Linux går om Mac bland Steam-användare

Permalänk
Melding Plague

Linux går om Mac bland Steam-användare

Apple som nyligen sa att de ville locka fler spelutvecklare till Mac har plötsligt halkat ner till tredjeplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, proton har helt klart lockat mer folk till att köra linux och jag tror att den siffran kommer att öka Känns som att linux för desktop har blivit lite mer "accepterat"

Permalänk
Medlem

Halv sanning.
Det är steam deck som står för den största uppgången vilket inte riktigt framkommer i artikeln .

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Expertgissare

Spelar på linux sedan många år tillbaka. Vist, jag kan inte spela allt som finns, men gott och väl det jag vill spela och någonsin kommer få tid till

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken dist är bäst för en (i sammanhanget) glad amatör som vill prova på att spela på Linux? Helst en version med så lite friktion* och så stor användarbas som möjligt. Arch? Ubuntu? Mint? Steam OS (går det att tanka ner, eller är det bara på Steam Deck?)

*Menar att det gärna får finnas proprietära grejer förinstallerade osv. Samt lätt att installera drivrutiner och mjukvara. Och förstås enkelt att komma igång med Proton på (eller det kanske kommer automatiskt med Steam?)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Sötast
Skrivet av HappySatan:

Vilken dist är bäst för en (i sammanhanget) glad amatör som vill prova på att spela på Linux? Helst en version med så lite friktion* och så stor användarbas som möjligt. Arch? Ubuntu? Mint? Steam OS (går det att tanka ner, eller är det bara på Steam Deck?)

*Menar att det gärna får finnas proprietära grejer förinstallerade osv. Samt lätt att installera drivrutiner och mjukvara. Och förstås enkelt att komma igång med Proton på (eller det kanske kommer automatiskt med Steam?)

Vill inte låta negativ alls, men med dina förhoppningar kommer du att återvända till Windows illa kvickt.

Linux och windows skiljer sig kollosalt mycket och utan vilja att lära om i princip allt så kommer man bli irriterad snabbt och lämna till det trygga.

Med det sagt så skall väl pop!os vara optimerat för gaming. Kan ju vara en stepping stone. Föreslår youtube som hjälp för smort som smör kommer det inte vara

Har du ett nvidia kort så är det hyfsat sannolikt att du stöter på preoblem inom den första timmen, men det går att lösa med tålamod och google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vilken dist är bäst för en (i sammanhanget) glad amatör som vill prova på att spela på Linux? Helst en version med så lite friktion* och så stor användarbas som möjligt. Arch? Ubuntu? Mint? Steam OS (går det att tanka ner, eller är det bara på Steam Deck?)

*Menar att det gärna får finnas proprietära grejer förinstallerade osv. Samt lätt att installera drivrutiner och mjukvara. Och förstås enkelt att komma igång med Proton på (eller det kanske kommer automatiskt med Steam?)

pop_os! brukar ofta förekomma som förslag för spelare. Jag själv har dock väldigt svårt för Gnome gränssnittet. Ett alternativ är annars kanske Linux Mint vars skrivbord påminner mycket om Windows.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Trodde MacOS hade fler användare på Steam. Har inte hängt med deras undersökningar. Minns inte när jag fick frågan att vara med. Och då körs det Steam i Linux på ett flertal maskiner.

@HappySatan
Håller med ovanstående om Pop_OS!
Dom kör en egen variant på GNOME.

Annars finns Nobara som är baserat på Fedora.
Garuda som är baserat på Arch.
Linux Mint är även en bra kandidat om man är nyfiken på Cinnamon.
SteamOS skulle jag bara köra om du vill ha en "konsoll". Kör ChimeraOS på en äldre dator i vardagsrummet som bara är till för spel.

Glömde SteamOS
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Trodde MacOS hade fler användare på Steam.

Det har trendat nedåt ett tag. När Apple kapade stöd för alla 32-bitarsprogram försvann stödet för en hel del spel. Var nog en del Mac-spelare som gav upp då, och de som stannade fick hitta nya spel att spela. Har man Apple Arcade kan man ju spela en del där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vilken dist är bäst för en (i sammanhanget) glad amatör som vill prova på att spela på Linux? Helst en version med så lite friktion* och så stor användarbas som möjligt. Arch? Ubuntu? Mint? Steam OS (går det att tanka ner, eller är det bara på Steam Deck?)

*Menar att det gärna får finnas proprietära grejer förinstallerade osv. Samt lätt att installera drivrutiner och mjukvara. Och förstås enkelt att komma igång med Proton på (eller det kanske kommer automatiskt med Steam?)

Jag körde PopOS! med mitt Nvidia tills jag skaffade Intel Arc. Eftersom de senaste drivrutinerna till grafikkortet kommer med linux kärnan så bytte jag till Manjaro. För att få uppdateringar relativt snabbt.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har trendat nedåt ett tag. När Apple kapade stöd för alla 32-bitarsprogram försvann stödet för en hel del spel. Var nog en del Mac-spelare som gav upp då, och de som stannade fick hitta nya spel att spela. Har man Apple Arcade kan man ju spela en del där.

Ja, rätt många som blev sura över det. Kan också tycka det verkar lite väl onödigt att ta bort 32-bitarstödet helt. Windows har ju kvar det än. Men finns kanske någon anledning enligt Apple.

En anna grej är ju att Apple övergett OpenGL (som visserligen finns kvar och fungerar i sin 4.1-version) och vill att utvecklare ska använda Metal. Sen har vi övergången till ARM som dock avhjälps lite av Rosetta 2 som verkar funka rätt bra med många spel.

Så det dröjer nog lite innan det kommer loss mer med spel på Mac i detta ganska nya sammanhang.

Hursomhelst är jag en av de få med Mac på Steam. Testade senast demot för detta som jag tyckte mycket om: https://store.steampowered.com/app/1293170/Bzzzt/

Inte så krävande och för Windows, Linux och MacOS (utvecklat i Unity).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det kommer bara att växa. Vulkan+proton ger bättre prestanda i spel som stöds än vad windows kan klämma ut med deras hybridkernel och dåliga filsystem, närmare hårdvaran är oftast ett recept på snabbare operationer, men inte alltid såklart. När jag spelar i Linux känner jag laddtiderna bli mycket snabbare i hdd-intensiva spel då XFS är nästan tusen procent (10x) snabbare än legacy filsystem som HFS, NTFS och EXT4 (src: phoronix thrash test) på min maskin.

Synd att system som ubuntu defaultar till ext4 så folk får en sämre bild av vad linux kan göra än vad man tror. Bara att installera en deb eller kompilera ett storre projekt i ext4 är nästan lika sakterligt som i windows, i XFS så flyger man genom put commands.

Det finns såklart nackdelar med XFS då det inte stödjer cryptering på filsystemsnivå, men det är lösbart på användarnivå till mindre prestandakostnad för användaren. och för att köra raid med XFS så behövs en hårdvarukontroller då det inte går "by design" att stripa xfs via software.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vill inte låta negativ alls, men med dina förhoppningar kommer du att återvända till Windows illa kvickt.

Linux och windows skiljer sig kollosalt mycket och utan vilja att lära om i princip allt så kommer man bli irriterad snabbt och lämna till det trygga.

Med det sagt så skall väl pop!os vara optimerat för gaming. Kan ju vara en stepping stone. Föreslår youtube som hjälp för smort som smör kommer det inte vara

Har du ett nvidia kort så är det hyfsat sannolikt att du stöter på preoblem inom den första timmen, men det går att lösa med tålamod och google.

Vissa förkunskaper har jag; jobbets alla webbservrar kör Linux och som utvecklare förväntas jag ha någorlunda koll på hur allt funkar. Men jag antar att det är ganska stor skillnad på att ratta Apache och iptables jämte att faktiskt använda systemet som en normal användare.

Det ska dock erkännas att tidigare försök att använda linux utanför tjänsten alltid blivit kortvariga. Det eviga sudo:andet för att kunna göra något allt brukar frustrera, liksom problemen att hitta vilket förbannat repository som har den mjukvara jag vill ha. (Kanske för att jag googlar hejvilt och hittar svar som gäller andra distar)

Med det sagt ska jag göra ett ärligt försök den här gången. Kanske inte för att Linux-intresset vuxit, men för att avskyn gentemot Windows har vuxit.

Skrivet av NodCommander:

pop_os! brukar ofta förekomma som förslag för spelare. Jag själv har dock väldigt svårt för Gnome gränssnittet. Ett alternativ är annars kanske Linux Mint vars skrivbord påminner mycket om Windows.

Skrivet av Lembritt:

@HappySatan
Håller med ovanstående om Pop_OS!
Dom kör en egen variant på GNOME.

Annars finns Nobara som är baserat på Fedora.
Garuda som är baserat på Arch.
Linux Mint är även en bra kandidat om man är nyfiken på Cinnamon.
SteamOS skulle jag bara köra om du vill ha en "konsoll". Kör ChimeraOS på en äldre dator i vardagsrummet som bara är till för spel.

Skrivet av AdrWel:

Jag körde PopOS! med mitt Nvidia tills jag skaffade Intel Arc. Eftersom de senaste drivrutinerna till grafikkortet kommer med linux kärnan så bytte jag till Manjaro. För att få uppdateringar relativt snabbt.

Tack alla som svarat. Låter som om de flesta tycker hyggligt bra om det. 👌😃

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

MacOs och man måste köpa en dyr Appledator.
De som kör Linux som primärOs kan i princip alltid köra windows vid sidan av, inte alltid helt laglig licens men.. Detta leder till att få som kör linux som sitt huvudos väljer att även spela på det.
Jag tror det är steam deck som är förklaringen till uppgången som någon skrev ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har trendat nedåt ett tag. När Apple kapade stöd för alla 32-bitarsprogram försvann stödet för en hel del spel. Var nog en del Mac-spelare som gav upp då, och de som stannade fick hitta nya spel att spela. Har man Apple Arcade kan man ju spela en del där.

Tror att minskningen likväl beror på att fler hackintosh-personer gett upp helt. tonymac och de andra har bytt till linux och vissa av dem har till och med skapat derat eget UNIX som heter HelloSystem då de såg det som att slåss mot en titan och omöjligt att vinna.

Hellosystem är rätt trevligt, men saknar en del drivrutiner och framförallt proton/wine om man skaffar det för att spela. Drivrutinerna är i överlag samma som freebsd och UI'n är precis som MacOS skriven i cocoa och object-c.

Har du en AMD eller Intel GPU kan du säker lira lite legacy spel, men projektet har inte kommit längre än så, och de välkomnar utvecklare och grafiker om du är intresserad.

Störtvacker UI, ser nästan ut om MacOS tiger med som Jobs sa "lickable interface" och deras återskapande av i open source versioner ikonerna från när macos var snyggt och inte platt och retarded är helt utmärkta, men jag antar att de lånat ett par ikoner från McClinock's SVG mac theme till BeOS som också är opensource.
Må dock säga att dessa ikoner av samma man: https://www.iconfinder.com/iconsets/beos
isometriskt, vackert perfekt!
Allt är tydligt vad de representerar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

MacOs och man måste köpa en dyr Appledator.
De som kör Linux som primärOs kan i princip alltid köra windows vid sidan av, inte alltid helt laglig licens men.. Detta leder till att få som kör linux som sitt huvudos väljer att även spela på det.
Jag tror det är steam deck som är förklaringen till uppgången som någon skrev ovanför.

du får en licens för windows 10/11 för en hunka via prisjakt lagligt, dock oem. denna funkar i oändligt med vmware clients (dock inte samtidigt, och endast på en fysisk maskin enligt EULA) om man behöver windows. har inget spel i min 500+ steam library som inte funkar i steam.

Har inte förstått vad som krångligt med linux längre, valet av distro är väl det svåraste kanske. Tar man en .deb distro av valfri sort så har man stöd för allt i stort sett. Allegro, SDL och Vulkan get bättre prestanda än windows i grafik om man har ett AMD kort. Har man ett ljudkort som stöds av alsa eller pipewire (eller båda) så har man bättre ljud än i windows eller mac. (är man fast med pulseaudio så vore det nog för mig att köra windows heltid, tills jag har råd med ett kort som stöds).

När man väljer distro så är det bara tre faktorer som spelar roll: 1. TID, 2. support 3. tillgänglighet 4. integration 5. prestanda
1: har du massor med tid att avvara, för all del ta en source compile distro som gentoo. Du kommer att klämma ut den sista procenten av optimering för just din hårdvara. Annars ta en med färdiga paket.
2: när det brakar ihop, för det gör alla OS när man skojar med dem eller helt enkelt har hårdvara som busar, vart kan man fråga och finns det bra dokumentation?
3: är det kompatibelt med det jag vill göra, och se 2 för hur man gör så.
4: är det snabbare och eller bättre för det jag vill göra?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, rätt många som blev sura över det. Kan också tycka det verkar lite väl onödigt att ta bort 32-bitarstödet helt. Windows har ju kvar det än. Men finns kanske någon anledning enligt Apple.

En anna grej är ju att Apple övergett OpenGL (som visserligen finns kvar och fungerar i sin 4.1-version) och vill att utvecklare ska använda Metal. Sen har vi övergången till ARM som dock avhjälps lite av Rosetta 2 som verkar funka rätt bra med många spel.

Så det dröjer nog lite innan det kommer loss mer med spel på Mac i detta ganska nya sammanhang.

Hursomhelst är jag en av de få med Mac på Steam. Testade senast demot för detta som jag tyckte mycket om: https://store.steampowered.com/app/1293170/Bzzzt/

Inte så krävande och för Windows, Linux och MacOS (utvecklat i Unity).

Det där med OpenGL finns det ett skäl till. Apple’s GPUer (som de verkar ha baserat på den från Imagination som de licensierade tidigare) är s.k. tile-based deferred rendering. Detta innebär en massa saker och många fördelar, speciellt vad gäller strömförbrukning, men den enda stora nackdelen är att man inte kan låta shaderna förändra geometrin. Man kan ha tesselering (fixed function) men inte några generella shader-program som modifierar geometrin. Försöker man så blir prestandan katastrofal. Apple stödde OpenGL så långt de kunde innan den här typen av funktioner blev obligatoriska, och sedan slutade de. Metal är medvetet designat för att undvika situationer där prestandan sjunker på det sättet.

Att de kapade 32-bitars stödet är dock bara för att de inte vill supporta ytterligare en API, och jag tror fortfarande att det är ett misstag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

du får en licens för windows 10/11 för en hunka via prisjakt lagligt, dock oem. denna funkar i oändligt med vmware clients (dock inte samtidigt, och endast på en fysisk maskin enligt EULA) om man behöver windows. har inget spel i min 500+ steam library som inte funkar i steam.

Har inte förstått vad som krångligt med linux längre, valet av distro är väl det svåraste kanske. Tar man en .deb distro av valfri sort så har man stöd för allt i stort sett. Allegro, SDL och Vulkan get bättre prestanda än windows i grafik om man har ett AMD kort. Har man ett ljudkort som stöds av alsa eller pipewire (eller båda) så har man bättre ljud än i windows eller mac. (är man fast med pulseaudio så vore det nog för mig att köra windows heltid, tills jag har råd med ett kort som stöds).

När man väljer distro så är det bara tre faktorer som spelar roll: 1. TID, 2. support 3. tillgänglighet 4. integration 5. prestanda
1: har du massor med tid att avvara, för all del ta en source compile distro som gentoo. Du kommer att klämma ut den sista procenten av optimering för just din hårdvara. Annars ta en med färdiga paket.
2: när det brakar ihop, för det gör alla OS när man skojar med dem eller helt enkelt har hårdvara som busar, vart kan man fråga och finns det bra dokumentation?
3: är det kompatibelt med det jag vill göra, och se 2 för hur man gör så.
4: är det snabbare och eller bättre för det jag vill göra?

Har du inte förstått vad som är krångligt med Linux? Tycker ltts videos om det säger allt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Har du inte förstått vad som är krångligt med Linux? Tycker ltts videos om det säger allt!

Linus tycker ju att allt är krångligt eftersom han i grunden är nybörjare och helt historielös vad gäller "data å sånt".

Problemet jag personligen har med Linux är att varför i h-e ska det behöva göras en ny dist så fort någon vill ha en annan bakgrundsfärg eller en ny muspekare. Lite överdrivet, men inte mycket.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av danedi:

Har du en AMD eller Intel GPU kan du säker lira lite legacy spel, men projektet har inte kommit längre än så, och de välkomnar utvecklare och grafiker om du är intresserad.

Tror huvudproblemet för "spel på MacOS" under hela Intel-tiden var att det helt enkelt inte var realistiskt att köra spel på de modeller som enbart hade Intel iGPU, vilket var majoriteten av systemen.

Att man nu gör en nysatsning på spel lär ju bero på att deras egen iGPU är långt snabbare än Intels iGPU, redan MBA ligger på en nivå av vad man tidigare hade med de enklare dGPU (som bara fanns på vissa MBP modeller).

Sen är Apple Arcade nämnt i tråden: Apple säger bara totala omsättning för "services", den var 21 miljarder USD senaste kvartalet. Det viskas också om att Apple Arcade nått >100 miljoner prenumeranter, som referens har Steam ca 120 miljoner aktiva spelare per månad. (Även om det är 100 miljoner prenumeranter står det fortfarande för väl under 10 % av "services" omsättningen...).

Nu är iOS antagligen en större andel av Apple Arcade användarna, är ju samma tjänst för iOS och MacOS (betalar man har man tillgång till det på alla plattformar som används av det Apple ID). Finns dock ett gäng spel som är MacOS-only samt ett gäng som är iOS-only, många fungera på alla plattformar.

Men går inte att sticka under stolen med att spelen på Apple Arcade är enklare. Utöver Steam finns ju även en del "vanliga" PC-spel på App store för Mac (Baldurs Gate 3 kommer släppas där, man hittar även Civ och liknande där).

Skulle gissa att en "ren" Mac-användare till att börja sällan är en gamer. Men de som trots allt köper spel lär kunna delas in i två huvudgrupper

1. de som också har en Windows-PC, de lär primärt använda Steam (men är rätt uselt utbud på MacOS hos Steam senaste 10 åren)
2. de som är "rena" MacOS användare, gissar att de i första hand gör sina inköp av spel i App-store (är inget gigantiskt utbud här heller, men är övertygad om att det är här Apple riktar sin spelsatsning de presterade på WWDC 2023, nästa MacOS skulle ju ha stort fokus på bättre spelupplevelse)

Skrivet av mpat:

Det där med OpenGL finns det ett skäl till. Apple’s GPUer (som de verkar ha baserat på den från Imagination som de licensierade tidigare) är s.k. tile-based deferred rendering. Detta innebär en massa saker och många fördelar, speciellt vad gäller strömförbrukning, men den enda stora nackdelen är att man inte kan låta shaderna förändra geometrin. Man kan ha tesselering (fixed function) men inte några generella shader-program som modifierar geometrin. Försöker man så blir prestandan katastrofal. Apple stödde OpenGL så långt de kunde innan den här typen av funktioner blev obligatoriska, och sedan slutade de. Metal är medvetet designat för att undvika situationer där prestandan sjunker på det sättet.

Att de kapade 32-bitars stödet är dock bara för att de inte vill supporta ytterligare en API, och jag tror fortfarande att det är ett misstag.

Att de kapade 32-bit stödet har nog en betydligt enklare förklaring: Apples Ax kretsar droppade 32-bit stödet redan 2013 (A7).

Att så snabbt kapa 32-bit stödet på Arm-sidan har ju visat sig varit helt rätt, Apple kunde dra ifrån rejält i prestanda mot de (i praktiken Arm, Qualcomm och Samsung) som fortsatte stödja 32-bit Arm (ARM64 och 32-bit är två helt olika ISA med väldigt olika styrkor och svagheter, supersvåra att utnyttja styrkorna i ARM64 om man ska stödja 32-bit Arm). Arm har steppat upp prestanda rejält på deras Cortex X serie efter de också droppat 32-bit stödet förra året.

När de inte hade 32-bit stöd på iOS som är betydligt större jämfört med MacOS, varför bry sig? iOS och MacOS delar trots allt OS-kärna + en hel del grundläggande systembibliotek.

Sedan går det alldeles utmärk att "förändra geometri" i Metal, hela poängen med "vertex shaders" är ju att bestämma positionen på alla "hörn" (vertices).

Den stora begränsningen hos tile-based rendering är att det är rätt hopplöst att få till "mesh shaders". Man behöver i praktiken en hård uppdelning mellan "vertex shaders" (world space -> screen space) och "fragment shaders" (beräkning av färg på varje fragment i screen space). Detta då allt måste sorteras in i respektive "tile".

Fördelen är att man har väldigt hög bandbredd i "fragment shaders" då de i praktiken körs 100 % ur "cache", nackdelen är att det är relativt dyrt att ha väldigt många trianglar då det ökar kostnaden för att sortera saker. Tekniker som tesselering blir därför relativt sett dyrare i "tile based render", medan andra saker som t.ex. FSAA blir relativt billigt.

OpenGL är så pass abstrakt att det fungerar helt OK. Stora nackdelen med OpenGL över både Metal och Vulkan (som är det man nu primärt pushar på mobiler) är att den förra är mindre energieffektiv då den har högre overhead. OpenGL skapades också innan multicore trenden, om DX11 är dålig om man vill utnyttja flera kärnor så är OpenGL värdelös! Det är också ett problem när mobiler har typiskt 6-8 kärnor sedan många år tillbaka (och när mobilspelmarknaden är >50 % av totala spelmarknaden sett till omsättning).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Halv sanning.
Det är steam deck som står för den största uppgången vilket inte riktigt framkommer i artikeln .

Är inte det här som att säga att "det är bärbara datorer som står för majoriteten av MacOS procent", eller missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem

Alltså linux är så dåligt... Kan personligen garantera att alla som sitter här på forumet och prisar Linux är samma typ av person som sitter och skriver "dir" och är nöjda att de fått ut något i prompten

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Linus tycker ju att allt är krångligt eftersom han i grunden är nybörjare och helt historielös vad gäller "data å sånt".

Problemet jag personligen har med Linux är att varför i h-e ska det behöva göras en ny dist så fort någon vill ha en annan bakgrundsfärg eller en ny muspekare. Lite överdrivet, men inte mycket.

Kanske det men ändrar inte grund problemet, Linux är extremt mycket mer komplicerat än Windows. Linux kommer i slutändan inte slå igenom ordentligt förns man kan göra mer eller mindre allt och även lösa problem utan att röra terminalen.

Fördelen med Linux är det som gör att det inte kommer slå igenom på större skala. Sure skulle steam lyckas med steamos så kan dom fortsätta vinna några procent, men är nog mer troligt att Mac med deras nya verktyg kommer ifatt om dom nu även skulle släppa vettig hårdvara för spel och faktiskt satsa på det och inte bara släppa verktygen och sen vara klara med det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Halv sanning.
Det är steam deck som står för den största uppgången vilket inte riktigt framkommer i artikeln .

Va, vänta lite nu här. Jag tänkte ju att artikeln endast handlade om stationära och bärbara datorer, men om nu steamdecks är medräknade så är ju samtliga steamdecks just räknade som linux-användare. Det blir lite lurigt känner jag spontant.

De som byter ut OS:et från windows till linux i sina arbetsdatorer för att sedan lira på den, är en förlorad kund för microsoft. Det var typ detta jag tänkte när jag läste artikeln. Men ifall linux sticker iväg bara för att folk skaffat sig en specifik handhållen pryl för just spel för att sedan ha kvar sin arbetsdator med windows, så är det inte alls så farligt som det låter för "stackars" microsoft tänker jag. Klart, sötedagarna kan ju vara räknade för microsofts del om det inte trycker på med nya begränsningar såsom direct x mm, så att folk inte kan byta längre.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vilken dist är bäst för en (i sammanhanget) glad amatör som vill prova på att spela på Linux? Helst en version med så lite friktion* och så stor användarbas som möjligt. Arch? Ubuntu? Mint? Steam OS (går det att tanka ner, eller är det bara på Steam Deck?)

*Menar att det gärna får finnas proprietära grejer förinstallerade osv. Samt lätt att installera drivrutiner och mjukvara. Och förstås enkelt att komma igång med Proton på (eller det kanske kommer automatiskt med Steam?)

TL;DR - Välj Linux Mint 21.x Cinnamon Edition, det är en no-brainer om du vill ha en problemfri upplevelse fram till 2027.

Jag kan bara ge min egen anekdotiska erfarenhet, som givetvis inte är värt särskilt mycket. Jag har kört Linux sedan 2005 på jobbet och dual-bootade Windows fram till 2018 hemma. Sedan gick jag över till 100% Linux desktop fram till 2023 då jag köpte en Mac som nu står bredvid Linuxburken. Macen var mest för att jag är intresserad av deras hårdvara, operativsystemet känns sjukt segt i jämförelse även om det är vackert.

Så mitt förslag:

Arch-baserade distros behöver du inte bry dig om. Installera Arch i en virtuell maskin om du vill leka och spendera tid med att uppdatera paket och lösa problem som uppstår när du gör det. Största argumentet för Arch är att ha nya versioner av paket. Men med Flatpak så försvinner det behovet helt (för mig, andra har andra åsikter). Stabilitet är så mycket viktigare.

Fedora kan vara trevligt, men det har för kort cykel. Rimligtvis så vill du installera en distro och sedan slippa installera om den innan du byter dator. Tyvärr blir det inte så med Fedora. AlmaLinux kan vara ett alternativ om du vill köra RPM-baserat och om du ändå tänker köra Flatpak för det du vill ha senaste versionen av. Vi kör AlmaLinux på jobbet, både på workstation och servrar. Hur stabilt som helst.

Debian 12 är riktigt bra, men jag har inte testat det länge nog, en knapp månad, för att kunna ge en rekommendation. Det är också marginellt jobbigare med Nvidia (måste använda terminalen, även om du kan köra copy-paste med kommandona).

Debian-baserade:

Ubuntu 22.04 är en bra distro även om den får mycket skit från nättroll. Det är superenkelt att installera allt från drivrutiner till uppdateringar. Tyvärr så har företaget bakom distron gjort lite konstiga val (snaps t.ex.), vilket minskar nyttan. Förr var Ubuntu en förbättring av användarupplevelsen över Debian. Med Debian 12 så är skillnaden minimal gällande de delarna och ovanpå detta finns de konstiga valen. Ser inte någon anledning att köra Ubuntu på desktop 2023.

Linux Mint 21 Cinnamon Edition. Linux Mint har som mål att vara den distro som är enklast för personer som migrerar från Windows. I grund och botten betyder det att grafiska upplevelsen är liknande och 100% av interaktionen med miljön kan ske via grafiska applikationer (ingen terminal behövs). Sedan Linux Mint 18 så har upplevelsen varit problemfri, och då körde jag med Nvidia (GTX 1080) fram till Mint 21. Klart den bästa rekommendationen till någon som gillar Windows-upplägg på skrivbordsmiljön.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Halv sanning.
Det är steam deck som står för den största uppgången vilket inte riktigt framkommer i artikeln .

Kanske, men utifrån vad jag sett så kan Steam Deck bara delta i hardware survey om man startar om den i "desktop mode"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Va, vänta lite nu här. Jag tänkte ju att artikeln endast handlade om stationära och bärbara datorer, men om nu steamdecks är medräknade så är ju samtliga steamdecks just räknade som linux-användare. Det blir lite lurigt känner jag spontant.

De som byter ut OS:et från windows till linux i sina arbetsdatorer för att sedan lira på den, är en förlorad kund för microsoft. Det var typ detta jag tänkte när jag läste artikeln. Men ifall linux sticker iväg bara för att folk skaffat sig en specifik handhållen pryl för just spel för att sedan ha kvar sin arbetsdator med windows, så är det inte alls så farligt som det låter för "stackars" microsoft tänker jag. Klart, sötedagarna kan ju vara räknade för microsofts del om det inte trycker på med nya begränsningar såsom direct x mm, så att folk inte kan byta längre.

Microsoft vill ju förståss ha en lockdown på DirectX, så att man måste köra Windows. Att det finns kompabilitetslager i Linux är i sig kanske inte ett jätteproblem för MS, det blir någon procent som kör Linux, och spel-leverantörerna testar inte spelen i Linux och det fungerar "sådär".

Men nu börjar utvecklare targeta Steamdeck, det kan bli ett stort problem för MS för spelen blir automatiskt Linux-kompatibla och verifierade att dom fungerar. Jag hoppas MS inte tar till advokat-yxan om det här blir för stort.

Jag kör inte Desktop Linux själv längre, tyckte Windows blev bra med typ Win10 och lade ner Linux på Desktop, men körde nästan bara Linux efter att Amigan blev omodern, så det var många år. T.o.m Launch-versionen av WOW fungerade i Wine, körde mycket guild wars t.ex. så det var många år sedan. Och redan då fungerade en hel del spel, men man fick ju meckla lite. Jag hoppas det blivit enklare nu.

Kör fortfarande mycket Linux, och kan det bättre än Windows egentligen, men inte på Desktop, för tillfället iallafall. Anledningen nog mest att Windows blev till slut bra nog för mig, och Linux tar mer tid att bråka med.

Permalänk
Sötast
Skrivet av star-affinity:

Hursomhelst är jag en av de få med Mac på Steam. Testade senast demot för detta som jag tyckte mycket om: https://store.steampowered.com/app/1293170/Bzzzt/

Inte så krävande och för Windows, Linux och MacOS (utvecklat i Unity).

Tackar för den! Demot var fantastiskt roligt!
Extrem nostalgia-inspiration merge kändes det som!

Skrivet av HappySatan:

Vissa förkunskaper har jag; jobbets alla webbservrar kör Linux och som utvecklare förväntas jag ha någorlunda koll på hur allt funkar. Men jag antar att det är ganska stor skillnad på att ratta Apache och iptables jämte att faktiskt använda systemet som en normal användare.

Det ska dock erkännas att tidigare försök att använda linux utanför tjänsten alltid blivit kortvariga. Det eviga sudo:andet för att kunna göra något allt brukar frustrera, liksom problemen att hitta vilket förbannat repository som har den mjukvara jag vill ha. (Kanske för att jag googlar hejvilt och hittar svar som gäller andra distar)

Med det sagt ska jag göra ett ärligt försök den här gången. Kanske inte för att Linux-intresset vuxit, men för att avskyn gentemot Windows har vuxit.

Tack alla som svarat. Låter som om de flesta tycker hyggligt bra om det. 👌😃

Jag tar tillbaka allt jag sa. Din motivation är samma som min!

Skrivet av Dallen:

Alltså linux är så dåligt... Kan personligen garantera att alla som sitter här på forumet och prisar Linux är samma typ av person som sitter och skriver "dir" och är nöjda att de fått ut något i prompten

Yikes...

Permalänk
Medlem

Kanske dax att kasta sig in i Linux värden igen var länge sen man härjade där
Kan se mig själv som en noob men det finns många duktiga Linux användare som hjälper en och massa hjälp sidor m.m

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vilken dist är bäst för en (i sammanhanget) glad amatör som vill prova på att spela på Linux? Helst en version med så lite friktion* och så stor användarbas som möjligt. Arch? Ubuntu? Mint? Steam OS (går det att tanka ner, eller är det bara på Steam Deck?)

*Menar att det gärna får finnas proprietära grejer förinstallerade osv. Samt lätt att installera drivrutiner och mjukvara. Och förstås enkelt att komma igång med Proton på (eller det kanske kommer automatiskt med Steam?)

Jag kör idag Pop OS
Tycker det fungerar bra även om jag inte är helt såld på designen på ikoner etc. (Går naturligtvis att byta ut om man orkar och vill).

Skulle nog idag valt Mint eller nobara OS.

Jag ville inte heller hålla på att pilla i terminalen, skyr det som pesten. Gillar gui. Och för det mesta går det att lösa saker med ett gui. Ett problem är ju att om du googlar på ett problem så får du oftast lösningar via terminalen för att gurusen tycker det är "enklare". Men lite längre bak i sökresultaten så brukar det finnas en "bättre lösning".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M