Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Bara namnet Starlink är ju sjukt fett
Kommer att bli riktigt bra längre fram tror jag.

Xlink?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nice, lite lockande faktiskt. Månadsavgiften är bara 100kr mer än vad Telia tar för mitt 4G-abonnemang. Och som bonus slipper jag Telia.

Jag kör också Telia 4G-abonnemang men betalar 399 (samma som kampanjpriset för första året). Det tråkiga i kråksången är att man måste ringa in till kundtjänst en gång om året när rabatten "tar slut" och säga upp abonnemanget p.g.a. pris så erbjuds man alltid att fortsätta med kampanjrabatten ett år till.

Prova så får du se! Tyvärr blir inte Starlink lika lockande när det rör sig om en prisskillnad på +290

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

Någon som har testat i Sverige och kan verifiera att latensen är i linje med vad som uppges officiellt? Dvs runt 25ms.

Det är så att om du korsar atlanten (eller motsvarande avstånd) så är starlink faktiskt snabbare än fiber i många fall för signalerna går snabbare i vacuum i rymden än i glaset i fiberkabeln

Skrivet av djdennistm:

Mina uppgifter är från min operatör från fiber i min stuga . Sa aldrig det var från satelit. Redan nämnt att jag förstår priserna men tycker fortfarande det är dyrt och ser det mest ur konsumentperspektiv en vanlig svensson som knappt har råd.

Bra att detta finns för glest bebyggda områden utan internet eller master men hade velat ha mera reglerat abonnemang med fasta hastigheter. Som min operatör ger.

600kr i månaden är mycket för en pensionär, flerbarnsfamilj med lågavlönat lön samt maten som stigit plus el. Sånt jag tänker på.

Alla får köpa vad dom vill. Jag tycker det är dyrt. Du nämner telia som 100mbit/100mbit 399kr asdyrt men telia är inte ett bra exempel som är en av dom dyraste operatörerna i Sverige

Vilken planet jag bor på antagligen inte samma som du

399kr för 100 Mbit/s skulle vara billigt för mig i uppsala! Många har mycket höga kostnader och betalar många kronor per megabit

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695276-vad-ar-din-meg...

Ca 20% har i den undersökningen mer än 2kr för varje megabit

Visst är 600kr mycket, men jämfört med priset att installera en fiberanslutning eller en bra mottagare för mobilnät om man bor på en udda plats är långt mycket värre

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte mig höra att Starlink skulle vara gratis internet till alla. Vad hände?
Blev det inte lönsamt att göra så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Snyggt att bara klippa ut en mening i inlägget. Och att tro att det fåtalet till sjöss bara menas i Sverige... Och som jag skrev i något inlägg senare: De länder som väljer att satsa på starlink istället för att bygga ut sin infrastruktur gör sig själva en otjänst i längden. Starlink kontrolleras av ett företag och förlängningen en man. Direkt osäkert per definition.

För grejen är att bra internet handlar inte bara om att få glo på Netflix i husbilen, det är i grunden en fråga om infrastruktur.

Vad menar du med att ett "land" satsar på Starlink? Är det någon slags statliga subventioner du menar, och i så fall vilka?

Det är väl snarare så att kunder väljer att köpa Starlink för att den fasta infrastrukturen är undermålig?

Men annars håller jag med, fast infrastruktur och fiber är överlägset där det är möjligt, och det borde vara möjligt överallt det finns el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

I syfte att leda sitt ego framåt, snarare

Om det leder till utveckling vad spelar det för roll om en människa får ego boost samtidigt.
Du menar att världen hade varit bättre om han inte hade varit med och drivit på utvecklingen?

Menar inte att allt han rör vid blir guld men vissa saker ska han och hans företag ha creed för.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är så att om du korsar atlanten (eller motsvarande avstånd) så är starlink faktiskt snabbare än fiber i många fall för signalerna går snabbare i vacuum i rymden än i glaset i fiberkabeln

399kr för 100 Mbit/s skulle vara billigt för mig i uppsala! Många har mycket höga kostnader och betalar många kronor per megabit

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695276-vad-ar-din-meg...

Ca 20% har i den undersökningen mer än 2kr för varje megabit

Visst är 600kr mycket, men jämfört med priset att installera en fiberanslutning eller en bra mottagare för mobilnät om man bor på en udda plats är långt mycket värre

Fortfarande förstår varför priset finns och varför det är högt med tanke på uppskjutningar av sateliter men det är en fast abonnemangsavgift oavsett om du får ut endast 10mbit eller 100mbit eller 250mbit hänger du med vad jag menar. Då betalar jag hellre mindre för få det jag vill än "kanske du får den hastigheten" så därför är det dyrt i mina öron.

Ingen operatör kan 100 procent säga du får garanterat den hastigheten pga hur det ser ut i ditt området eller hur du bor eller hur nära du är master eller hur fiber, kabel är tillräckligt isolerat eller installerat över huvudtaget. Nätverkshuben nere i källaren som fördelar allt till lägenheter (om man bor i vanligt lägenhetshus) är också den en bromskloss eller översikt för satliter finns med utsikt och hur riktningen är mot just din satelit är med Starlink

Men just för en vanlig svensson så tycker jag 600kr i månaden oavsett hur cool eller bra tekniken är oavsett vad 7200kr per år om man just det använder det hela året är ganska mycket i mina öron

Därför om en vanlig "bosse" som endast slösurfar betalar räkningar etc känns 600kr ganska mycket.

Men skriver bara hur jag tänker här alla är fritt fram och köra Starlink om det är det enda som funkar ute hos vederbörande

Sen är inte Starlink direkt tänkt ha i en rörlig miljö som båt även om det säkert funkar. Lär ju finnas företagsabonnemang för exempelvis rederier med båtar eller flyg för funka just i rörlig miljö men för oss vanliga konsumenter är det tanke ha i en fast punkt (område zon) som gäller så vitt jag förstått

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad menar du med att ett "land" satsar på Starlink? Är det någon slags statliga subventioner du menar, och i så fall vilka?

Det är väl snarare så att kunder väljer att köpa Starlink för att den fasta infrastrukturen är undermålig?

Men annars håller jag med, fast infrastruktur och fiber är överlägset där det är möjligt, och det borde vara möjligt överallt det finns el.

beror väl på förutsättningarna också.

alla nätägare vill helt enkelt inte gräva ner hur mycket tid som hälst heller för att gräva ner en fiber till Greger i den ensamma huset 3 mil från närmsta fiber nod.

är väl en femma om närmsta noden ligger runt hörnet men finns faktist hus som skulle kräva flera mil grävning och markuppköp genom skog/åkrar av div bönder/skogsägare för att gräva ner fibern.

och köpa åkermark/skog är inte billigt så skulle i slutänden kosta nätägaren mer än det smakar att genomföra det om äns alla markägarna på vägen går med på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alltså att klaga priset, när det idag kostar nära 500kr i månaden för fiber, så är ju 690 inte blodigt OM man inte har möjlighet till någon fiber. 5G säger vissa. Men hur bra är det på landsbygden? Speciellt me åtanke på att 5G helst vill ha korta avstånd för bra hastighet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl på förutsättningarna också.

alla nätägare vill helt enkelt inte gräva ner hur mycket tid som hälst heller för att gräva ner en fiber till Greger i den ensamma huset 3 mil från närmsta fiber nod.

Går det att dra el går det att dra fiber. Om privata nätägare inte vill sköta det så får antingen staten göra det själv, eller ställa det som krav på privata nätägare om de vill gräva på lönsammare sträckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Är egentligen inte det alla Musks företag sysslar med "rätt coolt" om man har överseende med att vissa saker är överhypade?

Ni i tråden som sitter och "väljer 5G före detta i stugan alla dagar i veckan" är ju uppenbart inte kundgruppen, för ni har ju 5G i stugan.

Jo, visst är det så. Det är hela hans grej, s3xy etc etc etc

Det är förvånande mycket folk här i tråden som inte inser att dom inte är målgruppen "halva landsbygden har ju fiber vafan ska man me detta till?"

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Går det att dra el går det att dra fiber. Om privata nätägare inte vill sköta det så får antingen staten göra det själv, eller ställa det som krav på privata nätägare om de vill gräva på lönsammare sträckor.

mjo kolla mitt tillägg i mitt föregående inlägg.

hänger ju på om greger är villig också att betala x antal hundra tusen för installationen också + abonnemangsavgift som troligen kommer va rätt dyr på köpet iom att nätavgiften kommer va skyhög istället för 5000:- för en satelitdisk och ett abonnemang för 700:-/mån

kan bli väldigt många månader innan det gått över priset för en fiberinstallation även om abonnemanget är dyrt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Musk hävdar att kostnaden för att skjuta upp en återanvänd Falcon9 är $15 miljoner, så 160 miljoner kr.

De största antalet satelliter man fått upp med en Falcon9, 56st. Så uppskjutningskostaden är runt 3 miljoner per styck (om då ett medeltal på 56 st per uppskjutning.)

Sen tillkommer en tillverkningskostnad på runt 2,5 miljoner. Så (minst) 5,5 miljoner för att få en satellit i omloppsbana.

42 000 satelliter, så 231 miljarder kr för att skjuta upp allt.

Men de stannar max uppe i 5 år.

Så en årskostnad på (minst) 46 miljarder.

Ett månadsabonemmang går på 690kr.

Så (minst) 66 666 666 månadsabonemmang per år för att det skall gå runt och man inte skall förlora pengar på det.

... Jag tror inte precis på lönsamheten.

Men om 5 år kostar kanske satelliterna en hundradel och uppskjutningen en tiondel. Osv... osv...

Som så många andra projekt så räknar de nog med att gå back i decennier för att sedan eventuellt ha monopol.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Som fd distributör och säljare utav kommunikationstjänster via satellit så är detta klart spännande. Har då ordnat med tjänster och hårdvara via de flesta systemet så som Inmarsat A, B, C, E(jodå), M och mini M, Iridium, Globalstar, Thuraya, KVH, VSAT Ka, Ku och C via olika operatörer och varianter. Alla är och var bra på sitt sätt och hade alla en roll att fylla.

Det ni får tänka på att detta som nu kommer här är i regel inte till för oss vanliga privat personer som bor i stan utan som redan nämnts flera ggr för folk som bor strax utanför stan eller på landet där en anslutning alls är värd mycket pengar än att vara utan det alls. Det handlar då i regel inte om att kunna strömma sagan om ringen extended full hd 3d surrond popcorn version utan just om att ha ett datasnöre alls att kunna kommunicera via.
Det kan när det gäller privatpersoner även vara folk som kanske bor på fjället som vill ha detta, renskötare som reser runt, folk som bor i husbilar och tuffar runt osv. För företag är detta en klart intressant lösning med och kunder kan där vara allt ifrån banker som vill ha en backup lina, kraftverk som vill ha redundans vid någon händelse, blåljus verksamhet som vill ha mobila baser som de snabbt kan sätta upp, trafikverket som vill sätta upp en remote station när de bygga ny infrastruktur vid något ställe ute på landet osv osv

Hårdvara som fanns på det jag sålde tidigare var dyr, mycket dyr. Utan att gå in på detaljer så låt oss säga för enkelhetens skull säga att en bas VSAT hårdvara kostade 100000 sek, denna hade möjligheten att kunna skicka data i 20 Mbits och ta emot i 5 Mbits - allt väldigt väldigt generaliserat nu. Ett månadsabbonemang kostar sen väldigt varierande beroende på vad för datamängder man vill skicka per månad men låt oss säga 10000 sek per månad bara för enkelhetens skull och dessa hade i regel en bindningstid om kanske minimim 3 månader. Just ja - moms tillkommer på det med så ni ser att det som Starlink nu erbjuder är "billigt" i förhållande till vad många andra aktörer av satt. tjänster idag erbjuder.

När marina antenner och abonnemang kommer ut på bred front så kommer majoriteten av mina tidigare bolag jag sålde tjänst och funktion för ha det väldigt svårt, de har inte alls hängt med i svängarna och levt på gamla meriter helt klart. Visst Iridium kom med en ny terminal nyss som gav vanlig privat användare en terminal som har kapacitet om 22 Kbps (uppladdning) och 88 Kbps (nedladdning) för ca 25000 sek där sen ett abonnemang om ca 1500 sek per månad och där 25MB data ingår bara. Så ja Starlink är ett spännande alternativ helt klart.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Elon the disrupter. asså han är väldigt ambigös och effektiv. Om ni inte vet allt annat han håller på med så läs på lite. Flera spännande saker som kommer förändra vår levnadstandard i framtiden. Det enda som kan förhindra det är globala katastrofer som krig och global ekonomisk krash och såklart om han försvinner.

jag listar det jag har hört om: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695380-elon-musk

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska inte glömma bort att Starlink är ett väldigt effekthungrigt system som kan dra över 1kWh per dygn för privatmodellen >
Genomsnittlig strömförbrukning 50-75W
https://www.starlink.com/specifications
(och ännu mer för pro)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur kundtjänsten fungerar (eller inte) är nästan omöjligt att ta reda på i förväg. Jag hade oturen att bli kund hos Telenor förra året. Första gången. Och också garanterat sista. Allt gick fel. Oerhört dåligt behandlad. Men jag kunde inte veta det innan.

Det är förvisso sant. Det kan man bara försöka läsa sig till på diverse forum och liknande, men inte med säkerhet veta. Man kan ju dock välja en ISP med rykte för att ha bra kundtjänst.

Skrivet av mrqaffe:

Man ska inte glömma bort att Starlink är ett väldigt effekthungrigt system som kan dra över 1kWh per dygn för privatmodellen >
Genomsnittlig strömförbrukning 50-75W
https://www.starlink.com/specifications
(och ännu mer för pro)

Ja, det är ju en nackdel. För de som inte har något annat alternativ är det dock fortfarande bra att möjligheten finns. Jämfört med traditionellt satellit-baserade internet-uppkopplingar är ju Starlink trots allt betydligt bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blunden:

Det är förvisso sant. Det kan man bara försöka läsa sig till på diverse forum och liknande, men inte med säkerhet veta. Man kan ju dock välja en ISP med rykte för att ha bra kundtjänst.

Ja, det är ju en nackdel. För de som inte har något annat alternativ är det dock fortfarande bra att möjligheten finns.

Jo men det är inte alltid ett bra alternativ vid camping och det kan bli en hög driftskostnad om man tex vill ha det igång hela tiden i ett fritidshus så systemets höga energiförbrukning är nått man bör tänka på för det kan lätt handla om några hundra kronor i månaden i el utöver abonnemanget eller att det är svårt att strömförsörja det vid camping.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är inte alltid ett bra alternativ vid camping och det kan bli en hög driftskostnad om man tex vill ha det igång hela tiden i ett fritidshus så systemets höga energiförbrukning är nått man bör tänka på för det kan lätt handla om några hundra kronor i månaden i el utöver abonnemanget eller att det är svårt att strömförsörja det vid camping.

Ja, absolut. Det är definitivt något man bör vara medveten om innan köp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Elon the disrupter. asså han är väldigt ambigös och effektiv. Om ni inte vet allt annat han håller på med så läs på lite. Flera spännande saker som kommer förändra vår levnadstandard i framtiden. Det enda som kan förhindra det är globala katastrofer som krig och global ekonomisk krash och såklart om han försvinner.

jag listar det jag har hört om: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695380-elon-musk

Jo såklart Elon håller på med coola grejer men det är lite blandat fantasi och reality,
fysiker vid namn thunderf00t som brukar slakta sånna här fantasier som låter för bra för att vara sant.

https://www.youtube.com/watch?v=JN-kajBcyew&ab_channel=Thunde...

https://www.youtube.com/watch?v=vYURUiOjZSw&ab_channel=Thunde...

Bland annat hyperloop, solar roadways ett tag tillbaka to name a few.
Utveckling tar tid, utveckling i stor skala tar enormt mycket tid och resurser. Anledningen till att han säger att det finns för många människor är för att det krävs så enormt mycket människor och tid (och därav pengar) att utveckla saker som operativsystem, AI, rymdskepp, även en sån sak som att bygga hus, allmänt förbättra världen. ChatGPT är ett verktyg för honom att kunna nyttja resurser snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Han misslyckas med det mesta?
Trollar du eller? 🤣

Hur kan du skriva så om en man som jobbar med ofantligt många projekt i syfte att leda mänskligheten framåt?

Skäms du inte?

Självklart var jag ironisk

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Även om man bor långt ute på landet utan mobiluppkoppling så kan det vara värt med en riktad signalförstärkare istället. Musk är en clown. Hans framtidsvisioner och genomförande är som att ge pengar och makt åt en autistisk 9-årig pojkes idéer (inget fel med autism, jag har ingen ingen negativ värdering bakom det när jag skriver det... Mer än att man ofta har väldigt starka specialintressen). Det är imponerande hur inflytelserik mannen är, samtidigt som han är så otroligt opåläst och känns snarare som ett naivt barn i så många frågor.

Musk: trafikproblem? jag vet! vi borrar små tunnlar och kör mina bilar under marken! =D

Vuxna som faktiskt kan något om ämnesområdet:
*facepalm*

Någon tjomme som blivit rik på betalningar över internet: Jag vet vi bygger återanvändbara raketer så man kan flyga ut i rymden billigare och därmed oftare för att driva rymdforskning och mänskligheten framåt.

Alla: Ha-ha-ha, vilken idiot

Falcon Heavy:

Hur man än vänder och vrider på det så kan man härleda följande från Elon:
PayPal
Teslas framgångar och eventuellt populariseringen av elbilar
Inblandad i ex. SolarCity som utvecklat takpannor med solpaneler
SpaceX och allt det innebär - Återanvändbara raketer, Falcon Heavy etc. Planer på att resa till Mars
StarLink
Co-Founder för OpenAi
NeuraLink (6-7 år ungt, återstår att se utfall)
Boring Company (6-7 år ungt, ja tunnlar borrar de ju, utfall återstår att se)

Sen snackar han mycket skit också, men din vinkel att alla vuxna som förstår något lägger en facepalm så fort han ger sig in i något är ju ärligt talat objektivt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Om det leder till utveckling vad spelar det för roll om en människa får ego boost samtidigt.
Du menar att världen hade varit bättre om han inte hade varit med och drivit på utvecklingen?

Menar inte att allt han rör vid blir guld men vissa saker ska han och hans företag ha creed för.

Jag tycker att man borde hylla de genuint intelligenta och duktiga ingenjörerna som gjort det möjligt istället för att nästinpå avguda ""geniet"" som tillfört pengar.

Och just att han skulle ha mänsklighetens bästa i åtanke, njä. Vad en person faktiskt gör är oändligt mycket mer betydelsefullt än vad en person säger att den gör.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är så att om du korsar atlanten (eller motsvarande avstånd) så är starlink faktiskt snabbare än fiber i många fall för signalerna går snabbare i vacuum i rymden än i glaset i fiberkabeln

399kr för 100 Mbit/s skulle vara billigt för mig i uppsala! Många har mycket höga kostnader och betalar många kronor per megabit

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695276-vad-ar-din-meg...

Ca 20% har i den undersökningen mer än 2kr för varje megabit

Visst är 600kr mycket, men jämfört med priset att installera en fiberanslutning eller en bra mottagare för mobilnät om man bor på en udda plats är långt mycket värre

Tack för svar. Har du även kunnat verifiera detta i praktiken?

Permalänk
Skrivet av Josef:

Jag använder Starlink i Sverige, och latensen är oftast högre än 25 ms för mig.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för bra info!

Permalänk
Skrivet av Josef:

Jag använder Starlink i Sverige, och latensen är oftast högre än 25 ms för mig.

<Uppladdad bildlänk>

fast inte så farligt ändå typ vad ett genomsnittligt adsl låg på pingmässigt här.
Låg väl genomsnittligen runt 45-60ms mot Bredbandskollen när jag hade Telia ADSL för sådär en 5-10+ år sen och de gick lätt spela lite CS/quake/wow på för skoj skull.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvagia:

Jo såklart Elon håller på med coola grejer men det är lite blandat fantasi och reality,
fysiker vid namn thunderf00t som brukar slakta sånna här fantasier som låter för bra för att vara sant.

https://www.youtube.com/watch?v=JN-kajBcyew&ab_channel=Thunde...

https://www.youtube.com/watch?v=vYURUiOjZSw&ab_channel=Thunde...

Bland annat hyperloop, solar roadways ett tag tillbaka to name a few.
Utveckling tar tid, utveckling i stor skala tar enormt mycket tid och resurser. Anledningen till att han säger att det finns för många människor är för att det krävs så enormt mycket människor och tid (och därav pengar) att utveckla saker som operativsystem, AI, rymdskepp, även en sån sak som att bygga hus, allmänt förbättra världen. ChatGPT är ett verktyg för honom att kunna nyttja resurser snabbare.

Lite ironiskt att du citerar thunderf00t, han har blivit debunked flera gånger och efter att tittat på några av hans videor konstaterade jag att han är inget annat än en negativ manodepresiv person som det är synd om. Du kan hitta gamla videor där han säger att starlink aldrig kommer fungera eller att rymdraketer aldrig kan bli ekonomiskt försvarbara med flera landningar. Han är mest negativ till allt, och det är hans nich och det han tjänar pengar på i sin yt kanal. Om man har samma inställning till saker som thunderf00t skulle inget som Elon åstadkommit blivit verklighet. Det är pga Elons ibland naiva och hyper positiva inställning som bidrog till framgången och att första spadtaget ens togs. Jag var och är fortfarande rätt skeptiskt till Elon Musks visioner om självkörande bilar inom några år. Men anledningen till att jag tror att han en gång kommer lyckas med det är pga hans enträga persnonlighet att tro det mesta är möjligt och aldrig ge upp.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Fortfarande förstår varför priset finns och varför det är högt med tanke på uppskjutningar av sateliter men det är en fast abonnemangsavgift oavsett om du får ut endast 10mbit eller 100mbit eller 250mbit hänger du med vad jag menar. Då betalar jag hellre mindre för få det jag vill än "kanske du får den hastigheten" så därför är det dyrt i mina öron.

Ingen operatör kan 100 procent säga du får garanterat den hastigheten pga hur det ser ut i ditt området eller hur du bor eller hur nära du är master eller hur fiber, kabel är tillräckligt isolerat eller installerat över huvudtaget. Nätverkshuben nere i källaren som fördelar allt till lägenheter (om man bor i vanligt lägenhetshus) är också den en bromskloss eller översikt för satliter finns med utsikt och hur riktningen är mot just din satelit är med Starlink

Men just för en vanlig svensson så tycker jag 600kr i månaden oavsett hur cool eller bra tekniken är oavsett vad 7200kr per år om man just det använder det hela året är ganska mycket i mina öron

Därför om en vanlig "bosse" som endast slösurfar betalar räkningar etc känns 600kr ganska mycket.

Men skriver bara hur jag tänker här alla är fritt fram och köra Starlink om det är det enda som funkar ute hos vederbörande

Sen är inte Starlink direkt tänkt ha i en rörlig miljö som båt även om det säkert funkar. Lär ju finnas företagsabonnemang för exempelvis rederier med båtar eller flyg för funka just i rörlig miljö men för oss vanliga konsumenter är det tanke ha i en fast punkt (område zon) som gäller så vitt jag förstått

Tror lite du missar poängen när du jämför med vanlig fiber

Detta är en lösning för obygden, hav, sibirien, fjällen, …

Den är som sämst motsvarande 4G och fungerar på hela jordens yta, var du än är (utom stadskärnor). Du kan ha med dig din mottagare och använda den så länge du kan se himlen: husbil/husvagn/båt, eller om du bara bor i radioskugga

Absolut är det dyrare än vanlig fiber, men också sämre än vanlig fiber, det är en helt annan typ av lösning och inte alls till för en genomsnittlig lägenhets-svensson i en större stad

Finns många öar och landmassor med bara bråkdelar av den bandbredd som Starlink kan erbjuda, och jämfört med geostationära satelliterna är latenserna någon tiondel (eller bättre?) och bandbredden mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

Tack för svar. Har du även kunnat verifiera detta i praktiken?

Nej tyvärr inte, men det var en av anledningarna till att satelliterna ska kunna prata med varandra, täcka hela jorden och bra latens över långa sträckor (till exempel för aktiehandel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Stabil max hastighet konstant är inte allt hällre en svacka till 25Mbit än 0Mbit och 25Mbit täcker de flesta medelsvenssons krav på internethastighet.

Medelsvensson somnar när någon ens försöker förklara vad Starlink är, tror absolut att kunderna som köper Starlink är de som känner när uppkopplingen svajar till från 200+ ner till 25. Men det är ju såklart bättre än hopplöst mobilnät.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro