Dynamisk uppdateringsfrekvens testas i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Dynamisk uppdateringsfrekvens testas i Windows 11

Ny testversion av Windows 11 skvallrar om att operativsystemet kommer kunna hantera dynamisk uppdateringsfrekvens som baseras på vad som visas på skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rimligt för bärbara datorer, men helt meningslöst för stationära.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rimligt för bärbara datorer, men helt meningslöst för stationära.

Varför meningslöst för stationära?
Är väl bara positivt även om det skulle göra minimal skillnad?

Men säg att man spelar. Då kan ju den andra eller de andra skärmarna lika väl ligga på 1Hz, förutsatt att man inte har innehåll som uppdateras på dessa.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Rimligt för bärbara datorer, men helt meningslöst för stationära.

Det förklaras ju till och med i artikeln varför så ej är fallet:

Detta är användbart av ett par anledningar, bland annat för datorns strömförbrukningen. Grafikkort har möjlighet att köras i läge där fläktarna inte snurrar i onödan, men när flera skärmar med hög uppdateringsfrekvens används stängs funktionen av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför meningslöst för stationära?
Är väl bara positivt även om det skulle göra minimal skillnad?

Men säg att man spelar. Då kan ju den andra eller de andra skärmarna lika väl ligga på 1Hz, förutsatt att man inte har innehåll som uppdateras på dessa.

Bara den är smart nog att inte sabba frekvensen uppe på aktiva skärmen så borde det vara win-win

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dem flesta grafikkorten stänger väl av sina fläktar vid mindre belastning?
Så gör iallafall mitt.

Men går det att sänka förbrukningen lite till så är det ju bara positivt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Dem flesta grafikkorten stänger väl av sina fläktar vid mindre belastning?
Så gör iallafall mitt.

Men går det att sänka förbrukningen lite till så är det ju bara positivt.

@AxxT

Det sänker förbrukningen samt värmen rätt ordentligt.

Du ser bara på en telefon där man minskar frekvensen på skärmen vilken bra batteritid man får.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om det funkar när jag ska kolla på film. Att det ändrar till 120hz, och att det sedan är 144hz när jag ska spela

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det förklaras ju till och med i artikeln varför så ej är fallet:

Detta är användbart av ett par anledningar, bland annat för datorns strömförbrukningen. Grafikkort har möjlighet att köras i läge där fläktarna inte snurrar i onödan, men när flera skärmar med hög uppdateringsfrekvens används stängs funktionen av.

Jo, jag läste det, men det är ju irrelevant. Skärmens förbrukning är till allra största delen ljuskällan, och det är samma mängd ljus över tid, bara fördelad annorlunda, så ingen skillnad där. Skillnaden i energiförbrukning för ett grafikkort som visar skrivbordet i 10 eller 60 Hz lär vara så liten att det är betydelselöst. Hur tyst grafikkortet är beror på totala belastningen, inte uppdateringsfrekvensen. Om det inte är så varmt att fläktarna behöver gå stängs fläktarna av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt att testas och användas.

Hade gärna sett skärmhanteringen från DisplayFusion stoppas in i Windows. Typ att snabbt kunna ändra skärmuppsättning och liknande. Nu var det ett tag sedan jag provade men DisplayFusion var inte Windows 11-kompatibelt innan och avinstallerade pga problem som uppstår. Nu, säkert ett år senare, fungerar det säkert bra men gärna något de får titta vidare på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Skulle vara nice om det funkar när jag ska kolla på film. Att det ändrar till 120hz, och att det sedan är 144hz när jag ska spela

Många mediaspelare har stöd för detta, och gör det bättre än att bara sätta blankt 120Hz.
De kontrollerar framerate på videoklippet som ska spelas, och ställer sedan in skärmens uppdateringsfrekvens efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, jag läste det, men det är ju irrelevant. Skärmens förbrukning är till allra största delen ljuskällan, och det är samma mängd ljus över tid, bara fördelad annorlunda, så ingen skillnad där. Skillnaden i energiförbrukning för ett grafikkort som visar skrivbordet i 10 eller 60 Hz lär vara så liten att det är betydelselöst. Hur tyst grafikkortet är beror på totala belastningen, inte uppdateringsfrekvensen. Om det inte är så varmt att fläktarna behöver gå stängs fläktarna av.

Vad får du ifrån att skillnaden i energiförbrukning är betydelselös mellan 10hz och 60hz?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Jo, jag läste det, men det är ju irrelevant. […] Skillnaden i energiförbrukning för ett grafikkort som visar skrivbordet i 10 eller 60 Hz lär vara så liten att det är betydelselöst. Hur tyst grafikkortet är beror på totala belastningen, inte uppdateringsfrekvensen. Om det inte är så varmt att fläktarna behöver gå stängs fläktarna av.

Det står ju i artikeln att grafikkortens funktion för semipassiv kylning inaktiveras när flera skärmar med hög uppdateringsfrekvens används, vilket också stämmer väl överens med erfarenheter från verkligheten. Så jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har med flit satt uppdateringsfrekvensen på 100hz på min andra skärm, för skillnaden på energikonsumtion är typ 100w.
Ändrade det i vintras när elen var så dyr, men 100hz räcker gott för mig på andra skärmen, så bara låtit det varit sen dess.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad får du ifrån att skillnaden i energiförbrukning är betydelselös mellan 10hz och 60hz?

Finns det nån data på att skillnaden skulle vara betydande mellan olika hz när det handlar om vanligt skrivbordsbruk? Jag har personligen svårt att se vad som skulle göra det, men jag är nyfiken på vad isf.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag har med flit satt uppdateringsfrekvensen på 100hz på min andra skärm, för skillnaden på energikonsumtion är typ 100w.
Ändrade det i vintras när elen var så dyr, men 100hz räcker gott för mig på andra skärmen, så bara låtit det varit sen dess.

Nä nu skarvar du allt lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Skärmens förbrukning är till allra största delen ljuskällan, och det är samma mängd ljus över tid, bara fördelad annorlunda, så ingen skillnad där. Skillnaden i energiförbrukning för ett grafikkort som visar skrivbordet i 10 eller 60 Hz lär vara så liten att det är betydelselöst.

Att fokusera specifikt på skärmens strömförbrukning är meningsfullt därför att...? Jag kommer inte på någon anledning alls faktiskt. Är ju hela systemet som är intressant.

60Hz är för övrigt ganska passé idag för speldatorer - har själv en 1440P-skärm som går upp till 240Hz, och när DP 2.1-kompatibla skärmar kommer ut på marknaden kommer man att kunna köra 4K/240Hz, och med tanke på datahastigheten som krävs för att mata en sådan upplösning och bildfrekvens lär det skilja ett antal watt mellan 60 och 240Hz. En ethernet 10Gbit-port drar ju ganska mycket ström, och 10Gbit är ju inget mot vad en modern monitorsladd levererar.

Mesta strömförbrukningen kommer ju dessutom från GPUn, och där är ju själva himlen taket, typ... Kan man bromsa in FPSen när den inte behövs så finns mycket ström att spara där!

Skrivet av Gurrrra:

Finns det nån data på att skillnaden skulle vara betydande mellan olika hz när det handlar om vanligt skrivbordsbruk? Jag har personligen svårt att se vad som skulle göra det, men jag är nyfiken på vad isf.

Drivrutinen till Radeon 7900-serien fick fram tills nyligen totalt tuppjuck när man kopplade in skärmar med hög FPS. När jag skaffade min nuvarande skärm (Samsung G7) sörplade kortet ca 100W i viloläge med 240Hz skärmfrekvens. DRAM-klockan speciellt gick i taket, och med tanke på effektutvecklingen så misstänker jag att detsamma hände med infinity fabric-klockan också.

Ändrade man till 144Hz halverades strömförbrukningen till "endast" ca 50W - med den nuvarande drivrutinen jag kör är viloförbrukningen alltsom oftast under 10W, men den hoppar och skuttar väldigt mycket beroende på vad som händer på skärmen. Kortet är extremt glatt i att gasa upp klockan extremt högt utan någon särskild anledning, känns ganska fel måste tillstås. Men så är jag ju inte AMD heller... (Fan om jag ändå vore det! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Nä nu skarvar du allt lite.

Det gör jag verkligen inte!
Enligt HWinfo går jag från 26w när jag kör 2 skärmar, ena på 270hz, andra på 100hz.
Sätter jag den andra till 165hz vilket är dens max, så går min gpu upp till 118w istället.
Video clock vid idle måste gå från:
210mhz (gpu)
101mhz (mem)

Efter jag ökar till 165hz är måste den istället köra:
1260mhz (gpu)
2438mhz (mem)
för att klara att köra andra skärmen på 165hz. Men som sagt, framförallt måste den hoppa upp till 118w isället för 26w.

Mätt med tapo energi plug, som säger samma sak.
Den mäter hela min setup. Första bild är 100hz, andra 165hz.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Kan man inte få Windows att snabba på frekvensen i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Skulle vara nice om det funkar när jag ska kolla på film. Att det ändrar till 120hz, och att det sedan är 144hz när jag ska spela

Du kör inte film i 24hz för den mest cinematiska upplevelsen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore mycket intressant om man nån gång kunde komma ner till extremt låga uppdateringsfrekvenser för det är det man vill ha för att få en bra bildkvalitet, bilden ska inte uppdateras alls innan den förändras men när den förändras ska den omedelbart uppdateras, annars kan vi inte få samma lugn och bildkvalitet som en bild på papper.
De flesta läser ju text på monitorn och den ska för det mesta stå stilla och inte blinka på nått sätt så att lite mer kunna efterlikna en läsplatta med en skärm kan bara vara positivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miljon3:

Du kör inte film i 24hz för den mest cinematiska upplevelsen?

Prova trycka in

120/24=

i en miniräknare någon gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Prova trycka in

120/24=

i en miniräknare någon gång...

144/24 funkar lika bra på miniräknaren? Vad jag menar är att all film är i 24 bildrutor per sekund. Därför är 24 bildrutor cinematiskt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

144/24 funkar lika bra på miniräknaren? Vad jag menar är att all film är i 24 bildrutor per sekund. Därför är 24 bildrutor cinematiskt.

Nej, all film är inte 24 bilder per sekund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miljon3:

Vad jag menar är att all film är i 24 bildrutor per sekund. Därför är 24 bildrutor cinematiskt.

Min poäng var ju (vilket du rimligtvis borde ha upptäckt om du på något vis utfört kalkyleringen), att 120 är en multipel av 24. Den "cinematiska upplevelsen" blir därför exakt densamma vid 120Hz skärmfrekvens som vid 24.

Skillnaden är ju att saker som muspekare osv inte kör hoppjerka över skärmen vid 120Hz, så överlag är upplevelsen med andra ord överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Skulle vara nice om det funkar när jag ska kolla på film. Att det ändrar till 120hz, och att det sedan är 144hz när jag ska spela

Skrivet av Miljon3:

144/24 funkar lika bra på miniräknaren? Vad jag menar är att all film är i 24 bildrutor per sekund. Därför är 24 bildrutor cinematiskt.

Skrivet av anon132576:

Min poäng var ju (vilket du rimligtvis borde ha upptäckt om du på något vis utfört kalkyleringen), att 120 är en multipel av 24. Den "cinematiska upplevelsen" blir därför exakt densamma vid 120Hz skärmfrekvens som vid 24.

Skillnaden är ju att saker som muspekare osv inte kör hoppjerka över skärmen vid 120Hz, så överlag är upplevelsen med andra ord överlägsen.

Men både 144 och 120 är förstås multipler av 24, så poängen med att byta från 144 till 120 för film måste ha med något annat att göra?

Och om själva poängen är att det sparar ström när man ser film, och filmen är 24 bildrutor... varför inte byta till 24 (om möjligt)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men både 144 och 120 är förstås multipler av 24, så poängen med att byta från 144 till 120 för film måste ha med något annat att göra?

Och om själva poängen är att det sparar ström när man ser film, och filmen är 24 bildrutor... varför inte byta till 24 (om möjligt)?

Hmm. Jag byter för det är hackigt när jag kollar på film. Men kanske har det att göra med att jag begränsar framerate till 138 via RTSS globalt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Hmm. Jag byter för det är hackigt när jag kollar på film. Men kanske har det att göra med att jag begränsar framerate till 138 via RTSS globalt.

Ja, om den RTSS-begränsningen fäster på även i mediaspelaren så skulle det kunna vara grejen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Men både 144 och 120 är förstås multipler av 24, så poängen med att byta från 144 till 120 för film måste ha med något annat att göra?

Och om själva poängen är att det sparar ström när man ser film, och filmen är 24 bildrutor... varför inte byta till 24 (om möjligt)?

Har inget svar på det då jag inte är den personen som skrev det inlägget - kan bara spekulera. Och vilka PC-skärmar har freesync-spann ända ner till 24Hz? Kan inte minnas jag sett någon med så stort omfång.

Misstänker att många TV-apparater med 24FPS-stöd fuskar och i själva verket kör skärmen i 48 eller 72Hz istället. Men det funkar ju inte om man samtidigt ska ha stöd för VRR...

Permalänk
Medlem

Hade denna implementering i Windows styrt hårdvarufrekvensen också eller bara frekvensen som själva datorn skickar ut?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4