mITX-bygge - Är det ngt jag missat?

Permalänk
Medlem

mITX-bygge - Är det ngt jag missat?

Vill ha en dator som tar mindre fysisk plats.

Har lagring (Två M.2 och en bunt SSD) sedan tidigare.
Har även grafikkort, men lade till det ändå ifall jag missat något korkat, typ storleken.

Chassit är utgångspunkt.
Processor vald med hänsyn till kylaren. Ingen plan på att överklocka.
Moderkortet pga antalet USB. Kommer användas med externt ljudkort, webkamera, midiklaviatur, musikinstrument osv.
Har sneglat lite på Asus ROG B760-I men prisskillnaden är mindre än 300 så det bekymrar mig inte nämnvärt.

Har jag missat något väsentligt?

Stort tack på förhand!

Förtydligat
Permalänk
Medlem

6 200 kr känns väldigt dyrt för ett 3060 Ti. Det här bygget är billigare samt har en mycket bättre GPU, en bättre CPU och AM5 vilket innebär att du kommer kunna uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort. Både CPU:n och GPU:n är dessutom väldigt strömsnåla vilket är trevligt för ett mITX-bygge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

6 200 kr känns väldigt dyrt för ett 3060 Ti. Det här bygget är billigare samt har en mycket bättre GPU, en bättre CPU och AM5 vilket innebär att du kommer kunna uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort. Både CPU:n och GPU:n är dessutom väldigt strömsnåla vilket är trevligt för ett mITX-bygge.

https://komponentkoll.se/bild/zHeTm.png

Jag ser att mitt inlägg var otydligt så jag har förtydligat. Har redan grafikkortet och det är just FD Terra-chassit jag vill ha.

Förslag på CPU verkar lovande. Det ska jag överväga. Tack!!

Permalänk
Avstängd

Bara kolla att moderkortet inte har en liten högvarvig fläkt i sig.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av mrtvi:

Vill ha en dator som tar mindre fysisk plats.

Har lagring (Två M.2 och en bunt SSD) sedan tidigare.
Har även grafikkort, men lade till det ändå ifall jag missat något korkat, typ storleken.

Chassit är utgångspunkt.
Processor vald med hänsyn till kylaren. Ingen plan på att överklocka.
Moderkortet pga antalet USB. Kommer användas med externt ljudkort, webkamera, midiklaviatur, musikinstrument osv.
Har sneglat lite på Asus ROG B760-I men prisskillnaden är mindre än 300 så det bekymrar mig inte nämnvärt.

<Uppladdad bildlänk>

Har jag missat något väsentligt?

Stort tack på förhand!

Kolla om du kan ändra på chassi så du får plats med en större kylare, även om du inte ska överklocka processorn så kan det vara skönt om datorn är så tyst som möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär