Permalänk
Medlem

Köpa Windows key?

Finns det någon anledning att inte köpa t ex denna key från livekort och lägga som boot på ett USB? Tänker man spar ju typ 1000kr på att köpa från andra ställen.

https://livekort.se/sv/windows-10-pro-64/afd/google-shopping/...

Permalänk
Medlem

förutom att sidan verkar jävligt sketchy så är det inget som hindrar dig. Men skulle inte koden fungerar så blir det inte jätte lätt att få någon kompensation eftersom företaget ligger i Singapore.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt på Kinguin och det har funkat kalas för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Jag och vänner har köpt på g2a.com och kinguin.com

Har fungerat bra, om ingen annan kan rekommendera den sidan du länkar till skulle jag välja dom istället.

Permalänk
Inaktiv

Och kom ihåg att du behöver inte köpa ny key om du ansluter till ditt konto. Annat förståss om du bygger åt någon annan.

Permalänk
Medlem

Toppen, stort tack för svar. 😊👍🏻

Permalänk
Viking

Gamekeys har funkat bra för mig: https://gamekeys.se/produkt/windows-10-professional-retail/

Edit: Sedan rekommenderar jag dig att köpa en retail-nyckel så kan du flytta den till en annan dator om du behöver. OEM-nycklar låser sig till moderkortet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vad gäller spel så är "begagnade" nycklar så gott som alltid pengatvätt från kontokortsbedrägerier. Vad gäller Windows kan det ju möjligen röra sig om ett alternativ (OEM-nycklar, gråimport), där vet jag inte hur vanligt det är med bedrägerier.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad gäller spel så är "begagnade" nycklar så gott som alltid pengatvätt från kontokortsbedrägerier. Vad gäller Windows kan det ju möjligen röra sig om ett alternativ (OEM-nycklar, gråimport), där vet jag inte hur vanligt det är med bedrägerier.

Ja, det har ju t.o.m. hänt att spelutvecklare föredragit piratkopiering framför att kunder handlar hos t.ex. G2A. Jag vet dock inte vad just Microsofts syn på det hela är, men de lär ju i alla fall inte få någon del av kakan när man köper såna här nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Finns det någon anledning att inte köpa t ex denna key från livekort och lägga som boot på ett USB? Tänker man spar ju typ 1000kr på att köpa från andra ställen.

Du har ingen gammal Windows 7 Pro-nyckel? Många företagsdatorer slängs även med helt oanvända nycklar (speciellt Windows 7), då dessa datorer ofta blivit aktiverade med Enterprise-licenser istället.

Själv har jag samlat på mig ett tiotal Pro-licenser den vägen. Mha program som ProduKey kan du även ta fram nycklar från datorer med Windows 8 och senare. Hittills har jag aldrig haft problem med aktivering av nycklar.

Permalänk

Ebay funkar bra för grånycklar. Ca 50sek, funkat i flera år. Installerade nyss om en maskin på med en ny SSD och den återaktiverades igen utan åtgärd.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Och kom ihåg att du behöver inte köpa ny key om du ansluter till ditt konto. Annat förståss om du bygger åt någon annan.

förlåt att jag bumpar en gammal tråd.

Jag har köpt win licens för länge sedan, inge oem. Ska bygga en ny dator hos inet nu, orkar inte köpa windows igen... Men vill inte heller flytta licensen då jag kommer använda gamla datorn.

Kan jag använda samma licens till nya datorn samtidigt (du snackar att man bara behöver logga in på sitt win konto?) och även uppgradera till windows 11 utan att behöva köpa en ny nyckel. Jag är helt emot att köpa billiga nycklar och stödja kriminella...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

förlåt att jag bumpar en gammal tråd.

Jag har köpt win licens för länge sedan, inge oem. Ska bygga en ny dator hos inet nu, orkar inte köpa windows igen... Men vill inte heller flytta licensen då jag kommer använda gamla datorn.

Kan jag använda samma licens till nya datorn samtidigt (du snackar att man bara behöver logga in på sitt win konto?) och även uppgradera till windows 11 utan att behöva köpa en ny nyckel. Jag är helt emot att köpa billiga nycklar och stödja kriminella...

Windows-licens och microsoft-konto är två olika saker.

Microsoftkontot är bara en mailadress och har inget med licenser att göra.
Du kan logga in med kontot på vilken dator som helst och t.ex. komma åt din onedrive i molnet.

Du kan inte ha samma licens på flera datorer.
Men du behöver heller ingen licens.
Det som händer utan licens är att du får en liten text i nedre högra hörnet av skärnen som säger att datorn saknar licens, samt att du inte kan ändra utseende.
Tröttnar man på det kan man när som helst lägga till en riktig licens.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blue eyed devil:

förlåt att jag bumpar en gammal tråd.

Jag har köpt win licens för länge sedan, inge oem. Ska bygga en ny dator hos inet nu, orkar inte köpa windows igen... Men vill inte heller flytta licensen då jag kommer använda gamla datorn.

Kan jag använda samma licens till nya datorn samtidigt (du snackar att man bara behöver logga in på sitt win konto?) och även uppgradera till windows 11 utan att behöva köpa en ny nyckel. Jag är helt emot att köpa billiga nycklar och stödja kriminella...

Skrivet av anthra:

Windows-licens och microsoft-konto är två olika saker.

Microsoftkontot är bara en mailadress och har inget med licenser att göra.
Du kan logga in med kontot på vilken dator som helst och t.ex. komma åt din onedrive i molnet.

Du kan inte ha samma licens på flera datorer.
Men du behöver heller ingen licens.
Det som händer utan licens är att du får en liten text i nedre högra hörnet av skärnen som säger att datorn saknar licens, samt att du inte kan ändra utseende.
Tröttnar man på det kan man när som helst lägga till en riktig licens.

Licensen knyts till ditt MS-konto, osäker från mitt håll men kan vara så att även OEM-nycklar gör det (Tror mer på att det är bara är Retail dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Licensen knyts till ditt MS-konto, osäker från mitt håll men kan vara så att även OEM-nycklar gör det (Tror mer på att det är bara är Retail dock)

Licensen knyts till den fysiska hårdvaran, inte till något microsoftkonto.

Har en dator väl fått en licens kommer microsoft ihåg den så länge man inte ändrar för mycket hårdvara.
Jag hade en gammal windowsdator som jag blåste om till linux. Efter två år installerade jag windows igen och fick automatiskt tillbaka min gamla licens under installationen.

Microsoftkontot är inte knutet till någon hårdvara eller licens, du kan gå hem till en kompis och lågga in på hens dator med ditt microsoftkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Licensen knyts till ditt MS-konto, osäker från mitt håll men kan vara så att även OEM-nycklar gör det (Tror mer på att det är bara är Retail dock)

Den knyts till ditt konto som sådant och du har även rätten tat flytta en OEM nyckel till vilken hårdvara du vill. Du äger nämligen nyckeln och enligt Europeisk lag får man inte förhindra detta. Vilket MS heller inte gör på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Licensen knyts till den fysiska hårdvaran, inte till något microsoftkonto.

Har en dator väl fått en licens kommer microsoft ihåg den så länge man inte ändrar för mycket hårdvara.
Jag hade en gammal windowsdator som jag blåste om till linux. Efter två år installerade jag windows igen och fick automatiskt tillbaka min gamla licens under installationen.

Microsoftkontot är inte knutet till någon hårdvara eller licens, du kan gå hem till en kompis och lågga in på hens dator med ditt microsoftkonto.

Jag använder samma Windows sedan jag köpte en komplett pc 2012 (?) och inte en del av den datorn är kvar i min nuvarande.
Någon gång runt Windows 7 knöts licensen till ditt MS konto

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag använder samma Windows sedan jag köpte en komplett pc 2012 (?) och inte en del av den datorn är kvar i min nuvarande.
Någon gång runt Windows 7 knöts licensen till ditt MS konto

Jag är inte säker på att vi diskuterar samma sak.

Jag har installerat windows dussintals gånger och lagt in windowsnycklar. Inte en enda gång har jag angett mitt microsoftkonto.
Mucrosoftkonto är inte ens nödvändigt att ha för att köra windows.

För 10 år sedan kunde man flytta nycklar mellan datorer och jag har gjort det.
Jag vet inte hur det fungerar idag eftersom de enda windowsdatorer jag har just nu är äldre maskiner, där licensen är knuten till hårdvaran, d.v.s. jag kan formatera om hårddisken/ssd:n och jag får ändå samma nyckel vid nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Det är olika med olika sorters nycklar, åtminstone när jag köpte en. OEM-nycklar såldes både till datortillverkare och löst i butik. Dessa nycklar kan man inte flytta med till en ny dator - dvs, har du aktiverat en gång så går det inte igen. En ”riktig” nyckel (kostade nästan dubbelt då) kan flyttas fritt, men givetvis bara köras på en dator åt gången. Det sista verkar de dock inte kolla. Min gamla Win 7-nyckel funkade att aktivera en ny Win 10-installation, trots att den gamla datorn den användes på fortfarande var aktiv (det är den inte längre). Fick dock ringa in till en telefontjänst för att aktivera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat:
Har hittills aldrig haft några problem att flytta OEM-nycklar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kan jag använda samma licens till nya datorn samtidigt (du snackar att man bara behöver logga in på sitt win konto?) och även uppgradera till windows 11 utan att behöva köpa en ny nyckel. Jag är helt emot att köpa billiga nycklar och stödja kriminella...

Microsoft har en guide för att överföra licensen till ny hårdvara för Windows 10/11 ifall du inte redan har löst det:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/%C3%A5teraktivera...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anthra:

Licensen knyts till den fysiska hårdvaran, inte till något microsoftkonto.

Har en dator väl fått en licens kommer microsoft ihåg den så länge man inte ändrar för mycket hårdvara.
Jag hade en gammal windowsdator som jag blåste om till linux. Efter två år installerade jag windows igen och fick automatiskt tillbaka min gamla licens under installationen.

Microsoftkontot är inte knutet till någon hårdvara eller licens, du kan gå hem till en kompis och lågga in på hens dator med ditt microsoftkonto.

Microsoft, Toms Hardware och andra sidor säger helt annat. Du kan flytta licensen till andra datorer om du vill.
MS själva visar hur du gör för att flytta licensen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Microsoft, Toms Hardware och andra sidor säger helt annat. Du kan flytta licensen till andra datorer om du vill.
MS själva visar hur du gör för att flytta licensen..

Ok, då går det att flytta.

Även om microsoft själva tycker att funktionen ska användas om man byter hårdvara i datorn, inte när man skaffar ny dator. 😊