Permalänk

Funkar denna speldator?

Hej,
jag är på jakt efter ny speldator.
Spelar främst CSGO, Battlefield, Far Cry , read dead redemtion.

Funkar denna dator? ska man ha AMD eller Intel processor för dessa spel?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-25l-gt15-0019no...

Processor:
AMD Ryzen™ 7 5700G
Processorhastighet:
3.8 GHz (bas), 4.6 GHz (turbo)

Strömförsörjning:
800 W

Chipset:
AMD B550

Grafikkortstillverkare:
NVIDIA
Grafikkort:
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080 10GB
Grafikminne:
GDDR6X

RAM

RAM-typ:
DDR4
RAM-Minne:
32 GB
RAM-konfiguration:
2 x 16
Minneshastighet:
3200 MHz
Lediga RAM-minnesplatser:
2
Antal RAM-platser:
4

Processor

Processor:
AMD Ryzen™ 7 5700G
Processorhastighet:
3.8 GHz (bas), 4.6 GHz (turbo)
Processortillverkare:
AMD
Processornummer:
5700G
Processormodell:
Ryzen™ 7
Antal processorkärnor:
8
Antal processortrådar:
16
Artikelnummer:
1340513

Tacksam för hjälp.

Har en budget på ca 20 000 kr.

Permalänk
Moderator
Moderator

För 20k är den datorn ett riktigt dåligt köp. Betydligt bättre då att beställa en egenkomponerad där du låter butiken bygga ihop den, om du inte vill bygga själv?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

För 20k är den datorn ett riktigt dåligt köp. Betydligt bättre då att beställa en egenkomponerad där du låter butiken bygga ihop den, om du inte vill bygga själv?

Kan varken bygga eller veta vad jag ska komponera ihop, något förslag? ☺️

Permalänk
Viking

https://www.inet.se/datorbygge/b1404075/datorbygge

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Tack !
Vad är skillnaden mot den jag länkade och startade tråden med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Tack !
Vad är skillnaden mot den jag länkade och startade tråden med ?

Den från Inet är inte proprietär, specialdelar/utformning, så du kan uppgradera i framtiden.
Den från Inet drar betydligt mindre ström, med samma prestanda.
Inet datorn är en nya generation och du har just nu högre andrahands värde

Vad har du för skärm? Beroende på skärmen kan du ändra lite i inet builden om du kör 1080 eller 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Den från Inet är inte proprietär, specialdelar/utformning, så du kan uppgradera i framtiden.
Den från Inet drar betydligt mindre ström, med samma prestanda.
Inet datorn är en nya generation och du har just nu högre andrahands värde

+ Mycket snabbare processor vilket är extra bra i CS:GO.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

+ Mycket snabbare processor vilket är extra bra i CS:GO.

Sant 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Sant 😊

Vilken processor kan man ha som är intel / likvärdig Amd. Alltid haft intel och dom jag kan bäst.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

för dina ändamål ja definitivt och du skulle förmodligen behöva en bättre kylare till cpun också om du inte vill ha en riktig härdsmälta där vilket gör det hela ännu lite dyrare.

nä kör på amd 7600x, vad är det du kan bättre med intel menar du? om det är gamla dåliga ryktet från gamla fx serien från amd så släpp det, ryzen är bra så det finns ingen anledning att slänga pengar i sjön på grejer du inte kommer nyttja.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

för dina ändamål ja definitivt och du skulle förmodligen behöva en bättre kylare till cpun också om du inte vill ha en riktig härdsmälta där vilket gör det hela ännu lite dyrare.

nä kör på amd 7600x, vad är det du kan bättre med intel menar du? om det är gamla dåliga ryktet från gamla fx serien från amd så släpp det, ryzen är bra så det finns ingen anledning att slänga pengar i sjön på grejer du inte kommer nyttja.

Tack för svar ! Vilken kylare istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Tack för svar ! Vilken kylare istället?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bRcZAWJtbF7vGlVFk2-zbWMbIg4/namnlos

denna hade jag nog kört på men som sagt jag hade rekommenderat att ta det billigare alternativet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Köp av ny speldator

Hej,

På jakt efter ny speldator som ska klara Crysis, Far cry, cs go, read dead redemntion etc.

vad tror ni om denna? något som behöver bytas ut? någon del som inte matchar varandra?

https://www.inet.se/datorbygge/b1404517/dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Hej,

På jakt efter ny speldator som ska klara Crysis, Far cry, cs go, read dead redemntion etc.

vad tror ni om denna? något som behöver bytas ut? någon del som inte matchar varandra?

https://www.inet.se/datorbygge/b1404517/dator

Ryzen 7700 paket med RTX 4070 Ti är bättre balanserat än ditt paket 7900XT är också ett alternativ.

https://www.inet.se/datorbygge/b1404535/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Tack för kommentar!
Vad menas med att det är mer balanserat? vad skiljer dom åt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Tack för kommentar!
Vad menas med att det är mer balanserat? vad skiljer dom åt ?

Ifall man har en budget så prioriterar man vissa saker ditt paket prioriterade mer saker som inte påverkar prestandan speciellt mycket.

CPU och CPU kylaren en 13700K och Ryzen 7700X presterar ungefär likvärdigt i spel så är onödigt att spendera extra mycket en 13700K. 7700X är också mer lättkyld så valde en billigare CPU kylare

SSD PCI-e Gen 4 SSD påverkar inte spel prestandan så man kan spara in en slant och köra en PCI-e Gen 3 SSD

Chassi du valde ett ganska dyrt chassi 1500 kr chassiet jag valde är ett okej chassi kanske inte lika hög kvailtet men är ett helt okej chassi.

Istället valde jag att lägga mer pengar på GPU som påverkar spel prestandan mest RTX 4070 Ti presterar ca 18-23 % bättre än ett RTX 4070 ifall du inte tänker använda DLSS och RT så är också RX 7900XT ett alternativ presterar ca 31-35% bättre i ren rastrering prestanda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ifall man har en budget så prioriterar man vissa saker ditt paket prioriterade mer saker som inte påverkar prestandan speciellt mycket.

CPU och CPU kylaren en 13700K och Ryzen 7700X presterar ungefär likvärdigt i spel så är onödigt att spendera extra mycket en 13700K. 7700X är också mer lättkyld så valde en billigare CPU kylare

SSD PCI-e Gen 4 SSD påverkar inte spel prestandan så man kan spara in en slant och köra en PCI-e Gen 3 SSD

Chassi du valde ett ganska dyrt chassi 1500 kr chassiet jag valde är ett okej chassi kanske inte lika hög kvailtet men är ett helt okej chassi.

Istället valde jag att lägga mer pengar på GPU som påverkar spel prestandan mest RTX 4070 Ti presterar ca 18-23 % bättre än ett RTX 4070 ifall du inte tänker använda DLSS och RT så är också RX 7900XT ett alternativ presterar ca 31-35% bättre i ren rastrering prestanda.

hej,

vad tror du om denna?

https://www.inet.se/datorbygge/b1404611/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Ser bra ut ifall du gillar Be Quiet Chassiet så kör på det ifall du har råd med det i övrigt så paket identiskt med mitt förutom att du har lagt till Operativsystem

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig våga att köra på AM5 i dagens läge, speciellt inte om du hade tänkt att ha systemet i flera år. Nya cpuer och moderkort släpps nästa år till AM5, och de kommer garanterat att vara stabilare och säkrare. Det kryllar av nya inlägg på reddit och andra forum där folk får problem över tid med sina system.
Jag valde att köra med 13700K + MSI Z790 för att jag vill ha ett tillförlitligt och säkert system för mina vardagliga sysslor. Använder Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB till min CPU och det fungerar utmärkt efter en enkel undervoltning (förlorar ingen prestanda). Cpun går aldrig över 88 grader i Cinebench r23 när det är 25 grader i rummet. CPU-fläktarna är inställda på max 83% i bios. Det behövs verkligen ingen vattenkylning till 13700k ifall du undervoltar den!

Permalänk
Skrivet av Dino2k:

Jag skulle aldrig våga att köra på AM5 i dagens läge, speciellt inte om du hade tänkt att ha systemet i flera år. Nya cpuer och moderkort släpps nästa år till AM5, och de kommer garanterat att vara stabilare och säkrare. Det kryllar av nya inlägg på reddit och andra forum där folk får problem över tid med sina system.
Jag valde att köra med 13700K + MSI Z790 för att jag vill ha ett tillförlitligt och säkert system för mina vardagliga sysslor. Använder Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB till min CPU och det fungerar utmärkt efter en enkel undervoltning (förlorar ingen prestanda). Cpun går aldrig över 88 grader i Cinebench r23 när det är 25 grader i rummet. CPU-fläktarna är inställda på max 83% i bios. Det behövs verkligen ingen vattenkylning till 13700k ifall du undervoltar den!

hej,

tack för svar!
så vad hade du byggt ihop om du vore mig med 4070 RTX och intel? ( jag kommer nog inte undervolta för jag kan inget om det så kanske vattenkylare är nödvändigt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dino2k:

Jag skulle aldrig våga att köra på AM5 i dagens läge, speciellt inte om du hade tänkt att ha systemet i flera år. Nya cpuer och moderkort släpps nästa år till AM5, och de kommer garanterat att vara stabilare och säkrare. Det kryllar av nya inlägg på reddit och andra forum där folk får problem över tid med sina system.
Jag valde att köra med 13700K + MSI Z790 för att jag vill ha ett tillförlitligt och säkert system för mina vardagliga sysslor. Använder Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB till min CPU och det fungerar utmärkt efter en enkel undervoltning (förlorar ingen prestanda). Cpun går aldrig över 88 grader i Cinebench r23 när det är 25 grader i rummet. CPU-fläktarna är inställda på max 83% i bios. Det behövs verkligen ingen vattenkylning till 13700k ifall du undervoltar den!

AMD har haft mer problem än Intel men de åtgärdar dem. Kollar man på AM4 hade de också problem men många som kör gamla X370 moderkort från första generationen Ryzen med Ryzen 5000 processorer idag. Visst kommer väl nästa generations bättre moderkort men så länge man köper från en tillverkare som bryr sig om släppa nya BIOS ska man nog inte oroa sig så mycket.

Men vill man inte hålla på med BIOS eller uppgradera CPUn framöver så är Intel ett bra val. Bara man räknar med att köpa nytt moderkort när man ska uppgradera sen för 14000 serien blir sista till Socket 1700 och verkar som den bara är en liten refresh av 13000 serien.

Personligen tycker jag Intel är bäst val under 3000kr tex 12400F är bra för priset och 12100F med då den kostar lite över tusenlappen medan om man köper lite dyrare så skulle jag välja AMD 7600 eller 7800X3D beroende på budget. Intels E kärnor fungerar inte till spel men ska man göra annat kan Intel vara väldigt bra med sina E kärnor.

Jag har en Socket 1700 dator och en AM5. Haft mer strul med AM5 men inte varit något som
Inte gått att lösa men Intel känns mer stabilt från början det håller jag med om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

AMD har haft mer problem än Intel men de åtgärdar dem. Kollar man på AM4 hade de också problem men många som kör gamla X370 moderkort från första generationen Ryzen med Ryzen 5000 processorer idag. Visst kommer väl nästa generations bättre moderkort men så länge man köper från en tillverkare som bryr sig om släppa nya BIOS ska man nog inte oroa sig så mycket.

Men vill man inte hålla på med BIOS eller uppgradera CPUn framöver så är Intel ett bra val. Bara man räknar med att köpa nytt moderkort när man ska uppgradera sen för 14000 serien blir sista till Socket 1700 och verkar som den bara är en liten refresh av 13000 serien.

Personligen tycker jag Intel är bäst val under 3000kr tex 12400F är bra för priset och 12100F med då den kostar lite över tusenlappen medan om man köper lite dyrare så skulle jag välja AMD 7600 eller 7800X3D beroende på budget. Intels E kärnor fungerar inte till spel men ska man göra annat kan Intel vara väldigt bra med sina E kärnor.

Jag har en Socket 1700 dator och en AM5. Haft mer strul med AM5 men inte varit något som
Inte gått att lösa men Intel känns mer stabilt från början det håller jag med om.

Hej!
Vilken intel skulle funka till mitt förslag på paket ovan, tänk att jag spelar mest spel.. csgo 2, crysis, farcry , read dead redemtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Hej!
Vilken intel skulle funka till mitt förslag på paket ovan, tänk att jag spelar mest spel.. csgo 2, crysis, farcry , read dead redemtion.

Beror på budget. 13900K är snabbast men kostar massor.

Kollar man på pris/prestanda skulle jag säga 12600KF om du har råd. 12400F annars och 12100F om du är ute efter absolut billigaste.

13000 serien kostar tyvärr mer och skillnaden är inte så stor i spel.

Vill du vänta kommer 14000 serien enligt läckorna ha fler kärnor där 14100 får 6 kärnor som 12400 och 14600K får 8 kärnor som 12700K men priset är oklart.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Beror på budget. 13900K är snabbast men kostar massor.

Kollar man på pris/prestanda skulle jag säga 12600KF om du har råd. 12400F annars och 12100F om du är ute efter absolut billigaste.

13000 serien kostar tyvärr mer och skillnaden är inte så stor i spel.

Vill du vänta kommer 14000 serien enligt läckorna ha fler kärnor där 14100 får 6 kärnor som 12400 och 14600K får 8 kärnor som 12700K men priset är oklart.

Tack !
Vilket grafikkort tycker du man ska ha till 12400F och 12600KF ? Nvidia 4070?
Luft eller vattenkylning?

Permalänk
Skrivet av dagas:

Beror på budget. 13900K är snabbast men kostar massor.

Kollar man på pris/prestanda skulle jag säga 12600KF om du har råd. 12400F annars och 12100F om du är ute efter absolut billigaste.

13000 serien kostar tyvärr mer och skillnaden är inte så stor i spel.

Vill du vänta kommer 14000 serien enligt läckorna ha fler kärnor där 14100 får 6 kärnor som 12400 och 14600K får 8 kärnor som 12700K men priset är oklart.

Vilken kylare till 13900 som lätt blir varm ?

Permalänk
Hedersmedlem

@johnnyfors *Trådar sammanfogade*

Jag har slagit ihop dina trådar då vi, av rättviseskäl, inte tillåter korspostning. Hojta till ifall du vill justera rubriken eller trådstarten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@johnnyfors: Det är väldigt enkelt att undervolta om du har ett z690 eller z790 MSI-moderkort.
Kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=_oZ4is-nTi4, då ser du att han justerar något som heter "CPU Lite Load".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Dino2k:

tack men kommer hålla en lägre budget än 14 tror jag