Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är ju inte lekstuga liksom, men min erfarenhet är att filmen och det höga ljudet gör att det sällan är ett problem. Barnen kollar på filmen, de kan prata eller skratta eller så men filmen tar över uppmärksamheten bra.

Exempelvis tog jag sonen på Paw Patrol-filmen då hans kompis gillade dem, och trots att sonen aldrig gillat Paw Patrol och inte var så sugen innan så funkade det hur bra som helst. Sen såg vi Sonic 2 som han verkligen ville se, och entusiasmen innan och uppspeltheten efteråt var ju några snäpp högre, men under själva filmen så var det ungefär samma.
Tonåringar är absolut ett problem, bra mycket mer än barn skulle jag säga. Jag har flera kompisar, bland annat några som jag pluggade filmvetenskap med, som helt slutat gå på "allmän" bio på grund av alla ljud och störigheter. Att filmbranschen kollektivt bestämde sig för att "pojkar 12-14 år" är den viktigaste målgruppen och mestadels gör filmer för dem gör inte saken bättre förstås.

Hemmabio är lösningen för den som vill slippa en störd biomiljö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Hemmabio är lösningen för den som vill slippa en störd biomiljö.

Jo. Eller så abbonnerar man på en hel salong tillsammans med några likasinnade. Jag var med på några sådana visningar för kanske 15-20 år sedan, och det var väldigt trevligt. Inget prassel eller prat, inga mobiler som lyser upp eller låter, och framför allt inga störiga tonåringar som kastar popcornkärnor eller så.

Permalänk
Snusfri

Är ute och psyklar tidigare idag.
Möter då 3-4st väldigt blonda flickor i åldern runt 10-12 år.

De psyklar på vad jag antar är deras mödrars psyklar som då är några nummer för stora.
Inget konstigt med detta, det händer dagligen, det som jag reagerar på dock är att en av de unga flickorna har en bt-högtalare av väldigt tveksam kvalité i psykelkorgen som hon spelar NWA - Straight Outta Compton på.

Vet inte inte om jag skall skratta, gråta eller faktiskt följa efter dem så inte de råkar illa ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är ute och psyklar tidigare idag.
Möter då 3-4st väldigt blonda flickor i åldern runt 10-12 år.

De psyklar på vad jag antar är deras mödrars psyklar som då är några nummer för stora.
Inget konstigt med detta, det händer dagligen, det som jag reagerar på dock är att en av de unga flickorna har en bt-högtalare av väldigt tveksam kvalité i psykelkorgen som hon spelar NWA - Straight Outta Compton på.

Vet inte inte om jag skall skratta, gråta eller faktiskt följa efter dem så inte de råkar illa ut.

Tror inte du behöver oroa dig för att dagens ungdom lyssnar på 35 år gammal kontroversiell musik, lika lite som föräldrarna på tidigt 90-tal behövde oroa sig för att deras 12-åringar upptäckte Elvis.

Troligtvis kommer ingen lyfta ett ögonbryn åt epadunk om 35 år heller, även om det just nu känns som den dummaste musikgenren nånsin kommer någon hitta på nåt värre i framtiden.

Tiderna förändras, folk får bara sämre musiksmak, och vi gubbar kommer alltid gnälla...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Tror inte du behöver oroa dig för att dagens ungdom lyssnar på 35 år gammal kontroversiell musik, lika lite som föräldrarna på tidigt 90-tal behövde oroa sig för att deras 12-åringar upptäckte Elvis.

Troligtvis kommer ingen lyfta ett ögonbryn åt epadunk om 35 år heller, även om det just nu känns som den dummaste musikgenren nånsin kommer någon hitta på nåt värre i framtiden.

Tiderna förändras, folk får bara sämre musiksmak, och vi gubbar kommer alltid gnälla...

Epadunk fanns på 80-talet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Genren har förvisso förändrats sen dess, men kan inte säga emot dig. Dock var jag inte med och hörde vad föräldrarna tyckte då, nu verkar det vara ett vida spritt musikfenomen även bland ungar med långt kvar till AM-kortet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Nu har mitt paket legat ett par dagar på Instabox terminal utan att bli skickat för skåpen är överfulla antar jag. Paketet kommer förhoppningsvis nästa vecka..

De borde byta namn för inte är leveransen framme på ett ögonblick längre..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Min mellersta dotter lider av en väldig pollenallergi och med detta letade jag efter en luftrenare sent i våras då det påverkade hennes sömn märkbart.
Clas Ohlson hade erbjudande på en luftrenare med tilltagen kapacitet för 999kr. Utbytbara filter som håller några månader. Ok, vi provar och inköpet gjordes 8 maj.
Effekten var över förväntan och att få se henne njuta av att komma in i sitt rum och kunna andas riktigt när hon ska sova var fantastiskt.

Idag var jag i människobyn i ett annat ärende och gick förbi classe och kom på att jag skulle kanske köpa ett nytt filter då den fick jobba hårt i den torra försommaren/sommaren vi har haft.
Jag hittar inte filtret i butiken och frågar därför personal och får till svar att produkten har utgått och det finns inga filter att köpa. Han pausar lite o säger vänta lite, springer in på lagret och kommer tillbaka med dom två sista filtren som finns i butiken.

Ok, denna gången hade vi tur, men ska det verkligen få vara såhär?
Jag köpte maskinen för mindre än tre månader sen, utan vetskap om att maskinen skulle utgå och de utbytbara filtrena inte skulle vara möjliga att köpa. Jag blir så less även om vi faktiskt hade en aning tur denna gången och förhoppningsvis kommer vi kunna använda de två nya filtrena över vinter och nästa vår/sommar. Jag hade hoppats på att få använda en pryl som ändå kostade en tusenlapp betydligt längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Idag var jag i människobyn i ett annat ärende och gick förbi classe och kom på att jag skulle kanske köpa ett nytt filter då den fick jobba hårt i den torra försommaren/sommaren vi har haft.
Jag hittar inte filtret i butiken och frågar därför personal och får till svar att produkten har utgått och det finns inga filter att köpa. Han pausar lite o säger vänta lite, springer in på lagret och kommer tillbaka med dom två sista filtren som finns i butiken.

Ok, denna gången hade vi tur, men ska det verkligen få vara såhär?
Jag köpte maskinen för mindre än tre månader sen, utan vetskap om att maskinen skulle utgå och de utbytbara filtrena inte skulle vara möjliga att köpa. Jag blir så less även om vi faktiskt hade en aning tur denna gången och förhoppningsvis kommer vi kunna använda de två nya filtrena över vinter och nästa vår/sommar. Jag hade hoppats på att få använda en pryl som ändå kostade en tusenlapp betydligt längre än så.

Ta reda på om det faktiskt är så att filtrena inte går att få tag på eller om det bara är Class som slutar med dem. Om det inte går att köpa filter i Sverige längre på en så pass ny produkt är det grunden för en reklamation. Bör räcka som reklamationsgrund om två år också men att reklamera redan nu.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Min mellersta dotter lider av en väldig pollenallergi och med detta letade jag efter en luftrenare sent i våras då det påverkade hennes sömn märkbart.
Clas Ohlson hade erbjudande på en luftrenare med tilltagen kapacitet för 999kr. Utbytbara filter som håller några månader. Ok, vi provar och inköpet gjordes 8 maj.
Effekten var över förväntan och att få se henne njuta av att komma in i sitt rum och kunna andas riktigt när hon ska sova var fantastiskt.

Idag var jag i människobyn i ett annat ärende och gick förbi classe och kom på att jag skulle kanske köpa ett nytt filter då den fick jobba hårt i den torra försommaren/sommaren vi har haft.
Jag hittar inte filtret i butiken och frågar därför personal och får till svar att produkten har utgått och det finns inga filter att köpa. Han pausar lite o säger vänta lite, springer in på lagret och kommer tillbaka med dom två sista filtren som finns i butiken.

Ok, denna gången hade vi tur, men ska det verkligen få vara såhär?
Jag köpte maskinen för mindre än tre månader sen, utan vetskap om att maskinen skulle utgå och de utbytbara filtrena inte skulle vara möjliga att köpa. Jag blir så less även om vi faktiskt hade en aning tur denna gången och förhoppningsvis kommer vi kunna använda de två nya filtrena över vinter och nästa vår/sommar. Jag hade hoppats på att få använda en pryl som ändå kostade en tusenlapp betydligt längre än så.

Vad är det för mått? Kan gå att hitta passande från andra fabrikat, då maskinen troligen är masstillverkad i kina

Permalänk
Medlem

Tack för era tips jag tar dom till mig.
Jag har rengjort det första filtret med både dammsugare och tryckluft och de ser som nytt ut. Det som eventuellt kan bli förbrukat är kolfiltret som sitter i. Om jag rengör mina tre filter jag har kanske jag kan klara mig några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Tack för era tips jag tar dom till mig.
Jag har rengjort det första filtret med både dammsugare och tryckluft och de ser som nytt ut. Det som eventuellt kan bli förbrukat är kolfiltret som sitter i. Om jag rengör mina tre filter jag har kanske jag kan klara mig några år.

Fråga Google. Mycket troligt filtren går att köpa på annat håll, Amazon,Ebay,??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Tack för era tips jag tar dom till mig.
Jag har rengjort det första filtret med både dammsugare och tryckluft och de ser som nytt ut. Det som eventuellt kan bli förbrukat är kolfiltret som sitter i. Om jag rengör mina tre filter jag har kanske jag kan klara mig några år.

Kolfilter finns ju generella som man klippas till också, eller så menar du något annat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Att ta med barn på barnfilmer måste väl alla tycka är ok?

Om barnen är gamla nog att ta till sig av filmen och förstå att inte störa omgivningarna (allt för mycket). Att ta med sig tvååringar dock är ju som att gå på restaurang med en bebis som skriker stup i kvarten. Tillåtet, men inte att rekommendera.

Självcentrismen hos dagens föräldrar måste finna sina band någon gång trots allt.

Skrivet av Electrizer:

Om jag rengör mina tre filter jag har kanske jag kan klara mig några år.

Skulle kanske inte lita 100% på filterförmågan för ett HEPA-filter du brôtat tryckluft på och svabbat av med dammsugare, iofs... Är ju mikrostrukturer och grejer som står för själva filtreringen, de tål kanske inte vad som helst. Ivfsh, du lär väl märka på dottern din hur pass väl det funkar, men själv skulle jag nog reklamerat när jag nu har chansen så man inte står där med svartepetter när tidsgränsen gått ut...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Om barnen är gamla nog att ta till sig av filmen och förstå att inte störa omgivningarna (allt för mycket). Att ta med sig tvååringar dock är ju som att gå på restaurang med en bebis som skriker stup i kvarten. Tillåtet, men inte att rekommendera.

Självcentrismen hos dagens föräldrar måste finna sina band någon gång trots allt.

Jo det finns absolut mycket sådant idag. Men jag har aldrig upplevt det på bio faktiskt, inte ens på barnfilmer har det varit störiga barn när jag varit där. Sen finns det ju exempelvis Barnvagnsbio där hela poängen är att man har med sig en bebis och det är ok att den gråter och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästan poetiskt skrivet, kanske får dra igång en gubbnjutar-tråd?

Jag själv har 8 veckor semester kvar, bara lite surr av en AC och den glada lekande sonen… har inget att klaga på för stunden

Tack för omdömet. Jag är pensionär och har alltid semester, det är grannen som är väck i 5 veckor.

Permalänk
Medlem

Köpte en vara jag behöver för en av mina otaliga hobbies och kunde bara hitta den hos Amazon. Beställde och, eftersom det handlade om en skitsumma betalade jag direkt för att slippa tänka på betalning. Trots det tog Amazon en kreditupplysning på mig. Va f-n ska de ha den till? Jag har ju redan betalat innan de ens skickat varan. Vill de skriva mig på näsan att de har koll? Förbreder de sig på att jag ska komma att storhandla bara för att jag köpt en vara? Förstår ingenting, det är bara irriterande.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har mitt paket legat ett par dagar på Instabox terminal utan att bli skickat för skåpen är överfulla antar jag. Paketet kommer förhoppningsvis nästa vecka..

De borde byta namn för inte är leveransen framme på ett ögonblick längre..

Har valt instabox 4 gånger, varav de 3 sista var rent test.

De 4 gånger jag valde instabox så lovade de leverans dagen efter, trots att andra speditörer hade minst 2-3 dagars leveranstid.
Samtliga leveranser blev försenade med 4 dagar.
Samtliga 4 gånger jag kontaktade supporten så bad de om ursäkt, de gjorde "sitt bästa".
Samtliga gånger så sade statusen att det skulle vara framme "idag" och var 10e minut så uppdaterades statusen med en förskjutning på 10 minuter.

t.ex kl 15:30 på dagen så sa den att paketet skulle vara framme 16:30, kl 15:40 på dagen så sa den att paketet skulle vara framme 16:40

Till en början var det sjukt frustrerande då jag verkligen satt och uppdaterade var 10e minut för att jag var beredd att ge mig ut för att hämta paketet.

Är helt säker på att det är är systemsatt att man skall välja dem pga deras fina löften, sedan skiter de fullständigt i om det hålls eller ej, bara de får leveranser/kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vadå godare som ytterfilé? Det är samma sak.

Tråkigt att du inte förstår poängen.
Vi avslutar diskussionen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har mitt paket legat ett par dagar på Instabox terminal utan att bli skickat för skåpen är överfulla antar jag. Paketet kommer förhoppningsvis nästa vecka..

De borde byta namn för inte är leveransen framme på ett ögonblick längre..

Samma här typ, beställde lite prylar i Måndags och paketet skulle vara framme dagen efter, idag är det Torsdag och sidan visar att paketet kommer imorgon Fredag. Kommer nog inte använda instabox nå mer, totalt odugliga. PostNord däremot har funkat varje gång, så en får väl skylla sig alldeles ensam för att man gav instab förtroende.

Paketets resa Göteborg > Sundsvall > Borlänge > Hedemora, kundtjänst menar på att inget fel har uppstått. Tacka fan för fossilfri transport.

Gubbgrinig i all ära jag vet, inga livsviktiga grejor jag väntar på men jag vill ju göra klart det jag påbörjat.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

SCCM-system som lever sitt eget liv suger.

Permalänk

Handelsbankens gubbdosa med fungerar ej på deras websida med sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Handelsbankens gubbdosa med fungerar ej på deras websida med sladd.

Eh???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Handelsbankens gubbdosa med fungerar ej på deras websida med sladd.

Skrivet av ehsnils:

Antar att det är inloggning med BankID på kort som avses.

Permalänk
Medlem

Det är jättebra att folk är snälla och vill hjälpa andra här på SweC med tekniska lösningar. Men när det är för många kockar så blir det mest bara en irriterad stämning i tråden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det regnar ute.

Permalänk

Driver dom att dieseln gick upp från 21.71 till 23.31? Tänkte "amen ja vänta nån dag, har ju halvtank" .. jokes on me tydligen... knytern även i fickan

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Det regnar ute.

Hela jävla semestern...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Driver dom att dieseln gick upp från 21.71 till 23.31? Tänkte "amen ja vänta nån dag, har ju halvtank" .. jokes on me tydligen... knytern även i fickan

Det var nog inte "nån dag" du väntade i så fall, om inte det var något lokalt priskrig.
https://tanka.se/prishistorik

Priserna är ju ungefär samma överallt, men Tanka har historiklistan. Om något är ju bemannat lite dyrare före eventuell rabatt.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det var nog inte "nån dag" du väntade i så fall, om inte det var något lokalt priskrig.
https://tanka.se/prishistorik

Priserna är ju ungefär samma överallt, men Tanka har historiklistan. Om något är ju bemannat lite dyrare före eventuell rabatt.

Jodå, tror jag kollade detta på Onsdag möjligtvis? och Fredag var det redan uppe i 23, sen har de gått de senaste 20-30 öre på senaste. Var inte en bemannad, sen förstår jag inte vad poängen är med att leka paragrafryttare på en tråd vi kan komma för och klaga på. Gå och va dryg nån annanstans! Håll med eller håll käft.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB