Hur skulle ni investera en halv miljon?

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni investera en halv miljon?

Det här är en hypotetisk fråga, jag tycker det skulle vara intressant att höra hur andra tänker kring frågan.

Här är ett scenario: ni ärver 500,000kr. Ni har inga lån, och pengarna är helt överflödiga så att ni kan investera hela beloppet. Hur skulle ni investera det?

Skulle ni lägga in allt på Avanza och köpa aktier i Nvidis? Aktiefonder? Bredare?

Eller skulle ni beställa guldtackor och lägga dom långt inne i garderoben? Nån kanske vill köpa en mindre skogsfastighet eller förlita sig på en fondrobot.

Låt höra hur ni skulle investera pengarna!

Själv skulle jag nog lägga 50,000kr på aktier jag har intresse för, men mest på kul. Sen 300,000kr som handpenning för bostad, och resterande 150,000kr i en fondrobot likt Opti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Det här är en hypotetisk fråga, jag tycker det skulle vara intressant att höra hur andra tänker kring frågan.

Här är ett scenario: ni ärver 500,000kr. Ni har inga lån, och pengarna är helt överflödiga så att ni kan investera hela beloppet. Hur skulle ni investera det?

Skulle ni lägga in allt på Avanza och köpa aktier i Nvidis? Aktiefonder? Bredare?

Eller skulle ni beställa guldtackor och lägga dom långt inne i garderoben? Nån kanske vill köpa en mindre skogsfastighet eller förlita sig på en fondrobot.

Låt höra hur ni skulle investera pengarna!

Själv skulle jag nog lägga 50,000kr på aktier jag har intresse för, men mest på kul. Sen 300,000kr som handpenning för bostad, och resterande 150,000kr i en fondrobot likt Opti.

Jag hade nog lagt hela beloppet på bostad. Extra amortering för att sänka lånebeloppet/räntan. Det är tuffa tider där ute 🥲

Permalänk
Medlem

Håller med @donhoz. Det är nog det bästa man kan göra förutsatt att man äger en bostad/lägenhet i ett område som värt det. Går ju alltid göra nått på ett hus som höjer värdet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hade lagt det på ett sparkonto med skaplig ränta fram tills jag hittat en kåk jag vill köpa. Annars i breda indexfonder och aktier i investmentbolag (investor, industrivärden, Latour osv). Allt handlar om var man är i livet

Permalänk
Medlem

Beror helt på när pengarna kommer behövas, ex köpa bostad eller bil... Om något sånt inte ligger inom de närmaste 5+ åren hade jag investerat i en billig global indexfond, annars något säkrare ex bankkonto med ränta

Permalänk
Medlem

Hade investerat dom på samma sätt jag investerar idag, långsiktigt i fonder och en mycket låg andel i högriskaktier i en marknad jag tror kommer växa.

Grön energi
Gröna metaller
Utdelningsaktier/fonder med utdelningsaktier
Rymden

Permalänk
Medlem

Hus

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Lysa! \,,/

Permalänk
Medlem

Skulle smockat in iaf 250k av dessa i Kaspa, sedan 250k fördelat över 5 aktier i olika marknader.
https://kaspa.org/features/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har bostad så 100% global indexfond.

Permalänk

* jag: allt i Lysa/Opti/globalfond
* om man har bostad med ansträngd ekonomi: amortera
* om man har hyresrätt: insats till eget boende

Permalänk
Medlem

Betala av på huset. Med dagens räntor är det skönt om man skulle slippa lånet. Ligger på precis över 500k idag. Så allt går åt direkt till det.

Skulle man hypotetiskt inte ha några lån blir et nog indexfonder. Allt annat är för riskabelt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Sparkonto(minst 4,00% ränta) eller guld.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

indexfonder oavsett tidshorisont blandat med kanske investor och stabila aktier du har intresse för men inte mer än 30% av innehavet på det, lägg så lite kontantinsats som möjligt. sure räntan är hög, men inte högre än börsens avkastning. köp inte dyrare bostad än att du inte har råd med den om du endast lägger 15% kontant. sen kan man ju hoppas att räntan sjunker nån gång i framtiden

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Intressanta svar! Nån skrev guld, hur går ens en sån investering till? Beställer man fysiskt guld som man förvarar hemma, eller köper man någon form av certifikat att man äger en viss del, eller är det i fonder?

Permalänk

Indexfond med låg avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Intressanta svar! Nån skrev guld, hur går ens en sån investering till? Beställer man fysiskt guld som man förvarar hemma, eller köper man någon form av certifikat att man äger en viss del, eller är det i fonder?

Fysiskt.
Exempel: https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/heraeus500gram

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

när du ändå nämnde nvidia.. Någon rapp inom aktier som kan säga mig i fall det är "värt" att investera i bolaget? Långsiktigt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

när du ändå nämnde nvidia.. Någon rapp inom aktier som kan säga mig i fall det är "värt" att investera i bolaget? Långsiktigt

Inga problem - så länge du kan vänta 5-10 år på svaret

Permalänk
Medlem

Pengarna hade brukats till ett bekymmerfritt studerande eller möjligen en jorden-runt-resa.

Permalänk

Blandade fonder på ISK, om nu inte regeringen kraftigt begränsar de vinster man kan få där(var det 60% skatt över en miljon, vilket är ingenting om man tänker på vad tex ett hus kostar), ändras det har jag ingen aning.

Permalänk
Snusfri

En billigare bostad för runt 200k som sedan renoverats samt uppdaterats med tex solceller, fjärrvärme, fiber osv och sedan sålt med vinst, sedan upprepat förfarandet med en snäppet dyrare bostad.

Delar av vinst vid försäljning hade satts in på sparkonto alternativt fondsparande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Blandade fonder på ISK, om nu inte regeringen kraftigt begränsar de vinster man kan få där(var det 60% skatt över en miljon, vilket är ingenting om man tänker på vad tex ett hus kostar), ändras det har jag ingen aning.

Vad menar du? Är det något nytt lagförslag för så fungerar det inte just nu?

Permalänk
Medlem

Hälften i en global indexfond och andra hälften i aktier.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vad menar du?

Tänker på att det var ju prat om att de skulle ändra och göra det mindre förmånligt att investera via ISK, så tänker ifall det händer så måste det ju finnas nån bättre investeringsmetod där man inte skattar bort de mesta när man väl tar ut det vid eventuell vinst. 60% låter högt och googlat runt lite men hittar bara om att det diskuterades innan valet (och en skattesänkning för isk som blev höjning).

Permalänk
Viking
Skrivet av Viceroy:

Hälften i en global indexfond och andra hälften i aktier.

This ☝️

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Tänker på att det var ju prat om att de skulle ändra och göra det mindre förmånligt att investera via ISK, så tänker ifall det händer så måste det ju finnas nån bättre investeringsmetod där man inte skattar bort de mesta när man väl tar ut det vid eventuell vinst. 60% låter högt och googlat runt lite men hittar bara om att det diskuterades innan valet (och en skattesänkning för isk som blev höjning).

Det har väl aldrig varit aktuellt att man skall skatta 60% på vinsten på ISK? Eller missuppfattar jag vad du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

This ☝️

Eller hur! Behöver inte vara mer komplicerat än så. Dock måste man ju anpassa aktieinnehavet efter tidshorisonten men investmentbolag är aldrig fel.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det har väl aldrig varit aktuellt att man skall skatta 60% på vinsten på ISK? Eller missuppfattar jag vad du menar?

Hittar inget om det, var nog inga siffror, bara nån form av "tak" som diskuterades men också gick i graven i november 2021 tydligen, så verkar safe att investera i framöver så sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Lysa! \,,/

^This.

Lysa ger tveklöst bäst avkastning för människor som är oinsatta. Det finns säkert andra fondrobotar som är bra, men jag hade letat recensioner först. Lysa har låg avgift och går bra. Den dök pga Covid, men återhämtade sig riktigt vackert. Sedan blev det lite kaos pga kriget, men den kommer återhämta sig från det också.

Personligen hade jag satt en fjärdedel i fysiskt guld. Tackor, 10-50 gram.
Resten på Lysa.