Skydda strömkontakten på RTX 4000-kort med adapter

Permalänk
Melding Plague

Skydda strömkontakten på RTX 4000-kort med adapter

Vinklad adapter är Corsairs lösning för känsliga 12VHPWR-kontakter på grafikkort, vilket även ska underlätta kabeldragning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte säker på att introducera en till "point of failure" (en till kontaktyta) är rätt väg att gå.
Bästa är väl antagligen att försöka hitta en hel kabel istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte värme den ska tåla?

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Kan vara bra för de som har tajt mot chassit. Men annars skulle jag föredra så få adaptrar som möjligt, som Roger W sa ovanför. Kör med Corsairs egna 12VHPWR flätade type 4 kabel, nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag har sett många småriskabla NR200P-byggen med 4090 på Reddit men denna lösning hade förmodligen ändå inte fungerat då den bygger på så mycket i storlek. Utrymmet bör kunna vara ledigt men frågan om.

Kör likt @Fulci Corsairs kabel. Den som följde med grafikkortet fungerar väl egentligen bra men ganska osmidig. Sedan behöver jag inte böja så mycket i mitt FD7.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Inte säker på att introducera en till "point of failure" (en till kontaktyta) är rätt väg att gå.
Bästa är väl antagligen att försöka hitta en hel kabel istället.

Jag tror det här är en produkt från "kan vi hitta något mer att lura på folk"-avdelningen och inte något en någorlunda vettig elektronikkonstruktör har hittat på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Känner bara spontant att det finns ett behov av en adapter visar hur enormt korkad denna kontakt är

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I’ll just wait for Jayz two cents first.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en kabel direkt från nätagget med vinklad kontakt istället för en vinklad adapter.

Med denna blir det ännu fler kontaktytor som kommer fela.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Poängen här är väl egentligen att minska påfrestningen som 16 (12+4) kablar orsakas när de böjs. Ganska mycket kraft ändå.

Det förutsätter ju så klart att man inte böjer dem utav helsike efter "adaptern" också, så klart, men det leder ju helt klart till att böjen bör hamna på den sida som tillåtet en större radie (på böjen).

Permalänk
Medlem

Eliminerad radiell belastning på grafikkortets kontaktdon i utbyte mot ytterligare en potentiell felkälla.

Tror faktiskt ändå detta kan vara något. Är helt övertygad om att de där problemen beror på belastning orsakad av stela kablar i kombination med att kontaktdonets hus är tillverkad i ganska mjuk plast som ger efter när det utsätts för krafter. Kabeldragningen blir snyggare också. Hade nog köpt en om det fanns nåt diskretare utan enorm logga.

Allra bäst vore det väl dock om tillverkarna inte envisades med att sätta kontaktdonet i ytterkant. Att slippa den där 180-gradersknycken på kablarna hade varit najs. Hade bäddat för prydligare kabeldragning också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Man blir bara mer och mer fundersam. Hade de ingen QC alls när den här tomtekontakten implementerades? Är ju idel nyheter om nödlösningar som inte hade behövts om kontakten ens höll basnivå av kvalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hela den här kontakthistorien har varit en shitshow från början till slut. Placeringen på korten är också mestadels katastrofalt dålig. Att man ens får sälja skit som är så dåligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Administrativ avgift

Verkligen en nyhet.... Cablemods har haft sin adapter ute ett bra tag nu men vi slänger in en "annons"...

Rätt nyhet är snarare: corsair börjar göra 12vhpwr adaptrar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Installerade mitt första 4080 i helgen och passade inte bra i ett NZXT Flow H9

Kabeln pressas mot fönstret. Men har bokat ett vertikalt monteringskit.

Permalänk
Medlem

Diskret branding

Permalänk
Medlem

Var är källan till nyheten?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Var är källan till nyheten?

Vet ej, men produkten finns hos Corsair (går inte att beställa än).
https://www.corsair.com/us/en/p/pc-components-accessories/cp-...

Permalänk

Too dark, use flash

Permalänk
Medlem

1000 kr för en "adapter". 🤦

För inte så länge sen kunde ett 64-128-bitars grafikkort kosta 1000 kr.

Vad blir nästa steg, ett klistermärke för 1000 kr? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

1000 kr för en "adapter". 🤦

För inte så länge sen kunde ett 64-128-bitars grafikkort kosta 1000 kr.

Vad blir nästa steg, ett klistermärke för 1000 kr? 🙂

Det där låter för mig som hittepå, Corsair själva verkar ju inte ange pris (ännu), men om man söker så finner man t.ex. detta:

"We've contacted Corsair to find out the MSRP for its 12VHPWR power adapter. Once the product page is ready, you can order the adapter directly from Corsair. In the meantime, we've found the adapter at various foreign stores that could hint at U.S. pricing. Australian retailer PLE Computers has the Corsair adapter up for $26.23, while a Taiwanese retailer, PC Party, sells it for $34.66."

-- https://www.tomshardware.com/news/corsair-12VHPWR-adapter-mel...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304