Nvidia utrustar Geforce RTX 4090 med ny strömkontakt

Permalänk
Melding Plague

Nvidia utrustar Geforce RTX 4090 med ny strömkontakt

En upptäckt på forumet Reddit visar att Nvidia inför uppdaterade strömkontakten 12V-2x6 även i tidigare grafikkort ur RTX 4000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om artikeln är sant så är det trevligt att någon efter snart ett år gör något åt det.

Tycker att det är helt sjukt hur all techmedia låter Nvidia komma undan med deras 12pin kontakt. Alla giganter på tuben Gamers Nexus, Linus Tech Tips, Jays2cents mm låter detta bara flyga under radan. Andra företag hade fått skit som fan. Samsung, Asus, AMD, Gigabyte mm har verkligen fått smaka på hård kritik när ett eller två exemplar av deras produkter har gått sönder. Men av någon anledning så finns det ingen gräns på hur många 12pin kontakter som får smälta.

Var själv andra användaren på AMD-subredditen som rapporterade om får långa skruvar i ASUS Strix 5700XT som resulterade i skiten träffade fläkten och att Hardware Unboxed rapporterade om det vilket gjorde att ASUS tog tillbaka kort och fixade de som var ute. Så ja. Det går att klaga och få resultat av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Om artikeln är sant så är det trevligt att någon efter snart ett år gör något åt det.

Tycker att det är helt sjukt hur all techmedia låter Nvidia komma undan med deras 12pin kontakt. Alla giganter på tuben Gamers Nexus, Linus Tech Tips, Jays2cents mm låter detta bara flyga under radan. Andra företag hade fått skit som fan. Samsung, Asus, AMD, Gigabyte mm har verkligen fått smaka på hård kritik när ett eller två exemplar av deras produkter har gått sönder. Men av någon anledning så finns det ingen gräns på hur många 12pin kontakter som får smälta.

Var själv andra användaren på AMD-subredditen som rapporterade om får långa skruvar i ASUS Strix 5700XT som resulterade i skiten träffade fläkten och att Hardware Unboxed rapporterade om det vilket gjorde att ASUS tog tillbaka kort och fixade de som var ute. Så ja. Det går att klaga och få resultat av det.

Intressant ingångsvinkel. Vad menar du med att ''techmedia'' tystar? Var väl snarare att det blåstes upp stort, jättestort när det i själva verket rörde sig om yttersta fåtal. Nvidia tog väl det på största allvar och reklamationer godkändes även om det i många fall var användarfel. Detta är väl ett resultat av den ''dåliga'' kontakten isåfall iom att det kommer en ny?
Att byta ut tusentals kontakter gör man inte över en handvändning, en skruv är betydligt lättare att ''byta'' ut.

Permalänk
Skrivet av employed:

Om artikeln är sant så är det trevligt att någon efter snart ett år gör något åt det.

Tycker att det är helt sjukt hur all techmedia låter Nvidia komma undan med deras 12pin kontakt. Alla giganter på tuben Gamers Nexus, Linus Tech Tips, Jays2cents mm låter detta bara flyga under radan. Andra företag hade fått skit som fan. Samsung, Asus, AMD, Gigabyte mm har verkligen fått smaka på hård kritik när ett eller två exemplar av deras produkter har gått sönder. Men av någon anledning så finns det ingen gräns på hur många 12pin kontakter som får smälta.

Var själv andra användaren på AMD-subredditen som rapporterade om får långa skruvar i ASUS Strix 5700XT som resulterade i skiten träffade fläkten och att Hardware Unboxed rapporterade om det vilket gjorde att ASUS tog tillbaka kort och fixade de som var ute. Så ja. Det går att klaga och få resultat av det.

Vad menar du med "deras"12pin kontakt? Trodde det var en standard som togs fram av PCI-CIG där många företag ingår, bl.a AMD.
Håller med om att det är trevligt att någon gör något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Vad menar du med "deras"12pin kontakt? Trodde det var en standard som togs fram av PCI-CIG där många företag ingår, bl.a AMD.

Det är dock nvidia som valt att placera en uppenbart ofärdig kontakt på sina nya grafikkort...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Det är dock nvidia som valt att placera en uppenbart ofärdig kontakt på sina nya grafikkort...

Så du tycker att man ska få skit för att man följer en standard innan det visar sig att det finns brister i den?

Permalänk
Medlem

Om problemet nu är så pass stort så är det bra att den byts ut. Bättre att vara på den säkra sidan dock.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Så du tycker att man ska få skit för att man följer en standard innan det visar sig att det finns brister i den?

Japp, man bör som tillverkare ha testat och evaluerat om standarden är lämplig innan man väljer den till grafikkort för över 20.000

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Dyker ju upp en annan fråga då. Vad händer med alla som sitter med kort med den gamla 12VHPWR kontakten, kommer de kunna skicka in sina kort och få det utbytt nu då?

Permalänk
Avstängd

Att sätta i en kontakt är svårt.
Hur svårt kan det vara? Räcker det att luta den mot kontakten? Måste jag tänka själv?!? Kränkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Dyker ju upp en annan fråga då. Vad händer med alla som sitter med kort med den gamla 12VHPWR kontakten, kommer de kunna skicka in sina kort och få det utbytt nu då?

Gamla och nya är fortfarande kompatibla med varann såvitt jag förstår, så är ju ingen jättekossa på isen.
(och även om man har gamla kontakten på nätagget så bör man kunna få en liten vinst av att kontakten på grafikkortet har sense-pinnarna lite djupare)
Möjligen kan jag tänka mig några av de större drakarna (corsair mfl) gör nån deal där man kan byta sina modulära kablar?
Annars får man nog bita i sura äpplet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gamla och nya är fortfarande kompatibla med varann såvitt jag förstår, så är ju ingen jättekossa på isen.
(och även om man har gamla kontakten på nätagget så bör man kunna få en liten vinst av att kontakten på grafikkortet har sense-pinnarna lite djupare)
Möjligen kan jag tänka mig några av de större drakarna (corsair mfl) gör nån deal där man kan byta sina modulära kablar?
Annars får man nog bita i sura äpplet.

Funderat lite på detta med faktiskt, om man kan anpassa kablaget och "patcha" problemet på befintliga kort om det mest är pinnarna som anpassats?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Att sätta i en kontakt är svårt.
Hur svårt kan det vara? Räcker det att luta den mot kontakten? Måste jag tänka själv?!? Kränkt!

Har man modulärt nätagg brukar det räcka bra med att ta en kabel på måfå och bara kasta in den i chassit.

Permalänk
Medlem

Tänk att Nvidia byter till ny kontakt trots att det inte var något fel på den gamla. Vi får hoppas kunderna klarar de nya fina kontakterna. Om de nya kontakterna är lika perfekta som de gamla borde det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Att sätta i en kontakt är svårt.
Hur svårt kan det vara? Räcker det att luta den mot kontakten? Måste jag tänka själv?!? Kränkt!

Vet inte om du är ironisk eller inte men men.

Finns gott om folk som postat på reddit att deras 4090 kontakter har smällt trots att de varit helt inkopplade och med andra kablar än adaptrarna som skickas med som tex CableMod.

Folk kommer troligen att skratta åt alla som fått sina kontakter förstörda till någon skadas allvarligt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vet inte om du är ironisk eller inte men men.

Finns gott om folk som postat på reddit att deras 4090 kontakter har smällt trots att de varit helt inkopplade och med andra kablar än adaptrarna som skickas med som tex CableMod.

Folk kommer troligen att skratta åt alla som fått sina kontakter förstörda till någon skadas allvarligt av det.

Det är handhavarfel, folk är helt blåsta bara. Kolla bara hur folk drar ut kontakter till vägguttag och nu tänker du dig att samma pappskallar ska koppla in en 12vhpwr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Finns gott om folk som postat på reddit att deras 4090 kontakter har smällt trots att de varit helt inkopplade och med andra kablar än adaptrarna som skickas med som tex CableMod.

Som sagt, den där CableMod adaptern lär ju smälta oftare än en kabel. Den borde sluta säljas, men CableMod gör big bucks på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Som sagt, den där CableMod adaptern lär ju smälta oftare än en kabel. Den borde sluta säljas, men CableMod gör big bucks på detta.

https://www.thefpsreview.com/2023/06/14/cablemod-issues-a-sta... Dom står ju för ersättning dock om något smälter

Citat:

To that end, we have been closely monitoring cases that are being reported to our support team. For GPUs where the RMA requests are denied, we have offered to reimburse the full purchase price to the affected users. Some users have been asked to send their GPUs to repair centers, and we have covered all shipping costs as well. We have been doing this even in cases where the adapter was not fully inserted, as we want to make sure that none of our users are left out in the cold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

https://www.thefpsreview.com/2023/06/14/cablemod-issues-a-sta... Dom står ju för ersättning dock om något smälter

Klart dom gör. Adaptern kostar 500:- och dom flesta smälter ju inte. Men adaptern introducerar resistans och koncentrerar värmen och chansen att den smälter är högre än en kopparkabel som leder värme bra och bara en kontakt. Adaptern är ett kretskort som inte leder värme bra, runt den är det luft och sedan ett plastskal som heller inte det leder värme, lägg därtill att du har två kontakter istället för en = mer resistans = mer värme, har väldigt svårt att tro på den designen.

Jag skulle säga så här. 12VHPWR kontakten är marginell, enkelt at göra fel, men dom flesta klarar ändå av det. Med adaptern ligger du ännu mer på marginalen, det fungerar fortfarande, men ännu enklare att göra fel.

Tycker iofs att det mer är ett problem för Nvidia, kunderna litar inte på att kontakten fungerar så dom köper en adapter som inte är bra i hopp om att det skall fungera bättre. Så det är ett förtroendeproblem för Nvidia, sånt kostar i längden.

Personligen använder jag en klämd 12VHPWR kabel som är ganska flexibel, jag är noga att den kommer i ordentligt varje gång jag är där och mecklar. Stiften är klämda rätt på kabeln vilket betyder att värme enkelt går ner i kopparkabeln. En vanlig kabel alltså, mycket bättre design.

Permalänk
Medlem

Of topic men hur mycket är ett "begagnat' oanvänt 4090 med kvitto och garanti värt?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

För att ge CableMod lite upptummar också, denna ser ju betydlig bättre ut om man behöver vinklad kontakt.

https://www.inet.se/produkt/6905758/cablemod-pro-modmesh-12vh...

Edit: den kanske inte var vinklad

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Att sätta i en kontakt är svårt.
Hur svårt kan det vara? Räcker det att luta den mot kontakten? Måste jag tänka själv?!? Kränkt!

med +25år som felsökare så kan jag säga att det är mycket svårare än du får det att låta, inte alla k-don som har distinkt kvittens på bra anslutning.
Det är folk som ansluter 100vis av k-don dagligen som missar ibland.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

med +25år som felsökare så kan jag säga att det är mycket svårare än du får det att låta, inte alla k-don som har distinkt kvittens på bra anslutning.
Det är folk som ansluter 100vis av k-don dagligen som missar ibland.

Om det går att ansluta en kabel fel kommer någon garanterat att göra det.