Bärbara spelkonsoler del av EU:s krav på batteribyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara trevligt att se att det är något man skulle kunna klara av själv

Det finns annan mycket äldre lagstiftning som förhindrar dig från att jobba med de 600-700V spänning som det handlar om i ett elbilsbatteri, och den som vill ge sig på att amatörmässigt vara och bryta på ett elbilsbatteri är antagligen mogen för en Darwin Award.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vad gör man med folket som sätter i ett batteri från Kretas turistbazaar? Med all rätt för right to repair men folk har heller inte konsekvenstänk, vill man sitta på flyget med 30 batterier som inte är godkända?

Det problemet finns ju idag med. Det bara är mer arbete att göra det.
Folk har bytt batterier hos random folk och popups med aliexpress batterier men var allldrig problem då.
Senaste batteri kaoset var note 7 och det var ju Samsungs designfel att batteriet inte fick svälla lite naturligt (batterier behöver lite marginal) och börja brinna istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det problemet finns ju idag med. Det bara är mer arbete att göra det.
Folk har bytt batterier hos random folk och popups med aliexpress batterier men var allldrig problem då.
Senaste batteri kaoset var note 7 och det var ju Samsungs designfel att batteriet inte fick svälla lite naturligt (batterier behöver lite marginal) och börja brinna istället.

Jag har personligen sett köttsår live från det och flera artiklar som ”Jennifer’s sons surfplatta svällde under natten” utan någon bakgrund till varför det blev så. Så ganska säker på att det blir ett större problem när det är enklare för folk att byta själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns annan mycket äldre lagstiftning som förhindrar dig från att jobba med de 600-700V spänning som det handlar om i ett elbilsbatteri, och den som vill ge sig på att amatörmässigt vara och bryta på ett elbilsbatteri är antagligen mogen för en Darwin Award.

Haha, helt sant!

Jag har tidigare varit servicetekniker, och har radioamatör certifikat (och kan lagligt jobba med höga spänningar och RF utrustning som är livsfarlig), men det krävs en utbildning för att förstå detta.

Däremot kan jag inte "lagligt" i Sverige montera mitt eget solcells-anlägg om det överstiger 48v totalt, och DET är ju hur tokigt som helst, jag är INTE taggat på att ta en El-certifiering med 4 års tvungen nästan-gratis praktik för att få lov till att göra grejer som jag redan vet, och även har certifikat att göra - fast inom radioteknik, och ja - vi jobbar med väldigt höga spänningar, rör ofta över 1Kv, och 1000w, no joke - inte nåt lekman ska bege sig på, då blir det snabbt en Darwin Award som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns annan mycket äldre lagstiftning som förhindrar dig från att jobba med de 600-700V spänning som det handlar om i ett elbilsbatteri, och den som vill ge sig på att amatörmässigt vara och bryta på ett elbilsbatteri är antagligen mogen för en Darwin Award.

Fast det är bara hela packet som har så hög spänning. Dom enskilda cellernar bara 3,7V.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem
Skrivet av naDah:

Fast det är bara hela packet som har så hög spänning. Dom enskilda cellernar bara 3,7V.

Jo, och de sitter integrerade seriekopplat i batteriet.