Helgsnack: Vilken är din dators sämsta komponent?

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 970 som har 50% chans att fungera vid uppstart.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Skulle vara grafikkortet, ett GTX960 2MB. Det som stör mig mest är ljudnivån på standardkylaren.
Har dock inte bråttom att uppgradera då jag finner priserna på grafikkort är lite åt det löjliga hållet just nu, men det är bara min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Åh ja de gamla godingarna. Vad är det för " på basen? Har för mig att de lät jäkligt bra.

5" enligt internets. Åtminstone omkring år 2000 var dessa högtalare okej, och för mig i nuläget.

Permalänk
Medlem

FX-8350

Vi kör två st hemma, sommaren är olidlig

Permalänk
Medlem

Alla pryttlar gör sitt jobb, 3090n är väl den som håller höst nivå, men resten håller en okej standard dom också så har just nu inget jag har nåt behov av att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att burken är överlag väldigt balanserad.
Det enda som sticker ut är väl 4TB hårddisken som agerar lagring för bilder och videos.

Annars är vattenkyld 5950X, 32GB 3600mhz, 2st snabba 2 TB NVME och 4070Ti i ett Fractal Design Define S en jäkligt bra kombo.

Edit:
Tröttnade rätt fort på Arctic Liquid Freezer II's fläktar som lät alldeles för mycket rent mekaniskt, som byttes ut mot Noctua.
Och den lilla fläkten som sitter på pumpen drog jag ur ganska omgående då den hade nåt missljud för sig.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan en NZXT RGB kontroller med de för jävliga micro USB kontakterna till RGB listerna.

Permalänk
Medlem

I gamla datorn är det väl i sort sett allt, men framförallt en SSHD disk som håller på att ge upp.

I nya datorn är det väl egentligen ingenting, byggde den i början av året. Om jag ska nämna nåt som skulle kunna vara bättre så är det grafikkortet (6800XT). Hade gärna haft lite mer kräm (även om det över lag funkar bra i rastrerat), men framför allt bättre ray tracing performance, men då är det ju NVidia som gäller. Och dom korten går tvär bort just nu på grund av priserna, gäller även dom högre modellerna av AMD's 7000-serie.

Permalänk

Mitt Corsair 750D, repigt + minibucklor. Har haft svårt att hitta något vettigt chassi som kan ersätta 3x5.25” och en massa utrymme för hårddiskar.

Har inte heller orkat leta allt för mycket på senare år.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Ljudkortet. Sedan jag övergav creative har man blundat med öronen åt det bedrövliga integrerade ljudet från moderkortet. Går ju att lösa, men är man snål så är man...

Skönt att se att fler har den insikten, har plågsamma minnen från Sound Blaster X-Fi vars kvalitet var sådan att det regelbundet behövdes nya ljudkort under ett antal år, varpå jag tillfälligt reverterade till integrerade ljudkretsar. Idag har jag ett Sound Blaster Zx, och även om integrerade ljudkretsar blivit bättre än de var förr så är det fortfarande en STOR skillnad i ljudkvalitet när man använder bättre hörlurar/hifi-högtalare.

Skrivet av Alling:

Mitt RTX 2060 Super. Gigabyte kan verkligen inte bygga grafikkortskylning för fem öre! Jag har fått modda dit tre 92-millimeters Noctua-fläktar för 600 spänn för att kortet ska gå att använda överhuvudtaget. 🤬

Jotack, jag gjorde samma upptäckt med mitt första (och sista) grafikkort från Gigabyte, ett RTX 2080 Windforce, vars fläktshroud var så klent konstruerad/upphängd att den sögs in i fläktbladen varje gång fläktarna startade. Det gick inte köra kortet semi-passivt överhuvudtaget p.g.a. detta, fick använda MSI Afterburner för att hålla dem igång konstant. Sålde kortet efter bara något års användning, och hade det nerpackat i originalkartongen 3-4 månader innan en kompis köpte det, varpå han upptäckte att kortet överhettade och gick på 100% fläkt permanent mer eller mindre. Visade sig senare att det var många andra som hade samma problem och att det relaterade till att Gigabyte sparat pengar på att använda thermal pads av extra usel kvalitet.

Permalänk
Medlem

Högst sannolikt mina Kingston 2666 MHz ram... 2 x 16 + 4 x 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det får nog bli mitt ljudkort AE-5, har kört med ljudkort sedan F4tality tiden och har inte våga testa moderkortets inbyggda sen dess.

Jag har ett Sound Blaster Zx från 2015, funkar fint fortfarande. Kvalitén på gamla tiders Creative-kort var ju riktigt kass under en lång period, betade av flera Live och X-Fi under några års tid, varav vissa bara höll precis över något år innan de gick sönder.

Samtliga X-Fi gick sönder under användning. Jag kommer ihåg alla gånger de pajade, men inte vilken modell som pajade på vilket sätt, men ett var genom att musiken jag spelade upp plötsligt fick en enorm distorsion, trodde det var mjukvarurelaterat och spendera nog en halvdag på felsökning innan jag insåg att det var något som var fysiskt trasigt. Ett annat kort försvann plötsligt ena kanalen med ett sprak på under uppspelning, samma där, lång felsökning innan jag insåg att det var permanent. Ett tredje tappade volymen/signalstyrkan, och efter en stund lät det som att kortet klickade väldigt högt ett par gånger varpå det blev helt tyst på alla utgångar. Fjärde tillfället så började kortet/drivrutinen krascha så fort något ljud försökte spelas upp, kom inte ut något ljud, testade i flera datorer med samma resultat. Femte gången var konstigt nog medan jag höll på att beställa ny dator 2012, musiken tystnade som att man tryckt på mute, gick aldrig få igång något ljud ur det mer.

Fem ljudkort på sju år, i tre olika datorer, och då har jag inte ens räknat alla problem med mjukvara och drivrutiner under alla de åren. Vid Z-serien skedde någon förändring, köpte ett sånt redan 2012, och hade aldrig några problem med det. Funkade direkt vid inkoppling, till skillnad från flertalet tidigare SB-ljudkort som blev "Unknown multimedia device" tills man installerat drivrutinerna.

Köpte ett SB Zx 2015 som jag heller aldrig haft några problem med, samt att det snart är åtta år sedan jag köpte det, vilket är mitt personliga rekord för hur gammal en datorkomponent hunnit bli i min primära dator.

Permalänk
Avstängd

Hårdvaran är OK, skulle gärna dock ha högre upplösning på monitorn och OLED baserat
Annars så är nästan all problem på mjukvaru-nivå

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Oftast är det väl användaren som agerar flaskhals och det framförallt kring arbete med layout och bildredigering.. Annars kan också fläktar som får arbeta på högvarv vara ett litet störningsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Mitt Corsair 750D, repigt + minibucklor. Har haft svårt att hitta något vettigt chassi som kan ersätta 3x5.25” och en massa utrymme för hårddiskar.

Har inte heller orkat leta allt för mycket på senare år.

Vad kör du i 5.25"s platserna?

Permalänk
Medlem

Minnet, tror jag. 2933 MHz. Kan ha varit dumsnål där, men jag är tillfredsställd av prestandan hur som. Borde ha kört på 32GB istället för 16 dock.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Det äldsta är väl min skärm, dock är det en 32" AOC 144" curved, så den duger ju ändå bra... Sämst är väl en mekanisk hårdisk och en Crucial MX300 SSD, men inget som direkt påverkar då det bara lagras saker på dom

Annars kan ni väl rekommendera vad jag borde uppgradera, då jag är lite köpsugen...?
12600k
MSI pro z690-a
64 gb Corsair Black series 3600 mhz 16 CL
360mm Alpenföhn AIO
XFX 6900XT
Samsung 980 Pro 1 TB
Cooler Master Multi I 850W
Phantex P500A

Permalänk
Medlem

Min burk är typ 2017 årsmodell. Ryzen first gen, 1070. Men sedan spelar jag aldrig längre. Så har inget riktigt behov att byta ut den. programmerar mest just nu i flutter, fungerar ypperligt för mobilapputveckling, surfande osv. Kan inte se att en modernare dator skulle göra det spec mycket bättre.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

En Samsung 850Pro SATA-6 SSD
som går som download disk.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med allt i mina datorer. kanske skulle haft ett större cf kort i min amiga, men jag rymmer det jag behöver, resten får jag köra över newsfs eller via cdrom.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Moderkortet. Inte som att det håller mig tillbaka, men få fläktplatser och ingen intern usb-c header känns lite b

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Min cpu. Kör rätt top of the line på min am4 platform. 32gb 3600mhz, 7900xt, b550 tomahawk. Men jag har en ryzen 5 5600.. så jag har en tydlig bottleneck där.
Blir att byta ut den till en ryzen 9 5900 i sinom tid.

Permalänk
Medlem

Har nog turen att kunna påstå att den är ganska balanserad. 5800x3d, 7900 xt, Samsung pro m.2 ssd, skulle det va något så är det min 32gb 3200mhz minnen som är lite meh, men samtidigt ingen allt för stor ökning i prestanda med snabbare minne så.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inget, nöjd med allt i maskinerna.
Min Qnap kunde kanske haft något mindre "skrammel" då vaggorna är i plast men det är nästan till att leta fel

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det sämsta i min dator är moderkortets nvme kylfläns. Tempen sticker upp till 70+ efter en kort tid när disken jobbar, och den går då ner på en tiondel av hastigheten. Där fick man för man köpte skitsnabb disk... Hade vart bättre med en hälften så snabb men som inte throttlar hela tiden.
Nåja, ny fet nvme-kylare med heatpipes och massor av yta på ingång..Räcker inte den så vete fasen vad jag gör. Fläkt (tvi!) är väl sista utvägen 😅

I övrigt är nivån ganska jämn faktiskt.

Permalänk
Medlem

Min dators sämsta komponent är min Intel i5-12600K processor. Lustigt nog är den också den bästa. Pris och prestanda är riktigt bra. Det dålig är att själva konceptet med P och E-kärnor inte fungerar i praktiken utan ställer till oväntade problem. När jag byggde min dator så var det främst för att få bättre prestandai musikprogram som Cubase 12 Pro. Nu, snart ett år efter inköpet så har jag fortfarande skumma problem med både drivrutiner till ljudkortet och Cubase 12 Pro inte fungerar alls särskilt bra. Det har visat sig att E-kärnorna orsakar problem med vissa program och rådet från bland annat Steinberg som gör Cubase är att stänga av E-kärnorna i BIOS!?!

Jag kan tycka att utvecklare rimligtvis borde ha löst dessa problem nu, men tydligen så verkar det inte helt enkelt. Om man dessutom tittar på hur Windows balanserar trådarna mellan P och E-kärnor så förstår man det nog inte fungerar så som det var tänkt. Kanske handlar det om att mjukvaran måste komma ikapp, vad vet jag, men det känns lite surt att sitta med en ny dator som ändå inte fungerar optimalt.

Permalänk
Medlem

Hmmm, om jag måste välja något så blir det väl min 500gb samsung evo 850 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Sämsta komponenterna i min (stationära) dator är definitivt CPU/mobo-kombinationen, då jag (temporärt) kör på en gammal i5-6400 på ett riktigt lågbudgetkort från stenåldern.

---

Skrivet av str8forthakill:

Prestandamässigt är sämsta komponenten ett RTX 4070, hade ett RTX 4090 innan men det blev en gåva till en familjemedlem.

Bara så du vet så har jag alltid sett dig som en i familjen (och ett 4070 duger för mig).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Min Kingston 240GB som jag har haft sedan 2015 som i sin tur funnits lite längre i marknaden, men den är endast för Windows 11 och lättdrivna program. Den gör sitt jobb väl och är fortfarande i god hälsa.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Dom flesta skulle väl säga fläktarna. Kostar 129kr/st. Sitter 10st. Finns inte en chans i världen att jag skulle betala 3-4 hundra per fläkt när Asus TUF 120 gör jobbet precis lika bra. Helt ljudlösa till cirka 70%, sen blir det ett svagt hummande ljud. Precis som en dyr Noctua fläkt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS