske fungerar bra nuförtiden.

Steam bör fungera bra efter du har installerat Nvidias drivrutiner ifrån Ubuntus ytterligare enheter (tror det heter nått sånt). Eftersom du sitter med ett GTX kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tack för tips och råd - Ubuntu LTS laddar inte grafiskt Interface och gick inte att boota - så jag testar Debian Mate Live CD - har aldrig haft problem med Debians Installations Interface - vad jag kan minnas av tidigare år av experimenterade -

MVH

Permalänk

Antivirus är lika viktigt på Linux som på windows. Installera och aktiva t ex ClamAV och UFW.

Vill även slå ett slag för Pop_os och Linux Mint. Pop_OS är mer för laptop och Mint mer för desktop i min mening, men funkar bra oavsett. Pop har mer installerat från början, men jag har lite svårt för det grafiska (GNOME). Linux Mint med Cinnamon är väldigt likt Windows grafiskt, så det är något enklare att komma igång med. Både har instruktioner på sin hemsida hur man gör en bootbar USB och installerar därifrån.

För att tillägga det Lembritt skrev, så har jag bara dålig erfarenhet av att installera Microsoft-appar i Linux. Kör antingen online, eller någon av hans rekommenationer på andra, gratis, motsvarigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zolektric:

Antivirus är lika viktigt på Linux som på windows. Installera och aktiva t ex ClamAV och UFW.

ClamAV används dock främst för att skanna efter Windows-virus på t.ex. fil/mailservrar som kör Linux, medan UFW är en brandvägg och inte ett antivirusprogram. Jag vet inte ens om det faktiskt finns några "traditionella" antivirusprogram för Linux, de flesta är likt ClamAV främst riktade mot att fånga Windows-virus på servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte ens om det faktiskt finns några "traditionella" antivirusprogram för Linux,

När jag använde ClamAV sist (runt 2005?) så fanns det ett giltigt patent för realtidsscanning, vilket OpenSource-mjukvaran ClamAV inte kunde licensiera av ekonomiska skäl. Ett icke-realtidsskydd har ju begränsad nytta, förutom just det ClamAV var/är till för. Jag har inte koll på om patentproblemet finns kvar, men det var i alla fall då en av anledningarna till att anti-virus-utbudet på Linux var skralt. För vem vill köra proprietär skit med stängd källkod i säkerhetssyfte liksom.

TS: Får man inte använda Excel i webbläsare som privatperson? Eller är webb-Excel för handikappat för vad du vill göra?

Permalänk
Skrivet av pompado:

Så nu är det dags igen.
Men det viktigaste för mig är mitt Excel simulations program för att simulerar fotbolls-matcher.
För att ta fram spelstrategier som har en edge.

Så det ska bli spännande att installera wine och Microsoft Excel (har licens) och se hur det funkar.
Annars är jag böjd att köpa nytt efter Oktober den 25e 2025 för då slutar Windows 10 att gälla.
Men hoppas att Ubuntu levererar.

MVH

Välkommnar dig till din linux-resa!

Jag hade testat och sett om inte Libre/Onlyoffice klarar av att ta över från din Excel-kalkyl direkt för att slippa Office helt och hållet. Alternativet kan dock vara att du lagrar den på Onedrive och använder Excel via webbläsaren. Att köra via MS Office via Wine tror jag inte är den bästa lösningen om det går att undvika.

Linux distributioner idag är väldigt lika, det som skiljer sig är framförallt vem och hur nya alla applikatoner är. Stable betyder inte att det inte krashar, det betyder att applikationer inte kommer uppdateras utöver säkerhetsuppdateringar.

Arch, Fedora, OpenSuse Tumbleweed (och dess kloner) kör alla i princip de senaste av alla program/paket.

Ubuntu och Debian kör istället "point releases" där varje version är "stable" tills nästa version släpps. Tills dess så kommer bara buggfixar och säkerhetsuppdateringar att släppas. Testa gärna alla distributioner ovan (eventuellt att du skippar Arch, du kan testa Endeavouros eller Manjaro som är baserat på Arch istället).

Gällande spel så fungerar det mesta från Steam, speciellt steam deck-verifierat direkt. För övriga Windows spel så rekommenderar jag Lutris som är ett frontend för Wine som hjälper dig att installera och konfigurera spelen. LutrisDB är en bra källa för information på vad som fungerar bra och inte.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Online Excel fungerar inte och inte heller OpenOffice eller andra varianter, men Microsoft Excel fungerar.
Ska testa med Wine, kanske blivit bättring.

Jag har stött på problem.

Ubuntu LTS fungerar inte för grafiskt interface startar inte ...
Debain funkar inte för jag vet inte hur man ställer in Wifi manuellt vid installation, eftersom jag har bara mobilt bredband via mobilen och internet delning.

Så antingen behöver jag en Debian/Ubuntu baserad utgåva med NO FIRMWARE som har en Wifi manager.
Eller hjälp med att konfigurera wifi vid uppstart om ens möjligt.

Sitter just nu i skiten.
Försökt ladda ned deb fil och installera med får felmeddelande, tror det beror på att Debian har en minimal installation, så den klarar inte installera packet för det saknas beroenden.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att det fanns speciella ”gaming skydd” nu. Har man en dator enbart för gaming och inte surfar runt på
Skumma sidor eller öppnar e-post på den så lär
Man inte råka ut för problem så länge Windows är uppdaterat och man har brandvägg.

På Ubuntu finns olika program som efterliknar Excel. Vet inte om det är exakt samma dock.

Du kan få en rätt ok gaming dator för 10-12k. Betydligt bättre än en 10 år gammal dator.

Beroende på vad du har nu kanske du kan uppgradera den annars för en billig peng.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Välkommnar dig till din linux-resa!

Jag hade testat och sett om inte Libre/Onlyoffice klarar av att ta över från din Excel-kalkyl direkt för att slippa Office helt och hållet. Alternativet kan dock vara att du lagrar den på Onedrive och använder Excel via webbläsaren. Att köra via MS Office via Wine tror jag inte är den bästa lösningen om det går att undvika.

Linux distributioner idag är väldigt lika, det som skiljer sig är framförallt vem och hur nya alla applikatoner är. Stable betyder inte att det inte krashar, det betyder att applikationer inte kommer uppdateras utöver säkerhetsuppdateringar.

Arch, Fedora, OpenSuse Tumbleweed (och dess kloner) kör alla i princip de senaste av alla program/paket.

Ubuntu och Debian kör istället "point releases" där varje version är "stable" tills nästa version släpps. Tills dess så kommer bara buggfixar och säkerhetsuppdateringar att släppas. Testa gärna alla distributioner ovan (eventuellt att du skippar Arch, du kan testa Endeavouros eller Manjaro som är baserat på Arch istället).

Gällande spel så fungerar det mesta från Steam, speciellt steam deck-verifierat direkt. För övriga Windows spel så rekommenderar jag Lutris som är ett frontend för Wine som hjälper dig att installera och konfigurera spelen. LutrisDB är en bra källa för information på vad som fungerar bra och inte.

Provar Fedora och se om dom har ett grafiskt snitt som laddar och ett wifi att välja vid installation, utan att ange ip och nätmask och annan info som jag inte förstår.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Online Excel fungerar inte och inte heller OpenOffice eller andra varianter, men Microsoft Excel fungerar.
Ska testa med Wine, kanske blivit bättring.

Jag har stött på problem.

Ubuntu LTS fungerar inte för grafiskt interface startar inte ...
Debain funkar inte för jag vet inte hur man ställer in Wifi manuellt vid installation, eftersom jag har bara mobilt bredband via mobilen och internet delning.

Så antingen behöver jag en Debian/Ubuntu baserad utgåva med NO FIRMWARE som har en Wifi manager.
Eller hjälp med att konfigurera wifi vid uppstart om ens möjligt.

Sitter just nu i skiten.
Försökt ladda ned deb fil och installera med får felmeddelande, tror det beror på att Debian har en minimal installation, så den klarar inte installera packet för det saknas beroenden.

MVH

Har du bootat till live innan du försökt att installera?

Vet inte vad du har för laptop, men om den har dubbla grafikkort så är det en vanlig källa till att gui inte startar. Kan vara rätt mycket pillande att få det att fungera...

Angående ditt wifi, får du inte upp valet att skriva in ssid och lösenord? Om inte, så kanske det inte finns drivrutiner till ditt nätverkskort. Skulle vara lättare om du kunde säga vilken laptop det är exakt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Ja har försökt installera Ubuntu LTS och distribution fungerar inte.
Förut hade jag internet via fiber, men nu mobilt bredband.

Kör en Acer Predator som är 10 år gammal, inte laptop.
Har en USB sticka (Wifi)

Just nu har jag Debian 12 mini install och inget internet som jag beskrev ovan.
Försökte installera Wicd och firmaware-realtek som deb file och tar.gz men inget fungera.
Tror det beror på saknad av beroenden pga mini installation saknas.

Men såg en tråd där en person lyckades köra Mint med Wifi utan ytterligare konfiguration eller installation.
Vet inte vilket wifi kort eller usb han eller hon hade, men ska prova.

Om det inte fungerar så ska jag prova PC Linux OS
Sedan kanske jag ger upp.

Vägrar skaffa fiber för 284 när man kan få både mobil abonnemang och obegränsad surf för 299 båda med samma hastighet.
10/10

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag har stött på problem.
Ubuntu LTS fungerar inte för grafiskt interface startar inte ...

Om du inte kan starta Ubuntu 22.04.2 LTS i en Live-mijö från ett USB-minne så har du andra problem som ett byte av distro inte kommer att hjälpa dig med.

Vilket verktyg använde du för att kolla checksumman på Ubuntu-iso:n och vilket program använde du för att skapa den bootbara USB-stickan?

Permalänk
Skrivet av pompado:

Provar Fedora och se om dom har ett grafiskt snitt som laddar och ett wifi att välja vid installation, utan att ange ip och nätmask och annan info som jag inte förstår.

MVH

Detta borde du inte behöva ange i någon klientdistribution. Kan det vara så att du laddade ner Ubuntu Server eller Ubuntu Core?

Federa är ett mycket bra val om du kör Nvidia.

Du kommer dock behöva lägga till ”rpmfusion” som tillåter dig att ladda ner rätt drivrutin för Nvidia.

Följ först denna guide
https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/setup_rpmfusi...

Sen denna
https://rpmfusion.org/Howto/NVIDIA

Detta på grund av att Nvidia inte tillåter Fedora att skeppa med drivrutinerna.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Debian skulle jag inte rekommendera om man inte är van linuxanvändare.
Nvidia kan bråka vid live och efter installation med resultat att man bara får en svart skärm.
Det brukar hjälpa att starta med nomodeset för att sedan installera rätt drivrutiner ifrån din distribution till din GPU. Sedan brukar det lira.

Vilken skrivbordsmiljö är du intresserad av att köra?
När vi vet det och din hårdvara kan vi tipsa om distar att prova.
Några exempel som är baserade på Debian:
Cinnamon, Linux Mint
GNOME, Pop_OS! Eller Ubuntu
KDE, Kubuntu
MATE, Linux Mint eller Ubuntu MATE
Xfce, Xubuntu

Manjaro eller Endevour som är baserat på Arch, kan du välja vilken miljö du vill köra.

Sedan finns det en uppsjö distar som har mycket färdigt ifrån start och det kan hjälpa. Som tex Nobara (Fedora), Garuda (Arch).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att installera Linux - Linux Mint fungerar bra att starta upp och installera - det är ett missförstånd i tråden.
Jag har Mobilt internet via mobil telefonen och du kan bara koppla trådbundet internet till Linux Mint och andra distributioner.
Därför kan jag inte uppdatera network-manager för WIFI.

Så jag får åka till orten, till min Mor och släppa den stationära datorn med skärm i en IKEA kasse på Tuben.
Jobbigt värre, men vill inte större grannen med någon sådant.

