Permalänk
Medlem

Problem att få igång nya fläktar

Jag har stött på ett fenomen jag inte varit med om tidigare som förhoppningsvis något geni här på Sweclockers kan hjälpa mig med 😀

Jag har precis införskaffat mig två nya fläktar (be quiet! Silent wing pro 4) till min Corsair Hydro 100i.

När jag startar datorn står fläktarna stilla och vägrar starta.

Till Hydron tillhör det en fansplitter där fläktarna sitter kopplade, drar jag ut en fläkt och sedan stoppar in den igen samtidigt som datorn är igång så börjar den tuffa på precis som den ska.

Någon som har några ideer vad det kan bero på?
Kopplar jag fläktarna direkt på moderkortet fungerar det också utan problem.
Kör jag de gamla fläktarna så fungerar de som vanligt.
Kan det vara att dessa fläktar kräver för mycket ström?

Permalänk
Skrivet av urkel:

Jag har stött på ett fenomen jag inte varit med om tidigare som förhoppningsvis något geni här på Sweclockers kan hjälpa mig med 😀

Jag har precis införskaffat mig två nya fläktar (be quiet! Silent wing pro 4) till min Corsair Hydro 100i.

När jag startar datorn står fläktarna stilla och vägrar starta.

Till Hydron tillhör det en fansplitter där fläktarna sitter kopplade, drar jag ut en fläkt och sedan stoppar in den igen samtidigt som datorn är igång så börjar den tuffa på precis som den ska.

Någon som har några ideer vad det kan bero på?
Kopplar jag fläktarna direkt på moderkortet fungerar det också utan problem.
Kör jag de gamla fläktarna så fungerar de som vanligt.
Kan det vara att dessa fläktar kräver för mycket ström?

Sitter det en resistor på splitter kabeln till varje fläktkontakt? för låter som att du inte matar dem med full 12V så de inte orkar starta pga för låg spänning.

Edit:

aha en splitter som kom med vattenkylningen. den borde inte ha något sånt krux på den isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sitter det en resistor på splitter kabeln till varje fläktkontakt? för låter som att du inte matar dem med full 12V så de inte orkar starta pga för låg spänning.

Edit:

aha en splitter som kom med vattenkylningen. den borde inte ha något sånt krux på den isf.

Precis, rycker jag ur fläkt nr 1 så går fläkt nr 2 inte igång.
Däremot när jag pluggar in fläkt nr 1 igen så startar den.
Samma process med fläkt nr 2, rycker ut och stoppar in igen så lirar den.
Sen när jag startar om datorn behöver samma sak göras igen.

Permalänk
Skrivet av urkel:

Precis, rycker jag ur fläkt nr 1 så går fläkt nr 2 inte igång.
Däremot när jag pluggar in fläkt nr 1 igen så startar den.
Samma process med fläkt nr 2, rycker ut och stoppar in igen så lirar den.
Sen när jag startar om datorn behöver samma sak göras igen.

kan va så pass att de nya är mer tungdrivna vid uppstart att din lägsta inställda hastighet (vilket de bör gå i vid uppstart när vattnet och cpu är relativt sval) är så pass lågt att dessa inte får matning så det räcker för att orka starta dem.
själva uppstarten från stillastående kräver oftast lite mer än när fläktar väl är uppe i rörelse.

testa att bara försöka ge dem en knuff med fingret när de inte startar och se om de fortsätter rotera sen när de har lite grundvarvtal för isf är det troligen så att fläktarna går lite för tungt för att orka starta i din lägsta inställda hastighet i kurvan.

kan då räcka att bara tutta på säg typ 5-10% mer lägsta varvtal

generellt för så brukar typ 20-40% va rätt safe för att orka starta på pwm fläktar men har nån äldre pwm fläkt som inte orkar starta förrän den fårt ~70% pwm men sen när den väl snurrar så går den köra ända ner till typ 20% innan den börjar tjyvstanna å ha sig och har varit så sedan ny.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det PWM-fläktar så se till att PWM är aktiverat i BIOS, och att det inte står på DC med väldigt låg volt. Det torde lösa problemet!

Är det CPU_FAN_1 som du kopplat till på moderkortet? Det brukar vara den port som kan förse fläktarna med mest kräm. Även CHA_FAN_1 har ibland mer kräm än övriga uttag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Är det PWM-fläktar så se till att PWM är aktiverat i BIOS, och att det inte står på DC med väldigt låg volt. Det torde lösa problemet!

Är det CPU_FAN_1 som du kopplat till på moderkortet? Det brukar vara den port som kan förse fläktarna med mest kräm. Även CHA_FAN_1 har ibland mer kräm än övriga uttag.

rätt säker på efter att ha kollat bilderna på aio kylningen att fläktarna kopplas till pumpen som strömmatas med en sata power kontakt och sen styrs via en internal usb 2.0 kontakt och ique mjukvaran eller vad den nu heter men inte helt hundra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt säker på efter att ha kollat bilderna på aio kylningen att fläktarna kopplas till pumpen som strömmatas med en sata power kontakt och sen styrs via en internal usb kontakt men inte helt hundra.

Du har helt rätt gällande detta.

De är inte för tung drivna, de är inställda på 100% oavsett temp men agerar som om de är helt strömlösa när jag knuffar på dem lite.

Upplever de som att de får spänning så fort jag drar ur/stoppar i kontakten igen.

Permalänk
Skrivet av urkel:

Du har helt rätt gällande detta.

De är inte för tung drivna, de är inställda på 100% oavsett temp men agerar som om de är helt strömlösa när jag knuffar på dem lite.

Upplever de som att de får spänning så fort jag drar ur/stoppar i kontakten igen.

jag har då inga idéer men låter ju som att något antingen är knas med fläktstyrningen och den är för klen så den trippar något överlastslydd för fläktkontakterna i aio kylaren eller fläktarna om den funkade bra med orginalfläktarna men inte dessa.

men låter märkligt då troligen fläktarna drar 12V direkt från sata kontakten och borde inte ha någon direkt begränsning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla fläktarna till moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla fläktarna till moderkortet.

Yes, det får nog bli lösningen 👍