Permalänk
Medlem

Dator funkar ej efter grafikkortsbyte

Hej!
Har haft en trasig dator i 6månader pgr av att jag gett upp hoppet om att lösa det. Men tänker att jag ger det en sista chans här

Jag köpte ett RTX 3080 i december och min släkting hjälpte mig att byta kortet i datorn. Vi prövade så att den funka vilket den gjorde.
Men när jag kom hem och kopplade in började den bete sig märkligt. Skärmen kunde bli svart ibland och det står No signal detected. Ibland kom det Windows ljud som att något kopplats ut och då var det oftast en av mina externa hårddiskar. Och ibland när jag startade datorn så kunde jag bara se Moderkortets logga men inget mer händer.

Man kan tro att grafikkortet är trasigt MEN detta med No signal detected kunde hända innan jag bytte grafikkort också dock mycket mer sällan.

Idag gav jag ett nytt försök att använda datorn efter ett halvår och kom inte förbi loggan. Men när jag kopplade ur mina 2st externa hårddiskar så kom jag vidare. Min magkänsla säger att det är mitt gamla nätagg som börjat ge upp? Den är på 750W men är 6-7år gammal säkert. Känns som att den inte orkar ge allt ström och när jag uppgraderade grafikkortet så blev det mycket värre.
Vill inte byta nätagg i onödan så jag frågar er om råd.

Permalänk
Medlem

Känns som det mesta gällande detta får bli rena gissningar. Köp ett nytt nätagg där de har öppet köp å testa. Var noga med att öppna emballaget försiktigt så kan du utan problem lämna igen agget om det inte funkar.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Känns som det mesta gällande detta får bli rena gissningar. Köp ett nytt nätagg där de har öppet köp å testa. Var noga med att öppna emballaget försiktigt så kan du utan problem lämna igen agget om det inte funkar.

Förstår! Kan tyvärr inte byta ut det själv. Vet att NetOnNet kunde göra sådant åt en för några hundralappar förut. Ska åka och kolla ifall de fortfarande gör det.

Permalänk
Medlem

Externa diskar har ofta egen försörjning av ström, har de inte det är det ytterst lite power de använder.
Jag skulle ha inspekterat kablarna på diskarna först.
Testa också byt plats (usb-port) för diskarna, sätt dem på olika och prova starta och se om det blir skillnad, testa bara ena o.s.v. så du kanske kan urskilja vilken som är boven, eller om båda är det.
Testa dem i en annan dator också om möjligt.

Innan du börjar göra grövre operationen i burken.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Läste lite om att det finns fler med ungefär samma bekymmer som du, kan vara värt att ge det ett försök.
https://forums.evga.com/Experiencing-a-quot-NO-SIGNAL-quot-fr...

Permalänk
Medlem

Om du kommer vidare när du inte har vissa usb enheter inkopplade, men fastnar med dem inkopplade så skulle nog mina misstankar gå mot usb enheterna snarare än nätagget.
Jag har också varit med om att datorn vägrar starta med en viss extern hårddisk ansluten, ryckte jag sladden funkade allt utan problem.
Testa enheterna i olika usb portar och se om det hjälper, alternativt med andra kablar. Blir det fel hur du än gör så skulle jag ersätta enheten i fråga med en ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antrivia:

Hej!
Har haft en trasig dator i 6månader pgr av att jag gett upp hoppet om att lösa det. Men tänker att jag ger det en sista chans här

Jag köpte ett RTX 3080 i december och min släkting hjälpte mig att byta kortet i datorn. Vi prövade så att den funka vilket den gjorde.
Men när jag kom hem och kopplade in började den bete sig märkligt. Skärmen kunde bli svart ibland och det står No signal detected. Ibland kom det Windows ljud som att något kopplats ut och då var det oftast en av mina externa hårddiskar. Och ibland när jag startade datorn så kunde jag bara se Moderkortets logga men inget mer händer.

Man kan tro att grafikkortet är trasigt MEN detta med No signal detected kunde hända innan jag bytte grafikkort också dock mycket mer sällan.

Idag gav jag ett nytt försök att använda datorn efter ett halvår och kom inte förbi loggan. Men när jag kopplade ur mina 2st externa hårddiskar så kom jag vidare. Min magkänsla säger att det är mitt gamla nätagg som börjat ge upp? Den är på 750W men är 6-7år gammal säkert. Känns som att den inte orkar ge allt ström och när jag uppgraderade grafikkortet så blev det mycket värre.
Vill inte byta nätagg i onödan så jag frågar er om råd.

Är nätagget modulärt eller inte, hur kopplade ni strömkablarna till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Om du kommer vidare när du inte har vissa usb enheter inkopplade, men fastnar med dem inkopplade så skulle nog mina misstankar gå mot usb enheterna snarare än nätagget.
Jag har också varit med om att datorn vägrar starta med en viss extern hårddisk ansluten, ryckte jag sladden funkade allt utan problem.
Testa enheterna i olika usb portar och se om det hjälper, alternativt med andra kablar. Blir det fel hur du än gör så skulle jag ersätta enheten i fråga med en ny.

Förstår hur du tänker men eftersom problem nr 2 är att jag tappar signal till skärmen ibland och måste starta om datorn så tänker jag ändå att det är nätagget. Som att den slutar ge ström till grafikkortet.

Skrivet av Puttefnasket:

Är nätagget modulärt eller inte, hur kopplade ni strömkablarna till grafikkortet?

Det är inte modulärt. Jag hade ett 1080 innan så vi kopplade in samma kabel in i nya grafikkortet. Dom extra pinsen satt kvar så kunde använda dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antrivia:

Förstår hur du tänker men eftersom problem nr 2 är att jag tappar signal till skärmen ibland och måste starta om datorn så tänker jag ändå att det är nätagget. Som att den slutar ge ström till grafikkortet.
Det är inte modulärt. Jag hade ett 1080 innan så vi kopplade in samma kabel in i nya grafikkortet. Dom extra pinsen satt kvar så kunde använda dom.

Då har du kopplat in grafikkortet fel till ditt nätagg du måste ha två separata linor som försörjer ditt 3080 med ström, som du har kopplat nu så räcker inte strömmen till.

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan skärm ? Jag hade liknande meddelande och bytte skärm så löste det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Då har du kopplat in grafikkortet fel till ditt nätagg du måste ha två separata linor som försörjer ditt 3080 med ström, som du har kopplat nu så räcker inte strömmen till.

Den är kopplad med 2 kablar!

Skrivet av kyrbas:

Har du testat med en annan skärm ? Jag hade liknande meddelande och bytte skärm så löste det sig.

Inget fel på skärmen! Är fler problem utöver No signal meddelandet. Har även problem med uppstart av datorn ibland.

Permalänk
Medlem

Du har flyttat på datorn sen krånglar den, då kan det bero på att en kabel inte sitter tillräckligt bra i sitt läge. En gång var jag med om att en av kablarna som går in i en kontakt hoppat ut. var sjukt mycket felsökning innan jag kom på vad det var den gången.

Förutom detta så ska man kolla nätverksagregatets manual och se vad vardera port klarar i effekt. Det kan skilja mycket och det är olika på olika aggregat nämligen. i bland står det på PSU'ns etikett. kräver kortet två kontakter så ska man köra med två kablar in i PSU'n och det ska sitta på dom portar som klarar ge mest effekt.

Det är vad jag gissar på men kan vara något svårare att lista ut detta problem. kan ju vara något som är på väg att gå sönder. Som PSU, moderkort.

Har du bytt COMOS batteri eller när gjorde du det senast?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k