Tar med mig nätverks-kabel, dator, skärm, mus, tangentbord, strömkabel.

Uppdaterar tråden imorgon.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Problemet är inte att installera Linux - Linux Mint fungerar bra att starta upp och installera - det är ett missförstånd i tråden.
Jag har Mobilt internet via mobil telefonen och du kan bara koppla trådbundet internet till Linux Mint och andra distributioner.
Därför kan jag inte uppdatera network-manager för WIFI.

Så jag får åka till orten, till min Mor och släppa den stationära datorn med skärm i en IKEA kasse på Tuben.
Jobbigt värre, men vill inte större grannen med någon sådant.

Tar med mig nätverks-kabel, dator, skärm, mus, tangentbord, strömkabel.

Uppdaterar tråden imorgon.

MVH

Det är för att din wifi dongel inte har inbyggt stöd i kärnan. Jag har en gammal Netgear som fungerar med alla distar jag provat.
Sen har jag även en nyare som kräver handpåläggning, med vilket chipset den har och sedan installera rätt paket för att det ska fungera.
Det är inte kul när man inte kommer åt Internet men det går att förbereda dom paket som krävs och kopiera över på ett USB-minne.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Löst jävelskapet Wifi/internet via mobil telefon utan trådbundet.
Koppa Iphone med Comviq och det gick att surfa och uppgradera Mint Linux.

Men sen gick allt åt skogen igen, för när jag lyckats installera USB-nätverkskortet (USB Stickan) med rätt drivrutin RTL8811AU och network-manager hade val för att koppla trådlöst, så ville inte min mobil med chilimobil koppla eller den hitta inte mitt internet.

Valde att starta om och då start inte Linux Mint för den stoppa efter att den inte hitta anslutning.

Fan det suger, men natten är ung, så på det igen, men ska testa någon annan Linux Variant.

MVH

Permalänk
Sötast
Skrivet av pompado:

Löst jävelskapet Wifi/internet via mobil telefon utan trådbundet.
Koppa Iphone med Comviq och det gick att surfa och uppgradera Mint Linux.

Men sen gick allt åt skogen igen, för när jag lyckats installera USB-nätverkskortet (USB Stickan) med rätt drivrutin RTL8811AU och network-manager hade val för att koppla trådlöst, så ville inte min mobil med chilimobil koppla eller den hitta inte mitt internet.

Valde att starta om och då start inte Linux Mint för den stoppa efter att den inte hitta anslutning.

Fan det suger, men natten är ung, så på det igen, men ska testa någon annan Linux Variant.

MVH

Låter som fiber för 284 hade varit riktigt hett

Problemen går att lösa med usb-sladd till mobilen... eller kernel-supporterad sticka.
Eller för dig som gillar trådlöst, helt klart bara att köpa en 3g/4g/5g router för typ 300-900kr och koppla den till datorn. Hade gjort ditt liv mycket enklare!

Permalänk
Medlem

Ja men jag lyckades - JIPPI - Debian 12 med drivrutiner för Realteak RTL8811AU - fungerar klockrent.

Skriver från min Debain 12 och installerat gufw samt aktiverat.
Geforce färdigt vill minnas att det är ett GTX 760

Nu är det dags att installera ClavAV

Och gratis VPN fungerar klockrent

Summering Säkerhet och Integritet

Firefox add on uBlock
Proton VPN
Gufw aktiverat
ClamAV

Bör väl räcka?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Ja men jag lyckades - JIPPI - Debian 12 med drivrutiner för Realteak RTL8811AU - fungerar klockrent.

Skriver från min Debain 12 och installerat gufw samt aktiverat.
Geforce färdigt vill minnas att det är ett GTX 760

Nu är det dags att installera ClavAV

Och gratis VPN fungerar klockrent
https://i.postimg.cc/C5cg3yTY/Sk-rmavbild-vid-2023-08-05-02-11-30.png

Summering Säkerhet och Integritet

Firefox add on uBlock
Proton VPN
Gufw aktiverat
ClamAV

Bör väl räcka?

MVH

Bra jobbat! Debian 12 släpptes nyss så funkar det bra för dig så har du en stabil dist ett bra tag framöver 😎

Permalänk
Medlem

Tack, men jag har stött på lite problem med Steam, den laddar inte som den ska och det var lite av poängen att använda spel.
Så nu sitter jag med en gammal speldator med GTX 760 och vill göra det bästa av situationen.

Google på bästa gaming distributionerna och en som har allt bling bling out of the box är Garuda.
Testar mig fram och ser om jag kan få liv i GTX kortet

Egen notering med länk för driver för nätverkskort usb sticka om jag inte har något internet kan jag gå tillbaks till denna länk.
https://docs.alfa.com.tw/Support/Linux/RTL8811AU/

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack, men jag har stött på lite problem med Steam, den laddar inte som den ska och det var lite av poängen att använda spel.
Så nu sitter jag med en gammal speldator med GTX 760 och vill göra det bästa av situationen.

Google på bästa gaming distributionerna och en som har allt bling bling out of the box är Garuda.
Testar mig fram och ser om jag kan få liv i GTX kortet

Egen notering med länk för driver för nätverkskort usb sticka om jag inte har något internet kan jag gå tillbaks till denna länk.
https://docs.alfa.com.tw/Support/Linux/RTL8811AU/

MVH

Har du gått igenom denna sida?

https://wiki.debian.org/Steam

Permalänk
Medlem

Tack, den verkar bra Howto - ska prova.
Men jag letar just nu efter en program på Debian där man installera en avbild av systemet som man kan återgå till tidigare installations bild.
Men hittar inte programmet eller vad det heter.

Finns det någon som vet vad jag menar - typ som timemachine på Mac - tror den heter så.
Där man kan återgår till tidigare inställningar på systemet och rensa bort all annan skit man lagt till.

Hur som helst om jag minns fel om back up recovery snapshot så får jag installera om Debain 12 och installera ett program som gör det.
För när man trixar med apt-get och annat så samlas massa skit på datorn för alla howtos fungerar ju inte så man får prova flera gånger.

Men det är inte hela världen om Steam inte fungerar, då kör jag Debian 12 som Surf dator, fungerar utmärkt.
Och lånar dotterns PS4 och köper lite begagnade spel

MVH

Permalänk
Medlem

Detta kanske: https://github.com/linuxmint/timeshift

"Timeshift for Linux is an application that provides functionality similar to the System Restore feature in Windows and the Time Machine tool in Mac OS."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tephras:

Detta kanske: https://github.com/linuxmint/timeshift

"Timeshift for Linux is an application that provides functionality similar to the System Restore feature in Windows and the Time Machine tool in Mac OS."

Tack, precis vad jag leta efter!
Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack, precis vad jag leta efter!
Toppen!

Jag föreslår att du kombinerar Timeshift med följande : https://github.com/wmutschl/timeshift-autosnap-apt
Scriptet körs i samband med apt och skapar en snapshot automatiskt vid varje uppdatering, installering och avinstallering.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Online Excel fungerar inte och inte heller OpenOffice eller andra varianter, men Microsoft Excel fungerar.
Ska testa med Wine, kanske blivit bättring.

Jag har stött på problem.

Ubuntu LTS fungerar inte för grafiskt interface startar inte ...
Debain funkar inte för jag vet inte hur man ställer in Wifi manuellt vid installation, eftersom jag har bara mobilt bredband via mobilen och internet delning.

Så antingen behöver jag en Debian/Ubuntu baserad utgåva med NO FIRMWARE som har en Wifi manager.
Eller hjälp med att konfigurera wifi vid uppstart om ens möjligt.

Sitter just nu i skiten.
Försökt ladda ned deb fil och installera med får felmeddelande, tror det beror på att Debian har en minimal installation, så den klarar inte installera packet för det saknas beroenden.

MVH

Beroende på vilka office funktioner du behöver, så kan du använda antingen office online (i webbläsaren) eller google workspace som erbjuder sin motsvarighet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova