Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW2Pgg/lastfartyg-med-30...

Vilket märke är det som fraktas på dom båtarna tro? 🙂

Tror det är blandat, har hittat att 350 av dom är Mercedes och att endast 25 av alla bilar var elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror det är blandat, har hittat att 350 av dom är Mercedes och att endast 25 av alla bilar var elbilar.

Räcker med 1 elbil om den börjar brinna, vilket dom ju misstänker.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Räcker med 1 elbil om den börjar brinna, vilket dom ju misstänker.

Räcker ju med en ICE bil också om den börjar brinna.
Orsaken till branden är fortfarande bara spekulationer, men det är rätt att dom misstänker en elbil.
Men oavsett så skriva ut det på det viset är bara dålig journalistik som bara spär på en myt om att elbilar brinner lätt, det är bevisat flera gånger att ICE bilar brinner oftare (procentuellt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men oavsett så skriva ut det på det viset är bara dålig journalistik som bara spär på en myt om att elbilar brinner lätt, det är bevisat flera gånger att ICE bilar brinner oftare (procentuellt).

300 bilar i ett garage, 299 ICE-bilar och 1 elbil som börjar brinna, klart som fan att statistiken talar för elbilen...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

300 bilar i ett garage, 299 ICE-bilar och 1 elbil som börjar brinna, klart som fan att statistiken talar för elbilen...

Hypotetiska siffror är ju ganska orelevanta mot hur det ser ut i verkligheten.
https://www.nyteknik.se/elbilar/msbs-sammanstallning-elbilar-...

Så om du bara är ute efter att trolla så hoppa vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hypotetiska siffror är ju ganska orelevanta mot hur det ser ut i verkligheten.
https://www.nyteknik.se/elbilar/msbs-sammanstallning-elbilar-...

Så om du bara är ute efter att trolla så hoppa vidare.

Siffrorna där säger ingenting om hur många andra bilar som brann upp vid samma tillfälle som elbilen, eller?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det där har jag också märkt. För snabba laddare kan vara jobbigt med. Vi åker upp och hälsar på svärisarna ca en gång i månaden, runt 420km per väg. Vi har ett par ställen där vi gillar att stanna på lunch eller middag. Det ställe vi gillar mest är runt 40% in på rutten hemifrån, och när man kommer dit med typ 60% laddning och bilen går upp till 100% på 20 min och man ännu äter i 20 min till så känner man ju sig dum som tar upp en laddningsplats.

40kW skulle kanske vara lite väl långsamt, men nåt runt 60kW skulle vara passande. Inte för att snabbare hastigheter är dåligt, men större bensinmackar borde ha typ 6st 200kw+ och 10+st 50kW, så kunde man lite justera mer efter hur länge man stannar. Hellre då 3st 50kW än 1st 150kW.

Jag tycker detr lite konstigt att Kempower inte kommit med mjukvara där man får möjlighet att välja hastighet än. Deras laddare kan ju balansera effekten dynamiskt och borde då också kunna erbjuda valmöjlighet. Tänk typ att när man startar laddningen så kan man välja 50 kW till något lägre pris eller 150 kW för lite högre pris. Eftersom många görna betalar i tid istället för pengar är chansen stor att man väljer 50 kW vilket ger en lägre effekttopp vilket ger laddoperatörer lägre elräkning Detta tror (och hoppas) jag kommer bli något vi får se i framtiden, vet att det finns i Tyskland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tycker detr lite konstigt att Kempower inte kommit med mjukvara där man får möjlighet att välja hastighet än. Deras laddare kan ju balansera effekten dynamiskt och borde då också kunna erbjuda valmöjlighet. Tänk typ att när man startar laddningen så kan man välja 50 kW till något lägre pris eller 150 kW för lite högre pris. Eftersom många görna betalar i tid istället för pengar är chansen stor att man väljer 50 kW vilket ger en lägre effekttopp vilket ger laddoperatörer lägre elräkning Detta tror (och hoppas) jag kommer bli något vi får se i framtiden, vet att det finns i Tyskland.

Fast då uppehåller man ju ändå en laddare längre. Det förutsätter ju att man har fler laddare än total kapacitet, och att man isåfall kan välja att ge mer hastighet till nån annan istället för att splittra 50/50. Men då måste ju mängden laddpunkter öka per laddställe. Ingen dum tanke dock om man faktiskt designar laddställen för att ha fler platser och dimensionera för att några ska ladda på lägre effekt.

Edit: Eller för att koka ner det lite - Om begränsningen (ekonomiskt, infrastrukturskäl eller whatever) är hur stor total effekt man kan/vill leverera till laddstället så är det ju smart att hitta incitament för att få så många som möjligt att kunna ladda på en effekt som passar deras behov utan att ta upp all effekt i onödan.

Om istället begränsningen ligger i hur många fysiska laddpunkter man kan ha, så finns ju ingen vits att begränsa effekten om man ändå tar upp en laddare med sin bil.

Tänk ett köpcentrum där man sätter upp 80 platser med den typen av fördelning istället för 20st som ger allt eller inget, skulle nog vara enormt mycket mer användbart för de flesta.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Skulle säga att för många luncher så är det alldeles för snabb laddning i många fall med de flesta moderna bilar. Även 100 kW blir allt för mycket, och färdigladdat långt innan man hunnit äta klart lunchen. Bara stökigt att avbryta mitt i måltiden för att gå ut och flytta bilen.

Där skulle nog runt ca 40 kW-laddare passa mycket bättre. Är nog den optimala "lunchladdaren".

Absolut fungerar det fint det också för många, och i många fall.

Ta inte min tekniska förklaring som en diss av långsammare elbilar i alla sammanhang.

När jag hade vår Tesla på verkstad så körde jag längre turer i jobbet med tjänsteresor (ända till Norge) med vår lilla Mini som endast laddar i max 50 kW. Då bilen dessutom bara har ett batteri på runt 30 kWh så då blev det även fler laddstopp än vanligt, men det fungerade ändå utmärkt!

Skrivet av Sando:

Det där har jag också märkt. För snabba laddare kan vara jobbigt med. Vi åker upp och hälsar på svärisarna ca en gång i månaden, runt 420km per väg. Vi har ett par ställen där vi gillar att stanna på lunch eller middag. Det ställe vi gillar mest är runt 40% in på rutten hemifrån, och när man kommer dit med typ 60% laddning och bilen går upp till 100% på 20 min och man ännu äter i 20 min till så känner man ju sig dum som tar upp en laddningsplats.

40kW skulle kanske vara lite väl långsamt, men nåt runt 60kW skulle vara passande. Inte för att snabbare hastigheter är dåligt, men större bensinmackar borde ha typ 6st 200kw+ och 10+st 50kW, så kunde man lite justera mer efter hur länge man stannar. Hellre då 3st 50kW än 1st 150kW.

Jag var inne på exakt samma spår för en herrejösses massa sidor sen. Kul att fler verkar vara inne på samma banor!

Skrivet av Xyborg:

På ämnet laddstationer. Det byggs ju många förhållandevis snabba laddstationer numera, med säg 10-20st 250Kw+ laddstolpar - och det är ju bra, de finns ju ett användningsområde för dem såklart. Men det jag skulle vilja vore att någon vågade satsa på ett lite annorlunda koncept. Inte "istället för" - men som ett komplement så det fanns lite fler alternativ.

Istället för 10st 250Kw laddare, sätt upp 50st 50Kw laddstolpar! (kräver samma totala effekt från nätet) Smäll upp den vid någon fin insjö i närheten av någon bra trafikled/nod några minuter från E4:an typ. Ha en badstrand, en trevlig restaurang, kanske ett gym, ett promenadstråk runt sjön. Någon glassbar på sommaren, som kan sälja fikabröd, kaffe och varm choklad på vintern. Jag hade gärna stannat där lite drygt en timme istället för att stå 20-30 minuter vid någon sunkig parkeringsplats och två hamburgerkedjor

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast då uppehåller man ju ändå en laddare längre. Det förutsätter ju att man har fler laddare än total kapacitet, och att man isåfall kan välja att ge mer hastighet till nån annan istället för att splittra 50/50. Men då måste ju mängden laddpunkter öka per laddställe. Ingen dum tanke dock om man faktiskt designar laddställen för att ha fler platser och dimensionera för att några ska ladda på lägre effekt.

Edit: Eller för att koka ner det lite - Om begränsningen (ekonomiskt, infrastrukturskäl eller whatever) är hur stor total effekt man kan/vill leverera till laddstället så är det ju smart att hitta incitament för att få så många som möjligt att kunna ladda på en effekt som passar deras behov utan att ta upp all effekt i onödan.

Om istället begränsningen ligger i hur många fysiska laddpunkter man kan ha, så finns ju ingen vits att begränsa effekten om man ändå tar upp en laddare med sin bil.

Tänk ett köpcentrum där man sätter upp 80 platser med den typen av fördelning istället för 20st som ger allt eller inget, skulle nog vara enormt mycket mer användbart för de flesta.

Jo fast man uppehåller ju en laddare även om laddaren bara är på 50 kW, en stolpe behövs ju hur man än väljer att göra det Men just det att det skapas ett incitament för att hålla effekten nere men samtidigt så kan man ta den högre effekten om man bara vill komma vidare. Jag tror det är bättre att ha 40st 50-150 kW än att ha 20st 50 kW och 20st 150 kW.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Siffrorna där säger ingenting om hur många andra bilar som brann upp vid samma tillfälle som elbilen, eller?

Är du elbilsintresserad eller är du intresserad av något helt annat? Tråkigt på din lediga tid? Hoppa in i tråden för elbilsnördar och röra om i grytan lite?

Tills det är utrett är det ganska konspiratoriskt att utgå ifrån att en elbil har spontanantänt på den där båten. Jag fattar att det kliar i fingrarna om man redan sitter på förutfattade meningar. Det märker man när dylikt händer. Somliga är kvicka på att peka ut "boven i dramat". Men även ut att det händer såna här saker, yrar en och annan in här i tråden, med jämna mellanrum och raljerar osammanhängande om elbilars uselhet. Det blir ju inte bättre när man läser rubriker som:

Elbil fattade eld på fartyg: 3 000 bilar upp i lågor Marcus Berggren är, för dom som inte redan visste det, chefredaktör på Högsta Växeln. Han förefaller dock inte kunna ett jota om att källhänvisa, citera eller annars ofärgat återge ett uttalande eller information, vilket är lustigt och bekymrande med tanke på jobbtiteln.

Vilken var källan i artikeln ovan? Reuters och Holländska kustbevakningen. Ok. Vad kan vi läsa på Reuters?

https://www.reuters.com/world/europe/one-dead-cargo-ship-fire...
"The coastguard said on its website that the cause of the fire was unknown, but a coastguard spokesperson had earlier told Reuters it began near an electric car. Roughly 25 out of 2,857 vehicles on the ship were electric."

Knappast någon bekräftelse, eller slutsats annan än att det brann på båten och orsaken är okänd.

Matte N.
Minns du den här branden på ett fraktfartyg?
https://www.reuters.com/world/us/two-firefighters-killed-batt...

För att specifikt lugna, låt oss säga, elbilsskeptiker, underströk man här: "There were no electric cars or hazardous cargo aboard, the company said." Attans, va?

Vad var orsaken där, har du någon gissning?

Bidra till diskussionen och håll dig till ämnet, eller lämna tråden.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att leasa en elbil framöver men är inte speciellt påläst så det vore lite intressant att höra vad ni hade valt för bil för en viss peng.

Låt säg att ni inte hade familj men vill kunna iaf få in fyra vuxna i bilen om det behövs. Bilen får gärna vara "rolig" att köra och även om den inte behöver ha världens längsta räckvidd så bör den inte ha under 20 mil på en laddning.
Du har 10k/mån att lägga på bilen inkl försäkring.
Vad hade du valt och varför?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sebbeharry:

Sitter och funderar på att leasa en elbil framöver men är inte speciellt påläst så det vore lite intressant att höra vad ni hade valt för bil för en viss peng.

