Permalänk
Medlem

Köpa begagnad Macbook

Hej! Vågar man köpa en begagnad MacBook? Fungerar på en Air / Pro med M1, dvs 2020. Kan ju vara så att de är köpta under 2021 eller t om 2022, men är lite allergisk mot att köpa begagnat, men har en strikt budget, därav..

Vad ska man tänka på? Kartong, kvitto och laddare är självklart. Hur är det med laddcykler osv?

Mvh
Noobie

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta en MacBook Pro 13” med M1, 8gb ram och 256 hårddisk för 8000kr inkl kartong, kvitto och datorväska i väldigt fint skick.

98% batteri och 80 cykler. Är det prisvärt?

Permalänk
Medlem

Se till att datorn är bortplockad från förra ägarens icloud-konto, dvs "find my", så den inte blir en brevpress. Om möjligt, gå igenom första uppsättningen tillsammans och se till att du har internet så alla eventuella problem visar sig. Även anslutning till företags MDM visar sig i ett sådant skede.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Se till att datorn är bortplockad från förra ägarens icloud-konto, dvs "find my", så den inte blir en brevpress. Om möjligt, gå igenom första uppsättningen tillsammans och se till att du har internet så alla eventuella problem visar sig. Även anslutning till företags MDM visar sig i ett sådant skede.

Vad menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vad menas?

Om datorn ligger kvar på förra ägarens icloud så kommer du inte komma vidare i aktiveringen av datorn efter nollställning, utan deras icloudkonto. Jag har för mig att om man återställer vi Erase all Content and settings funktionen som kom i macOS 12, så tar den bort kontot korrekt automatiskt. Men om man startar upp till recovery och blåser disken kommer det ligga kvar. Så det beror på hur säljaren nollställer.

Om datorn är utköpt från företag eller liknande kan det hända att den ligger kvar i deras Apple Business Manager / Apple School Manager, och kanske även Mobile Device Management system. Om sistnämnda så kommer du vid första uppstart efter nollställningen att automatiskt återanslutas till deras manageringsverktyg, du får upp en skärm som informerar om "Remote Management" om så är fallet. I vissa fall behöver du då även logga in för att öht komma vidare. Så om datorn är stulen, företaget inte finns mer eller liknande så datorn inte kan släppas från dessa system så är det inte mycket att göra utan att kunna bevisa ägarskap av datorn, så giltigt kvitto blir extra viktigt.

Sista scenariot är förmodligen inte speciellt troligt, men det händer. Icloud-biten är desto vanligare kan jag tänka mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Noterade att webhallen för tillfället har medlemspriset 10990 på varianten du hittat på andrahandsmarknaden för 8000.

3k är 3k.

Begagnade apple-prylar är generellt inga konstigheter eftersom typ allting är premium, bara se till att enheten är ”frigjord” som @macmann1 beskriver.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Om datorn ligger kvar på förra ägarens icloud så kommer du inte komma vidare i aktiveringen av datorn efter nollställning, utan deras icloudkonto. Jag har för mig att om man återställer vi Erase all Content and settings funktionen som kom i macOS 12, så tar den bort kontot korrekt automatiskt. Men om man startar upp till recovery och blåser disken kommer det ligga kvar. Så det beror på hur säljaren nollställer.

Om datorn är utköpt från företag eller liknande kan det hända att den ligger kvar i deras Apple Business Manager / Apple School Manager, och kanske även Mobile Device Management system. Om sistnämnda så kommer du vid första uppstart efter nollställningen att automatiskt återanslutas till deras manageringsverktyg, du får upp en skärm som informerar om "Remote Management" om så är fallet. I vissa fall behöver du då även logga in för att öht komma vidare. Så om datorn är stulen, företaget inte finns mer eller liknande så datorn inte kan släppas från dessa system så är det inte mycket att göra utan att kunna bevisa ägarskap av datorn, så giltigt kvitto blir extra viktigt.

Sista scenariot är förmodligen inte speciellt troligt, men det händer. Icloud-biten är desto vanligare kan jag tänka mig.

Men om säljaren har ett kvitto så bör den ju inte bara stulen? Datorn är nollställd enligt säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Noterade att webhallen för tillfället har medlemspriset 10990 på varianten du hittat på andrahandsmarknaden för 8000.

3k är 3k.

Begagnade apple-prylar är generellt inga konstigheter eftersom typ allting är premium, bara se till att enheten är ”frigjord” som @macmann1 beskriver.

Det är väl MacBook Air de säljer till det priset och inte en Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Men om säljaren har ett kvitto så bör den ju inte bara stulen? Datorn är nollställd enligt säljaren.

Kan vara felaktigt återställd även om den inte är stulen.

Tar inte många minuter att klicka sig igenom uppstartswizarden. Lyckas du skapa ett konto och logga in på datorn så vet du att du är hemma. Ber den om Apple ID har du ett problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Men om säljaren har ett kvitto så bör den ju inte bara stulen? Datorn är nollställd enligt säljaren.

Datorn kan vara nollställd, men finns den kvar i deras Find My, kan bara de låsa upp den för att installera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Det är väl MacBook Air de säljer till det priset och inte en Pro?

Ja visst tusan, så var det. Bara skannade "M1, 8gb ram, 256" och kom att tänka på nämnda deal.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Ja visst tusan, så var det. Bara skannade "M1, 8gb ram, 256" och kom att tänka på nämnda deal.

Japp. Så då känns kanske en Pro för 8k beg helt ok…?

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad M1 Air, mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Köpte en begagnad M1 Air, mycket nöjd.

Vad hade den för batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Så då känns kanske en Pro för 8k beg helt ok…?

Finns ingen anledning att välja den modellen av Pro över Air IMHO. Visst, lite större batteri och lite ljusstarkare skärm, men tyngre och dyrare. Touch bar är helt värdelös.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Finns ingen anledning att välja den modellen av Pro över Air IMHO. Visst, lite större batteri och lite ljusstarkare skärm, men tyngre och dyrare. Touch bar är helt värdelös.

Air ligger i princip på samma prisklass. +/- 1tkr är det väl värt att välja en Pro över Air?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vad hade den för batteri?

Kommer inte ihåg vad den låg på när jag köpte den, men jag har haft den i ett år och nu ligger den på 60 cykler och 99%.

Permalänk
Medlem

Som skrivet ovan så får du en helt ny Macbook Air M1 med nästan identiska specs för 11k i dagsläget.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5643685

Det skiljer väldigt lite mellan dessa modeller, läs mer om likheter och skillnader här. Pro:n har lite edge men inte mycket.
https://www.macrumors.com/guide/apple-silicon-macbook-air-vs-...

Om det är värt cirka 3k kan du bara själv avgöra och nytt vs begagnat. 8000kr låter som ett "OK" pris, Apple-prylar brukar ha ett högt andrahandsvärde om det är nyare prylar.

Som alltid när du köper begagnat så finns det en risk att bli lurad, speciellt då Apple-enheter tillhör de mest populära och attraktiva sakerna på andrahandsmarknaden.

Så säkerställ att du gör en säker affär, helst F2F och att du får testa enheten, verifiera att den är utloggad som ovan skrivit.
Swisha absolut inga pengar på förhand!

Lycka till!