Windows går inte att installera - Fel på SSD?

Permalänk

Windows går inte att installera - Fel på SSD?

Tjena!
Suttit i ett par dagar och försökt installera windows på sambons nya SSD, helt utan lycka.

Får upp felmeddelande om att det inte går att skapa, eller hitta en partition.

Var väldigt längesedan jag gjorde detta sist, men vill minnas att det ska finnas tre(?) partitioner när allt stämmer, men får bara upp en (Enhet 2 Partition 1).
Storleken stämmer på disken där.

Testat clean + create gpt otaliga gånger, stickan fungerar och är i FAT32, och allt körs i UEFI

Vad kan problemet vara?

Mvh, killen som saknar sin egna dator...

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort alla befintliga partitioner i Windows install-wizard typ? Eller försöker du installera på endast en befintlig partition?

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Har du tagit bort alla befintliga partitioner i Windows install-wizard typ? Eller försöker du installera på endast en befintlig partition?

Där finns bara en partition att välja, och försöker med den.

Edit; bild

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Där finns bara en partition att välja, och försöker med den.

Edit; bildhttps://i.imgur.com/GDiSgSe.jpeg

Tryck på ta bort. Jag lovar, det fungerar inte på det sättetdu tror. När du har gjort det så *borde* du kunna installera på disken

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenFan:

Där finns bara en partition att välja, och försöker med den.

Edit; bildhttps://i.imgur.com/GDiSgSe.jpeg

Ta bort partitionen och låt installationsprogrammet partitionera enheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Tryck på ta bort. Jag lovar, det fungerar inte på det sättetdu tror. När du har gjort det så *borde* du kunna installera på disken

Skrivet av mrqaffe:

Ta bort partitionen och låt installationsprogrammet partitionera enheten.

Testat utan lycka. Får upp "Det gick inte att skapa en ny parition eller hitta en befintlig part. Mer info finns i logg."

Trycker jag "Ny" och anger storlek får jag samma problem...

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem. Löste det via bios. Man kan formatera disken helt direkt via bios där man ändrar till RAID osv. Det hjälpte i alla fall när jag hade partitionsfel.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Jag hade liknande problem. Löste det via bios. Man kan formatera disken helt direkt via bios där man ändrar till RAID osv. Det hjälpte i alla fall när jag hade partitionsfel.

Verkar sakna detta helt, kikat igenom hela bios, chipset b85..

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!