Overwatch 2 släpps på Steam – fler Blizzard-spel följer

Permalänk
Melding Plague

Overwatch 2 släpps på Steam – fler Blizzard-spel följer

Efter att endast ha släppt sina spel på egna plattformen Battle.net breddar speljätten nu tillgången genom att lansera Overwatch 2 på Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att lägga ner Battle.net helt vore ett steg i rätt riktning men känns fortfarande som snudd på bedrägeri att ha blivit av med riktiga Overwatch för den här nya f2p smörjan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Spelet jag vill se på Steam är Diablo IV men lär dröja till Steam.

Permalänk
Medlem

Undra om man kan föra över sina bnet spel till steambiblioteket då. Men tror inte det?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

De börjar väl bli lite desperata. Statistiken på twitch brukar vara talande, och den ser inte så kul ut. Antalet spelare verkar dock öka så sakteliga om inte jag misstolkar något.

Jag har gärna allt på Steam; har saknat Steam Achievements i Blizzard-spel. Å andra sidan vet jag inte om jag någonsin kommer att förlåta Blizzard för att de gav upp på Heroes of the Storm (samt behandlade dess e-sportscen som skit).

Permalänk
Medlem

Bra, har hela tiden tänkt avvakta att köpet skulle gå igenom och att Diablo 4 förhoppningsvis dyker upp. Bryr mig inte om Overwatch men ökar helt klart chansen för att vi får se Blizzards andra spel. Måste rent av vara första gången som ett Blizzard-spel släpps på Steam. Orginal Diablo har iallafall funnits på GOG rätt länge nu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Skönt detta, har bara bnet för wow så skrotar gärna det och får över det till steam.
Och därmed förhoppningsvis bättre stöd för Deck/Proton/Linux.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undra om man kan föra över sina bnet spel till steambiblioteket då. Men tror inte det?

Du kommer fortfarande behöva bnet i bakgrunden, likt origin eller ubisoft.
Så när du startar ett spel från stream kommre den öppna bnet och sen starta spelet.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Fan hoppas man kan flytta över licenser (lär man inte få göra). Föredrar att ha allt via steam, mest för att komma ihåg att man har spel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Du kommer fortfarande behöva bnet i bakgrunden, likt origin eller ubisoft.
Så när du startar ett spel från stream kommre den öppna bnet och sen starta spelet.

högst troligt... som du säger som 99% av alla andra spel där tillverkaren som har sin egen "launcher".

ända fördelen är väl steams serverbandbredd för att ladda ner spelet. blizzards från Bnet är lite halvbålig fart på enligt min erfarenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Du kommer fortfarande behöva bnet i bakgrunden, likt origin eller ubisoft.
Så när du startar ett spel från stream kommre den öppna bnet och sen starta spelet.

Ja det vet jag. Det står i artikeln också.
Min fråga var om det kommer gå att ”föra över” sina spel till Steam och starta dom därifrån och få med Steam Overlay inkl. Achivements och annat. Eller om man måste köpa nytt på Steam.
Overwatch 2 kommer så klart att gå då det är f2p.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Blir lättare att köra spel på Steam Deck så det är välkommet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är kluven till konsolideringen som pågår i spelbranschen på olika sätt. Visst praktiskt att ha allt i en luncher men tycker inte det är ett så stort problem med flera. Monopol situationer är aldrig bra för konsumenten.
Tyckte också att Microsofts köp av Actvision Blizzard lät som en bra ide till en början men är lite mer fundersam nu. Får se om Apple gör intåg på allvar i spelbranschen.

Permalänk
Medlem

Hade det varit OW1 så kanske intresset funnits, den här versionen som i princip är en sabbad patch till originalet är inte alls lika intressant

Permalänk
Medlem

Dagens Blizzard gör inte spel som tilltalar mig och med tanke på hur dåligt de skötte Reforged och mycket annat så är jag likgiltig inför vad de gör framöver. Kommer säkert bli ännu sämre efter Microsoft tar över. De verkar inte längre vara intresserade av att skapa magiska världar och illustrationer som på 90-talet och tidigt 2000.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Är kluven till konsolideringen som pågår i spelbranschen på olika sätt. Visst praktiskt att ha allt i en luncher men tycker inte det är ett så stort problem med flera. Monopol situationer är aldrig bra för konsumenten.
Tyckte också att Microsofts köp av Actvision Blizzard lät som en bra ide till en början men är lite mer fundersam nu. Får se om Apple gör intåg på allvar i spelbranschen.

De kan ha spelen på flera plattformar om de vill. Ingen som hindrar dem. Men de företag som har på flera verkar majoriteten köpa på Steam för konsumenten har sagt att de tycker Steam är den bästa plattformen…eller iaf den de sitter på.

Det är när de tvingar till att använda en specifik plattform som jag har problem.
Låt oss själva välja.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Du kommer fortfarande behöva bnet i bakgrunden, likt origin eller ubisoft.
Så när du startar ett spel från stream kommre den öppna bnet och sen starta spelet.

Still, lättare att spela på Steam Deck t ex.

Permalänk
Medlem

När Microsofts deal går igenom med ActivisionBlizzard så kommer nog Overwatch få sig en skjuts i antalet spelare tack vare gamepass och då får Microsoft sätta eld i baken på Blizzard att fixa spelet och skjutsa in mer kapital att fixa det dom lovade.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Att lägga ner Battle.net helt vore ett steg i rätt riktning men känns fortfarande som snudd på bedrägeri att ha blivit av med riktiga Overwatch för den här nya f2p smörjan.

Vad är det du tycker är smörja?
Själv tycker jag att spelet rent gameplaymässigt har blivit bättre, iaf för mig som gillar att tanka, men med det negativa att det känns svårare att få bra o jämna lag o så lite annat smått runtomkring. Jag spelar iaf typ lika mycket nu som i ettan, alltså lite casual games några kvällar i veckan.

Att det ligger på Steam spelar mig mindre roll iaf då jag inte ens har det installerat just nu eftersom jag inte har nåt jag spelar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Du kommer fortfarande behöva bnet i bakgrunden, likt origin eller ubisoft.
Så när du startar ett spel från stream kommre den öppna bnet och sen starta spelet.

Då är det väl egentligen ingen skillnad från att importera spelet som ett icke-steam spel?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.

När Call of Duty försvann på Steam så tappade jag totalt lusten av att köpa Call of Duty på PC, framtill nu när Call of Duty verkar ha återvänt tillbaka till Steam.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Oj jävlar så nu kan ingen klicka på play från ett annat ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vad är det du tycker är smörja?
Själv tycker jag att spelet rent gameplaymässigt har blivit bättre, iaf för mig som gillar att tanka, men med det negativa att det känns svårare att få bra o jämna lag o så lite annat smått runtomkring. Jag spelar iaf typ lika mycket nu som i ettan, alltså lite casual games några kvällar i veckan.

Att det ligger på Steam spelar mig mindre roll iaf då jag inte ens har det installerat just nu eftersom jag inte har nåt jag spelar där.

Att jag betalat för ett spel som Blizzard tagit bort till förmån för en ny produkt jag inte är intresserad av. Jag har inget förtroende för att de ska vara kapabla till att balansera ännu fler karaktärer eller att spelet skulle bli bättre genom battle passes och nya karaktärer. Tycker det var illa nog med loot boxes i det riktiga spelet.

Ska man göra en uppföljare ska det vara ett nytt spel också, någon jävla patch och så hänger man på en tvåa på titeln - rent skämt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Äntligen

Permalänk
Medlem

Kul att höra, men måste ändå säga att jag tycker att bnet är än av det bättre spel platformar som finns, tror inte att jag har hört mycket klagomål alls på platformen i sig(däremot en hel del av actiblizz).

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Att jag betalat för ett spel som Blizzard tagit bort till förmån för en ny produkt jag inte är intresserad av. Jag har inget förtroende för att de ska vara kapabla till att balansera ännu fler karaktärer eller att spelet skulle bli bättre genom battle passes och nya karaktärer. Tycker det var illa nog med loot boxes i det riktiga spelet.

Ska man göra en uppföljare ska det vara ett nytt spel också, någon jävla patch och så hänger man på en tvåa på titeln - rent skämt.

Okej, men då är det egentligen inte spelet i sig du tycker är smörja utan istället bara allt runtomkring, men fortfarande en valid åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Att lägga ner Battle.net helt vore ett steg i rätt riktning men känns fortfarande som snudd på bedrägeri att ha blivit av med riktiga Overwatch för den här nya f2p smörjan.

Vad exakt är det som du har blivit av med menar du? Spelet är i stort identiskt med OW1.
OW2 var ju mer som en stor patch/expansion snarare än ett helt nytt spel.

Skrivet av firstofmay:

Att jag betalat för ett spel som Blizzard tagit bort till förmån för en ny produkt jag inte är intresserad av. Jag har inget förtroende för att de ska vara kapabla till att balansera ännu fler karaktärer eller att spelet skulle bli bättre genom battle passes och nya karaktärer. Tycker det var illa nog med loot boxes i det riktiga spelet.

Fast nu låter det ju som att du aldrig spelat OW1? Nya karaktärer, banor, reworks etc har ju släppts till OW1 sedan release. Mellan 2016 och 2019 så kom det 11 helt nya hjältar till OW1. Det är inget nytt för OW2.

Battle pass är ju inget du behöver bry dig om, och loot boxes är ju borta helt. Så vad är det egentligen du klagar på? :S

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara trevligt att slippa starta Bnet med Lutris för Linuxanvändare.

Skrivet av Ahlen:

Du kommer fortfarande behöva bnet i bakgrunden, likt origin eller ubisoft.
Så när du startar ett spel från stream kommre den öppna bnet och sen starta spelet.

Bnet launchern behöver inte vara igång när du spelar. Finns en inställning för att automatiskt stänga den när du startar ett spel.

Ytterligare citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Att lägga ner Battle.net helt vore ett steg i rätt riktning men känns fortfarande som snudd på bedrägeri att ha blivit av med riktiga Overwatch för den här nya f2p smörjan.

Unpopular opinion, battlenet över steam, bland de bättre launchers då jag tycker den flyter på bra.

Skrivet av Ness:

Vad exakt är det som du har blivit av med menar du? Spelet är i stort identiskt med OW1.
OW2 var ju mer som en stor patch/expansion snarare än ett helt nytt spel.

Jag har kört OW sedan S6, stor skillnad på den och OW1. Men de klart stora massan ska följa twitch streamers på reddit om vad de har och säga gällande spel, trots att de spelar köper en ny utgåva av call of duty varje år som är samma skrot sedan 2017.