Braves sökmotor är nu helt fristående från Google och Bing

Permalänk
Melding Plague

Braves sökmotor är nu helt fristående från Google och Bing

Integritetsfokuserade webbläsaren Brave minskar beroendet på Google och Microsoft med ny intern sökmotor för text, bild och video.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker tyvärr det är väldigt svårt att göra sig fri från Google, men det kommer förhoppningsvis en dag då man brutit sig fri från deras dominans. Kör Safari privat och Edge på jobbet, Google 100% sök.

Permalänk
Medlem

Har kört brave search i Firefox ett halvår ungefär. I de flesta fall funkar det bra, i enskilda fall måste jag använda Google search. Men överlag mycket bättre sökresultat än DDG, och förhoppningsvis blir det bara bättre med tiden.

Permalänk
Keeper of Traditions

Håller mig hellre till DDG, funkat utmärkt i många år nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tappade tyvärr intresset för Brave efter fulspelet med affiliate-länkar och falska donationsknappar. Men hoppas verkligen vi kan få en bra sökmotor som inte tillhör Microsoft eller Google.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Använder Brave som webbläsare, så det blir att jag använder deras sökmotor ibland. Funkar oftast bra. Ska dock sägas att jag har större förtroende för DuckDuckGo än Brave i integritetsfrågor. Får intryck av att DDG brinner för integritet, medan det mer är en selling point för Brave (dock ren magkänsla och spekulation från min sida).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Trevligt! Använder Brave som webbläsare, så det blir att jag använder deras sökmotor ibland. Funkar oftast bra. Ska dock sägas att jag har större förtroende för DuckDuckGo än Brave i integritetsfrågor. Får intryck av att DDG brinner för integritet, medan det mer är en selling point för Brave (dock ren magkänsla och spekulation från min sida).

Jag tycker bara Brave känns scammigt. Massa krypto grejer och skräp överallt. Håller mig till FF och DDG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker bara Brave känns scammigt. Massa krypto grejer och skräp överallt. Håller mig till FF och DDG.

Håller med dig, till viss del. Tycker dock att Brave känns som det minst dåliga alternativet om man vill köra chromium. Dessutom den bästa mjukvaru-annonsblockeraren som jag har använt. Så jag väljer att stå ut med Braves tveksamheter

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Google då det är överlägset men i mina tester är Brave den enda sökmotor som kommer i närheten. DuckDuckGo är verkligen rent skräp.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls detta inbillade behov många har av att nyttja de stora drakarnas tjänster. Speciellt inte när det gäller tjänster som webbläsare och sökmotorer där det sen årtionden tillbaks funnits alternativ som fungerat minst lika bra.

Har använt FF som enda webbläsare så länge jag kan minnas.... Samt DuckDuckGo som sökmotor sen minst 6-7år sen, minns inte riktigt när jag började..

Men bra med fler aktörer med fokus på den personliga integriteten, det säger något när fler o fler nu marknadsför sig med att de inte samlar in användardata och kartlägger användarnas aktivitet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Bytte till DuckDuckGo sökmotor för ca ett år sedan då jag började undvika Google så mycket som möjligt, använder dock Youtube fortfarande.
Kört DDG webbläsare i telefon/platta ett bra tag med nu och även börjat köra deras Beta webbläsare för pc nu med, även om jag använder Edge ibland med.

Försökt flera gånger att byta till Firefox under åren men aldrig kommit överens med den.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Håller mig hellre till DDG, funkat utmärkt i många år nu.

Instämmer, körde inte den ändra från starten men måste varit 10 år som primär sökmotor iallafall.

Skrivet av Baxtex:

Jag tycker bara Brave känns scammigt. Massa krypto grejer och skräp överallt. Håller mig till FF och DDG.

Håller med, får inget vidare intryck av den. Sen är det bara en i raden av chrome/ium-baserade browsers. Vi har för många redan.

Firefox så länge den finns kvar. Föredrar även jag DDG men händer att jag använde Google och Bing om jag inte hittar rätt. Tycker DDG blivit sämre på att fatta svenska resultat på senare tid.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller med dig, till viss del. Tycker dock att Brave känns som det minst dåliga alternativet om man vill köra chromium. Dessutom den bästa mjukvaru-annonsblockeraren som jag har använt. Så jag väljer att stå ut med Braves tveksamheter

Jag tycker Bromite och degoogled chrome är helt ok men lite meckigare att installera och uppdatera och kanske inte alltid möjlighet på t ex jobbdatorn. Numera finns ju ublock origin även till mobila firefox. 👍

Permalänk
Medlem

använt brave i några år nu, lätt min top favorit av alla jag testat. Enda nackdelen för min del blir att det laggar om jag kollar på 2 streams samtidigt på olika skärmar med Hårdvaroacc på.

Finns det några andra Brave liknande browsers med liknande - om inte bättre funktioner? Tipsa gärna mig!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Fortfarande fail på "white couple" testet.

