Permalänk
Medlem

Bästa köpet någonsin!

Blev lite inspirerad av @lasseedsvik post om pinsamma produkter man köpt genom tiderna..

så nu tänkte jag fråga er.. Vad är ert bästa köp genom tiderna?
och nu tänker jag inte på hus eller bilar... utan lite mera vardagliga saker typ datorer, trädgårdsslangar, juckande usb-hundar och andra saker

Mitt bästa köp någonsin är min MSI laptop:
https://www.webhallen.com/se/product/190642-MSI-GT70-2OD-834X...

Är lite av en MSI-fanboy sedan gammalt (något som @DavidtheDoom kan vittna om.. jag har fortfarande kvar kepsen jag köpte och pennan jag fick av dig i en glasmonter här hemma XD)

Men tillbaka till min laptop som jag anser är mitt bästa köp.
Jag använder den fortfarande och den är i stort sätt lika fin idag som den va när jag köpte den.
den har många 1000 timmars drifttid och jag verkligen älskar den.
Den har följt mig genom vått och torrt (bokstavligen.. min dåvarande bil klarade inte "vått" delen i historien)
jag köpte den strax efter att jag träffat min fru och insåg till min förskräckt att hon bodde i Östergötland egentligen och inte var från skara där vi träffades, utan hon bara pluggade där..
så köpte en Laptop modell dyrare som skulle klara allt jag kastade på den.
Den har klarat av wow, ffxiv Destiny 2 (innan alla grafikuppdateringar i spelen) och ja för den som undrar.. den klarar Crysis!

Har aldrig varit så nöjd med ett inköp som med denna dator.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Xiaomi smartmi fan 3. Räddat många timmars sömn, enda fläkten som är tillräckligt tyst för att sova med.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare.
Har en Roborock S6 Pure, och tycker den funkar kanon

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

En stock snus <3

Permalänk
Medlem

Mitt förra system höll över 10 år, som jag köpte för 3500kr helt nytt 2012 på rea, utan grafikkort då. Den gick igenom 6 grafikkort, 560 Ti, 580, 280X, 290X, 1060 & 2060.

Det skulle jag säga är ett av de bättre köpen jag gjorde. Det systemet gick igenom många olyckor men haltade sig fram tills jag skaffade mitt nya som jag har i signaturen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Svårt att välja men förmodligen min resa till Thailand-Nya Zeeland-Australien.
Roadtrip i USA 3 månader
Skidresa och roadtrip i Japan 3 veckor.
Måste det vara ett föremål så är det nog mina pjäxor Dalbello Il Moro eller kanske Witcher 3, Total War Warhammer eller Dark Souls 3.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Portabel AC som jag köpte hösten 2017 och så blev det supersommaren 2018 ☀️ Snacka om tajming! Den tuffar och går hårt varje sommar sen dess så det är nog mitt bästa köp tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt bästa hittills köp är nog Airpods Max och Airpods pro 2. Airpods max saknar dock för mig önskvärd bas, men är i övrigt otroligt sköna att ha på sig under resor och håller vad de lovar när det kommer till noice canceling och med en normal strömningstjänst som Deezer med EQ kan man rädda ljudet. Den senare för att basen blivit så otroligt mycket bättre än förra generationen. Just nu arbetar jag på att hitta det bästa köpet för hifi-hörlurar att använda med datorn. Nog för att Airpods max är bra, men de når inte upp till den standard jag vill ha när jag verkligen vill lyssna intensivt på musik.
I övrigt är det att jag lärt mig att inte köpa vilka Levis 501:or som helst, dvs såna som innehåller sk jävla "stretch" som totalt förtar känslan och kvalitén man får av ren Levis med 100% bomull. Det är falsk marknadsföring att kalla dem 501 anser jag!
När det kommer till dator-prylar så kan det inte bli annat än Noctuas CPU-kylare och fläktar.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

2 stockar snus.

Permalänk
Medlem

Min hund. Av prylar jag klarat mig utan är det nog robotgräsklipparen

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt gamla MIDI-keyboard (M-Audio Keystation 49e) är nog det jag haft användning av längst tid. Köpte det omkring 2002 och använder det fortfarande då och då. Kostade c:a 1000 kr vid inköp.
Jag har dock fått reparera det. Bytte USB-port när den började glappa, och tar tagit isär och gjort rent på djupet en gång också.

Edit: På tal om nedanstående inlägg, har en riktigt tunn jacka jag använder mycket som jag nog haft sedan högstadiet, så säg 23 år eller sådär. Den är i otroligt bra skick för att ha varit välanvänd så extremt länge!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

en vinterjacka jag köpte i nionde klass för ca 1000kr och fortfarande använder! är 35.
en sån där tjock med pälskrage som alla hade på den tiden.
ett av mina bästa köp

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Är ju så mycket under åren. Men RTX 4090 alternativt mina 1000XM3 som används flitigt flera år senare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan vara en saab jag hade i 3 år. kostade 2000 kr och höll utan någon reparation i 3 år. det är rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

SSD 80GB Intel X25-M G2 2,5-tum, 34nm MLC, Retail
2010-01-07 2169 kronor💵

Väldigt imponerande då.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Min burk från 2011. Tuffade på fint (med två byten av gpu) tills 2022 då den fick gå in pension 🙂

Kommer att få komma tillbaka sen när min son blir gammal nog att köra på den 🙂

Permalänk
Medlem

En tvättmaskin. Bor på tredje våningen utan hiss. Otroligt skönt att slippa springa ner till tvättstugan i källaren när det ska tvättas.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

iPad, haft sen första generationen kom, fantastisk pryl!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Om man kollar per timmar användning så är det delad pot mellan playstation 2 och mitt f.d 1070. Båda rullande ca 5-6k h minst men också fått nya ägare.

Annars rent livsmässigt är det när jag började köpa lite bättre hörlurar att lyssna på musik. Vilken skillnad och då är jag långt ifrån uppe i någon dyrare modell...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
  1. Airpods Pro

  2. Logitech Pro X Superlight för 999kr med ett presentkort på 500kr.

  3. Audio Technica M50X för 560kr på black friday.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Mit musik instrument Akai MPC Key 61:

Exempel 1

Exempel 2

Jag gör musik på detta instrument hela tiden och dom andra syntarna (även moderna) står och dammar ner.

Permalänk
Medlem

Tar emot att kalla hunden för ett inköp, men den rankar överlägset högst.

Av icke levande saker är jag nog mest nöjd med att jag inte dumsnålade på sängen. Den gick på norr om 40k, men med tanke på att jag spenderar en tredjedel av livet är det sjukt låg kostnad per tid använd.

Permalänk
Medlem

Hur jävla tråkigt det än låter så måste jag nog ändå säga att min telefon är ett av de bättre köpen jag gjort.

Är så fruktansvärt nöjd över min OnePlus 6 fortfarande, såhär 5 år efter inköp och jag känmer att det verkligen kommer bli svårt med nåt annat när det väl blir dags.

Perfekt formfaktor, grym prestanda, bra allround-kamera, bra ljud och inga konstiga inbränningar eller att skärmen gulnat som på mina tidigare Samsung-telefoner.

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt att svara på, alltså något enskilt som så.
Beror mycket på hur man definierar frågan.
Om det är något som gett mycket värde för vad man betalat, el något som varit/fungerat bra el länge.

Det finns ju en massa saker man har som man uppskattat och som fyllt sin funktion väl.

Varit rätt nöjd med det mesta (el har förträngt de andra) möjligtvis för att jag oftast läst på och kollat noga innan så att valen har varit väl övervägda.

Men ett exempel på en pryl som fungerat bra länge och inte heller var farligt dyr är datorn jag fortfarande använder som primär trots att den är 10 år gammal snart. En M93p Tiny.
Även om jag uppgraderat den med både minne och disk så blir det inte alls mycket per år, samtidigt som den fungerat väldigt bra. Den var i grunden tänkt som ett tillfälligt mellansteg, men har fungerat så bra att det inte funnits tillräcklig orsak att byta ut den än.

Sen t ex en del klädesplagg som är så bra att man gärna använder dessa ofta och även köper fler av samma.

Mycket handlar det om att ha rätt sak vid rätt tillfälle och att saken i sig fyller sin funktion tillräckligt väl. Vid något enskilt tillfälle kan en sak vara det bästa köpet man gjort, medan det i andra lägen är något annat.

Sen ångrar jag inte heller att jag opererade ögonen en gång i tiden, slippa hålla på med linser el glasögon osv. Priset på motsvarande idag har ökat rätt enormt och jag lyckades då även pricka in när det var erbjudande. De runt 20 k det blev totalt för båda ögonen var helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

Min Canon 1Ds Mark III som jag köpte begagnad 2 år efter release, knappt använd (knappt 2000 exponeringar) och pedant skött.
Den kameran tjänade mig väl och länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Audio technica ath-m50x är en sak jag tidigt kommer att tänka på. Köpte mina första för mer än tio år sedan, de tuffade på i ur och skur, i ryggsäcken varje dag till plugg och cafeer etc. Dessa är inte ultrahifi men funkar för allt till vardags. Det första paret hade jag i tio år, sedan blev de så sunkiga (mitt eget fel) att jag unnade mig ett nytt par. Har nu haft dem i tre år eller så, som nya. Jag gillar mixen av schysst ljudkvalitet och att man ändå kan vardagshantera dem - skulle noja sönder mig om jag hade lurar för 10k.

Det jag är mest trogen är mina hörlurar, träningsbyxor och kallingar.

Det jag är mest otrogen gentemot är mina datorer, då jag gärna byter och testar nya lösningar, skor då de slits fasligt fort. Men jag ska testa det några av er ovan har beskrivit, att bygga en burk som man kör en god stund. Tror aldrig jag skulle fixa 10 år som några av er sagt, men fem år vore enormt stort för mig!

Permalänk
Medlem

svår har ett par saker som varit riktigt bra, vinnare får nog ändå bli kickstarten bionic gym då dom både fungerar för ungdomarna som tränar på elitnivå och för mig som bara sitter hela dagarna och inte kan träna. efter rätt många år nu är jag fortande helt förbryllad över hur lätt man kan ställa in vilken puls man vill ha. (är dock inte jätte kul att försöka spela med när man kör hårt, det blir väldigt blött och varmt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Är nog mitt 9kg tyngdtäcke från Cura of Sweden

Permalänk
Medlem

Enligt min mening så är allt jag köper det bästa köpet någonsin, sambon håller inte riktigt med
Men det som verkligen har gjort skillnad och jag varit skeptisk till är faktiskt min Tempur kudde, haft dåliga kuddar genom tiderna och haft ont i ryggen men sedan köpte sambon en "Tempur" kudde på Ikea och ryggvärken försvann men den höll inte speciellt länge.
Men så började jag få ont i ryggen igen och då blev det en riktigt tempur kudde.
Och jag är hur nöjd som helst, den har inte blivit "dålig" alls efter 6 månaders sovande

Permalänk
Medlem

Finns många

sambons första bil vi köpte precis när hon fick sitt körkort va en bubbla från 72 om jag minns rätt. Köpte för 11500kr och sålde för en bit över 20 ett år senare.

Volvo 245 som jag köpte för 750kr spenderade totalt 2100kr på den (lite delar, försäkring osv allt utom soppa) och sålde den 2 månader senare för 2100kr

Men annars är det nog min Ace of sweden edge 3200, sög dock att den gick sönder och ingen direkt gjort en likvärdig mus tyvärr =/

Visa signatur

here we go!