Här är allt från Samsung Galaxy Unpacked – Z Flip 5 och Z Fold 5

Permalänk
Melding Plague

Här är allt från Samsung Galaxy Unpacked – Z Flip 5 och Z Fold 5

Under Samsungs stora hårdvarushow i Seoul har företaget presenterat en handfull nya produkter som Z Fold 5, Z Flip 5, Watch 6-serien och surfplattan Tab S9.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Priserna gör ju att det känns rätt tramsigt. Klockren modell men att betala fyra gånger mer för en telefon känns inte riktigt rimligt på något sätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Snusfri

Tycker Mackan säger det rätt bra i sin video att "Samsung has settled".

Nya plattorna kan vara intressanta dock, hoppas att priserna på S7 FE och S8 sänks en hel del som brukligt.
Far behöve en ny platta då hans A-series från typ 2019 (eller så) sjunger på sista versen samt att jag villhöver en

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

gillar de nya klockorna, får se om de kommer på rea till hösten

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Blir det inga fler "vanliga" telefoner?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av m4gnify:

Blir det inga fler "vanliga" telefoner?

Jo, såklart. S- och A-serien fortsätter uppdateras. Just idag är det fokus på vikbara.

Permalänk
Medlem

Tråkiga uppgraderingar. Jag kommer överge flip-konceptet tills de har löst den värdelösa batteritiden. Från och med nu så får det bli en vanlig hårdmackatelefon igen tills det faktiskt händer något roligare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tråkiga uppgraderingar. Jag kommer överge flip-konceptet tills de har löst den värdelösa batteritiden. Från och med nu så får det bli en vanlig hårdmackatelefon igen tills det faktiskt händer något roligare.

Själv avvaktar jag med en flip telefon tills dess att det innre glaset inte repas alltför lätt, och är lika tåligt som det yttre glaset eller övriga telefoners.
Oavsett vad så lär vi ju snart få mr Zack visa oss hur pass mycket tåligare The worlds toughest glass, eller hur dom nu märker att marknadsföra det, är.
Lär väl dock ta många år innan riktigt böjbart glas existerar...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Priserna gör ju att det känns rätt tramsigt. Klockren modell men att betala fyra gånger mer för en telefon känns inte riktigt rimligt på något sätt.

Benify om någon/några månader 40%-60% (kanske)

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Själv avvaktar jag med en flip telefon tills dess att det innre glaset inte repas alltför lätt.

Jag har haft tur i oturen. Mitt glas på insidan har inte fått en endaste repa och det är trots att jag råkat tappa den i betonggolv två gånger. Inte en repa eller spricka på varken yttre eller inre skärmen. Det som hänt mig däremot är att det inre skärmskyddet har börjat släppa bara efter ett par månader. Det har gjort att jag varit tvungen att lämna in den på service två gånger på ett och ett halvt år för att få skyddet utbytt. Kudos däremot till Samsungs servicebutiker som löst det på bara en halvtimme och inte ens behövt se kvitto utan bara löst det utan krångel.

Däremot är det ännu en orsak till att jag fortfarande anser att flip-stadiet på telefoner fortfarande är väldigt ungt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ganska sugen på Fold 5, tjockleken var det jag tyckte var jobbigast med Fold 2 som jag hade (forutom att jag föredrar iOS och kör allt annat från Apple då). Måste bestämma mig ifall jag vill ha en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har haft tur i oturen. Mitt glas på insidan har inte fått en endaste repa och det är trots att jag råkat tappa den i betonggolv två gånger. Inte en repa eller spricka på varken yttre eller inre skärmen. Det som hänt mig däremot är att det inre skärmskyddet har börjat släppa bara efter ett par månader. Det har gjort att jag varit tvungen att lämna in den på service två gånger på ett och ett halvt år för att få skyddet utbytt. Kudos däremot till Samsungs servicebutiker som löst det på bara en halvtimme och inte ens behövt se kvitto utan bara löst det utan krångel.

Däremot är det ännu en orsak till att jag fortfarande anser att flip-stadiet på telefoner fortfarande är väldigt ungt.

Ja snacka om tur. Man har ju förvisso det extra skyddet av att den inre skärmen är täckt om man har en av dessa, förutsatt att man inte tappar den i utfällt läge. Vilken modell är det du har?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fold5 börjar närma sig vad jag kan tänka mig använda, men 13mm, vikt, är fortfarande för tjockt.

Min nuvarande Note20 är 12mm med skal, 10 utan, med kameralinserna som putar ut en aning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fold, flip och flopp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja snacka om tur. Man har ju förvisso det extra skyddet av att den inre skärmen är täckt om man har en av dessa, förutsatt att man inte tappar den i utfällt läge. Vilken modell är det du har?

Jag har Flip 3 som jag haft sedan i november och hade den bara haft dubbelt så mycket batteri så hade jag nog velat behålla den ett tag till.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har Flip 3 som jag haft sedan i november och hade den bara haft dubbelt så mycket batteri så hade jag nog velat behålla den ett tag till.

Ja, blir ju svårt att få till samma batterikapacitet när ens telefon ska husera gångjärn osv för själva foldandet.
Men förstår vad du menar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Både fold och flip är två intressanta telefoner men inte för det priset. Lägger max 5K på en telefon.

Kanske köper en fold 5 när fold 10 Finns ute.

Permalänk

Ingen tab A9. 😒

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att ens fold 4 lär få leva minst lika länge som fold 5 då ända skillnaden verkar vara nytt soc mer eller mindre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

22 tusen för en telefon... Det har passerat gränsen för sinnessjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

22 tusen för en telefon... Det har passerat gränsen för sinnessjukdom.

En telefon var det dock för 13-15 år sen.
Idag är det något som man också kan ringa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragglarna:

Ingen tab A9. 😒

Ja, att behöva lägga minst 10k för en surfplatta är galet. För de pengarna får du ju en hyfsat duglig laptop.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

En telefon var det dock för 13-15 år sen.
Idag är det något som man också kan ringa med.

Kostnaden för att tillverka en Fold 4 var 670 dollar. Den nya lär inte kosta mer än så den heller. Tycker du ändå att det är vettigt med 22.000 för en telefon? Det får du en bra laptop för, eller en hel speldator (beroende på grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Kostnaden för att tillverka en Fold 4 var 670 dollar. Den nya lär inte kosta mer än så den heller. Tycker du ändå att det är vettigt med 22.000 för en telefon? Det får du en bra laptop för, eller en hel speldator (beroende på grafikkort).

Ser väl inget orimligt med det för en enhet som ersätter två andra, min iPhone 14 Pro Max + min iPad Mini kostade mer än så tillsammans och hade båda ersatts av en vikbar telefon likt Fold 5. Önskar mest att Apple gjorde en sådan enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Kostnaden för att tillverka en Fold 4 var 670 dollar. Den nya lär inte kosta mer än så den heller. Tycker du ändå att det är vettigt med 22.000 för en telefon? Det får du en bra laptop för, eller en hel speldator (beroende på grafikkort).

Hårdvaran kanske kostar 670 dollar men R&D? Maskinerna för tillverkning av hårdvaran? Lön till de som har koll på maskinerna och de som sätter ihop telefonerna? Eventuella garanti reparationer?
Nu verkar det dock inte vara mycket tid lagt på R&D för Fold 5 jämfört med Fold 4 men att bara kolla på kostnaden för hårdvaran blir väldigt fel.

Och hur ska jag få ner en bra laptop/speldator i fickan?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Känns som samma telefon en gång till, nytt namn mest för att hålla priset uppe på samma nivå

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är Samsungs hopplöst bloatade mjukvara på dem. De gör fantastiskt fin hårdvara men mjukvara har de ingen som helst aning om vad de håller på med. Ge mig ren android så kanske jag kan börja fundera på köp.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Det är väldigt liten skillnad mellan Fold 1 till Fold 5. Men det är ändå bra saker och de närmar sig bli mer mainstream. Argument som att man använder en minicall eller NMT telefon från år 1995 och ej ser behov av något bättre, ser jag mer som argument att man är en lagger. Där man så småningom kommer behöva större display än dagen 6,7".

För min egen del vill jag ha två telefoner med sömnlöst användning mellan dem, d.v.s som många har med datorer idag. De bara tar någon av sin, laptop som desktop och aldrig ens behöver tänka på vilken enhet man tar.
Vid detta beteende hade jag haft en Fold 5 och en annan mobil. När jag ska ut så tar jag bara en och alla samtal går såklart till den jag väljer utan jag behöver göra något.
Det kanske går idag, men då är problem två att det blir dyrt att köpa dessa 2st mobiler.
*edit* Fold 5 inte 4.

Permalänk
Medlem

Inget direkt som man tyckte var värt ens uppmarksamhet tills man såg pristabellen.. jäklar vad folk måste ha stålar till övers i dessa svåra tider som vi lever i.

Samsung har fått samma prissättning som Appel numera..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väldigt liten skillnad mellan Fold 1 till Fold 4. Men det är ändå bra saker och de närmar sig bli mer mainstream. Argument som att man använder en minicall eller NMT telefon från år 1995 och ej ser behov av något bättre, ser jag mer som argument att man är en lagger. Där man så småningom kommer behöva större display än dagen 6,7".

För min egen del vill jag ha två telefoner med sömnlöst användning mellan dem, d.v.s som många har med datorer idag. De bara tar någon av sin, laptop som desktop och aldrig ens behöver tänka på vilken enhet man tar.
Vid detta beteende hade jag haft en Fold 4 och en annan mobil. När jag ska ut så tar jag bara en och alla samtal går såklart till den jag väljer utan jag behöver göra något.
Det kanske går idag, men då är problem två att det blir dyrt att köpa dessa 2st mobiler.

Det är en enorm skillnad mellan Fold 1 och Fold 4. Den största skillnaden är mellan Fold 1 och Fold 2, mellan 3-4 är det inte så stor skillnad dock. Fold 5 har det nya gångjärnet, annars är det väl lite fler pixlar/högre ljusstyrka och uppdaterad hårdvara.

Min Fold 2 börjar sjunga på sista versen. Tittade lite på kampanjen från Samsung med 1500kr extra inbyte + 1500kr för abonnemang + fri uppdatering av lagring (256GB->512GB och 512->1TB). Att byta in en fräsch Fold 2 för 3600kr inkl 1500kr extra var inget som gjorde att det ryckte i köpfingret dock. Får vänta och se om det kommer några fina kampanjer framåt hösten kanske!