Bärbara spelkonsoler del av EU:s krav på batteribyte

Permalänk
Melding Plague

Bärbara spelkonsoler del av EU:s krav på batteribyte

När EU menar att "alla batterier" omfattas av det kommande kravet påminner de nu om att det verkligen betyder alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

någon som vet om bilar även omfattas av kravet om utbytbara batterier?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När EU menar att "alla batterier" omfattas av det kommande kravet påminner de nu om att det verkligen betyder alla.

Läs hela artikeln här

Tror inte bilar klassas som bärbart

Permalänk
Medlem

Hoppas det innebär att nya Switch-uppföljaren har utbytbart batteri med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag ser bara positiva saker med krav på möjlighet till batteribyte.
Detta borde dock gälla alla delar, bläck, kugghjul, lampor...rubbet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hoppas det innebär att nya Switch-uppföljaren har utbytbart batteri med.

Om den dröjer till 2027 så...

Frågan är ju hur det verkligen kommer bli eller om dom bara kommer säga fuck it vi säljer inte i EU länder tills EU ger med sig. Kan ju knappast underskatta hur envisa tex Apple skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

någon som vet om bilar även omfattas av kravet om utbytbara batterier?

Vill minnas att jag läste "hemelektronik" nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

någon som vet om bilar även omfattas av kravet om utbytbara batterier?

De är väl utbytbara redan? Går att göra själv om man vet vad man gör.

Permalänk
Medlem

Inte bara switchen, detta ska då även gälla varje joycon…

Betyder troligen också etuiet för airpods och varje AirPod för sig med…

Ska bli kul att se vad det leder till

Jag hoppas på mer standardisering och att ett batteri kan passa flera modeller/tillverkare och att man kan välja storlek på batteri till telefoner

Antagligen önskedrömmar såklart

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kravet utvidgas till att gälla gemensamma batterier för alla dessa 14/16/18/20/22/24/36v batterier verktyg. Är det nåt som verkligen retar mig är att man ska köpa ett batteri + laddare per märke verktyg, så om man inte köper samma vinkelslipar som borrmaskin, eller löv bläs etc. som Jula, Hitachi, Makiata, DeWalt, Park, Biltema, Falke, Bosch, Milwaukee + 100 andra brands som ALLA har olika batteri laddare + batterier.

Största slöseriet som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De är väl utbytbara redan? Går att göra själv om man vet vad man gör.
https://youtu.be/oAHaYXBFnJo

Absolut ingen man ska göra själv om man inte vet vad man gör. Det är väldigt hög spänning man jobbar med.

Tesla planerar väl "structural battery pack" också? Om de nu inte använder det redan, dessa är mycket svårare att byta.

Permalänk

kan se framför mig huruvida X märke kommer ge ut gratis plektrum och kalla det gratis verktyg för batteribyte och kunna fortsätta limma ihop telefonen.

och glöm inte garanti gäller inte längre om du byter batteri själv utan att lämna den till godkännd X reparatör i det finstilta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De är väl utbytbara redan? Går att göra själv om man vet vad man gör.
https://youtu.be/oAHaYXBFnJo

Tror du glömde den viktiga delen, enkelt att utföra utan special verktyg.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bara switchen, detta ska då även gälla varje joycon…

Betyder troligen också etuiet för airpods och varje AirPod för sig med…

Ska bli kul att se vad det leder till

Jag hoppas på mer standardisering och att ett batteri kan passa flera modeller/tillverkare och att man kan välja storlek på batteri till telefoner

Antagligen önskedrömmar såklart

Mina airpods pro är 2,5 år gamla nu, inget fel på dom förutom att batteriet börjar bli trött.
Lösningen är som du skriver släng och köp nya…riktigt vidrigt på alla sätt och vis att en såpas dyr produkt ens får säljas på det viset.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Idiotiskt att bärbar elektronik under så lång tid har tillåtits ha en inbyggd timer på 2-3 år innan den blir obrukbar. Bra att det äntligen blir ändring på detta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Mina airpods pro är 2,5 år gamla nu, inget fel på dom förutom att batteriet börjar bli trött.
Lösningen är som du skriver släng och köp nya…riktigt vidrigt på alla sätt och vis att en såpas dyr produkt ens får säljas på det viset.

Det går att byta via Apple om de inte anser produkten är obsolete.

Tex är det 49 dollar för 2nd gen AirPods PRO.

Blir väl typ 600kr i Sverige. Så om de är ok i övrigt så är det definitivt värt det mot att slänga och köpa nya.

Med det sagt vore det bättre att kunna byta själv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om den dröjer till 2027 så...

Frågan är ju hur det verkligen kommer bli eller om dom bara kommer säga fuck it vi säljer inte i EU länder tills EU ger med sig. Kan ju knappast underskatta hur envisa tex Apple skulle vara.

Ja fast det ser väl ut som Apple ger med sig på usb-c så det finns hopp

Jag tycker detta är skitbra! Speciellt hörlurar och klockor som man annars hade kasserat när batteriet börjar bli kass för det går inte att byta. Speciellt airpods pro!
Har ett par steelseries hörlurar (arctis 7) där man inte lätt kan byta batteri och de laddar inte över 33% men fungerar ypperligt i övrigt så jag vill egentligen inte byta.

Skrivet av dagas:

Det går att byta via Apple om de inte anser produkten är obsolete.

Tex är det 49 dollar för 2nd gen AirPods PRO.

Blir väl typ 600kr i Sverige. Så om de är ok i övrigt så är det definitivt värt det mot att slänga och köpa nya.

Med det sagt vore det bättre att kunna byta själv.

Tack för tipset, kollade precis och Apple tar 745kr i Sverige.

Byte, reparation och service av AirPods

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Då kommer varje liten pryl gå o plocka isär och fippla med o ta ut o i batteri som en stress/ticks aktivitet..
Å andra sidan kanske man köra dubbla batterier och ha ena på en laddstation istället för att ladda huvudenheten. Gjorde det på min Samsung galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag hoppas kravet utvidgas till att gälla gemensamma batterier för alla dessa 14/16/18/20/22/24/36v batterier verktyg. Är det nåt som verkligen retar mig är att man ska köpa ett batteri + laddare per märke verktyg, så om man inte köper samma vinkelslipar som borrmaskin, eller löv bläs etc. som Jula, Hitachi, Makiata, DeWalt, Park, Biltema, Falke, Bosch, Milwaukee + 100 andra brands som ALLA har olika batteri laddare + batterier.

Största slöseriet som finns.

Hade varit bra, och övergången borde gå att lösa med adaptrar för äldre maskiner och nya batteri standarden.
Finns ju redan diverse adaptrar så man kan köra milwaukee batterier på ryobi maskiner osv.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Istället för krav på enkelt batteribyte borde reklamationsrätten förlängas till minst 5-7 år. Om batteriet blir dåligt under den tiden så måste tillverkaren byta ut det kostnadsfritt. Då får tillverkaren skylla sig själv om det är krångligt (=dyrt). Men det är ett val de får göra.

Priset kommer förstås att stiga men det är ärligare för konkurrensen och för oss konsumenter. Vi ser direkt vilka prylar som är byggda för att hålla dessa 5-7 år och vilka som är dyrare för att tillverkaren måste ta extra betalt för framtida reparationer.

Fördelen med detta är också att det gäller all form av reparation som krävs för att prylarna inte ska dö i förtid - inte bara för dåliga batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja fast det ser väl ut som Apple ger med sig på usb-c så det finns hopp

Jag tycker detta är skitbra! Speciellt hörlurar och klockor som man annars hade kasserat när batteriet börjar bli kass för det går inte att byta. Speciellt airpods pro!
Har ett par steelseries hörlurar (arctis 7) där man inte lätt kan byta batteri och de laddar inte över 33% men fungerar ypperligt i övrigt så jag vill egentligen inte byta.
Tack för tipset, kollade precis och Apple tar 745kr i Sverige.
https://i.imgur.com/RbFehMr.png
Byte, reparation och service av AirPods

Kolla upp om det priset gäller per lur eller om det innefattar bägge lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De är väl utbytbara redan? Går att göra själv om man vet vad man gör.
https://youtu.be/oAHaYXBFnJo

Det där såg ju verkligen rimligt ut! Snyggt jobbat att de inte limmat allt som en stor blob á-la-tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag hoppas kravet utvidgas till att gälla gemensamma batterier för alla dessa 14/16/18/20/22/24/36v batterier verktyg. Är det nåt som verkligen retar mig är att man ska köpa ett batteri + laddare per märke verktyg, så om man inte köper samma vinkelslipar som borrmaskin, eller löv bläs etc. som Jula, Hitachi, Makiata, DeWalt, Park, Biltema, Falke, Bosch, Milwaukee + 100 andra brands som ALLA har olika batteri laddare + batterier.

Största slöseriet som finns.

Håller helt och hållet med. Det är BS att man blir princip innelåst i tillverkaren system. Dessutom gör det att denkm kan ta bra betalt för batterierna också.

Permalänk

Jag har sagt det är idiotisk att de flesta prylar får svårbytta batterier i runt 20år och tycker mig inte ha fått någon större respons på mitt klagande före nu.

Vissa prylar är självklara att batteriet borde vara enkelt att byta batteri, andra prylar p.g.a utformning så blir det svårare. Där jag ser en lösning som en väldigt hög avgift på dessa produkter om batteriet är svårbytt.

Om vi går tillbaka till 80-90talet så sa alla mina kamrater att produkter utan utbytbara batterier var skit. Två skillnader då mot nu fanns. De laddbara batterierna var mycket sämre då, sedan så bytte folk inte prylar så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Kolla upp om det priset gäller per lur eller om det innefattar bägge lurar.

Eller bara etuiet?

Jag är inte rätt konsument för bärbara spelkonsoller. Men det känns kanske som något där det finns behov. Eller går tekniken framåt så mycket att man vill uppgradera hela enheten? Nintendo switch har hållt i sig länge, men typ steam deck kommer nog kännas ganska omodern om tre år?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Eller bara etuiet?

Jag är inte rätt konsument för bärbara spelkonsoller. Men det känns kanske som något där det finns behov. Eller går tekniken framåt så mycket att man vill uppgradera hela enheten? Nintendo switch har hållt i sig länge, men typ steam deck kommer nog kännas ganska omodern om tre år?

Konsoler är en klassisk produkt som folk ofta vill ha hur länge som helst. Det finns folk som spelar typ alla slags konsoler idag. Jag tänker dock att nintendo vill göra bakåtkompatibel.

Det jag tycker är skit med switch är att om batteriet är urladdad och man vill spela, så räcker det ej att stoppa i laddkabeln och spela direkt. Man måste vänta 10-20 minuter.
Det innebär att konsolen troligen inte alls startar med kass batteri även om man accepterar att laddkabeln sitter i.

Permalänk
Medlem

Blir snarare dyrare batterier och mera special anpassat för just den enheten så man inte kan dela mellan enheter. Lite som skrivare som har kod märkning på sina patroner.

Tror inte det blir billigare för konsumenten.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om den dröjer till 2027 så...

Frågan är ju hur det verkligen kommer bli eller om dom bara kommer säga fuck it vi säljer inte i EU länder tills EU ger med sig. Kan ju knappast underskatta hur envisa tex Apple skulle vara.

EU är för stora för att det skulle hända tror jag. Hade det bara gällt Sverige så kanske

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Undrar hur Apple "löser" det här?
Dom kommer utveckla ett nytt batteri som dom själva inte klassificerar som batteri sen blir den en lååång och utdragen rättegång mot EU och undertiden kan Apple fortsätt sälja produkter utan utbytbara batterier.

Permalänk
Medlem

Vad gör man med folket som sätter i ett batteri från Kretas turistbazaar? Med all rätt för right to repair men folk har heller inte konsekvenstänk, vill man sitta på flyget med 30 batterier som inte är godkända?