Snabbkoll: Använder du bildsynkronisering i spel?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du bildsynkronisering i spel?

För att slippa "trasiga" bildrutor i spel kan bildsynkronisering användas. Vilken sort använder du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Variabel är ju faktiskt bra.

Fast Vsync, not so much.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Freesync.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Inte just nu, men hade G-sync med mitt 1080ti tidigare. Bytte till AMD kort och nu måste jag få tag i en Freesync-skärm.. Plågar mig igenom perioden tills den perfekta är hittad..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen skärm med G-Sync eller Freesync, så det blir gammal hederlig V-Sync för mig. Har större problem med tearing (utan V-Sync) jämfört med den extra input-laggen som adderas vid V-Sync

Permalänk
Hjälpsam

Ohh beros på spel, shooters får köra öppna spjäll utan någon sync alls.

RPG, MMO, Sim och liknande körs med v-sync och är inte så brydd om vilken teknik som används.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har haft 3 stycken Freesync skärmar men samtliga har lidit av flickering när jag haft den funktionen igång vilket är olyckligt.

Permalänk

På speldatorn kör jag utan sådant lullull: Min skärm stöder inte Freesync, så där blåser jag på så många frames jag får ut, helt enkelt. I kombination med 120Hz uppdateringsfrekvens är det generellt sett rätt acceptabelt.

På Macen har jag Freesync på den inbyggda skärmen, men på min fasta skärm använder jag faktiskt vSync av en helt annan orsak: Om jag låser uppdateringsfrekvensen till 60Hz kan jag generellt sett spela i 1080p-1440p-upplösning beroende av vilket spel, helt eller nästan helt utan att fläktarna går, vilket är ett rätt skönt sätt att spela på om man inte är beroende av de där sista nanosekunderna av reaktionstid.

Permalänk
Medlem

I SP spel så G-sync... men inget i MP spel... får för mig att det blir lite extra delay av det...

Permalänk
Medlem

Har en skärm med både G-Sync och Freesync men använder det inte. Och inte V-Sync heller. Märker sällan av tearing i spel faktiskt. Inputlagg däremot märker jag av direkt. Även om man vänjer sig lite efter ett tag om latensen är konstant hela tiden (ingen micro-stuttering alltså).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ser inte så mycket av det på min IPS panel med enormt lagg.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Nej, Freesync funkar inte med VRB(visual response boost), ultra-low latency eller overdrive: extreme.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Beroende på spel, men generellt ja. I CS och andra spel som mår bra av högre fps än 120 så skippar jag det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jepp G-Sync

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Snusfri

VRR på min LG OLED C2 42".
Gör mycket för spelupplevelsen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Variabel är ju faktiskt bra.

Fast Vsync, not so much.

VRR är helt klart det bästa men det går att få vsync utan input lag om du låser fpsen 0.01-0.1 under uppdateringsfrekvensen. Funkar faktiskt helt ok kan dock få små stutter i olika intervall beroende hur nära eller långt ifrån HZen du låser.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Kör på VRR VSYNC fast och fps limit till 118 fps. Gäller LG C2

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Vsync men primärt för att det är onödigt att äldre spel (som inte låter en ställa in max fps) kör i ett par hundra fps när min skärm fixar 70

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

när jag kör med ett snabbt grafikkort för multiplayer fps och jag är över frekvenstaket på min skärm så kör jag utan nån adaptiv sync inställning med black screen insertion, bara dumt då att köra med adaptivsync, skall vara så hög fps som möjligt då jue för minsta lilla fördröjning. Men när jag kör med mer moderata gpuer då sätts å så klart adaptiv sync funktionen på.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Kanske till spel som inte är Multiplayer, men inte annars. Känner av input lagen. Har testat olika sätt, men känner av det ändå.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Det måste skilja något betydande i den visuella perceptionsförmågan mellan folk som är helt obesvärade av att köra utan synkronisering respektive såna som mig som inte kan spela utan synkronisering. V-sync med alla dess brister är ju rena drömmen i jämförelse med osynkat, men har tack och lov haft G-Sync sedan 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det måste skilja något betydande i den visuella perceptionsförmågan mellan folk som är helt obesvärade av att köra utan synkronisering respektive såna som mig som inte kan spela utan synkronisering. V-sync med alla dess brister är ju rena drömmen i jämförelse med osynkat, men har tack och lov haft G-Sync sedan 2015.

du menar tearing? well jag ser det när det händer, men det händer inte när man ligger i långt över vad skämen klarar av. om man ligger på låga fps så ser man hur skärmen delas upp men inte annars.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har en C2 OLED och med mitt gamla RTX 3070 kunde jag köra Gsync utan någon speciell påverkan (förutom webbläsare som "flimrade" lite då och då, men det ska vara p.g.a. OLED som är för snabb (?) helt enkelt.

Nu med mitt 7900XTX så flimrar nedre halvan av skärmen även i desktop. Det är extremt störande och tvingade mig att slå av det helt. Det är förvisso Freesync premium istället för Gsync, så det har säkert något med saken att göra. Hur som så kör jag utan VRR helt nu istället p.g.a. detta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du menar tearing? well jag ser det när det händer, men det händer inte när man ligger i långt över vad skämen klarar av. om man ligger på låga fps så ser man hur skärmen delas upp men inte annars.

Nå, rent tekniskt så får du ju tearing även även när man ligger på framerates långt över vad skärmen klarar
Men som du är inne på så syns det inte lika tydligt, så man kanske inte märker det längre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du menar tearing? well jag ser det när det händer, men det händer inte när man ligger i långt över vad skämen klarar av. om man ligger på låga fps så ser man hur skärmen delas upp men inte annars.

Det är ju precis det man gör.

Därav min kommentar om att det skiljer något mellan människor som ser det respektive inte ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har en C2 OLED och med mitt gamla RTX 3070 kunde jag köra Gsync utan någon speciell påverkan (förutom webbläsare som "flimrade" lite då och då, men det ska vara p.g.a. OLED som är för snabb (?) helt enkelt.

Var det en skärm som fanns med på Nvidias lista över kompatibla modeller?

Skrivet av Pamudas:

Nu med mitt 7900XTX så flimrar nedre halvan av skärmen även i desktop. Det är extremt störande och tvingade mig att slå av det helt. Det är förvisso Freesync premium istället för Gsync, så det har säkert något med saken att göra. Hur som så kör jag utan VRR helt nu istället p.g.a. detta.

Tillhör du en av dem som skrivit på forumet att Freesync är lika bra som G-Sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tillhör du en av dem som skrivit på forumet att Freesync är lika bra som G-Sync?

Förstår inte vad du försöker säga?

Jag har gått från Gsync till Freesync och upplevelsen är sämre

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Förstår inte vad du försöker säga?

Jag har gått från Gsync till Freesync och upplevelsen är sämre

Det var hälften skämt hälften allvar, ser väldigt många som skriver precis den åsikten utan att någonsin nämna några problem, som de antagligen har eller har haft själva men inte vill erkänna av olika skäl.

Hur som helst, ett meningslöst sidospår i den riktiga frågan, huruvida skärmen låg på Nvidias lista över kompatibla modeller och ändå uppvisade någon form av problem, eller inte?

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet vet inte. Har verkligen ingen aning. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var hälften skämt hälften allvar, ser väldigt många som skriver precis den åsikten utan att någonsin nämna några problem, som de antagligen har eller har haft själva men inte vill erkänna av olika skäl.

Hur som helst, ett meningslöst sidospår i den riktiga frågan, huruvida skärmen låg på Nvidias lista över kompatibla modeller och ändå uppvisade någon form av problem, eller inte?

Det är ju med mitt 7900XTX som skärmen/TV:n inte fungerar med VRR, inte mitt RTX 3070.

Gsync spökade bara lite i webbläsaren men det är inget ovanligt med OLED och är säkert exakt samma sam med VRR/Freesync (gamma-skiftningar när frekvensen förändras, grått blir lite ljusare t.ex. under en "frame")

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB