Hur skulle ni investera en halv miljon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Lysa ger tveklöst bäst avkastning för människor som är oinsatta.

Mycket tveksamt. Lysa köper indexfonder och lägger på en egen avgift som är mycket högre än avgifterna i de underliggande fonderna.

I det långa loppet gör avgifterna stor skillnad. Det är ingen magi med Lysa, om de slår eller matchar index trots sina avgifter så beror det på högre risktagande.

Permalänk
Medlem

Skulle pytsa in typ 80% i typ Länsförsäkringar USA Indexnära och sen resten i någon svensk indexfond. Sen bara låta dom stå och öka i värde tills man behöver använda dom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Mycket tveksamt. Lysa köper indexfonder och lägger på en egen avgift som är mycket högre än avgifterna i de underliggande fonderna.

I det långa loppet gör avgifterna stor skillnad. Det är ingen magi med Lysa, om de har slår eller matchar index trots sina avgifter så beror det på högre risktagande.

Det är lite mer nyanserat än så. Tittar vi på Lysa Global Equity Focus så är det en matarfond i Öhman Marknad Global A. Öhman Marknad Global har en avgift på 0,32% via SAVR och 0,43% annars. Lysas totala avgift vid 100% aktier är 0,39%. Om vi jämför med andra fonder som de inte investerar i blir det annorlunda, t.ex. Länsförsäkringar Global Indexfond så ligger avgiften på 0,20% och då är förstås skillnaden större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hittar inget om det, var nog inga siffror, bara nån form av "tak" som diskuterades men också gick i graven i november 2021 tydligen, så verkar safe att investera i framöver så sett.

Gränsen skulle dessutom gå vid 3 miljoner om jag inte minns fel. Så tror inte många här hade varit berörda av det. Alternativet är ju en vanlig aktie/fonddepå, inget att vara orolig för.

Permalänk
Avstängd

Jag hade köpt mat och godis mestadels och ett nytt grafikkort. För mig är det en investering.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Gränsen skulle dessutom gå vid 3 miljoner om jag inte minns fel. Så tror inte många här hade varit berörda av det. Alternativet är ju en vanlig aktie/fonddepå, inget att vara orolig för.

Nepp är inte ens nära heller, men med en boost på 500k, så kan det ju rulla rätt fort om de investeras och man har tur.
Stod olika i olika artiklar nu när jag kollade, 3 och 1m (olika gränser för olika partier).

Permalänk
Medlem

Räknar man ett lån på tex 2 miljoner och en ränta på 4-5% och amorterar dessa 500k med samma ränta så blir det några tusen sparade i månaden. Riskfritt medans aktier och fonder under dessa tider där allt är i obalans med tanke på teknikens framkant vad gäller AI och turbulensen med alla företag och all drama kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Det här är en hypotetisk fråga, jag tycker det skulle vara intressant att höra hur andra tänker kring frågan.

Här är ett scenario: ni ärver 500,000kr. Ni har inga lån, och pengarna är helt överflödiga så att ni kan investera hela beloppet. Hur skulle ni investera det?

Skulle ni lägga in allt på Avanza och köpa aktier i Nvidis? Aktiefonder? Bredare?

Eller skulle ni beställa guldtackor och lägga dom långt inne i garderoben? Nån kanske vill köpa en mindre skogsfastighet eller förlita sig på en fondrobot.

Låt höra hur ni skulle investera pengarna!

Själv skulle jag nog lägga 50,000kr på aktier jag har intresse för, men mest på kul. Sen 300,000kr som handpenning för bostad, och resterande 150,000kr i en fondrobot likt Opti.

Jag skulle investera dem i mitt eget välbefinnande. Resor etc.

Kom ihåg att det finns ingen regel "rikast när den dör vinner" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag skulle investera dem i mitt eget välbefinnande. Resor etc.

Kom ihåg att det finns ingen regel "rikast när den dör vinner" eller liknande.

Men visst är det roligare att gråta i en Porsche 😂

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag lagt pengarna på börsen då jag i princip kör FIRE-varianten i dagsläget. Men jag gillar att unna mig också så kanske 100 000-200 000 kr på kvalitetsförbättringar i form av bostad/bil eller ett RTX 5090.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hade satt undan till en buffert på 200k (Bilreparation, nya vitvaror, TV etc). Investerat 100k i Braincool och 200k i nån indexfond som får stå till pensionen.

Permalänk
Medlem

Jadu, jag sitter här utan lån och typ en sån summa pengar och jag letar drömboendet då jag bor i hyresrätt, helst något runt miljonen som behövs helrenoveras i utkanten av ett samhälle då jag vill ha lugn och ro.

Inte intresserad av fonder eller att ha massa pengar på banken vid pension, vill leva nu och skapa ett fint boende för varenda krona när jag väl hittar det eller köper tomt och bygger ett.

Skulle jag redan haft mitt drömboende och inget annat som hindrar mig skulle jag rest runt i världen och käkat god mat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Mycket tveksamt. Lysa köper indexfonder och lägger på en egen avgift som är mycket högre än avgifterna i de underliggande fonderna.

I det långa loppet gör avgifterna stor skillnad. Det är ingen magi med Lysa, om de slår eller matchar index trots sina avgifter så beror det på högre risktagande.

Det har du säkert rätt i. Överdrivet formulerat av mig.

Men Lysa är väldigt enkelt och bättre än att bara låta pengarna ligga. Det är ett praktiskt sparande för den som saknar kunskapen.

Permalänk
Medlem

Indexfonder, börsfonder, lägenheter och hus känns osäkra med tanke på att mängden energi i luften, på land och i haven ser ut att öka snabbare än förväntat och fysikens lagar och biologins lagar är tydliga med vad det kommer leda till.

En lagerlokal fylld med skruv. Att tillverka skruvar i framtiden kommer bli svårare på grund av bristen på energi. EROEI (energy return on energy investment) sjunker ständigt för fossilbränslen som vårt samhälle förlitar oss på.

Guld har ett relativt lågt bruksvärde i en värld där det inte längre finns ett internationellt handelssystem där nationer behöver sätt att lagra utbytesvärde. Behovet på skruv lär däremot inte försvinna.

Priset på byggvaror gick upp under pandemin och under kriget och vi närmar oss värre katastrofer i god takt. När byggnader brinner upp, blåser bort eller sköljs bort behöver de byggas upp igen. När människor flyttar behöver det byggas nya byggnader där de flyttar till. Då behöver de skruv.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Så forutsetningen er at man er gjeldsfri? da er det isåfall investeringer som står igjen.

Da blir det 400k i globale billige indeksfond. 100k i BTC fortsetter min strategi jeg har hatt siden ganske mange år tilbake. Lar man bare pengene stå på konto til lav rente mister de garantert kjøpekraft. Som vi har sett opp gjennom tidene.

Egentlig er det "synd" at man må ta risiko med sine penger, for at de skal beholde kjøpekraft.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Jag ser att många här skriver att de skulle investerat i en bostad, jag skulle nog vara lite mer risktagande och köpt saker och sålt de, tex en bil eller annat som folk är i behov av. Kanske lånat ut de med hög ränta månadsvis ?

Permalänk

Global indexfond.

Att amortera mer på sin bostad är objektivt en ekonomiskt dålig ide. Efter ränteavdraget ligger 2-årsräntan kring 3.1% idag, du kan få mer på ett sparkonto (låst på samma period, dvs. helt riskfritt). Har du en tillräckligt stor buffert i övrigt är det en mycket bättre ide att investera pengarna i indexfonder.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Veni:

Sparkonto(minst 4,00% ränta) eller guld.

Är precis det jag gör. Sparande där man inte kan förlora. I början på året får man ut cirka 25 tusen. Har aldrig nappat på fonder då ett sparande ska just vara sparande och inte förlust.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Hade utan dundrat in typ 300-400k på lysa….och haft resten tillgängligt på kontot.

Permalänk
Medlem

400k in på huset, 100k fylla på fonder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja köpa in mig i en billig global indexfond och köpa för samma belopp varje vecka, typ max 10 000 kr. Då skulle du från dagens datum ligga fullinvesterad med summan om ca 50 veckor dvs 1 år. Detta kallas väl för "dca" = dollar cost average och är en metod som man i de flesta fall sover gott om natten med. Eventuellt kan fomo (fear of missing out) börja infinna sig om börserna fortsätter sitt rally och det behöver man vara bekväm med att kunna hantera.

Det finns väl iofs forskning som visar att i de flesta fall så är det bättre att investera allt på en gång kontra dca. Personligen känner jag mig absolut inte bekväm med den forskningen i dagens börsläge där många bolags aktiekurser är på all time high, trots att FED och de flesta lands banker höjt sin ränta i rekordfart och med rekordmycket.

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Global indexfond.

Att amortera mer på sin bostad är objektivt en ekonomiskt dålig ide. Efter ränteavdraget ligger 2-årsräntan kring 3.1% idag, du kan få mer på ett sparkonto (låst på samma period, dvs. helt riskfritt). Har du en tillräckligt stor buffert i övrigt är det en mycket bättre ide att investera pengarna i indexfonder.

Det är 30% skatt på ränta från sparkonto. Om man har sparkonto med 4% ränta blir den effektiva avkastningen 2,8%.