Låt säg att ni inte hade familj men vill kunna iaf få in fyra vuxna i bilen om det behövs. Bilen får gärna vara "rolig" att köra och även om den inte behöver ha världens längsta räckvidd så bör den inte ha under 20 mil på en laddning.
Du har 10k/mån att lägga på bilen inkl försäkring.
Vad hade du valt och varför?

Det beror lite på vad du klassar som ”rolig”. Men jag hade nog gott på en Tesla Model 3. De går att få relativt billigt idag, fyra vuxna åker helt OK, de är bland de mest effektiva/”bränslesnåla” elbilarna på marknaden och den enda (?) som är en sportigare sedan bortsett från några oprövade (och dyra) kort från kinesiska märken så som Xpeng.

Även den billigaste varianten av Tesla Model 3 är dessutom hyfsat snabb och har helt OK väghållning för lite mer aktiv körning. Dessutom kommer den garanterat 20 mil på en laddning, oavsett väder.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Sitter och funderar på att leasa en elbil framöver men är inte speciellt påläst så det vore lite intressant att höra vad ni hade valt för bil för en viss peng.

Låt säg att ni inte hade familj men vill kunna iaf få in fyra vuxna i bilen om det behövs. Bilen får gärna vara "rolig" att köra och även om den inte behöver ha världens längsta räckvidd så bör den inte ha under 20 mil på en laddning.
Du har 10k/mån att lägga på bilen inkl försäkring.
Vad hade du valt och varför?

Praktisk, "rolig att köra" och prisbelönad.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_ev6_gt_585hk_0_10...

Snygg, "rolig att köra" och praktiskt (för sin storlek).
https://www.blocket.se/annons/goteborg/polestar_2_long_range_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

300 bilar i ett garage, 299 ICE-bilar och 1 elbil som börjar brinna, klart som fan att statistiken talar för elbilen...

Myt.

https://teslaclubsweden.se/kan-rapporten-fran-msb-antligen-fa...

"Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB har undersökt hur ofta elbilar brinner. De sammanställde statistik från 2018 till 2022 över alla bränder i elbilar, hybridbilar och laddhybrider. De som med samlingsnamn brukar kallas för elektrifierade bilar.

I fjol brann ungefär 3 400 bilar i Sverige. 23 av dessa var elbilar, laddhybrider eller hybridbilar. Det innebär att cirka 0,04 promille av alla elektrifierade bilar i Sverige brann i fjol, jämfört med cirka 0,7 promille av de helt fossilt drivna bilarna. Observera de olika antal nollorna framför – elektrifierade bilar brinner sjutton gånger så sällan som fossildrivna bilar.!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tycker detr lite konstigt att Kempower inte kommit med mjukvara där man får möjlighet att välja hastighet än. Deras laddare kan ju balansera effekten dynamiskt och borde då också kunna erbjuda valmöjlighet. Tänk typ att när man startar laddningen så kan man välja 50 kW till något lägre pris eller 150 kW för lite högre pris. Eftersom många görna betalar i tid istället för pengar är chansen stor att man väljer 50 kW vilket ger en lägre effekttopp vilket ger laddoperatörer lägre elräkning Detta tror (och hoppas) jag kommer bli något vi får se i framtiden, vet att det finns i Tyskland.

Hade älskat den funktionen. Ibland när jag äter lunch på långresor så vill jag gärna ladda med runt 40-50 kW för att inte behöva stressa ut mitt i måltiden (speciellt om hela familjen är med). I en del andra fall när jag åker ensam mellan Sthlm-GBG vill jag bara ta en kort top-upp på 4-5 minuter i Linköping eller Jönköping (då vill jag ha så absolut hög effekt som går och komme i våg så snabbt som möjligt).

Mycket bra idé du kom med här! Skulle vara grymt om Kempower och andra kunde ta upp den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Myt.

https://teslaclubsweden.se/kan-rapporten-fran-msb-antligen-fa...

"Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB har undersökt hur ofta elbilar brinner. De sammanställde statistik från 2018 till 2022 över alla bränder i elbilar, hybridbilar och laddhybrider. De som med samlingsnamn brukar kallas för elektrifierade bilar.

I fjol brann ungefär 3 400 bilar i Sverige. 23 av dessa var elbilar, laddhybrider eller hybridbilar. Det innebär att cirka 0,04 promille av alla elektrifierade bilar i Sverige brann i fjol, jämfört med cirka 0,7 promille av de helt fossilt drivna bilarna. Observera de olika antal nollorna framför – elektrifierade bilar brinner sjutton gånger så sällan som fossildrivna bilar.!

Den andra artikel om exakt samma sak säger dock detta också;
”I fjol brann ungefär 3 400 personbilar i Sverige, inklusive anlagda bränder.”

Det känns ganska säkert att säga att anlagda bränder innehåller väldigt få elbilar. Så denna statistik är helt meningslös. Samtidigt som att någon av länkarna medvetet väljer att vinkla artikeln. Undra varför.

Jag är dock säker. Det är för tidigt att säga om en elbil har större risk för brand eller inte jämför med ice.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag var inne på exakt samma spår för en herrejösses massa sidor sen. Kul att fler verkar vara inne på samma banor!

Instämmer helt. Styrkan med elbil är ju att kunna ladda medan man gör annat, och laddarna bör då dimensioneras enligt hur lång tid ärendena kan tänkas ta, så kostnaderna för installation och tillräcklig leverans av kraft hålls nere och man därmed kan öka antalet laddställen.

Att trycka 350kW är egentligen bara relevant längs vägen där man reser långt och inte kan göra annat än att vänta, eller där "ärendet" på sin höjd är toabesök och köp av kaffe. Inne i stadskärnor eller vid köpcentrum eller vid långsammare restauranger eller vid turistmål kan man lika gärna ha 30-50kW beroende på hur lång tid ett besök kan tänkas ta, hellre då att fler laddpunkter finns så man kan ladda var man än råkar parkera.

Skrivet av Chippen2188:

Jo fast man uppehåller ju en laddare även om laddaren bara är på 50 kW, en stolpe behövs ju hur man än väljer att göra det Men just det att det skapas ett incitament för att hålla effekten nere men samtidigt så kan man ta den högre effekten om man bara vill komma vidare. Jag tror det är bättre att ha 40st 50-150 kW än att ha 20st 50 kW och 20st 150 kW.

Helt enig. Men om valet skulle bara 20st 150kW eller 20st 50-150kW och ingående effekt inte var begränsningen utan fysiskt utrymme så ger det ju ingen nytta, så det beror som sagt helt på vad begränsningen sitter i 🙂 tror ju effekt är det stora problemet när man ska skala upp så helt klart en vettig lösning. Kan dock kosta mycket med koppar till väldigt många laddpunkter så möjligt att man vill ha vissa max 50kW-laddare för att spara på sådant.

En variant på ställen där det kan finnas väldigt olika behov av tid vid laddare är ju att ange hur lång tid man tänkt stå, och så får laddaren automatiskt fördela strömmen. Har sett såna lösningar för arbetsplats. Ska du stå 4h men är ensam på plats så körs full effekt, men kommer nån som ska iväg snabbare så skalas du ner och den för prio. Då skulle man kunna betala extra för att få konstant max, eller en högre tariff om man ska stå kortare tid än 1h eller nåt sånt.

Eller så här - i mer centrala delar där parkering annars kostar pengar tar man fast pris för parkering och full laddning. Säg 200 spänn. Står du 30 minuter och laddar fullt så blir ju parkeringskostnaden rätt låg (vad kan 30 minuter parkering kosta, 10-20 spänn?) men laddningen dyr. Står du istället 8h så blir ju parkeringen ändå närmare 200kr men strömmen blir därför nästintill gratis eftersom man laddar långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag var inne på exakt samma spår för en herrejösses massa sidor sen. Kul att fler verkar vara inne på samma banor!

Absolut!

Ett av våra favoritställen på en rutt vi kör ofta är egentligen precis vad du beskriver, förutom att de har typ 4st 50kw och 4st 11kw, men annars så finns där en fin sjö med lite vattenrutschkanor, en lekpark, ett par restauranger, en sommarrestaurang med bar som har utsikt över sjön och lekparken. Dessutom har de lite idrottsutrustning (bandyklubbor, crocket, fotbollar, volleyboll etc) som är gratis att använda.

Med barn är det ett riktigt bra ställe att pausa på. Problemet är bara att 50kw också blir "för snabbt" när man inte bara äter utan det också ska badas och lekas Men större problem finns det ju i världen!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Sitter och funderar på att leasa en elbil framöver men är inte speciellt påläst så det vore lite intressant att höra vad ni hade valt för bil för en viss peng.

Låt säg att ni inte hade familj men vill kunna iaf få in fyra vuxna i bilen om det behövs. Bilen får gärna vara "rolig" att köra och även om den inte behöver ha världens längsta räckvidd så bör den inte ha under 20 mil på en laddning.
Du har 10k/mån att lägga på bilen inkl försäkring.
Vad hade du valt och varför?

MG4 XPower, om den kommer till Sverige.

0-100km på 3,8 sekunder i en bil som du bekvämt får 4 vuxna i plus en del baggage. Snabbare än Tesla Model 3, laddar snabbare och har bättre köregenskaper (enligt mig). Jag föredrar också interiören över Tesla, men det är väl en smakfråga. Dessutom är den billigare än Tesla också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast då uppehåller man ju ändå en laddare längre. Det förutsätter ju att man har fler laddare än total kapacitet, och att man isåfall kan välja att ge mer hastighet till nån annan istället för att splittra 50/50. Men då måste ju mängden laddpunkter öka per laddställe. Ingen dum tanke dock om man faktiskt designar laddställen för att ha fler platser och dimensionera för att några ska ladda på lägre effekt.

Edit: Eller för att koka ner det lite - Om begränsningen (ekonomiskt, infrastrukturskäl eller whatever) är hur stor total effekt man kan/vill leverera till laddstället så är det ju smart att hitta incitament för att få så många som möjligt att kunna ladda på en effekt som passar deras behov utan att ta upp all effekt i onödan.

Om istället begränsningen ligger i hur många fysiska laddpunkter man kan ha, så finns ju ingen vits att begränsa effekten om man ändå tar upp en laddare med sin bil.

Tänk ett köpcentrum där man sätter upp 80 platser med den typen av fördelning istället för 20st som ger allt eller inget, skulle nog vara enormt mycket mer användbart för de flesta.

Är inte alla Tesla SUC designade på det sättet? dvs att totala kapaciteten inte inte motsvarar alla laddarnas kapacitet.
Tyckte jag läste någon stans att deras stationer fungerade så att om någon bil laddade med mindre effekt än laddarens max så kunde det styras om till annan laddare och om samtliga laddare skulle vara upptagna kommer ingen få max effekt.

Blir ju ingen skillnad om man aktivt väljer lägre effekt eller har en bil som inte klarar högre, så jag tror det är ett bra koncept med fler laddare än stationens max och möjlighet att välja mellan max och 1 - 2 lägre steg.

Permalänk
Medlem

En ganska bra krönika som beskriver varför det gärna skrivs en massa negativt och direkt osanna uppgifter om elbilar vid bränder.
https://carup.se/logner-om-brander-i-elbilar-sanker-hela-elek...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är inte alla Tesla SUC designade på det sättet? dvs att totala kapaciteten inte inte motsvarar alla laddarnas kapacitet.
Tyckte jag läste någon stans att deras stationer fungerade så att om någon bil laddade med mindre effekt än laddarens max så kunde det styras om till annan laddare och om samtliga laddare skulle vara upptagna kommer ingen få max effekt.

Blir ju ingen skillnad om man aktivt väljer lägre effekt eller har en bil som inte klarar högre, så jag tror det är ett bra koncept med fler laddare än stationens max och möjlighet att välja mellan max och 1 - 2 lägre steg.

Jo många laddare är designade så, är rätt vanligt tror jag. Men den som har bråttom borde kanske få mer kräm än den som hellre vill ta sin tid och vill slippa avbryta sin måltid för att flytta bilen. Eller att man kan fördela lasten automatiskt beroende på hur länge man beräknas stå där. Då skulle ännu fler laddare kunna dela på samma effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En ganska bra krönika som beskriver varför det gärna skrivs en massa negativt och direkt osanna uppgifter om elbilar vid bränder.
https://carup.se/logner-om-brander-i-elbilar-sanker-hela-elek...

#20126819

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den andra artikel om exakt samma sak säger dock detta också;
”I fjol brann ungefär 3 400 personbilar i Sverige, inklusive anlagda bränder.”

Det känns ganska säkert att säga att anlagda bränder innehåller väldigt få elbilar. Så denna statistik är helt meningslös. Samtidigt som att någon av länkarna medvetet väljer att vinkla artikeln. Undra varför.

Jag är dock säker. Det är för tidigt att säga om en elbil har större risk för brand eller inte jämför med ice.

Skrivet av ronz:

Vadå - gör du en annan analys och tolkning för att bättre passa din åsikt? Förstår att det suger när rapporter inte bekräftar förutfattade meningar. Googla vidare, det brukar hjälpa (för att hitta en alternativ sanning).

MSB har fel och gör en felaktig analys. Robin från Sandviken brädar MSB? Du kanske rakt av borde presentera vad du har på fötterna?

Är du en ICE-kramare, förresten?

Permalänk
Medlem

I de områden jag sett anlagda bilbränder har jag aldrig sett en elbil parkera, så det är klart det vrider statistiken en del, men kanske inte så mycket att slutsatsen ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vadå - gör du en annan analys och tolkning för att bättre passa din åsikt? Förstår att det suger när rapporter inte bekräftar förutfattade meningar. Googla vidare, det brukar hjälpa (för att hitta en alternativ sanning).

MSB har fel och gör en felaktig analys. Robin från Sandviken brädar MSB? Du kanske rakt av borde presentera vad du har på fötterna?

Är du en ICE-kramare, förresten?

Vaknat på fel sida? Kom med något vettigt inlägg istället för att kräma på så där. Diskutera det jag pratade om istället.

Jag påpekade att alla tre länkar pratar om samma sak. Men en sida säger att statistiken innehåller anlagda bränder. Medans den andra inte tar med den informationen. Varför då?
Vi vet sedan tidigare att anlagda bilbränder har ökat senaste åren och vi vet också att det drabbar specifika områden. Där det mot förmodan knappt finns några elbilar på grund av inköpspriserna. Alltså är statistiken som artikeln bygger på i så fall helt meningslös. Min poäng är varför artiklarna skiljer sig åt på just den punkten. Varför?
Om något så är det väl en av länkarna i så fall som gör en annan tolkning för att passa sin åsikt? Vem har rätt och vem har fel?

Jag är varken för eller emot elbil/ice i det stora hela. Du verkar dock vilja att jag ska vara en ICE-kramare i detta fall. Det är din förutfattade mening.

Jag upptäckte bara att artiklarna skiljde sig åt i en ganska viktig punkt. Men visst. Jag tror att det är för tidigt att säga vilken typ av bil lättast antänder sig själv. Det byter inte att MSB's undersökning är fel eller rätt. Det är vad jag själv tror.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

100kWh batteri och ca 670.000kr verkar Zeekr 001 utvecklad i Göteborg vara en bra bil?

https://www.youtube.com/watch?v=_KnRO2Eq3UY

https://www.zeekr.eu/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Då kom äntligen den stora dagen när man blev medlem i elbilsklubben
Har inte hunnit köra så mycket ännu, men semestern är inte slut på 2½ vecka