Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lyssna inte på de som säger 16GB de har ingen som helst aning vad de säger. 32GB är absolut minimum idag och speciellt när det är så billigt som det är idag så borde man inte vara dumsnål om man också vill vara lite framtidssäker.

"De har ingen aning vad de säger" brukar väl låta så ifrån någon som själv inte har koll? Ditt inlägg framstår som mest trams.

Ontopic
4GB på windows 11 funkar om man håller sig till minimala. 8GB är dock som lägst att rekommendera när det kommer till kontorssysslor och mer ansträngade användning.
Minne är billigt nu men brukar också gå i vågor. Köp det du har råd med. 16GB är inget problem i dagens läge och man kan alltid uppgradera senare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

"De har ingen aning vad de säger" brukar väl låta så ifrån någon som själv inte har koll? Ditt inlägg framstår som mest trams.

Ontopic
4GB på windows 11 funkar om man håller sig till minimala. 8GB är dock som lägst att rekommendera när det kommer till kontorssysslor och mer ansträngade användning.
Minne är billigt nu men brukar också gå i vågor. Köp det du har råd med. 16GB är inget problem i dagens läge och man kan alltid uppgradera senare.

Till kontorsdator kanske men inte mindre än 32GB minne tills ens privata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Till kontorsdator kanske men inte mindre än 32GB minne tills ens privata.

16GB räcker alldeles utmärkt för ens privata också. Från den datorn jag skriver nu så använder jag 7.1 av 15.9 GB i RAM. Det är en dator från 2012 som blivit uppgraderad i omgångar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För spel är det ganska negligerbart men när jag jobbar och sitter med 4 fjärrskrivbord, 4 browsers med 50+ tabbar, kasst ompimerade mjukvaror över Citrix och lite sånt är jag grymt handikappad av jobblaptopens 16 GB och jag har gått över till min egen laptop som har en 5 generationer äldre i5 vs. den nyas i7 bara för att den har 32 GB RAM och går otroligt mycket snabbare vid intensiv multitasking.
Sätter man dem bredvid varandra i någon annan situation såsom Cinebench eller Furmark springer den nyare varv runt den med 32 GB RAM.

Sitter du inte i en liknande situation skulle jag således inte köpa till mer RAM om du inte får det riktigt billigt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Konsoler har 16GB, så kör dubbla på PCn

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av jnsson:

16GB räcker alldeles utmärkt för ens privata också. Från den datorn jag skriver nu så använder jag 7.1 av 15.9 GB i RAM. Det är en dator från 2012 som blivit uppgraderad i omgångar.

Du kanske ska öppna mer än två flikar i din webbläsare först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske ska öppna mer än två flikar i din webbläsare först.

Du kanske ska ha en lite trevligare ton.

Jag kör också 16gb, funkar fint. Särskilt eftersom Google lanserat minnesspar-funktion i Chrome.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Sveklockarn:

Jag gillar dig @THB. När andra kommer och knackar lite försynt på porten så dyker du upp med en murbräcka som inte överträffats sen romartiden och rammar porten med pondus! 🥰

Men ja, man kan ALDRIG ha för mycket RAM!

God Jul.
Jag är lite extreme, och min e-peen till murbräcka är massiv här, men inte på andra ställen.

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske ska öppna mer än två flikar i din webbläsare först.

Du jag har mer än 2 flikar öppna!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske ska öppna mer än två flikar i din webbläsare först.

Så här ser det ut på min äldsta dator från 2010 med 6GB RAM och 7 flikar öppna i MS Edge i Windows 11

Det är så att ju mer RAM du har, ju mer använder Windows från start fyi.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

16GB är lite i det minsta laget om man använder en dator till något mer än surfa på.
Har 128GB själv och har varit uppe och sniffat på 96GB+ i användning några gånger.

Word, jag måste erkänna att jag är aningen avundsjuk på herrn!

Skrivet av Sveklockarn:

Jag gillar dig @THB. När andra kommer och knackar lite försynt på porten så dyker du upp med en murbräcka som inte överträffats sen romartiden och rammar porten med pondus! 🥰

Men ja, man kan ALDRIG ha för mycket RAM!

Precis, RAM är till för att användas! Sitter på TV-datorn nu (32GB RAM) och använder 24 av 32GB (75%) i skrivande stund. Och det är enbart i Windows 10 Pro utan några tyngre program igång. Det är i princip bara qBittorrent och Brave/Chromium som tar upp det utrymmet. Massa mindre program igång också, men de ligger ju bara på några hundra MB/st och har således väldigt liten påverkan på systemet.

Saken med RAM är att det fungerar fram tills att det blir för fyllt, och då kan datorn tex frysa till i 10-15 sekunder medans den dumpar saker som prioriteras mindre från RAM-minnet. Men som sagt; 32GB är lagom för en mid/high-end speldator just nu, och är man riktigt pressad på pris fungerar 16GB till det mesta för tillfället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så här ser det ut på min äldsta dator från 2010 med 6GB RAM och 7 flikar öppna i MS Edge i Windows 11
<Uppladdad bildlänk>
Det är så att ju mer RAM du har, ju mer använder Windows från start fyi.

du kanske borde avaktivera SWAP, så kommer du märka ganska snabbt att du inte kan surfa utan att din dator eller webbläsare fryser i frekventa intervaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Till kontorsdator kanske men inte mindre än 32GB minne tills ens privata.

Men ge dig och släpp attityden.

Det beror helt på användningsområden. Du verkar tyvärr inte ha koll på hur RAM används i Windows.
Du gör bara märkliga utlåtanden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Men ge dig och släpp attityden.

Det beror helt på användningsområden. Du verkar tyvärr inte ha koll på hur RAM används i Windows.
Du gör bara märkliga utlåtanden.

Det verkar vara du som inte har koll. Använder man minneskrävande program så är 16GB idag för lite om man inte endast kör datorn som en kontorsdator och surfar lite. Det är inte bara Windows som utnyttjar RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det verkar vara du som inte har koll. Använder man minneskrävande program så är 16GB idag för lite om man inte endast kör datorn som en kontorsdator och surfar lite. Det är inte bara Windows som utnyttjar RAM.

Och ännu en gång typ samma bla bla. Nej tyvärr det är du som inte har någon koll åter igen.
16GB är inte för lite på en dator idag. Säljs till och med datorer med 8GB i butik. Dessa går alltså inte att använda? Jag har till och med själv en Surface med 4GB ram som jag använder för lättare kontorsysslor.

Du borde nog läsa på lite om hur Windows utnyttjar RAM till att börja med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det verkar vara du som inte har koll. Använder man minneskrävande program så är 16GB idag för lite om man inte endast kör datorn som en kontorsdator och surfar lite. Det är inte bara Windows som utnyttjar RAM.

Om man har ovanligt minneskrävande program så behöver man mycket minne. Ofta mer än 16GB.
De flesta användare använder inte sådana program. För sisådär, uppskattningsvis, 98% av alla användare så är 16GB RAM mer än tillräckligt.
Om man bara kör datorn som kontorsdator och surfar lite, eller spelar inte fullt så resurskrävande spel, så räcker 8GB gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och ännu en gång typ samma bla bla. Nej tyvärr det är du som inte har någon koll åter igen.
16GB är inte för lite på en dator idag. Säljs till och med datorer med 8GB i butik. Dessa går alltså inte att använda? Jag har till och med själv en Surface med 4GB ram som jag använder för lättare kontorsysslor.

Du borde nog läsa på lite om hur Windows utnyttjar RAM till att börja med.

Det du beskriver är egentligen bara ett gammalt faktum, att Windows minneshantering har implementerat paging väldigt effektivt under så många år att folk tror att de behöver mindre mängder fysiskt RAM än de faktiskt använder. Det som händer på en Windows-dator med lite RAM är att så mycket minne som möjligt till bakgrundsprocesser/processer som kräver väldigt lite prestanda dynamiskt flyttas till virtuellt minne, och även om det blivit mindre prestandaförluster av det genom att SSDs blivit standard så är det fortfarande där skon klämmer, att prestandan blir lidande av att virtuellt minne måste användas.

Spel ställer ju till det där, eftersom många spel är beroende av RAM-prestanda som inte kan mättas med virtuellt minne. Jag skulle tro att Windows inte ens tillåter att virtuellt minne används till en applikation som kräver hög/realtidsprestanda. Jag har själv haft krascher med RDR2 p.g.a. för lite ledigt minne när jag lämnat Firefox igång på skrivbordet för att kunna tabba ut och kolla grejer, och jag har 26 av 32 GB RAM tillgängligt totalt (p.g.a. RAM-disk). Då har Aktivitetshanteraren ändå rapporterat att Firefox bara använder ca 4 GB minne, så 22 GB räckte inte till RDR2 + bakgrundsprocesser.

Skrivet av Erik_T:

För sisådär, uppskattningsvis, 98% av alla användare så är 16GB RAM mer än tillräckligt.

Jag skulle ju tro att det är betydligt fler än 2% av alla PC-ägare som vill köra något nyare spel någon gång.

Permalänk
Medlem

Det här med framtidssäkert känner jag inte är vid rekommenderade internminnen, utan när du kör dubblerad.

Jag körde med 16GB redan 2011 och för sin tid var det OP när 8GB var rekommenderat. Och sen nu när 16GB är det rekommenderade så kör jag 32GB, som jag sa framtidssäkert är för mig personligen när du kör dubblerade internminnen gentemot rekommenderat.

32GB kommer utan tvekan bli perfekt!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En underskattad fördel med mycket RAM är också att man kan cacha mer. Väldigt användbart om man tex moddar spel och startar om spelet ofta då det laddar mycket snabbare då filerna redan ligger i RAM.
(Nu har man förvisso ofta väldigt snabba SSDer nuförtiden så skillnaden är inte lika stor, men har man en slöare SSD eller mekanisk HDD märker man det direkt)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det du beskriver är egentligen bara ett gammalt faktum, att Windows minneshantering har implementerat paging väldigt effektivt under så många år att folk tror att de behöver mindre mängder fysiskt RAM än de faktiskt använder. Det som händer på en Windows-dator med lite RAM är att så mycket minne som möjligt till bakgrundsprocesser/processer som kräver väldigt lite prestanda dynamiskt flyttas till virtuellt minne, och även om det blivit mindre prestandaförluster av det genom att SSDs blivit standard så är det fortfarande där skon klämmer, att prestandan blir lidande av att virtuellt minne måste användas.

Nu pratar vi om faktiskt RAM och inte virtuellt RAM men ja Windows använder paging effektivt. Det är inga nyheter dock.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023