Twitter byter namn till X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast jag menade inte registreringskostnad, utan tänkte mer på namn som redan registrerats och många vill köpa, så att priset går upp.

Okej, men var inte 1993 första gången som namnet registrerades då?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

En sak jag inte fattar, ska det fortfarande vara twitter.com?...
Jag menar ingen kommer ju kalla det för X så länge den kör samma adress som förut..

Detta är ju en övergångsperiod innan allt är på plats. Framöver lär x.com vara huvuddomän för tjänsten. Gamla domänen lär dock funka ett tag till om de inte vill bryta alla gamla länkar som florerar där ute.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte, men Elon har väl snackat om "X" länge som något slags "super app" där användarna ska göra *allt*.

Om den transformationen faktiskt är på gång så får man väl se köpet av Twitter som att han bara ville köpa en användarbas och att Twitters befintliga funktionalitet egentligen är mindre relevant nu. (Användarens betalinfo för att köpa en blå plupp är isf förmodligen mer relevant för honom än något slags mikrobloggfunktion)

Skrivet av Joppis:

Detta är ju en övergångsperiod innan allt är på plats. Framöver lär x.com vara huvuddomän för tjänsten. Gamla domänen lär dock funka ett tag till om de inte vill bryta alla gamla länkar som florerar där ute.

Om man ska lägga någon vikt vid Elons tidigare snack (se ovan) så lär x.com bli huvuddomän för tjänsten som han *vill ha* (nånting nånting "super app").
Frågan är väl mer hur viktig själva Twitter-tjänsten är i detta, eller om han bara vill ha en användarbas som hänger på x.com där det ska byggas helt andra tjänster.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of Traditions

Han har varit besatt av X sedan Paypal och nu finns det väl ingen kvar som kan säga emot honom. Tråkigt att han förstör Twitter

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Bara jag som kommer till en reservationssida från godaddy när jag går in på X.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ehh, nej, domänen leder till twitter.com. Om och när han sedan gör verklighet av att helt byta namn återstår att se, men själva bolaget heter redan sedan tidigare X Corp.

Inte för mig iaf. Jag kommer också till Godaddy. Har inte orkat kolla men beror väl på att inte alla DNS:er uppdaterats ännu kanske?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men skämtar du? Hur kan du klaga på att du inte längre kan lurka runt längre utan inloggat konto? Skaffa ett konto och sätt dig ner igen.

Varför ska man inte kunna läsa vad som skrivs offentligt?
Det är ett demokratiproblem att myndighetsinformation finns på dessa plattformar som man inte kan läsa ens.

Permalänk
Medlem

Påverkar och berör mig lika mycket, som benämningen på enskilda dll filer.

Permalänk
Medlem

Det hade väl varit smartare att byta namn till Korp/Corp, det är ju åtminstonde fågelrelaterat.
X är väl bara där fågelbajset landar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ett demokratiproblem att myndighetsinformation finns på dessa plattformar som man inte kan läsa ens.

Menar du att det finns specifik myndighetsinformation som enbart publiceras i denna kanal och ingen annan?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför ska man inte kunna läsa vad som skrivs offentligt?

Det är väl inte längre offentligt med tanke på att det kräver inloggning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Menar du att det finns specifik myndighetsinformation som enbart publiceras i denna kanal och ingen annan?

All kommunikation från myndigheter faller under offentlighetsprincipen.
Vi har dessutom statsråd som skriver dygnet runt på dessa plattformar.

Permalänk
Avstängd

Handlar det om stolthet att tillhöra "GenX" kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det hade väl varit smartare att byta namn till Korp/Corp, det är ju åtminstonde fågelrelaterat.
X är väl bara där fågelbajset landar.

Korp heter (common) raven på engelska...

Permalänk
Medlem

Som Linux-användare så betyder "X" på datorn X för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

All kommunikation från myndigheter faller under offentlighetsprincipen.

Fel. Det finns ett gäng undantag. Men jag förstår hur du tänker.

Vill man då som medborgare ta del av kommunikationen på twitter så kan man begära ut den som en offentlig handling. Sjukt osmidigt ja, men fullt lagligt.

Skrivet av Bozzeta:

Vi har dessutom statsråd som skriver dygnet runt på dessa plattformar.

Jepp och det dom skriver som företrädare för myndigheten är naturligtvis offentligt och går att begära ut som offentlig handling.

Bara för att något är offentligt betyder ju inte att det alltid finns tillgängligt helt öppet att ta del av. I många fall måste man skicka in en begäran.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Inte för mig iaf. Jag kommer också till Godaddy. Har inte orkat kolla men beror väl på att inte alla DNS:er uppdaterats ännu kanske?

Jag har kollat nu och Felia mobilt leder till GoDaddys parkeringssida. Testade att köra nslookup och får annat svar med Felia än Tele2/ComHem (som jag testade ifrån först), Google och CloudFlare, så Felias DNS verkar dricka Piña Colada vid poolen.

Permalänk
Medlem

Det har varit småroligt att följa undergången men nu blir det bara alltför fjantigt. X'et blir väl lagomt att klicka på för att avsluta skiten.

Permalänk
Medlem

Perfekt namnval ju.
Ser redan fram emot den givna framtida sammanslagningen med 'dos equis', creating XXX; Musks egna variant av Private.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Korp heter (common) raven på engelska...

Jag vet att det namnet inte funkar så bra på engelska, men det vore väl bättre om det ha ren koppling på något språk än ingen alls.
Kanske kunde man använda ett kinesiskt tecken för fågel istället för bokstaven X.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

x.com leder mig bara till GoDaddy som säger att domänen är parkerad. Går bra med namnbytet ser jag.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Elon slänger så mycket dynga som möjligt och hoppas på att nått fastnar utan att inse att allt han har gjort gör X bara sämre och sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

x.com leder mig bara till GoDaddy som säger att domänen är parkerad. Går bra med namnbytet ser jag.

Som sagt: #20123646

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har kollat nu och Felia mobilt leder till GoDaddys parkeringssida. Testade att köra nslookup och får annat svar med Felia än Tele2/ComHem (som jag testade ifrån först), Google och CloudFlare, så Felias DNS verkar dricka Piña Colada vid poolen.

Skrivet av ztenlund:

Jag använder inte Telias DNS server och kommer inte framtill x.com. Jag använder Googles DNS servrar och får följande bara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av KAD:

Nästan-swaztika. Passande.

Veckans garv!

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@KAD

Kom ihåg att finska flygvapnet hade svastikan först, Sen snodde några andra iden.

Mesopotamien, 4000 år sedan men annars var det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det kommer ju att bli så lätt att hitta företaget i sökmotorer nu. Ingen risk alls för felträffar om man söker på "X".

Just nu undrar jag bara: Hur mycket har karln fått betalt för att förstöra Twitter, och av vem?

XXX skulle vara ett mycket bättra namn för att optimera sökningarna

Permalänk
Medlem

En X-plattform.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jacob:

f.d. Snorjaers f.d. Dinoman

Shhh. Inte släppa sådana bomber i detta sammanhang!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder inte Telias DNS server och kommer inte framtill x.com. Jag använder Googles DNS servrar och får följande bara
<Uppladdad bildlänk>

Vad får du för svar från DNS-servern då? För närvarande verkar ComHem/Tele2 ha bestämt sig för att svara både "fel" och "rätt" om vartannat. Parkeringssidan fungerar inte med "enhanced tracking protection" i Firefox, så om jag öppnar den i en privat flik blir det tomt, men den laddar om jag slår av det. Jag har inte lyckats få "fel" svar när jag frågat Googles DNS dock.

Detta är inte ens en minut isär, så förmodligen är det någon burk som svarar annorlunda:

Server: anyresolver1.comhem.se Address: 83.255.255.1 Non-authoritative answer: Name: x.com Address: 34.102.136.180

Server: anyresolver1.comhem.se Address: 83.255.255.1 Non-authoritative answer: Name: x.com Addresses: 2606:4700::6812:11d5 2606:4700::6812:10d5 104.18.16.213 104.18.17.213

Nedre är det som verkar leda till The service formerly known as Twitter.

Sedan kan man förstås ha en DNS-cache som inte vill uppdatera sig också, men på en dator är det inte så svårt att tömma.