Helgsnack: Vad får dig att uppgradera till en ny telefon?

Permalänk
Medlem

Batteriet eller när det gått väl länge sedan senaste säkerhetsuppdateringen (beroende på vilket som inträffar först).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hittills har det väl varit att lite mer krävande appar, typ Google Maps etc, har börjat kännas för sega alltmed att kraftfullare hårdvara tillgängliggörs och utvecklarna kan knocka upp systemkraven istället för att optimera.

På senare år verkar det dock inte hänt så mycket i telefonhårdvarusvängen. Min XZ1 Compact är från 2017 och känns rapp ännu. Finns customroms med de senaste säkerhetsuppdateringarna. Den kanske rent av hinner paja innan jag byter ut den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När skärmen gått sönder.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Nya funktioner plus batteritid. Kommer med 99% säkerhet uppgradera till en iPhone 15 Pro i höst efter att ha suttit med samma mobil i nästan fyra år.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Det är framförallt uppdateringar av mjukvara som driver mina köp av telefoner.

Permalänk

Många här som nämner mjukvara som en anledning till uppdatering. Jag har en gammal OnePlus 6T med LineageOS. Får löpande uppdateringar, iallafall en varje månad. Jag har Android 13 med senaste säkerhetsuppdatering.

Batteriet kostar 800 att byta. Jag ser inte mig själv uppgradera den kommande tiden.

Permalänk
Medlem

När batteriet ger upp, är ju ingen idé att försöka byta vid det laget är ju mobilen 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När batteriet ger upp, är ju ingen idé att försöka byta vid det laget är ju mobilen 5+ år.

Så var det för mig. Batteriet funkade inte längre dags att byta mobil.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk

För mig blir det ett byte när min mobil blir helt oanvändbar. Exempelvis så blev min mobil dränkt i saltvatten i Kroatien för ett par dagar sedan och den gick inte att återuppliva. Simkortet var intakt dock så jag fick panikbyta min 3,5 år gamla Samsung Galaxy A10 till en A14 och jag måste säga WOW vilken prisvärd mobil.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

när batteriet blir för kasst. eller om skärmen går sönder och byte kostar mer än 2000kr.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Om man räknar smartphones bara så gick jag från iPhone 4s -> iPhone 6s -> iPhone 11 Pro. Alla köpta på releasedagen.
Första uppgraderingen var motiveringen bättre kamera, bättre batteri, bättre prestanda och hade brist på lagringsutrymme.
Andra uppgraderingen var att batteriet var så pass dåligt att jag hade powerbank i 24/7 annars var battertiden cirka 15 minuter men lockade även med bättre kamera och prestanda osv.
Är väldigt nöjd med iPhone 11 Pro efter fyra år. Battertiden är fortfarande 1-1,5 dag. Prestandan är bra för det jag använder. använder cirka 160GB av 256GB, så lär räcka några år till. Kommer nog inte uppgradera om inte batteriet blir för dåligt eller något annat lockar för mycket.
Historiskt sett är det dags för mig att uppgradera, men känner inte behovet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Byter när gamla går sönder. Min senaste kostade runt 3500 och helt okej prestanda och kamera. Är xiaomi mi 10 lite 5g och har en Samsung xcover pro som jobb mobil. Den är helt okej hyfsat snabb och får uppdateringar fortfarande.

Enda tråkiga är att man inte fått uppdatering sen hösten 2022. Men med dagens priser och ännu svårare hitta vettig mobil med 3.5 så avvaktar jag med köpa en ny. Så länge den har runt 2 dagar batteri tid får det gå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Att den gamla blivit oanvändbar...som så många andra här!

Permalänk
Medlem

När Apple släpper en uppdatering som gör telefonen märkbart segare. Då är det dags att byta.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Idag, när den nuvarande går sönder. Är ju inte som i smartphone erans början då en ny telefon markant förbättrade användarupplevelsen. Har man senaste Samsung S modellen eller iPhone är det ju inte direkt någon revolution att köpa efterföljaren....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklingen har för moderna telefoner saktat av något, men ibland kommer det en ny funktion som höjer ribban. Vilken funktion skulle få dig att byta?

Läs hela artikeln här

När min nuvarande lägger av.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K | MSI MPG Z690 Edge WIFI DDR4 | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL14 Trident Z RGB | Noctua NH-U12A | MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC | Corsair RM850x | Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD | Fractal Design Torrent Compact: Black Solid | Acer Predator XB273U GX 270Hz

Permalänk

jag köpte min första iphone 11 2019, gick sönder januari 2020

fick ny iphone 11 på försäkringen som följde med gratis i 3 månader. den telefonen gick sönder i april 2022. fick ny iphone 11 igen (tredje telefonen) på försäkringen som jag glömde säga upp, men sa upp den efter denna händelse. i mars 2023 gick den tredje telefonen sönder, lämnade in den på lagning denna gång. om jag inte akut behövde en hel skärm för att kunna ta mig in på jobbdatorn hade jag lugnat mig och köpt en ny istället.

nästa gång telefonen går sönder köper jag en begagnad iphone 14 från blocket för halva priset. telefoner har en större tendens att gå sönder om man har en någorlunda aktiv livsstil, är min teori

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Köper den senaste iPhonen varannat år via företaget, så man kan säga att jag i praktiken får den gratis. Ångrar mig varje gång, den tidigare fungerade bra och den nya är alltid för stor på något sätt.

Tror det är dags igen i höst… :/

Permalänk

Köpte mig en Pixel 7 för två veckor sen. Då laddningen slutade funka typ, på min Oneplus Nord2.
Trevligt med en bättre kamera och trådlös laddning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

När jag pensionerade min Huawei P20 Pro, och fick en OnePlus 9 Pro till 3500 som hade kostad 15K då den lanserats, och blev dömd ner av folket och tappade värdet hos fansen, och det bästa mobil kamera köpet jag har gjord på ett decennium.

Och den har funkat perfekt över ett år nu, följe JerryRigEverything är den mera solid än 10'an som bröts sönder och tappade sin vattentäthet och fick dåligare kameror.

So can't complain, at all!

Permalänk
Medlem

Åker i backen, Appar kräver nyare os eller om batteriet kostar mer än mobilen är värd när det väl blir dåligt.

Jag har inte sett något som lockar med nya telefoner sen 6-7 år tillbaka. Mina telefoner har jag i regel i dryga 4 år. Köper alltid kontant och det absolut billigaste abonnemanget som finns.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad kostar linage os? Misstänker att det inte är gratis med säkerhets uppdateringar mm.
Funkar tex bank id och finns det tillgång till någon "affär" för tex bank id?

Det är helt gratis det är en open source fork av android. så allt som funkar i android funkar i lineageos. Enda skillnaden är att man klippt bort mobiltelefontillverkarens mellanhand för uppdateringar och får de istället byggda direkt from källkoden. Är fantastiskt smidigt, jag kan köra nyaste android på telefoner från 2015 på detta vis till exempel.

Men lineageos stödjer endast de telefoner som finns på listan av kompatibla telefoner på deras hemsida.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är helt gratis det är en open source fork av android. så allt som funkar i android funkar i lineageos. Enda skillnaden är att man klippt bort mobiltelefontillverkarens mellanhand för uppdateringar och får de istället byggda direkt from källkoden. Är fantastiskt smidigt, jag kan köra nyaste android på telefoner från 2015 på detta vis till exempel.

Men lineageos stödjer endast de telefoner som finns på listan av kompatibla telefoner på deras hemsida.

Problemet på vissa modeller med det os:et tappar du batteri spar funktioner och sämre kvalitet på kamera bilderna. Sen finns alltid en risk mobilen blir brickad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet på vissa modeller med det os:et tappar du batteri spar funktioner och sämre kvalitet på kamera bilderna. Sen finns alltid en risk mobilen blir brickad.

Har inte lyckats bricka en enda av de dussintal modelller jag provat på. men risken finns såklart. det är samma sparfunktioner som i ASOP så det borde vara lugnt för de flesta modellet så att läsa dokumentationen för sin modell är alltid klokt. Ang kameran så har jag i flera fall fått mycket bättre kamera. tex xperia z5compact stödjer bara android 7.1 officiellt. men med lineageos och nyaste versionerna får kameran mycket fler funktioner och kan använda flera kompensationsalgoritmer som inte stöds av gamla androidversioner. subjektivt kan jag säga att med specifikt den modellen blir bilderna mycket bättre med lineageos.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är helt gratis det är en open source fork av android. så allt som funkar i android funkar i lineageos. Enda skillnaden är att man klippt bort mobiltelefontillverkarens mellanhand för uppdateringar och får de istället byggda direkt from källkoden. Är fantastiskt smidigt, jag kan köra nyaste android på telefoner från 2015 på detta vis till exempel.

Men lineageos stödjer endast de telefoner som finns på listan av kompatibla telefoner på deras hemsida.

Telefonen blir väll rootad eller avrootar man den efter? Vad jag förstått så ska tex bankid inte gilla rootade telefoner eller modifierade os och likaså mycket annat som tex swish?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Telefonen blir väll rootad eller avrootar man den efter? Vad jag förstått så ska tex bankid inte gilla rootade telefoner eller modifierade os och likaså mycket annat som tex swish?

Stämmer EJ! Bank-ID har ALDRIG brytt sig om root, samma med Swish!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den funktion som de allra flesta gånger fått mig att byta telefon är "fungerande".
Dvs jag har bytt när den gamla gått sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer EJ! Bank-ID har ALDRIG brytt sig om root, samma med Swish!

Trodde dom brydde sig om det efter vad jag läst att folk använder olika program för att dölja root för dom. Stod i nån tråd på swedroid när jag kikade närmare på limeos.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde dom brydde sig om det efter vad jag läst att folk använder olika program för att dölja root för dom. Stod i nån tråd på swedroid när jag kikade närmare på limeos.

Nope. Jag har kört med root hur länge som helst. Det kan vara andra appar. T.ex. Revolut appen måste du gömma root (t.ex. med Zygisk i Magisk appen) för att kunna använda den appen, men Bank-ID appen bryr sig inte, och lika så Swish appen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig