Helgsnack: Vad har du köpt som är bra och billigt?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad har du köpt som är bra och billigt?

Ofta är prylar antingen bra eller billiga, men sällan både och. Den här veckan är det dags att prata om guldkornen som prickar mitt i Venn-diagrammet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Största kapet måste någ vara mitt v6 1200m intercom system till mc hjälmen, helt sinnessjukt mycket teknik för pengarna! Brukar gå att få tag på för runt 500-600kr medans märkes variant med samma funktion ofta börjar runt 2000kr för en.

Lite meckig att para om man ska köra radio mellan dom två enheterna men helt klart värt det! Samt använder oftast bara BT sen in på discord om man är ute på äventyr och vill prata med dom man är ute och åker med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Begagnade, ofta äldre kostymer. Från den tiden som kläder inte var konsumtionsvarior, utan producerades för att bäras och hålla. De tenderar att ha gott om extra tyg, vilket gör det möjligt att sy om dem. De pengarna som man kan spara på detta, ger man hellre till en skräddare som får plagget att sitta bra på din kropp.

Är inget superfan av slit & släng-kläder som skickas från andra sidan jorden, men ändå kan kosta 100kr eller mindre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag tänker direkt på denna switch. Den bara gör sin grej utan att krångla, någonsin.

Netgear GS105
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Samt denna mus. Odödlig.

Logitech M705
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=478085

Permalänk
Medlem

DeBuyer Mineral B Pro kolstålsstekpanna för 450 SEK. Pris som en teflon men som kommer leva längre än jag, och lika bra som teflon/non-stick, fast utan plast.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en beg Saab 9-3 för 20k och veckopendlade 40 mil i fyra år. Har fått byta lite slitdelar men ändå en väldigt bekväm bil till billig peng.

Permalänk
Medlem

Absolut inte det godaste som finns men för 29 kr i dagens ekonomi tycker jag den är bra

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Steam Deck, bästa portabla speldatorn för pengarna (framförallt med sd-kort)

Permalänk
Medlem

Köpte en Netgear R6250-router för typ 1300 när jag flyttade hemifrån 2013. Den är still going strong! Blivit många mb per krona.

Permalänk
Medlem

Det fanns en gång en auktionssajt som hette enkrona. se. Där lyckades jag vinna ett nytt silkestäcke för 700kr. Vill minnas det var kring 2009. Använder den än idag och fungerar utmärkt fortfarande. dvs sval när det är varmt och varmt när det är kallt.
Även en billig IKEA-stol för 600+ som jag använt vid datorn i 15 år nu, fusklädret har förstås flagnat, men aj vad skön den är. Har under åren provat diverse kontorsstolar och en gamingstol, men ingen tycks kunna ge samma komfort. Leker faktiskt med tanken på att ta den till en tapetserare som får klä om den..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Svamp och bär på Facebook Market. Bra skit 😃

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Det bästa kapet jag gjort på senare tid måste vara mitt Svive Hydra Streaming Kit som bara kostade 429kr. För de pengarna fick man med en skit bra kardoid mikrofon, XLR-kabel, en stabil monteringsarm, "stötdämpare" (vet inte vad det heter egentligen), mikrofon strumpa och ett pop-filter. Verkligen extremt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Setra 1500nm tryckluftsmutterknack från ebay för under tusenlappen.
Köpte som en ren chansning. Nästa steg hade varit en ingersoll rand eller liknande som är en helt annan priskategori. Men har hittils inte träffat på något som denna inte slår loss (eller av).

Permalänk
Medlem

Blå Bosch Professional skruvdragare av den där kompakta variant med låda, laddare och två batterier för bara 498 kr. Lätt den bästa skruvdragaren för det priset.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Köpte en "trasig" Logitech Powerplay musmatta för 300:- på tradera.

Han som sålde den sa att den var defekt då den inte laddade inte musen till 100%, vilket är funktion för att förhindra skador på batteriet.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Svårt, men på senare tid skulle jag nog säga min Miyoo Mini+ för strax över 500.

Många timmars härlig nostalgi för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

https://wp.dafgardgrossisten.se:8443/images/266x255/4413_m.jpg

Absolut inte det godaste som finns men för 29 kr i dagens ekonomi tycker jag den är bra

Den var god, tills de började spä ut köttfärsen med morot.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/Surfplattestativ-surfplatteh%C3%A5llare...

Tablet-hållare för sängen. Priceless för att ligga och kolla på videos bekvämt i sängen. Använder den varje dag.

Underskattad funktion är att man bara svänger den åt sidan när man inte ska använda den. Så man behöver inte ställa om den varje gång, bara att svinga in över en när man ligger där.

Länk städad. // MOD
Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Jag är en pessimist som aldrig blir riktigt nöjd.
Men jag har köpt en hel del verktyg av märket Parkside på Lidl, som usb c lödkolv, usb c miniskruvdragare etc för 150kr. Där min åsikt är att de ofta motsvarar ett verktyg för det dubbla.
Och Parkside verktygen verkar ibland ligga lite före, för var annars köper man en lödkolv med usb c laddning i sverige? https://www.youtube.com/watch?v=TWmOFMT74e0
Perfekt på joggingturen och ens iPhone börjar glappa och man tar upp lödkolven från fickan. (skämt, men det är bra att ha med sig en laddbar lödkolv)

Förr i tiden kunde man besöka Jula, Harald Nyborg, Överskottsbolaget, Rusta och göra fynd. Idag har dessa butiker typ samma saker hela tiden, spänningen att besöka dem är borta. Värst är dock biltema som typ aldrig någonsin har rea på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Jag tänker direkt på denna switch. Den bara gör sin grej utan att krångla, någonsin.

Netgear GS105
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Ja, har precis samma erfarenhet av dem. Haft GS105 och GS108 i mer än 15 år vid det här laget, och de bara fortsätter fungera. Aldrig något strul, inte ens behövt starta om dem. Vill minnas de var de första billiga, kompakta gigabitswitcharna som inte gick stekheta, och att det var därför jag slog till.

Lustigt i sammanhanget är att precis allt annat jag stött på från Netgear har varit rent mög. Dessa är verkligen ett undantag.

HP Microserver Gen 8 faller i kategorin också. Gav 1700 spänn för min på en av Dustins återkommande reor, och ebayade en licens för den fulla versionen av iLO för några tior till. Galet att man kunde få så mycket server för de pengarna. Byggkvalitén är genomgående hög också, skulle säga att den är densamma som i enterprisemaskinerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
99:e percentilen

Lite klurig fråga då "billigt" är så subjektivt, men AirTags är inte särskilt dyra och fantastiskt användbara!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alla saker jag kommer på är vardagsföremål som dricksglas, kalsonger och liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Måste ge min röst till Philips Oneblade.

Har lagt många tusenlappar helt i onödan på totalt värdelösa rakapparater i mina dagar, så när denna kom för ett par hundralappar hade jag inte mycket hopp. Men se på fan om den inte slår alla tidigare apparater på fingrarna med hästlängder.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Galltvål.
Den lilla tvålen har hjälpt mig att rengöra skor, läderjackor och allt möjligt och den tar fasiken aldrig slut.

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Måste ge min röst till Philips Oneblade.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fdad-camp.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2Fphilips-oneblade-1024x744.jpg&f=1&nofb=1&ipt=e8d0f99821cfaf57830fb7aff4c275ad8cb5067715e8f63167f52e1d8ccebd52&ipo=images

Har lagt många tusenlappar helt i onödan på totalt värdelösa rakapparater i mina dagar, så när denna kom för ett par hundralappar hade jag inte mycket hopp. Men se på fan om den inte slår alla tidigare apparater på fingrarna med hästlängder.

Jag har också Philips Oneblade. Den är superbra att raka sig om man ej har gjort det på ett par veckor. Den klipper skägget så bra och det luggar ej det minsta.

Nackdelen med rakmaskinen är det många recensenter skriver, den blir väldigt dyr för att använda varje dag när bladen är så dyra. Jag ser den mer som en lyxmaskin, som jag själv använder sällan.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/personvard-halsa-skonhet/ha...

Denna, dock har jag den gamla modellen som jag betalade 199kr för och har överlevt i 5 år nu och trimmar bättre än min Braun apparat som kostade 800+

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Som 47-åring har jag ägt en hel del kaffemaskiner genom åren. Mtp att jag dricker ca en kanna per dag så borde det här räknas som Billigt och Jävligt Bra.

Fick köpt både min Wilfa kaffekvarn och Wilfa kaffemaskin som demovaror från Komplett. Betalat kanske 3-3,5k för dom tillsammans.

Jämför jag med hur mina gamla filterkaffekokare smakade så är det här en sådan förbättring att det är nörmast inte jämförbart.

Tänker man Krona Per Dag sett till kvaliteten är det här ett givet köp för alla som vill ha en godare kopp kaffe.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ikeas laddningsbara AA "LADDA" tillverkade i Japan slår allt annat jag provat och dessutom till lågt pris. Samma sak med deras stekpannor som håller hur länge som helst i vårt hushåll.

Kullagergrossisten är min goto för små kullager. Lågt pris och hög kvalitet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Galltvål.
Den lilla tvålen har hjälpt mig att rengöra skor, läderjackor och allt möjligt och den tar fasiken aldrig slut.

Galltvål är det absolut bästa som finns att rengöra det mesta med. Allt ifrån avkommornas flottiga fingrar på köksskåpen till omöjliga fläckar på kläder och framförallt tvålen är ju nästan gratis jämfört med andra produkter som säger sig kunna göra samma sak.

Permalänk
Medlem

Skulle säga generellt sweclockers marketplace. Måste det inte vara nytt men fortfarande håller standarden, så är det dit man skall styra sin skuta. Har bland annat funnit en tobii eyetracker 4c (800 kr, 1600 kr nytt vill jag minnas 2019) och logitech rudderpads (500 kr, 1600 kr nytt 2019).

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3