Permalänk
Medlem

Använder Opera. Med Ecosia eller DuckDuckGo som sökmotor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Instämmer, körde inte den ändra från starten men måste varit 10 år som primär sökmotor iallafall.

Håller med, får inget vidare intryck av den. Sen är det bara en i raden av chrome/ium-baserade browsers. Vi har för många redan.

Firefox så länge den finns kvar. Föredrar även jag DDG men händer att jag använde Google och Bing om jag inte hittar rätt. Tycker DDG blivit sämre på att fatta svenska resultat på senare tid.

Använder Google från DDG så slipper man kartläggningen iaf 🙂

Skulle vara bättre om de som värnar frihet och integritet gick samman om ett projekt som kan bli riktigt bra än att alla utvecklar egna halvtaskiga tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Fortfarande fail på "white couple" testet.

Vad är det för test? (Provade både att googla och bravea 'white couple test' utan att få något klokt svar)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vad är det för test? (Provade både att googla och bravea 'white couple test' utan att få något klokt svar)

Det finns nån "teori" om att när man bildgooglar "white couple" så får man inte upp vita par. Däremot om man googlar svarta, asiatiska part etc så funkar det. Känner mig ganska skeptisk till att det skulle vara nån wokegrej hos google etc som gör att det är så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vad är det för test? (Provade både att googla och bravea 'white couple test' utan att få något klokt svar)

Gör en bildsökning på "white couple".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det finns nån "teori" om att när man bildgooglar "white couple" så får man inte upp vita par. Däremot om man googlar svarta, asiatiska part etc så funkar det. Känner mig ganska skeptisk till att det skulle vara nån wokegrej hos google etc som gör att det är så.

Kom att tänka på denna från förr.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av micke1m:

Fortfarande fail på "white couple" testet.

Så problemet är att sökmotorn visar de stockbilder som matchar dina sökord, istället för att rensa bort allt som inte är kritvitt?

I den mån det är ett problem så beror det rimligen på att bildagenturerna taggar sina foton på det viset och dessa pushas högt upp i sökresultaten, inte på att sökmotorn har någon sorts agenda.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kör Opera med DuckDuckGo.
Men inget alternativ är ju perfekt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det finns nån "teori" om att när man bildgooglar "white couple" så får man inte upp vita par. Däremot om man googlar svarta, asiatiska part etc så funkar det. Känner mig ganska skeptisk till att det skulle vara nån wokegrej hos google etc som gör att det är så.

Majoriteten av bildresultaten jag får med Google är då "vita" par. De som inte är det beror på att en del har bildtexten "black and white couple" och därmed sorteras in i samma sökresultat, och ytterligare andra kommer in för att det är en vit bröllopsklänning med i bild, och bildtexten beskriver det.
Inget konstigt alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Förstår inte alls detta inbillade behov många har av att nyttja de stora drakarnas tjänster. Speciellt inte när det gäller tjänster som webbläsare och sökmotorer där det sen årtionden tillbaks funnits alternativ som fungerat minst lika bra.

Nja, det är faktiskt inte helt sant att andra sökmotorer funkar minst lika bra.
Jag körde DDG ett bra tag men var ofta tvungen att öppna Google för att hitta vettiga sökresultat. Mestadels programmeringsrelaterade sökningar. Testade även andra sökmotorer men Google var oslagbart.
Jag gillar det inte, men får leva med det. Nu använder jag chat-GPT mer för sådana frågeställningar, så kanske kan jag skrota google nu möjligtvis. Men att andra sökmotorer är minst lika bra kan jag inte hålla med om alls.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det finns nån "teori" om att när man bildgooglar "white couple" så får man inte upp vita par. Däremot om man googlar svarta, asiatiska part etc så funkar det. Känner mig ganska skeptisk till att det skulle vara nån wokegrej hos google etc som gör att det är så.

Tack, då förstår jag! Jag tvivlar också på att det skulle vara någon wokegrej, snarare handlar det om hur bilderna har taggats på de sajter som Google indexerar.

Skrivet av micke1m:

Gör en bildsökning på "white couple".

Tack, nu fattar jag. Verkar inte som om någon sökmotor klarar det testet. Sannolikt eftersom alla indexerar bilderna på samma sätt, baserat på sajterna som de hämtas från.

Skrivet av Aleshi:

Kom att tänka på denna från förr.
<Uppladdad bildlänk>

Det vore fel att skratta. Men 🤣

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Majoriteten av bildresultaten jag får med Google är då "vita" par. De som inte är det beror på att en del har bildtexten "black and white couple" och därmed sorteras in i samma sökresultat, och ytterligare andra kommer in för att det är en vit bröllopsklänning med i bild, och bildtexten beskriver det.
Inget konstigt alls.

Skrev jag att det var konstigt eller varför citerar du mig?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tänker inte gå in i nån diskussion om detta mer, men du bryter i princip mot forumreglerna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har kört med brave i 3 år och tycker det funkar kanon. Hade DuckDuckGo innan men tyckte det började likna google med censurerade sökningar. Vill få sökresultat utan att någon PK-elit bestämmer vad jag får läsa och inte.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.