IKEA lanserar portabla batteriladdaren Varmfront

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mjo, men dessa laddare har normalt samma eller jämförbar batteriteknik som i mobila enheter.
Det är inte ett så stort problem i praktiken, om man inte väljer att hitta på udda kombinationer där det blir fel.

De kanske har samma eller jämförbar batteriteknik som mobiltelefoner, men många paddor, laptops, drönare, kameror mm har seriekopplade battericeller vilket gör att man inte kan jämföra amperetimmar rakt av. Och en del enheter använder annan batteriteknik som t ex Ni-MH eller LiFePO4. Wh skulle funka betydligt bättre. Och det gäller för övrigt även mobiltelefoner och andra saker med batterier.

Dessutom är det helt enkelt tekniskt sett fel när powerbank-tillverkare uppger att den levererar 5 V och x Ah (som inte alls gäller vid 5 V). Det är ungefär lika illa som att blanda ihop megahertz och megabytes. Visst förstår man vad som menas normalt sett, men det gör det inte mindre fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Joppis:

Varsågod. Den informationen du är ute efter finns ju på produktsidan. Här för den lilla:

Kapacitet: 5200 mAh/18,72 Wh.

Total uteffekt: 12W.

Batteri: Litium-jon 3,6 V 5200mAh.

Ingång USB-C-port: DC 5V, 2,1 A.

Utgång USB-C-port och USB-A-port: DC 5V, 2,4 A.

Bra att det är specat!

Men det går knappast att förneka att laddningen (vid någon implicit spänning) i allmänhet lyfts fram långt mer än vilken energi som kan lagras:

  • Rubriken på IKEA:s produktsida lyfter fram laddningen, men nämner inte energin.

  • Det behövs en ej helt intuitiv sekvens av flera klick (inklusive "Bra att veta") för att hitta den informationen.

  • Det är snarare undantag än regel att energin specas överhuvudtaget.

  • SweClockers återger laddningen, men nämner inte energin eller problematiken med att bara ange laddningen. Och SweClockers utgör absolut inget undantag.

  • Ej heller länkar SweClockers till produktsidan, så man måste aktivt söka sig dit själv.

Så jag kan inte se att särskilt mycket av min poäng går förlorad bara för att informationen fanns tillgänglig för den som var insatt och dedikerad nog att söka upp den i just detta fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Mjo, men dessa laddare har normalt samma eller jämförbar batteriteknik som i mobila enheter.
Det är inte ett så stort problem i praktiken, om man inte väljer att hitta på udda kombinationer där det blir fel.

Ja. Det är på sätt och vis ett ganska litet problem. You are right. Men det är också onödigt att alls ha det. För det finns ett bra och ett dåligt mått på plats. Stryk det dåliga haha!

Men det finns också reella problem som jag nog inte tycker är allt för "far out".

Ta Ikeas AA-batterier LADDA. De är på 1,2V. OCh så vill jag jämföra det med ett alkaliskt AA på 1,5V.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06...

När vill jag veta det?
Ja överallt där jag kan tänkas vara intresserad om det är lönt att byta ut batterier mot andra för att slippa byta så ofta.
Jag skulle säga att jämförelsen här är lite mer än ett edge case ändå.

Ska jag då räkna med vad batterierna ger vid polerna? För både det alkaliska och det uppladdningsbara? Eller är det olika för olika här? Ska jag gissa att man kanske använt ett 3,6V batteri i LADDA som de sedan transformerar ner till 1,2V internt - och räkna på 3,6V istället? De skriver varken ut teknik eller inre laddspänning.
Jag vet på riktigt inte om 3,6V aaaalltid används vid uppladdningsbart eller om det finns lite andra standarder med andra spänningar som används i dagsläget för uppladdningsbara AA och AAA.

9V-batterier - ska man räkna på deras internspänning också? De har vanligen ett gäng småceller som tillsammans ger 9V i seriekopplat läge. Det finns också super long life 9V med annan batteriteknik (ej uppladdningsbara). Vad har de för internspänning?

Du behöver ha förståelse för kemi, ellära och teknikutvecklingen för olika batteristandarder för att kunna jämföra med ah. Det är ganska kundfientligt faktiskt.
Istället för att då bara jämföra wh mot varandra vilket alltid funkar och är svinlätt.

Ett annat problem är att en del grejer faktiskt mäts i wh redan medan andra mäts i ah. Elbilars kapacitet exempelvis. Det blir svårare att jämföra och bilda sig uppfattningar mot andra grejer när samma mått inte används på batterier. Välj en - och välj den bra

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Det är på sätt och vis ett ganska litet problem. You are right. Men det är också onödigt att alls ha det. För det finns ett bra och ett dåligt mått på plats. Stryk det dåliga haha!

Men det finns också reella problem som jag nog inte tycker är allt för "far out".

Ta Ikeas AA-batterier LADDA. De är på 1,2V. OCh så vill jag jämföra det med ett alkaliskt AA på 1,5V.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06...

När vill jag veta det?
Ja överallt där jag kan tänkas vara intresserad om det är lönt att byta ut batterier mot andra för att slippa byta så ofta.
Jag skulle säga att jämförelsen här är lite mer än ett edge case ändå.

Ska jag då räkna med vad batterierna ger vid polerna? För både det alkaliska och det uppladdningsbara? Eller är det olika för olika här? Ska jag gissa att man kanske använt ett 3,6V batteri i LADDA som de sedan transformerar ner till 1,2V internt - och räkna på 3,6V istället? De skriver varken ut teknik eller inre laddspänning.
Jag vet på riktigt inte om 3,6V aaaalltid används vid uppladdningsbart eller om det finns lite andra standarder med andra spänningar som används i dagsläget för uppladdningsbara AA och AAA.

9V-batterier - ska man räkna på deras internspänning också? De har vanligen ett gäng småceller som tillsammans ger 9V i seriekopplat läge. Det finns också super long life 9V med annan batteriteknik (ej uppladdningsbara). Vad har de för internspänning?

Du behöver ha förståelse för kemi, ellära och teknikutvecklingen för olika batteristandarder för att kunna jämföra med ah. Det är ganska kundfientligt faktiskt.
Istället för att då bara jämföra wh mot varandra vilket alltid funkar och är svinlätt.

Ett annat problem är att en del grejer faktiskt mäts i wh redan medan andra mäts i ah. Elbilars kapacitet exempelvis. Det blir svårare att jämföra och bilda sig uppfattningar mot andra grejer när samma mått inte används på batterier. Välj en - och välj den bra

Om mobila enheters batterikapacitet anges i Wh är det rimligt att ange laddarnas kapacitet i Wh. Men nu är det mAh (så gott som alltid vid ca 3.6 V) som gäller, och då är det rimligast att ange laddarnas kapacitet i mAh.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Om mobila enheters batterikapacitet anges i Wh är det rimligt att ange laddarnas kapacitet i Wh. Men nu är det mAh (så gott som alltid vid ca 3.6 V) som gäller, och då är det rimligast att ange laddarnas kapacitet i mAh.

Ja men om du tittar på inlägget jag skrev som du citerade här så är det ett helt annat problem som inte blir löst av den förklaringen.
Ju...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men om du tittar på inlägget jag skrev som du citerade här så är det ett helt annat problem som inte blir löst av den förklaringen.
Ju...

Tråden handlar om IKEA:s laddare, så det var det jag svarade på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Tråden handlar om IKEA:s laddare, så det var det jag svarade på.

Anledningen att jag tog upp fler exempel var att du skrev att det här inte ger så mycket problem i praktiken.
Jag gav exempel på när det faktiskt ger lite problem i praktiken.

Och då att olika standarder används simultant vilket är ett trassel i sig.
Aja. Det är kanske ett sidspår.

