Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Ah trist.
Hur blir man medlem på benify, går man bara in här och betalar 149kr?
https://www.benifydealsprivat.se/

Ja!

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk

Så jag köpte en 75" på Rean, kunde inte packa upp den och lyfta upp den direkt då jag var själv.

Nu när vi lyfte upp den och kopplade in den, så startar den inte och det verkar vara nåt fel på panelen till vänster och höger.

Supporten vägrar hjälpa mig för det gått 30 dagar, och dom vill ha betalt för att åka och titta på tv:n, ska dom laga den kostar det ännu mer!

Köp aldrig från Samsung, har anmält detta till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReaKöparen:

Så jag köpte en 75" på Rean, kunde inte packa upp den och lyfta upp den direkt då jag var själv.

Nu när vi lyfte upp den och kopplade in den, så startar den inte och det verkar vara nåt fel på panelen till vänster och höger.

Supporten vägrar hjälpa mig för det gått 30 dagar, och dom vill ha betalt för att åka och titta på tv:n, ska dom laga den kostar det ännu mer!

Köp aldrig från Samsung, har anmält detta till ARN.

Låter ju väldigt märkligt, du har väl garanti på TVn om inte annat? Har bara haft en kontakt med deras support men då ställde de lite felsökningsfrågor och sen bokade de in service. Tekniker kom ut och bytte ut den trasiga delen på plats. Inga konstigheter, två veckor från första kontakt till åtgärdat fel.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Låter ju väldigt märkligt, du har väl garanti på TVn om inte annat? Har bara haft en kontakt med deras support men då ställde de lite felsökningsfrågor och sen bokade de in service. Tekniker kom ut och bytte ut den trasiga delen på plats. Inga konstigheter, två veckor från första kontakt till åtgärdat fel.

Har haft två service äranden uppe, både blev avbrutna.
Första för att det var fel på mailet(?) Vilket det inte var, Andra gången avbröt dom det för att den var köpt igenom Benify(?), den är ju köpt igenom samsung.se...

Vid andra samtalet sa dom att Teknikern kommer att avgöra om jag som orsakat skadan eller inte, därför jag var tvungen att spara låda och frigolit.
Men nu vill dom ha betalt för att BÖRJA ett ärande, se mail:

"Hej
Gällande din felanmälan:
Vi skulle egentligen behöva undersöka din TV för att se exakt hur det ser ut för att kunna lämna ett kostnadsförslag.
Ett alternativ till detta är ifall tekniker ser över bild på TV'n för att kunna ta fram ett kostnadsförslag.
Kostnadsförslaget är preliminärt och kan kommas att ändras vid fysisk undersökning om skadan skulle visa sig vara annorlunda än vad som framgår på bild.
Vi tar en undersökningsavgift på 550 kr för att ta fram ett kostnadsförslag. Ifall ni godkänner kostnadsförslaget kommer reservdel/ar att beställas för service hemma hos dig.
Vänligen maila in bilder till oss om du vill gå vidare med ärendet.
Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar
Samsung Service"

Vad hände med garanti osv??? LG Skickar ut och byter gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReaKöparen:

Har haft två service äranden uppe, både blev avbrutna.
Första för att det var fel på mailet(?) Vilket det inte var, Andra gången avbröt dom det för att den var köpt igenom Benify(?), den är ju köpt igenom samsung.se...

Vid andra samtalet sa dom att Teknikern kommer att avgöra om jag som orsakat skadan eller inte, därför jag var tvungen att spara låda och frigolit.
Men nu vill dom ha betalt för att BÖRJA ett ärande, se mail:

"Hej
Gällande din felanmälan:
Vi skulle egentligen behöva undersöka din TV för att se exakt hur det ser ut för att kunna lämna ett kostnadsförslag.
Ett alternativ till detta är ifall tekniker ser över bild på TV'n för att kunna ta fram ett kostnadsförslag.
Kostnadsförslaget är preliminärt och kan kommas att ändras vid fysisk undersökning om skadan skulle visa sig vara annorlunda än vad som framgår på bild.
Vi tar en undersökningsavgift på 550 kr för att ta fram ett kostnadsförslag. Ifall ni godkänner kostnadsförslaget kommer reservdel/ar att beställas för service hemma hos dig.
Vänligen maila in bilder till oss om du vill gå vidare med ärendet.
Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar
Samsung Service"

Vad hände med garanti osv??? LG Skickar ut och byter gratis

Lägg upp bild här hur felet på panelen ser ut. Svårt att säga bu eller bä utan det.

Permalänk

Min TV har plötsligt fått en skön gulaktig tjock horisontell linje till höger i bild. Alltså, seriöst Samsung...flaggskepp 2022? Först högtalare som skorrar och nu detta. 🙄 Känns inte som en speciellt bra långsiktig investering när det blir problem med panelen efter bara typ en månad. De kommer säkert skicka en tekniker, men hur länge håller nästa panel då, kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReaKöparen:

Har haft två service äranden uppe, både blev avbrutna.
Första för att det var fel på mailet(?) Vilket det inte var, Andra gången avbröt dom det för att den var köpt igenom Benify(?), den är ju köpt igenom samsung.se...

Vid andra samtalet sa dom att Teknikern kommer att avgöra om jag som orsakat skadan eller inte, därför jag var tvungen att spara låda och frigolit.
Men nu vill dom ha betalt för att BÖRJA ett ärande, se mail:

"Hej
Gällande din felanmälan:
Vi skulle egentligen behöva undersöka din TV för att se exakt hur det ser ut för att kunna lämna ett kostnadsförslag.
Ett alternativ till detta är ifall tekniker ser över bild på TV'n för att kunna ta fram ett kostnadsförslag.
Kostnadsförslaget är preliminärt och kan kommas att ändras vid fysisk undersökning om skadan skulle visa sig vara annorlunda än vad som framgår på bild.
Vi tar en undersökningsavgift på 550 kr för att ta fram ett kostnadsförslag. Ifall ni godkänner kostnadsförslaget kommer reservdel/ar att beställas för service hemma hos dig.
Vänligen maila in bilder till oss om du vill gå vidare med ärendet.
Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar
Samsung Service"

Vad hände med garanti osv??? LG Skickar ut och byter gratis

De behöver bevisa att du orsakt felet de första åren. Länka dem gärna deras skyldigheter.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

De behöver bevisa att du orsakt felet de första åren. Länka dem gärna deras skyldigheter.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Samsung verka verkligen ha noll koll på svensk lagstiftning... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har också ett pågående ärende med Samsungs support (tyvärr visar det sig).
Märkte nämligen när jag packade upp min 75" att plastbaksidan inte är helt platt utan sticker ut en hel del på en sida av TVn.
Var även tydliga spår av att frigoliten tryckt hårt mot baksidan då det skrapats av och fastnad vid samma område.

Detta tog över en månad från första kontakt till att dom faktiskt ska skicka en tekniker nu.
Först gick jag via Live chat botten på deras sida, därefter blev jag kontaktad via mail. Sen gick det flera mail fram och tillbaka innan dom väl kunde ta emot mina bilder för att senare konstatera att dom inte kunde göra något utan jag skulle kontakta teknisk support direkt (även om jag valt detta i Live chat support botten).

Ringde då tekniska supporten och dom ville ha mer bilder på emballage osv också för att se om det var fraktskada (kartongen var hel och fin) eller dold skada. Skickade in bilder via tidigare konversationen vi hade på mail, fick svar att dom inte kunde vidarebefordra via mail till teknisk support för det var något strul. Så var tvungen att gå via tekniska supportens live chat.
Fick till slut iväg bilder via den tjänsten även om det bara gick att skicka en bild i taget av någon anledning.
Svaret blev då att dom skulle kolla så det var allt och sen återkomma.

Två veckor går och ingen kontakt, ringde då i veckan och skällde på dom, till slut då hände det något och har nu fått bekräftat via sms att tekniker kommer kontakta mig inom några arbetsdagar.
Kom även konstigt nog ett till sms någon dag senare med att reservdelar är på väg till deras servicecenter? Har inte ens sagt att något ska bytas än men jaja.

Kort och gott, jag är inte imponerad än så länge.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReaKöparen:

Så jag köpte en 75" på Rean, kunde inte packa upp den och lyfta upp den direkt då jag var själv.

Nu när vi lyfte upp den och kopplade in den, så startar den inte och det verkar vara nåt fel på panelen till vänster och höger.

Supporten vägrar hjälpa mig för det gått 30 dagar, och dom vill ha betalt för att åka och titta på tv:n, ska dom laga den kostar det ännu mer!

Köp aldrig från Samsung, har anmält detta till ARN.

Utöver ARN så har troligen din kommun konsumentvägledare. Det är gratis och de brukar kunna sköta kontakt med ÅF.

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Har också ett pågående ärende med Samsungs support (tyvärr visar det sig).
Märkte nämligen när jag packade upp min 75" att plastbaksidan inte är helt platt utan sticker ut en hel del på en sida av TVn.
Var även tydliga spår av att frigoliten tryckt hårt mot baksidan då det skrapats av och fastnad vid samma område.

Detta tog över en månad från första kontakt till att dom faktiskt ska skicka en tekniker nu.
Först gick jag via Live chat botten på deras sida, därefter blev jag kontaktad via mail. Sen gick det flera mail fram och tillbaka innan dom väl kunde ta emot mina bilder för att senare konstatera att dom inte kunde göra något utan jag skulle kontakta teknisk support direkt (även om jag valt detta i Live chat support botten).

Ringde då tekniska supporten och dom ville ha mer bilder på emballage osv också för att se om det var fraktskada (kartongen var hel och fin) eller dold skada. Skickade in bilder via tidigare konversationen vi hade på mail, fick svar att dom inte kunde vidarebefordra via mail till teknisk support för det var något strul. Så var tvungen att gå via tekniska supportens live chat.
Fick till slut iväg bilder via den tjänsten även om det bara gick att skicka en bild i taget av någon anledning.
Svaret blev då att dom skulle kolla så det var allt och sen återkomma.

Två veckor går och ingen kontakt, ringde då i veckan och skällde på dom, till slut då hände det något och har nu fått bekräftat via sms att tekniker kommer kontakta mig inom några arbetsdagar.
Kom även konstigt nog ett till sms någon dag senare med att reservdelar är på väg till deras servicecenter? Har inte ens sagt att något ska bytas än men jaja.

Kort och gott, jag är inte imponerad än så länge.

Hur snabbt kontaktade du support?
Kunde du bara gjort återköp om det var snabbt?

Fattar inte varför dom är så emot kunden, fattar dom inte hur mycket dom förlorar på detta i slutändan?

Permalänk
Skrivet av anothersheep:

Min TV har plötsligt fått en skön gulaktig tjock horisontell linje till höger i bild. Alltså, seriöst Samsung...flaggskepp 2022? Först högtalare som skorrar och nu detta. 🙄 Känns inte som en speciellt bra långsiktig investering när det blir problem med panelen efter bara typ en månad. De kommer säkert skicka en tekniker, men hur länge håller nästa panel då, kan man undra.

Har dom sagt att dom ska skicka tekniker?
Fattar inte varför ingen annan behöver betala för tekniker, men för mig så säger dom att det kostar att starta undersökning äns, och kostar att skicka tekniker. Sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReaKöparen:

Har dom sagt att dom ska skicka tekniker?
Fattar inte varför ingen annan behöver betala för tekniker, men för mig så säger dom att det kostar att starta undersökning äns, och kostar att skicka tekniker. Sjukt.

Vad har du skrivit till dem då? Undrar om du vart otydlig i din kommunikation.
Det kostar dig inget om det går på garanti / reklamation men har du bara begärt dem att "kom hit och fixa" så förstår jag att kundtjänst inte kan läsa dina tankar och de tar det som ett vanligt serviceärende och då är det klart du skall betala för den servicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReaKöparen:

Hur snabbt kontaktade du support?
Kunde du bara gjort återköp om det var snabbt?

Fattar inte varför dom är så emot kunden, fattar dom inte hur mycket dom förlorar på detta i slutändan?

Det enda dom sa till mig var att ifall tekniker ser att skadan är orsakad av mig p.g.a. felhantering eller liknande så kan det kosta.
Som det bör vara, men i mitt fall så är det väldigt tydligt att skadan redan fanns där.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av ReaKöparen:

Har dom sagt att dom ska skicka tekniker?
Fattar inte varför ingen annan behöver betala för tekniker, men för mig så säger dom att det kostar att starta undersökning äns, och kostar att skicka tekniker. Sjukt.

Inte än. Jag skickade in det igår kväll och de återkommer normalt inom en vecka. Om det är ett fel som uppstått på grund av något som bedöms vara annat än normalt användning (typ främst vårdslöst fysiskt handhavande, antar jag) så går det inte på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Inte än. Jag skickade in det igår kväll och de återkommer normalt inom en vecka. Om det är ett fel som uppstått på grund av något som bedöms vara annat än normalt användning (typ främst vårdslöst fysiskt handhavande, antar jag) så går det inte på garantin.

Återkom gärna med hur det går. Vore intressant att höra hur dom löser det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag köpte i alla fall detta: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Supernöjd! Sitter riktigt bra på min vägg nu. <Uppladdad bildlänk>

Lyckades du få den endast 9mm från vägg som Jula själva anger?

För detta fästet känns enklare än Samsungs egna, och skillnaden ska endast vara att Samsung hamnar 7,5mm från vägg (minimal skillnad).

Tänkte köra Samsungs väggfäste först, men sen insåg jag att det försvårar enormt mycket att det är tvådelat. Svårt att träffa en regel med båda delarna. Detta borde vara mycket enklare med Julas modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Lyckades du få den endast 9mm från vägg som Jula själva anger?

För detta fästet känns enklare än Samsungs egna, och skillnaden ska endast vara att Samsung hamnar 7,5mm från vägg (minimal skillnad).

Tänkte köra Samsungs väggfäste först, men sen insåg jag att det försvårar enormt mycket att det är tvådelat. Svårt att träffa en regel med båda delarna. Detta borde vara mycket enklare med Julas modell.

Nej, inte en chans. Går nog om man har tillräckligt korta distanser men de som följde med gjorde det omöjligt. Min sitter nog 4-5cm från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Nej, inte en chans. Går nog om man har tillräckligt korta distanser men de som följde med gjorde det omöjligt. Min sitter nog 4-5cm från väggen.

Konstigt! Undra varför dom anger det i beskrivningen? Varför behöver man ens distanser?
Baksidan på QN95B är väl helt slät?

Edit: Har du möjlighet att mäta bredden på själva fästet som sitter mot väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Lyckades du få den endast 9mm från vägg som Jula själva anger?

För detta fästet känns enklare än Samsungs egna, och skillnaden ska endast vara att Samsung hamnar 7,5mm från vägg (minimal skillnad).

Tänkte köra Samsungs väggfäste först, men sen insåg jag att det försvårar enormt mycket att det är tvådelat. Svårt att träffa en regel med båda delarna. Detta borde vara mycket enklare med Julas modell.

Du får kapa skruvarna, dom är för långa och bottnar i tvn.
Jag kapade så dom blev 8 mm långa, då bygger fästet ca 9-10mm. Har detta fästet med 75”-modellen

Permalänk
Medlem

Hejsan! Det var jag som fick min tv helt mörbultad levererad (paketet var helt sönder typ)

Där fanns en liten repa där paketet var sönder men det var inte mycket mer med det; men nu upptäckte jag detta:

https://streamable.com/g5y83y

Är det något man kan gå vidare med?

Permalänk
Skrivet av leeggee:

Hejsan! Det var jag som fick min tv helt mörbultad levererad (paketet var helt sönder typ)

Där fanns en liten repa där paketet var sönder men det var inte mycket mer med det; men nu upptäckte jag detta:

https://streamable.com/g5y83y

Är det något man kan gå vidare med?

Har det gått mer än 30 dagar så är svaret nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Hejsan! Det var jag som fick min tv helt mörbultad levererad (paketet var helt sönder typ)

Där fanns en liten repa där paketet var sönder men det var inte mycket mer med det; men nu upptäckte jag detta:

https://streamable.com/g5y83y

Är det något man kan gå vidare med?

Skrivet av ReaKöparen:

Har det gått mer än 30 dagar så är svaret nej.

Självklart. Du har ju garanti.

Permalänk
Skrivet av Chrillthebill:

Självklart. Du har ju garanti.

Har detta uppe med ARN just nu då Samsung vägrar hjälpa mig.

Tekniska support vill ha betalt för att fixa det, medans deras andra support vägrar hjälpa mig för det gått över 30 dagar.

Permalänk
Medlem

Har använt min QN95B i några dagar nu. Av någon anledning så hörs det ofta ett klickande ljud, som oftast precis när en scen går från ljus till mörkt eller tvärt om. Är jag ensam med detta felet? Har testat att slå av ljudet men det händer ändå. Så inget konstigt med högtalarna. Vad kan detta vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Har använt min QN95B i några dagar nu. Av någon anledning så hörs det ofta ett klickande ljud, som oftast precis när en scen går från ljus till mörkt eller tvärt om. Är jag ensam med detta felet? Har testat att slå av ljudet men det händer ändå. Så inget konstigt med högtalarna. Vad kan detta vara?

Har inte själv märkt av problemet men har för mig att jag läst på forum om liknande problem som du beskriver. Möjligtvis att du kan hitta någon information om problemet eller ställa en fråga här. https://www.avforums.com/threads/samsung-qn95b-neo-qled-owners-and-discussion-thread.2408268/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jockebq:

Har använt min QN95B i några dagar nu. Av någon anledning så hörs det ofta ett klickande ljud, som oftast precis när en scen går från ljus till mörkt eller tvärt om. Är jag ensam med detta felet? Har testat att slå av ljudet men det händer ändå. Så inget konstigt med högtalarna. Vad kan detta vara?

Om du kan koppla detta till växlingen mörk/ljus scen pekar det på något ljud som elektroniken alstrar när den ska reglera energin som lysdioderna drar. Ställer du lokal nedtoning på Låg ska det bli mildare svängningar mellan ljusa och mörka scener. Så ett sätt att utesluta vad det nu är.

Permalänk
Skrivet av ReaKöparen:

Har detta uppe med ARN just nu då Samsung vägrar hjälpa mig.

Tekniska support vill ha betalt för att fixa det, medans deras andra support vägrar hjälpa mig för det gått över 30 dagar.

Var ditt paket skadat i leveransen? Isåfall är det väl därför de vill utreda det inom 30 dagar ifall det skulle vara leverantören av paketets fel. Men var paketet intakt måste ju garanti gälla precis som vanligt, oavsett när tvn gått sönder. Känns som att du utelämnar detaljer i dina inlägg.

Permalänk
Skrivet av siggelump:

Var ditt paket skadat i leveransen? Isåfall är det väl därför de vill utreda det inom 30 dagar ifall det skulle vara leverantören av paketets fel. Men var paketet intakt måste ju garanti gälla precis som vanligt, oavsett när tvn gått sönder. Känns som att du utelämnar detaljer i dina inlägg.

Nej inga synliga skador på paketet.

Permalänk
Skrivet av leeggee:

Hejsan! Det var jag som fick min tv helt mörbultad levererad (paketet var helt sönder typ)

Där fanns en liten repa där paketet var sönder men det var inte mycket mer med det; men nu upptäckte jag detta:

https://streamable.com/g5y83y

Är det något man kan gå vidare med?

varför tog du emot tvn om den var helt mörbultad kan man ju undra?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?