Dji Go 4-appen saknas i Google Play, vågar jag installera APK?

Permalänk
Medlem

Dji Go 4-appen saknas i Google Play, vågar jag installera APK?

Min DJI Mavic Air har legat på bokhyllan, men tog fram den nu i sommar för att flyga lite.
Dock funkar inte DJI Go 4 appen. Den kraschar direkt och behöver uppdateras. Till min förvåning finns den inte heller att ladda ner på Google Play.

Efter lite googling har jag kommit fram till att DJI har "plockat bort" appen, men det är högst oklart varför...

Appen finns dock att ladda ner från DJI Download Center som en APK-fil.

Vad jag förstått är detta enda sättet att få ner appen, men jag känner mig inte helt trygg med förfarandet. Vad säger expertisen? Är det lugnt att ladda ner en APK-fil från DJI's officiella hemsida och installera?

Permalänk
Medlem

Ja det är väl nära på så säkert det kan bli. Man ska vara försiktig med att installera apk:er från okända sidor, men om du hämtar den från Dji:s hemsida behöver du inte vara orolig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja det är väl nära på så säkert det kan bli. Man ska vara försiktig med att installera apk:er från okända sidor, men om du hämtar den från Dji:s hemsida behöver du inte vara orolig.

Tack!

Jag känner också så att det bör vara lugnt. Jag har också gått in på DJI.com och letat mig hela vägen fram till filen och inte gått via sökning på Google. Så jag är säker på att jag hamnar rätt.

Men sen blir man ju lite paranoid över varför den försvunnit från Google Play... men det kanske man inte ska grubbla och ligga sömnlös över

Permalänk
Medlem

Att jobba med Google Play kan vara utmanande, speciellt med vissa behörigheter där regler plötsligt ändras, så det behöver inte vara något Dji gör "fel" utan dom kanske bara tröttnat och enligt den här tråden (med källor) så verkar det vara det som är anledningen.

https://drones.stackexchange.com/questions/2209/how-come-the-...

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Finns den på deras download center så borde det väl vara lugnt kan man tycka.
En annan sak om du skulle behöva klicka på nån random sida, från nån suspekt länk via 4chan eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Att jobba med Google Play kan vara utmanande, speciellt med vissa behörigheter där regler plötsligt ändras, så det behöver inte vara något Dji gör "fel" utan dom kanske bara tröttnat och enligt den här tråden (med källor) så verkar det vara det som är anledningen.

https://drones.stackexchange.com/questions/2209/how-come-the-...

Tack! Läste din länk. Känns ju logiskt, men några av farhågorna lyftes ju också. Tänker på kinesisk insyn och installation av andra program.
Man tänker ju om det är pga. detta som appen ej finns på Google Play. Men å andra sidan är ju appen installerad av så många personer och det borde kanske kommit fram isf...

Skrivet av RVX:

Finns den på deras download center så borde det väl vara lugnt kan man tycka.
En annan sak om du skulle behöva klicka på nån random sida, från nån suspekt länk via 4chan eller liknande.

Tack! Så jag också tänker! Borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag har dock haft mycket problem med att DJI:s app inte fungerar på min surfplatta (Samsung S7) utan kraschar vid uppstart. Detta gjorde att jag helt gått ifrån Android som plattform för min drönare (Mavic Pro) och numera bara använder en iPad (den enda äppleprodukten hemma). Läser man på diverse forum så rekommenderas faktiskt IOS-appen då den rent generellt anses mycket mer tillförlitlig och är väl den som har en prioriterad utveckling av DJI.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag har dock haft mycket problem med att DJI:s app inte fungerar på min surfplatta (Samsung S7) utan kraschar vid uppstart. Detta gjorde att jag helt gått ifrån Android som plattform för min drönare (Mavic Pro) och numera bara använder en iPad (den enda äppleprodukten hemma). Läser man på diverse forum så rekommenderas faktiskt IOS-appen då den rent generellt anses mycket mer tillförlitlig och är väl den som har en prioriterad utveckling av DJI.

Tack @bläckman. Tillförlitlig i form av säkerhet eller stabilitet?

Har tyvärr bara android-produkter. Har visserligen en iPhone men det är en jobbtelefon med väldigt höga restriktioner kring vad som får installeras...

Funderar på om man borde gå över till en tredjepartsapp, men osäker vilken isf. Kollade för ett par år sedan på Litchi, men inte tittat på den de senaste åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Tack @bläckman. Tillförlitlig i form av säkerhet eller stabilitet?

Har tyvärr bara android-produkter. Har visserligen en iPhone men det är en jobbtelefon med väldigt höga restriktioner kring vad som får installeras...

Funderar på om man borde gå över till en tredjepartsapp, men osäker vilken isf. Kollade för ett par år sedan på Litchi, men inte tittat på den de senaste åren...

Problemet med deras android-app är att dom är sega på att släppa uppdateringar och fixa buggar. Det var stabiliteten som var mitt och, vad det verkade vara, många andras problem.

Jag kör både Litchi och DJI:s orginalapp på min iPad (6:e generationen). Dom är båda superstabila och aldrig kraschat. Jag skaffade den plattan bara för min drönare då jag är lite nojjig över att appen plötsligt skulle krascha mitt under en flygning :-S

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Problemet med deras android-app är att dom är sega på att släppa uppdateringar och fixa buggar. Det var stabiliteten som var mitt och, vad det verkade vara, många andras problem.

Jag kör både Litchi och DJI:s orginalapp på min iPad (6:e generationen). Dom är båda superstabila och aldrig kraschat. Jag skaffade den plattan bara för min drönare då jag är lite nojjig över att appen plötsligt skulle krascha mitt under en flygning :-S

Tack, ska kolla upp Litchi igen!