Permalänk
Medlem

UPS till mediaomvandlare

Jag har en mediaomvandlare som sitter på ett annat ställe än övrig utrustning. Till server, switch, APs etc har jag en UPS som räcker ca 75 minuter , men det hade varit trevligt att ha mediaomvandlaren också på en liten UPS.
Jag hittade denna BlueWalker PW DC UPS SecureAdapter 12V . Någon som har testat den eller något liknande?

Permalänk
Medlem

Att bli av med Internet en stund är inte lika allvarligt som inkonsistens i en RAID-struktur i en NAS.

Och är det större avbrott så är det säkert utrustning mellan din fibermodem och ISP som också blir strömlösa och din internet fungerar fortfarande inte. Tror inte det är samma reservkraftstid-krav på internetkopplingar som det är och har varit på telefoni och mobilnäten - och även om man har reservkraft på de flesta noderna så är det förmodligen någon del i kedjan man har glömt att fixa det eller batterierna för dåliga efter för många år och det fungerar ändå inte.

Företag och infrastrukturunderhållare är jättedåliga på att inspektera och kontrollera årligen att batterier etc. i olika reservkraft verkligen klarar sina uppställda reservkrafttider, utan det är varningspip och röda lampor om defekta batterier i någon eller ett par år innan det görs något - ofta först efter en händelse av något slag där det blir uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Jag har en mediaomvandlare som sitter på ett annat ställe än övrig utrustning. Till server, switch, APs etc har jag en UPS som räcker ca 75 minuter , men det hade varit trevligt att ha mediaomvandlaren också på en liten UPS.
Jag hittade denna BlueWalker PW DC UPS SecureAdapter 12V . Någon som har testat den eller något liknande?

Frågan då är om UPS skulle hjälpa?

Beror helt på vart/hur du bor, bor du i lägenhet så är det totalt onödigt då all utrustning i källaren är död så du kommer oavsätt inte ha tillgång till internet även om du har UPS på mediaomvandlaren.

Bor du i hus så är det helt beroende på hur fibern är dragen till ditt hus samt hur elnätet i ditt område ser ut.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har en sån liten UPS till mediaboxen, funkar finfint

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt är du säker på att du har nån nytta av den ? Jag vet att jag inte hade haft nytta av en sådan eftersom fiberswitcharna i noden matas från samma trafostation och noden har inte reservkraft så om felet inte inträffar i mitt hus får vi stömavbrott samtidigt så en ups hos mig hade ändå inte gett mig internetanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också en UPS till server och switchar. Accesspunkterna är kopplade till en av switcharna som har Power-Over-Ethernet, så de blir också säkrade mot strömavbrott några minuter. Iaf, för att säkra fiberkonverteraren har jag kopplat den till switchen som har Power-Over-Ethernet och använder en https://www.senetic.se/product/TL-POE10R eller liknande för att få ut 12 V till den. Kolla om du kan köra en liknande lösning?

På så sätt slipper jag ha en extra UPS som kommer behöva batteribyte med jämna mellanrum och egentligen borde övervakas på något sätt. Och det är skönt att bara ha en UPS eftersom jag ser dem som en möjlig felkälla.

Förhoppningen är att jag iaf ska kunna få iväg någon notifiering om strömavbrottet så jag kan göra något åt det (byta propp, fixa glappkontakt, stänga av utrustning eller vad som kan vara lämpligt) eller iaf förstå varför jag inte kommer åt servern om jag inte är hemma.

Jag bor i villa och har egentligen ingen aning om var "andra sidan" på fibern är någonstans. Förhoppningsvis finns det en UPS där, men det vet jag inte...

Edit: En annan fördel är att det kanske ökar åskskyddet, iom att fiberkonverteraren inte är inkopplad direkt på elnätet utan sitter bakom UPSen som förhoppningsvis har visst skydd. Å andra sidan har jag hört att fiber kan ha ett metallhölje så kanske att jag nu ökat risken att åskan tar sig in "bakom" UPS:en... Vem vet.

Permalänk
Medlem

@trudelutt : Städje komponerade ihop en liten artikel som kanske kan vara av intresse för dig och övriga som missat den:
https://www.sweclockers.com/artikel/18661-nar-stromavbrottet-...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX