Digitalt ID via Bank-ID fungerar nu hos Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Å andra sidan har jag svårt att bortse från sårbarheten samt vad som händer om fel människor tar över makten.

Skrivet av spacedebree:

Enda gången jag använt digitalt ID så fick de upp en annan ålder på mig än vad som stämde. Kändes ju inte så bra, nej... Vet att Polisen m fl ännu inte kör med detta. Förstår varför.

Ja att någon form av digitalt ID inte fungerade (?) en gång för dig är ett typiskt tecken på att digitalt ID inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Eftersom det krävs bankid appen för att kolla att bankid leget är äkta. Här bårde man antingen ta fram en app som kan användas av kasspersonal, som typ bara säga om det är sant eller falskt leg .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då får du problem oavsett om du har digitalt eller analogt id. Så du kan ta av folie-hatten.

Skulle t.ex bolsjeviker ta makten, då skulle dom använda ansiktsingenkäning , den data finns reda i passregistret.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Framtiden är underbar.

Vad mer väntar runt hörnet? 🤩 🙂

Server crashes. 🤩🤩🤩

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ett fysiskt och separat ID-kort. Man ska inte lägga alla ägg i en korg.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Så länge man behöver vara uppkopplad så tänker jag inte använda det. Gör så att det fungerar offline så kan vi snacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag föredrar ett fysiskt och separat ID-kort. Man ska inte lägga alla ägg i en korg.

Man kan ha båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Tycker det är märkligt att systembolaget hoppar på detta men inte Freja e-ID som redan stödjer posten och tusentals andra butiker/instanser.
Skönt att kunna hämta ut beställda mediciner etc. hos apotek utan att ha fysiska ID kortet eller så med sig.

Nästa steg är när man kan identifera sig med det hor t.ex. polisen/skatteverket etc. fysiskt. På deras hemsida går det bra med Freja men inte på plats. Undrar om Digitalt BankID kommer godkännas där först.

Tror Freja är på gång, mailade Systembolaget för ett tag sedan och fick till svar att det är på gång men dom kunde inte säga när. I just detta fallet så var det bara Freja jag frågade om.

Permalänk
Avstängd

Bilden som hör till nyheten är helt klart fejkad. Det finns ingen som ser vettig ut på bilder till pass, körkort och id-handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag föredrar ett fysiskt och separat ID-kort. Man ska inte lägga alla ägg i en korg.

Skrivet av reverend benny:

Man kan ha båda.

Exakt! Precis! Om man endast har fysiskt ID kort lägger man ju alla äggen i en korg Det samma gäller betal/kreditkort (samsung pay osv) Man har de fysiska korten som backup.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ska man applådera?

En sån här sak borde ha fungerat från dag ett.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har inte det här funkat jättelänge? Man tar ju ba fram bank id när man ska hämta paketet och visar qr koden?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har inte det här funkat jättelänge? Man tar ju ba fram bank id när man ska hämta paketet och visar qr koden?

Det är en annan funktion.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är en annan funktion.

Jo, men känns som att visa ID bara är en omväg som inte behövs

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jo, men känns som att visa ID bara är en omväg som inte behövs

Vissa försändelser går det inte att använda funktionen i PostNord appen till att legitimera sig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av xcluzive:

Jo, men känns som att visa ID bara är en omväg som inte behövs

Ja för "vanliga" paket räcker det med Bankid/QR men inte för rek och vissa andra typer av försändelser som kräver styrkt identitet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Att lansera en "digital id-handling" skarpt som inte går att använda nånstans som ett vanligt id kort verkar ju helt idiotiskt. Försökte för skojs skull använda det på systemet häromdagen, men det gick inget vidare!

Borde vara straffbart att lansera en id handling som man lika gärna kunde fått i flingpaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har inte det här funkat jättelänge? Man tar ju ba fram bank id när man ska hämta paketet och visar qr koden?

Skrivet av xcluzive:

Jo, men känns som att visa ID bara är en omväg som inte behövs

I sak har du rätt. I det stora hela - nej. Du kan inte verifiera dig med Bank-ID om du ska handla vuxendricka på Systembolaget eller energidryck på ICA - då måste du kunna legitimera dig - det är väl snarare här funktionen kommer till sin rätt.

Men jag håller med dig, har man koll på att man kan ha ID i mobilen så borde man ha rätt bra koll på att man kan legitimera uthämtning av paket med bank-id. Men det finns vissa försändelser där bank-id inte räcker till exempel REK

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.