Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Du har säkerligen rätt som fan, men när jag trycker S får jag upp detta:

<Uppladdad bildlänk>

Men det spelar säkerligen ingen roll....

Grundfrågan är va fan gör 2st 1-hand weapons.....

Spel är som att bygga hus. Skippar man grunden så fallerar allt senare..

Här har du en gör om gör rätt guide så kanske det blir mindre frustrerande att spela Barb

https://youtube.com/watch?v=fTL3eiIY6VM&pp=ygUeaG93IHRvIHBsYX...

https://www.icy-veins.com/d4/barbarian/builds/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Började spela igår och nått level 20 på min rouge. Läst att man måste skapa en ny karaktär inför säsong 1. Jag har inte ens klarat första akten ännu (tagit det väldigt lugnt och gjort en del side quests, även om jag faktiskt spelat i flera timmar). Kan jag inte fortsätta spela med min karaktär och progressa under säsong 1? Känns ju lite dumt att jag började spela igår och lagt ned en andel timmar om det vore smartast att vänta två dagar...

Det är valfritt att spela säsonger, vill du fortsätta köra på eternal-realmen är det också helt okej!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där med säsonger gör att spelet blir rätt tråkigt för mig. Som att de inte har nog content så att de måste tvinga folk att börja om var tredje månad.

Diablo var kul förut, men inte min grej längre verkar det som. Synd, för jag gillar verkligen världen och så. Tror ett traditionellt MMO är mer min grej.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Det där med säsonger gör att spelet blir rätt tråkigt för mig. Som att de inte har nog content så att de måste tvinga folk att börja om var tredje månad.

Diablo var kul förut, men inte min grej längre verkar det som. Synd, för jag gillar verkligen världen och så. Tror ett traditionellt MMO är mer min grej.

Diablo 2 hade redan detta så vad menar du?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Det där med säsonger gör att spelet blir rätt tråkigt för mig. Som att de inte har nog content så att de måste tvinga folk att börja om var tredje månad.

Diablo var kul förut, men inte min grej längre verkar det som. Synd, för jag gillar verkligen världen och så. Tror ett traditionellt MMO är mer min grej.

Syftet med säsonger är att just majoriteten gillar det här med att ALLA ”börjar om” och samtidigt släpper nytt content i form av nya unika items, nya bossar och nya saker som tex legendary gems, legendary enchants osv.

Kommer du in i det så skulle du också uppskatta det då vi som är casuals tröttnar efter en viss tid och då är det nya i säsonger det som lockar tillbaka.
Finns inget roligare än när man är där klockan 7 den 20e och portarna öppnas. Sitter med alla polare och man köttar igenom allt man redan gjort förut för att komma till endgame och uppleva det som är nytt. Ännu roligare är det när du spelar hardcore då har man något ett förlora och känns då extra spännande med spelet.

Spelar du dock softcore så kan jag förstå ifall man tröttnat på spelet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Det där med säsonger gör att spelet blir rätt tråkigt för mig. Som att de inte har nog content så att de måste tvinga folk att börja om var tredje månad.

Diablo var kul förut, men inte min grej längre verkar det som. Synd, för jag gillar verkligen världen och så. Tror ett traditionellt MMO är mer min grej.

Diablo II har haft säsonger sedan 2003, så ditt "förut" måste vara ett bra tag sedan.

Ingen tvingar dig heller att spela på säsongrealmen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Syftet med säsonger är att just majoriteten gillar det här med att ALLA ”börjar om” och samtidigt släpper nytt content i form av nya unika items, nya bossar och nya saker som tex legendary gems, legendary enchants osv.

Kommer du in i det så skulle du också uppskatta det då vi som är casuals tröttnar efter en viss tid och då är det nya i säsonger det som lockar tillbaka.
Finns inget roligare än när man är där klockan 7 den 20e och portarna öppnas. Sitter med alla polare och man köttar igenom allt man redan gjort förut för att komma till endgame och uppleva det som är nytt. Ännu roligare är det när du spelar hardcore då har man något ett förlora och känns då extra spännande med spelet.

Spelar du dock softcore så kan jag förstå ifall man tröttnat på spelet..

Håller med dig! Jag har bara kört Barb och inte testat någon annan klass för att det skall kännas ännu nyare

Så kör man en klass man aldrig kört och sen nytt content på det.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Kommer season 1 att kosta något på Pc?
Har letat men kan inte riktigt finna ett svar, dom pratar om season pass, viet i katten vad det är..
Hos blizzard står det "upgrade battle pass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Kommer season 1 att kosta något på Pc?
Har letat men kan inte riktigt finna ett svar, dom pratar om season pass, viet i katten vad det är..
Hos blizzard står det "upgrade battle pass"

Vad jag förstått så nej men med battle pass så kan man få extra cosmetics eller nått

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av immutable:

Det är valfritt att spela säsonger, vill du fortsätta köra på eternal-realmen är det också helt okej!

Har ändå inte kommit långt, så kan nog starta om. Jag blir dock osäker, läste nu att man måste ha klarat kampanjen för att kunna progressa under säsong 1. Jag har ju som sagt inte alls kommit långt, så låt oss säga att jag gör så här: jag startar en ny gubbe imorgon efter kl. 19 - kommer jag kunna använda samma karaktär för att klara av kampanjen för första gången och sedan därefter progressa genom säsong 1?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Kommer season 1 att kosta något på Pc?
Har letat men kan inte riktigt finna ett svar, dom pratar om season pass, viet i katten vad det är..
Hos blizzard står det "upgrade battle pass"

Season är tillgänglig för alla (gratis) och även gratis-delen av Season pass - ett system som liknar Renown i spelet, där du progressivt låser upp nya rewards (t.ex. Platinum för cosmetics-shoppen eller rent av cosmetics).

Köper du premium-versionen av season pass så låser du upp ytterligare rewards som annars hoppas över om du hade den som är gratis.

Skrivet av Sötpotatis:

Har ändå inte kommit långt, så kan nog starta om. Jag blir dock osäker, läste nu att man måste ha klarat kampanjen för att kunna progressa under säsong 1. Jag har ju som sagt inte alls kommit långt, så låt oss säga att jag gör så här: jag startar en ny gubbe imorgon efter kl. 19 - kommer jag kunna använda samma karaktär för att klara av kampanjen för första gången och sedan därefter progressa genom säsong 1?

Nja, för att börja med Seasonal-content måste du ha klarat av vanliga storyn först. När du sen skapar en karaktär efter ha klarat av storyn en gång, får du möjligheten att skippa storyn helt och gå direkt till seasonal-content. Du kan inte återanvända någon gammal karaktär för att starta på seasonal.

Så för dig gäller det; Antingen kör du klart story på din karaktär du har nu och gör sen en ny karaktär som du startar i Seasonal, eller så gör du en ny karaktär på seasonal och kör igenom storyn där för att sen börja med seasonal-content direkt.

Alternativ 1 innebär att du måste börja om från lvl 1 igen efter du gjort din story. Alternativ 2 är att du börjar om från lvl 1 igen och behöver göra om den story du redan gjort, fast om ett par dagar när season börjar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Roliga med säsonger är ju att man kan testa en ny klass t.ex.
Samt sedan några år in på D3 så är det ju alltid nått nytt varje säsong som händer.
Har man redan dragit upp alla klasser till lvl 100 redan så är det lite drygt dock kanske

Ska köra druid denna gång tänkte jag, hoppas det inte tar allt för lång tid och få tempest roar bara

Någon som vet om det finns någon plats kvar i klanen eller vem man ska prata med för att bli accepterad dit?

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Nja, för att börja med Seasonal-content måste du ha klarat av vanliga storyn först. När du sen skapar en karaktär efter ha klarat av storyn en gång, får du möjligheten att skippa storyn helt och gå direkt till seasonal-content. Du kan inte återanvända någon gammal karaktär för att starta på seasonal.

Så för dig gäller det; Antingen kör du klart story på din karaktär du har nu och gör sen en ny karaktär som du startar i Seasonal, eller så gör du en ny karaktär på seasonal och kör igenom storyn där för att sen börja med seasonal-content direkt.

Alternativ 1 innebär att du måste börja om från lvl 1 igen efter du gjort din story. Alternativ 2 är att du börjar om från lvl 1 igen och behöver göra om den story du redan gjort, fast om ett par dagar när season börjar.

Tusen tack! Visst är det imorgon kl. 19 som gäller? I så fall kan jag avvakta och starta om.

Nu tog jag det väldigt lugnt och gjorde en stor del side quests och blev level 20 utan att ens klara första akten (World Tier 2). Med tanke på att Tier 2 endast sträcker sig till lvl 50, bör man då bara köra på storyn för att få den klar så snabbt som möjligt och sedan gå efter side quests (för att därmed spara några till 50+ och Tier 3)?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tusen tack! Visst är det imorgon kl. 19 som gäller? I så fall kan jag avvakta och starta om.

Nu tog jag det väldigt lugnt och gjorde en stor del side quests och blev level 20 utan att ens klara första akten (World Tier 2). Med tanke på att Tier 2 endast sträcker sig till lvl 50, bör man då bara köra på storyn för att få den klar så snabbt som möjligt och sedan gå efter side quests (för att därmed spara några till 50+ och Tier 3)?

Season börjar den 20e. Patchen kommer imorgon

Kör genom story så slipper du göra det igen när season kommer. Du behöver inte göra ett enda sidequest om du inte vill, så jag hade kört igenom det snabbt så det är klart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Hälften av inläggen är lasseedsvik som gnäller på spelet.
Testa hardcore och kör på t4

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Hälften av inläggen är lasseedsvik som gnäller på spelet.
Testa hardcore och kör på t4

Haha! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Hälften av inläggen är lasseedsvik som gnäller på spelet.
Testa hardcore och kör på t4

Nja, en tredjedel är den yngre generationen som upptäckt Diablo för första gången och klagar för dom inte tycker det är tillräckligt lätt att få uppgraderingar (och inte är van vid D2)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Lellebror:

Hälften av inläggen är lasseedsvik som gnäller på spelet.
Testa hardcore och kör på t4

Hardcore är inte svårare, du blir bara straffad hårdare.
Stor skillnad

Permalänk
Skrivet av VitSnickersGlass:

Hardcore är inte svårare, du blir bara straffad hårdare.
Stor skillnad

Jotack jag vet har kört HC senaste 10 åren i d3 och nu i d4
Har rippat på lvl 51 lvl 70 och har överlevt till 76 nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Är det några här som tänkt levla tillsammans på torsdag kväll som man kan haka på när season 1 startar ?
Och finns det någon schysst diablo 4 discord tillgänglig som ni här hänger i?
Sweclockers egna Discord verkar inte vara så aktiv vad jag kan se.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så vilken klass ska man spela nu då? Har spelat Sorc och hoppas på lite defensive buffar men vi är ju totalt shaftade nu. Folk kommer sluta spela och sorc kommer gå från den mest spelade klassen till den minst spelade. Verkar inte som Blizzard devsen spelar spelet själva.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Var ju inte direkt några imponerande patch notes... Blir väl kanske att ge S1 ett försök men känns tveksamt att det blir något långvarigt besök

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Verkar som dom dessutom nerfar experience gain så det blir ännu jobbigare att levla än det redan är...

We are adjusting bonus experience rewards for killing monsters that are a higher Level than the player.

Pre-Season of the Malignant bonuses:
1 Level higher: +15%.
2 Levels higher: +20%.
3+ Levels higher: +25%.

Post-Season of the Malignant:
1.5% bonus per Level up to 10 Levels.
Ex:
+1 level: +1.5%.
+2 levels: +3%.
+10 levels: +15%.

We are also adjusting experience rewards for monster Level offsets for higher World Tiers.

Current World Tier Level offsets
World Tier II: Up to +3.
World Tier III: Up to +10.
World Tier IV: Up to +100.

We are changing this to
World Tier II: Up to +3 (Unchanged).
World Tier III: Up to +6.
World Tier IV: Up to +10.

For Example:
You are Level 1. Your friends bring you to World Tier IV and leave you at the entrance of a dungeon. They start killing Level 100 monsters.

Prior to Season of the Malignant, you get:
(Level 100 Monster XP) * (1 + 25%)

After Season of the Malignant, you get:
(Level 11 Monster XP) * (1 + 15%)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Verkar som dom dessutom nerfar experience gain så det blir ännu jobbigare att levla än det redan är...

We are adjusting bonus experience rewards for killing monsters that are a higher Level than the player.

Pre-Season of the Malignant bonuses:
1 Level higher: +15%.
2 Levels higher: +20%.
3+ Levels higher: +25%.

Post-Season of the Malignant:
1.5% bonus per Level up to 10 Levels.
Ex:
+1 level: +1.5%.
+2 levels: +3%.
+10 levels: +15%.

We are also adjusting experience rewards for monster Level offsets for higher World Tiers.

Current World Tier Level offsets
World Tier II: Up to +3.
World Tier III: Up to +10.
World Tier IV: Up to +100.

We are changing this to
World Tier II: Up to +3 (Unchanged).
World Tier III: Up to +6.
World Tier IV: Up to +10.

For Example:
You are Level 1. Your friends bring you to World Tier IV and leave you at the entrance of a dungeon. They start killing Level 100 monsters.

Prior to Season of the Malignant, you get:
(Level 100 Monster XP) * (1 + 25%)

After Season of the Malignant, you get:
(Level 11 Monster XP) * (1 + 15%)

Vet inte riktigt om det blir sån stor skillnad att lvla faktiskt. Du får, genom Season, Smoldering ashes som du sedan kan spendera för att öka din % XP gain.

Största skillnaden är mer att du inte längre kan bli boostad på samma sätt som tidigare. Att bli boostad genom WT4 kommer inte längre innebära att du får XP från lvl 73 mobs, utan nu är det istället Din lvl + 10. Så det blir lite mindre xp där (bas-xp för mobs är inte så mycket som det kan låta).

Annars är det rätt tråkiga patch-notes. Förväntade mig mer med tanke på den info de har från Diablo 3. Men det är väl bara att gilla läget då utvecklarna verkar se det som att D3 aldrig fanns (förutom de items som är direkt kopierade från D3 )

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vet inte riktigt om det blir sån stor skillnad att lvla faktiskt. Du får, genom Season, Smoldering ashes som du sedan kan spendera för att öka din % XP gain.

Största skillnaden är mer att du inte längre kan bli boostad på samma sätt som tidigare. Att bli boostad genom WT4 kommer inte längre innebära att du får XP från lvl 73 mobs, utan nu är det istället Din lvl + 10. Så det blir lite mindre xp där (bas-xp för mobs är inte så mycket som det kan låta).

Annars är det rätt tråkiga patch-notes. Förväntade mig mer med tanke på den info de har från Diablo 3. Men det är väl bara att gilla läget då utvecklarna verkar se det som att D3 aldrig fanns (förutom de items som är direkt kopierade från D3 )

Man får förvisso lite bonus xp av smoldering ashes, men jag föreställde mig att det skulle gå snabbare att levla i seasons, nu blir det typ plus-minus-noll.

Jag förstår att dom vill nerfa att man kan köpa boosts men det gör också att man mer eller mindre bara kan köra en karaktär per säsong.

Jag har en gubbe på 80 och alla andra klasser på 50+ tack vare att vi är ett kompisgäng som hjälper varandra att levla våra alts så att man kan få lite variation och testa massa olika builds. Det kommer ju helt försvinna nu. Ärligt talat skulle jag vilja ta bort level 1-50 för det är bara en lååång transportsträcka innan spelet börjar.

Nä, som det känns nu kommer jag inte spela säsong 1, har ultimate versionen men jag kommer spara battle passet tills spelet blir värt att spela igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känslan efter att ha läst patch notes och ens förhoppning om lite buff till sin sorc dog helt. Nåja då blir det necro i s1

Permalänk
Medlem

Man kan inte jämföra D3 med D4 helt olika spel. Dom har ju gått ut med att det ska vara mycket "slöare" leveling etc inget som är nytt.

Vill man ha speed så spela D3 <-- Inte riktat mot någon.

Sen kan man ju inte klaga bara för att det inte stämmer med sina egna förväntningar då dom allt för ofta är över entusiastiska

Alltid lika roligt att läsa alla klagosånger att man behöver göra en ny gubbe till varje season, det är inget nytt i detta typ av spel, man kanske ska göra lite efterforskning av spel kategorin innan man hoppar in och sen inte förstår vad det handlar om..

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Season börjar den 20e. Patchen kommer imorgon

Kör genom story så slipper du göra det igen när season kommer. Du behöver inte göra ett enda sidequest om du inte vill, så jag hade kört igenom det snabbt så det är klart

Åh jag lär nog inte hinna. Är typ level 48 men jag tyckte det var roligare att utforska och köra mitt eget race än att följa storyn.

Förhoppningsvis så går det väl snabbare att köra igenom storyn på en högre levlad. Har inget sug av att spela om storyn.

Kör rouge nu, är sugen på en barb också så den kan få bli på säsong isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Man kan inte jämföra D3 med D4 helt olika spel. Dom har ju gått ut med att det ska vara mycket "slöare" leveling etc inget som är nytt.

Vill man ha speed så spela D3 <-- Inte riktat mot någon.

Sen kan man ju inte klaga bara för att det inte stämmer med sina egna förväntningar då dom allt för ofta är över entusiastiska

Alltid lika roligt att läsa alla klagosånger att man behöver göra en ny gubbe till varje season, det är inget nytt i detta typ av spel, man kanske ska göra lite efterforskning av spel kategorin innan man hoppar in och sen inte förstår vad det handlar om..

Slöare leveling har jag inga problem med men nu är gameplay ännu långsammare än vad det redan var förut, snark.