Oavsett så ser jag inte att mah är bättre att använda någonsin för batterikapacitet faktiskt.
Under vissa förutsättningar kan det också gå bra. Men ah dras med flertalet problem också vilket gör ah till ett sämre val generellt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förutom den detaljen att just IKEAs laddningsbara batterier är japanska celler av grym kvalitet. Jämförbara med Panasonics bättre celler. IKEA har tvärtom blivit det självklara valet när man köper laddningsbara AA och AAA.

Nu har jag ännu inte sett vilka celler det sitter i dessa powerbanks dock. Någon lär snart demontera en sådan och försöka kolla upp det om inte annat

Att de är jämförbara med Panasonics bättre celler kan bero på att de just är rebrandade andra generationens Panasonic Eneloops.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Att de är jämförbara med Panasonics bättre celler kan bero på att de just är rebrandade andra generationens Panasonic Eneloops.

Jag har undrat lite över det där. Jag minns nån video som blev rätt poppis för många år sedan där det här testades. Bra grejer! Då iaf.
Men testas det här om varje år? Är det samma fortfarande?
Ikea kan ju byta leverantör över tid tänker jag...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Enkel och ändamålsenlig design, det går nästan alltid hem för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Nej tack
Vet inte varför men har svårt att köpa teknik prylar från diverse företag som börjar med något helt annat och sedan börjar med att göra sladdar och smäller på deras logga på produkten, Ikea, biltema m.m
Även om det är ett annat väletablerat företag som gjort teknik prylar i många år så klarar jag inte av det.

Hoppas att du aldrig köpt en Nintendo, Playstation eller Xbox då. Alla de tre företagen började med nåt annat.

Märklig inställning, vore ju mer normalt att titta på produkten för vad den är och köpa/inte köpa baserat på om den är bra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Det är på sätt och vis ett ganska litet problem. You are right. Men det är också onödigt att alls ha det. För det finns ett bra och ett dåligt mått på plats. Stryk det dåliga haha!

Finns inget bra och dåligt, jag fick välja skulle jag ha det angett Ah, spänning och Wh.

Skrivet av Söderbäck:

Ska jag då räkna med vad batterierna ger vid polerna? För både det alkaliska och det uppladdningsbara? Eller är det olika för olika här? Ska jag gissa att man kanske använt ett 3,6V batteri i LADDA som de sedan transformerar ner till 1,2V internt - och räkna på 3,6V istället? De skriver varken ut teknik eller inre laddspänning.
Jag vet på riktigt inte om 3,6V aaaalltid används vid uppladdningsbart eller om det finns lite andra standarder med andra spänningar som används i dagsläget för uppladdningsbara AA och AAA.

9V-batterier - ska man räkna på deras internspänning också? De har vanligen ett gäng småceller som tillsammans ger 9V i seriekopplat läge. Det finns också super long life 9V med annan batteriteknik (ej uppladdningsbara). Vad har de för internspänning?

Ja, räkna med polspänningen. Nej, gissa inte.. spänningen beror på vilken kemi som används och hur batteriet är konstruerat.

Skrivet av Söderbäck:

Ett annat problem är att en del grejer faktiskt mäts i wh redan medan andra mäts i ah. Elbilars kapacitet exempelvis. Det blir svårare att jämföra och bilda sig uppfattningar mot andra grejer när samma mått inte används på batterier. Välj en - och välj den bra

I fall av elbilar är det ju frågan of något som är i princip 100% inbyggt och konsumenten inte själv ska byta eller interagera med utöver en laddkabel i en port, därför är det enklast att bara ange den totala energimängden i elbilens batteripaket.

Derp
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Älskar deras namn asså
Kallfront härnäst då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Älskar deras namn asså
Kallfront härnäst då?

Kallfront är namnet på en lampskärm i metalltråd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kallfront är namnet på en lampskärm i metalltråd.

Ah där ser man, deras namn är riktig roliga faktiskt. Även utomlands:

edit. Får inte videon att fungera av nån anledning: https://www.youtube.com/watch?v=7T2oje4cYxw

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Det är på sätt och vis ett ganska litet problem. You are right. Men det är också onödigt att alls ha det. För det finns ett bra och ett dåligt mått på plats. Stryk det dåliga haha!

Men det finns också reella problem som jag nog inte tycker är allt för "far out".

Ta Ikeas AA-batterier LADDA. De är på 1,2V. OCh så vill jag jämföra det med ett alkaliskt AA på 1,5V.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06...

När vill jag veta det?
Ja överallt där jag kan tänkas vara intresserad om det är lönt att byta ut batterier mot andra för att slippa byta så ofta.
Jag skulle säga att jämförelsen här är lite mer än ett edge case ändå.

Ska jag då räkna med vad batterierna ger vid polerna? För både det alkaliska och det uppladdningsbara? Eller är det olika för olika här? Ska jag gissa att man kanske använt ett 3,6V batteri i LADDA som de sedan transformerar ner till 1,2V internt - och räkna på 3,6V istället? De skriver varken ut teknik eller inre laddspänning.
Jag vet på riktigt inte om 3,6V aaaalltid används vid uppladdningsbart eller om det finns lite andra standarder med andra spänningar som används i dagsläget för uppladdningsbara AA och AAA.

9V-batterier - ska man räkna på deras internspänning också? De har vanligen ett gäng småceller som tillsammans ger 9V i seriekopplat läge. Det finns också super long life 9V med annan batteriteknik (ej uppladdningsbara). Vad har de för internspänning?

Du behöver ha förståelse för kemi, ellära och teknikutvecklingen för olika batteristandarder för att kunna jämföra med ah. Det är ganska kundfientligt faktiskt.
Istället för att då bara jämföra wh mot varandra vilket alltid funkar och är svinlätt.

Ett annat problem är att en del grejer faktiskt mäts i wh redan medan andra mäts i ah. Elbilars kapacitet exempelvis. Det blir svårare att jämföra och bilda sig uppfattningar mot andra grejer när samma mått inte används på batterier. Välj en - och välj den bra

Laddningsbara batterier specificerad efter nominell spänning. Exempel på olika batterityper:

NiMH AA 1,2V nominell, ca 1,45V fulladdat.
Li-Ion 3,6V nominell, ca 4,1V fulladdat.
LiPo 3,7V nominell, ca 4,2V fulladdat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

Finns inget bra och dåligt, jag fick välja skulle jag ha det angett Ah, spänning och kWh.

Jo. Det finns flertalet dåliga delar med ah som mått på batterikapacitet.
En del av dem har jag skrivit om i flera inlägg i tråden redan. wh delar inte de nackdelarna.
Ah är inte ett dåligt mått per se - men det har reella nackdelar som mått för batterikapacitet.

Skrivet av roxkz:

Ja, räkna med polspänningen. Nej, gissa inte.. spänningen beror på vilken kemi som används och hur batteriet är konstruerat.

Åkej. Polspänningen är det som gäller. Häri finns lite problem. För polspänningen för batteripacket i nyheten varierar. Det kan ge från 3,6 upp till 20 volt. Och när spänningen varierar så ändras också ah. Det innebär att det batteripacket har variabel mängd ah...
Beskrivs närmre i det här inlägget:
#20133541

Eller är det bara vissa batterier där polspänningen är det man ska gå efter?
Var går gränsen för vilken förpackning man ska titta på cellerna internt och när man inte ska göra det?
Är det form eller tjocklek på förbackningen som avgör? Finns det ens någon standard?

En del andra säger samtidigt att det är direkt felaktigt att kolla på polspänningen och att det är interncellens spänning som är det man ska gå efter...

Den här typen av problem uppstår inte över huvud taget om man använder wh istället för ah...

Skrivet av roxkz:

I fall av elbilar är det ju frågan of något som är i princip 100% inbyggt och konsumenten inte själv ska byta eller interagera med utöver en laddkabel i en port, därför är det enklast att bara ange den totala energimängden i elbilens batteripaket.

Ok. Så om batteriet är helt inbyggt så ska man använda wh - inte ah. Som i bilar, laptops, mobiler, batteripack för elcyklar och i batteribanker exempelvis.
Ja jo men det låter ju vettigt. Jag föredrar ju också wh alla dagar i veckan!

Men frågan som då kommer upp är ju:
Varför skulle det någonsin vara av intresse att använda något annat än wh för andra batterier då?
Det finns en reell nackdel att ha olika måttenheter. Det behöver finnas någon riktig fördel med Ah över wh för att det ska bli ett bra alternativ. Jag har svårt att se någon usp där. Bara nackdelar med ah för ändamålet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som båtägare håller jag på en del med båtens elsystem. Liksom i de flesta fritidsbåtar är det ett system på nominellt 12 V. Det varierar förstås i praktiken, eftersom batteri, batteriladdare, solcellsregulator och generator kan leverera spänningar från sub-10 V till en bit över 14 V. Men det kallas 12 V.
Batterikapaciteten för 12 V-batterier anges normalt i Ah, eftersom spänningen är känd. Förbrukare som kopplas in kan ha förbrukningen angiven i A eller i W, eller båda. Men A är enklast eftersom man då enkelt kan räkna på kapacitet och förbrukning och få fram hur länge batterierna räcker utan laddning. Mäter man förbrukningen, antingen med en inbyggd strömmätare (som visar A) eller med en tångamperemeter, som också visar A, blir det också enkelt om allt är i A och Ah. Säkringarna är också i A, så klart.

Det är inte alls givet att W och Wh är de bästa enheterna att använda. Ibland, ja - ibland, nej.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt att det här med Wh, effekt, power delivery, power correction och Ah är för svårt och ointressant för gemene köpare.
Det behövs en mycket enklare metod, typ 4 laddningar iPad eller 5-7 laddningar mobil. Det är vad som behövs och gör det tillräckligt enkelt för vanliga köpare att välja.
Sen kan man tycka att 18W pd är i minsta laget 2023.
En standard med typ stjärnor där varje stjärna motsvarade en viss effekt och kapacitet kanske skulle funka med. Antalet stjärnor visar kapacitet i Wh och färgen visar effekten i PD.
Vi skulle kunna ha en 5 stjärnig laddare med platina färg som då motsvarar PD 3.1 (140w) och nån motsvarande gräns för Wh.
Dagens märkning är klart användarfientlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo. Det finns flertalet dåliga delar med ah som mått på batterikapacitet.
En del av dem har jag skrivit om i flera inlägg i tråden redan. wh delar inte de nackdelarna.
Ah är inte ett dåligt mått per se - men det har reella nackdelar som mått för batterikapacitet.

Nej, det är ett väldigt bra mått på batterikapacitet, utan några egentliga nackdelar, förutsatt att man förstår sammanhanget och anges tillsammans med spänningen. Men det är ett mindre bra mått på ett en powerbank.

Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Polspänningen är det som gäller. Häri finns lite problem. För polspänningen för batteripacket i nyheten varierar. Det kan ge från 3,6 upp till 20 volt. Och när spänningen varierar så ändras också ah. Det innebär att det batteripacket har variabel mängd ah...
Beskrivs närmre i det här inlägget:
#20133541

Inte läst inlägget du länkar till, har inte riktigt den tiden för stunden.
Men, problemet är att det inte bara är ett 'batteripack', det är en powerbank. Polspänningen på batterierna/packet i powerbanken varierar inte och inte heller dess 'mAh', men det sitter en DC-DC konverterare i powerbanken som matar ut rätt spänning till USB-porten.

Skrivet av Söderbäck:

Eller är det bara vissa batterier där polspänningen är det man ska gå efter?
Var går gränsen för vilken förpackning man ska titta på cellerna internt och när man inte ska göra det?
Är det form eller tjocklek på förbackningen som avgör? Finns det ens någon standard?

En del andra säger samtidigt att det är direkt felaktigt att kolla på polspänningen och att det är interncellens spänning som är det man ska gå efter...

När jag säger polspänning menar jag antingen ett batteri eller ett rent batteripacks spänning mellan de två polerna utan något inkopplat. Inte en powerbanks spänning ut på USB-porten.

Skrivet av Söderbäck:

Ok. Så om batteriet är helt inbyggt så ska man använda wh - inte ah. Som i bilar, laptops, mobiler, batteripack för elcyklar och i batteribanker exempelvis.
Ja jo men det låter ju vettigt. Jag föredrar ju också wh alla dagar i veckan!

Men frågan som då kommer upp är ju:
Varför skulle det någonsin vara av intresse att använda något annat än wh för andra batterier då?
Det finns en reell nackdel att ha olika måttenheter. Det behöver finnas någon riktig fördel med Ah över wh för att det ska bli ett bra alternativ. Jag har svårt att se någon usp där. Bara nackdelar med ah för ändamålet.

Ja och nej, ibland kan spänningen vara intressant. Som på elcyklar, skruvdragare eller annat då en högre spänning potentiellt kan ge produkten en högre uteffekt. Det är i min mening kundfientligt att dölja information från konsumenten så de kan ha svårt att göra informerade val, det inkluderar spänningen på batteripack hos t ex elcyklar, skruvdragare, batterier.. dvs fall där det faktiskt spelar roll eller där konsumenten kan tänkas byta batteri eller på annat sätt behöva veta spänningen. Det finns otroligt många batterityper med olika spänningar bland battericeller, även i samma formfaktor... att spänningen, och därmed även kapaciteten bör anges på ett detaljerat sätt.

Powerbanks är lite av ett unikt fall där spänningen ut varierar efter behov. Och bör därför anges som Wh då det för konsumenten sker lite svart magi mellan cellerna och USB-porten.

kWh -> Wh o.O
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Nej tack
Vet inte varför men har svårt att köpa teknik prylar från diverse företag som börjar med något helt annat och sedan börjar med att göra sladdar och smäller på deras logga på produkten, Ikea, biltema m.m
Även om det är ett annat väletablerat företag som gjort teknik prylar i många år så klarar jag inte av det.

Fast just ikea är ju kända för bra kvalitet på sina el prylar.
Finns ju gott om teardowns som visar bra design med säkerhet som fokus.
Biltema är ju billigaste tänkbara kinagrejorna, går ju inte att jämföra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Och bör därför anges som kWh

Det skulle nog inte uppskattas... 0.036 kWh för den stora modellen från IKEA.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Polspänningen är det som gäller. Häri finns lite problem. För polspänningen för batteripacket i nyheten varierar. Det kan ge från 3,6 upp till 20 volt. Och när spänningen varierar så ändras också ah. Det innebär att det batteripacket har variabel mängd ah...
Beskrivs närmre i det här inlägget:
#20133541

Eller är det bara vissa batterier där polspänningen är det man ska gå efter?

Hänger inte med här. Spänningen i powerbanken är ett antal Li-Ion på 3,6V nominell spänning vardera. Sedan parallellkopplar man ett antal sådana. Vet inte vad du får 20V ifrån då dessa är runt 4,1V fulladdade. Det blir fortfarande 4,1V totalt medan mAh ökar tack vare parallellkopplingen. Det skulle exempelvis kunna sitta 4st Li-Ion 3,6V 1300mAh i en 5200mAh powerbank. Sedan finns det en BEC-krets som pushar upp spänningen till ca 5V. Så funkar i stort sett alla powerbanks av denna typ.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast just ikea är ju kända för bra kvalitet på sina el prylar.
Finns ju gott om teardowns som visar bra design med säkerhet som fokus.
Biltema är ju billigaste tänkbara kinagrejorna, går ju inte att jämföra alls.

Är de?
Trådfri?
Jag körde Trådfri i hela huset och hade non-stop problem... lampor inte sätts på eller stängs av eller tappar inställningar eller inte går att synka med remoten.. och nu slutligen gateway'en som bara dog.
Har gått över till Philips och vilken skillnad! Allt har funkat perfekt!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Hänger inte med här. Spänningen i powerbanken är ett antal Li-Ion på 3,6V nominell spänning vardera. Sedan parallellkopplar man ett antal sådana. Vet inte vad du får 20V ifrån då dessa är runt 4,1V fulladdade. Det blir fortfarande 4,1V totalt medan mAh ökar tack vare parallellkopplingen. Det skulle exempelvis kunna sitta 4st Li-Ion 3,6V 1300mAh i en 5200mAh powerbank. Sedan finns det en BEC-krets som pushar upp spänningen till ca 5V. Så funkar i stort sett alla powerbanks av denna typ.

Mäter man ah från kontakten till batteripacket så har batteripacket kapaciteten att leverera från 3,6V upp till 20V.

Min fråga var om det verkligen var så bra upplägg att mäta AH från kontakterna på batteripacket - eftersom att spänningen är variabel för laddaren. Kanske är det bättre att mäta från cellernas interna laddning.
För det är någon form av referenspunkt (fast inte någon självklar standard vad jag vet).
AH varierar ju i många kretsar beroende på var man mäter...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta är dock inte IKEA's första powerbank. De hade en på marknaden förr som hette SOLBANA, jag har faktiskt en sådan och den funkar fortfarande fint efter många år

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det skulle nog inte uppskattas... 0.036 kWh för den stora modellen från IKEA.

Haha, my bad! Wh såklart, hade bilbatterierna i tankarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mäter man ah från kontakten till batteripacket så har batteripacket kapaciteten att leverera från 3,6V upp till 20V.

Min fråga var om det verkligen var så bra upplägg att mäta AH från kontakterna på batteripacket - eftersom att spänningen är variabel för laddaren. Kanske är det bättre att mäta från cellernas interna laddning.
För det är någon form av referenspunkt (fast inte någon självklar standard vad jag vet).
AH varierar ju i många kretsar beroende på var man mäter...

Återigen, vad kommer 20V ifrån?

Man brukar ladda laddningsbara batterier med lite över den spänning som de håller fulladdade. I detta fall är det 5V in i powerbanken och den sköter resten. Smackar du i 20V så bränner du kretsarna.

Du kan för övrigt inte mäta Ah på polerna. Du kan mäta spänningen batteriet håller för stunden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Återigen, vad kommer 20V ifrån?

Från standarden för Quick Charge 3.0 som iaf ti sin standard erbjuder från 3,6 upp till 20V för laddning. Huruvida den höga spänningen implementerats för just den här batteriladdaren vet jag däremot inte.
Men poängen är ju att om man mäter ah vid de yttre kontakterna så blir ah en variabel istället för en konstant i sammanhanget. Det gör i så fall måttet... ganska svåranvänt.

Skrivet av Joppis:

Man brukar ladda laddningsbara batterier med lite över den spänning som de håller fulladdade. I detta fall är det 5V in i powerbanken och den sköter resten. Smackar du i 20V så bränner du kretsarna.

I know.

Skrivet av Joppis:

Du kan för övrigt inte mäta Ah på polerna. Du kan mäta spänningen batteriet håller för stunden.

Kan kan man ju. Men det var ju just detta som var min poäng också. Vi håller med varandra här.
Är det verkligen så bra att mäta ah vid de yttre polerna för ett batteripack? Det gör ju ah till ett minst sagt krångligt mått...
Och på ett AA-batteri som är återuppladdningsbart kan det ju då sitta ett annat inre system med annan spänning som man inte känner till. Det blir meckigt att ta reda på totalkapaciteten i de här fallen när bara ah skrivs ut. Som med AAbatteriet LADDA från ikea.
Det var just här jag fick rådet att ändå bara mäta från batteripolerna. Jag tyckte det fanns frågetecken kring det svaret ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Till de som har uppgraderat mobil senaste 5 åren borde de släppa en variant med enbart USB c. Ingen standardmobil släpps med USB typ a dessutom är EU och har standard på det men lika förbanna sitter de flesta tillverkare