Permalänk
Medlem

Köksho-stopp

Hej

Vattnet började rinna långsamt ur diskhon för några veckor sen. Försökte nyligen se vad som kunde göras. De tio första yt-videorna om hur fixa sånt visar en man som skruvar loss en liten kopp från rören under diskbänken där vattenlåset eller nåt är och rensar på ohyra och vips så rinner det undan igen. En sådan finns i mitt badrum, icke under köksbänken. Där ser det ut såhär

Det verkar inte gå att skruva loss något; inget har grepp för att skruva på, den slags mellanring/kopplingsring mellan över T-korset och första V-delen sitter fast i V-delen tror jag. Hela V-delen roterar något mot T-et, roterar inte mot andra delen med den flexibla slangen. Det verkar inte gå att dra loss V-delen rakt neråt.

Skaffade en vaskrensare som om båda hoarna har en del vatten och den man använder lite så kommer det upp en hel del mörkt material, likt fiskflingor/mat. Svårfångat. Pumpas det sådär i två min kommer det massvis med material som är svårt att fiska upp (med bara handskar) och det sugs ner igen låångsamt långsamt tills vad som verkar vara totalstopp. Ska se imorron bitti om har dunstat eller kanske runnit bort, isf prova med https://www.clasohlson.com/se/Avloppsrensare-Mudin-Express,-N... . Om ni inte har någon annan idé?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

V-röret fungerar som vattenlås, äger du bostaden skulle jag bytt ut..
Annars får du dela röret vid kopplingen och tömma.
Eftersom det är flex-slang räcket det att du delar Vet precis under de två pluggade rören som sticker ut.
Annars får du be fastighetsskötaren så får de visa dig, billigare för hyresvärden att visa dig, jämfört med att laga i efterhand

Men du behöver nog rengöra alla rör därunder, bara du kommer ihåg hur allt sitter ihop

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det är en bostadsrätt. Med dela, menar du dra isär? Enklast är antagligen att be om professionell hjälp men tror du inte avloppsrensarmedlet kan fungera?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Behövs inte bytas något, blir ordentligt igensatt med fett och matrester.

Samtliga delar går att ta isär, sitter gummiringar som tätar och håller ihop.

Du kan säkert använda exempelvis ett mynt och skruva lossa översta delarna från diskhon, brukar sitta i bottensilen.

Du har ju foto på hur det ser ut, bara att dra isär och sedan sätta ihop likadant.

Hett vatten i en hink, diskmedel och sedan inte bli äcklad 😉

Permalänk
Medlem

Dra i medlet du om du ändå redan köpt det. Det kan vara en quick fix. Men inget klår mekanisk rengöring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Om ni inte har någon annan idé?

Vilken våning bor du på? Märker grannarna något? Är det på nedre botten, så kan det eventuellt bli akut inom några dagar.

Har fått ringa för spolning i stammarna mer eller mindre akut två ggr. Ett tydligt tecken på detta är om mat som ni inte själva skölt ned dyker upp i vasken.

Bor du högt upp i huset, så kan du sova lugnare.

Permalänk
Medlem

Denna löste mitt stopp förra veckan, mycket mer effektivare än vad man tror 49 spänn på Clas Ohlson.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Bästa propplösaren brukar vara en rejäl skvätt diskmedel (flytande typ Yes), låta verka ett tag och sen hälla på några liter nästan kokande vatten, funkar ofta bra även på toalettstopp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du måste montera loss V-Röret.

Ser ut som att dom satt ihop det med någon fog (Klåpare)
hade jag varit dig hade jag bytt till ett riktigt vattenlås som går att rensa.

Om du inte kan göra det själv kostar det max 1500:- med rot att fixa.
passa på att klä insidan av skåpet under diskbänken med en våtrumsmatta så rinner vattnet ut på golvet om något går fel och så märker du det.

Permalänk
Medlem

Ser ut som sediment, det som kommer upp, massvis med mörkt material som inte luktar något, rätt så fint därav svårt att fiska upp.
Otori: Det är säkert inte så svårt om man har en slags intuition för dylika praktiska ting, något jag saknar ibland.
Walkir: botten, men det är inte bottenvåningen i huset för det är ett cykelförråd på markplan, om det gör någon skillnad för detta. Har inte sett något identifierbart främmande men vet inte riktigt vad sedimentet är eller har varit.
Ska prova avlopprensarmedlet. I värsta fall fastnar det och ledningarna blir fulla av propplösarmedel. Nej i värsta fall springer något läck och rinner över hela golvet och ner i cykelförrådet med sanering för en halv miljon, men det är ju verkligen inte vad som står i beskrivningen för medlet : )

k4: det är en sådan jag använt för att få fram sedimentet. Inte så mycket mer hände, höll kanske inte på tillräckligt många minuter?

matten: jag provade handdisk i hoarna och sedan kokande vatten, det bubblade lite men blev ingen skillnad i övrigt

tiger: ja, det verkar mer praktiskt med något användaren enkelt kan göra rent..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Diskmedel plus kokande vatten är bra
Man kan också försöka med ett rensband, https://www.jemfix.se/rensband-4-5-m/8125/9357301/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så svårt?
Ringa in en städfirma för att rensa avlopp?
🙄

Ättika är bra på att lösa fett, inte bra med kemiska propplösare.

Sluta tramsa, börja fixa 😉

Permalänk
Medlem

Brukar ringa fastighetsskötarna så kommer de och fixar.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som om det finns några skruvade kopplingar, så bör bara vara ihopskutet. Så bör bara vara att dra isär. Hittade denna tråd på bygga hus om rensning av ett likadant vattenlås: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-rensa-detta-vattenl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är väl inte så svårt?
Ringa in en städfirma för att rensa avlopp?
🙄

Ättika är bra på att lösa fett, inte bra med kemiska propplösare.

Sluta tramsa, börja fixa 😉

Rörmokare / vvs tror jag. Kan vara en idé att be dom byta ut mot något som är enklare att göra rent själv. Denna kemiska propplösare har fått rätt bra betyg på produktsidan.

Skrivet av SUMITOMO:

Brukar ringa fastighetsskötarna så kommer de och fixar.

hsb tar betalt för mil, tid, fikapauser, även när de inte klarar att ordna på egen hand utan lejer extern hjälp.

Skrivet av loefet:

Ser inte ut som om det finns några skruvade kopplingar, så bör bara vara ihopskutet. Så bör bara vara att dra isär. Hittade denna tråd på bygga hus om rensning av ett likadant vattenlås: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-rensa-detta-vattenl...

"Vika upp V-låset" kan jag inte parsa. Har vridit och försökt liksom skjuva nedåt (eftersom det är enda stället där något rör på sig) utan resultat.

Det är inte stopp i tvättstugan på våningen under vilket ev pekar på ett fel lokalt hos mig. Jag förstår inte helt hur en hel 10l hink med vatten med sedimentstoff är borta (jag hinkade upp och ur vatten och sediment )och ändå nästan totalstopp. Är det så det brukar bli när folk köra med vaskrensare?

Det där bandet ser lite intressant ut. Det kanske hjälper mot ändlösa mängder mörkt sediment.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ser ut som sediment, det som kommer upp, massvis med mörkt material som inte luktar något, rätt så fint därav svårt att fiska upp.
Otori: Det är säkert inte så svårt om man har en slags intuition för dylika praktiska ting, något jag saknar ibland.
Walkir: botten, men det är inte bottenvåningen i huset för det är ett cykelförråd på markplan, om det gör någon skillnad för detta. Har inte sett något identifierbart främmande men vet inte riktigt vad sedimentet är eller har varit.
Ska prova avlopprensarmedlet. I värsta fall fastnar det och ledningarna blir fulla av propplösarmedel. Nej i värsta fall springer något läck och rinner över hela golvet och ner i cykelförrådet med sanering för en halv miljon, men det är ju verkligen inte vad som står i beskrivningen för medlet : )

k4: det är en sådan jag använt för att få fram sedimentet. Inte så mycket mer hände, höll kanske inte på tillräckligt många minuter?

matten: jag provade handdisk i hoarna och sedan kokande vatten, det bubblade lite men blev ingen skillnad i övrigt

tiger: ja, det verkar mer praktiskt med något användaren enkelt kan göra rent..

Har du provat kaustiksoda?

Permalänk
Medlem

Kaustiksoda och kokande vatten.
Sjukt effektivt
Men passa dig när du häller på vattnet, det fräser på bra och kan skvätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej

Vattnet började rinna långsamt ur diskhon för några veckor sen. Försökte nyligen se vad som kunde göras. De tio första yt-videorna om hur fixa sånt visar en man som skruvar loss en liten kopp från rören under diskbänken där vattenlåset eller nåt är och rensar på ohyra och vips så rinner det undan igen. En sådan finns i mitt badrum, icke under köksbänken. Där ser det ut såhär<Uppladdad bildlänk>

Det verkar inte gå att skruva loss något; inget har grepp för att skruva på, den slags mellanring/kopplingsring mellan över T-korset och första V-delen sitter fast i V-delen tror jag. Hela V-delen roterar något mot T-et, roterar inte mot andra delen med den flexibla slangen. Det verkar inte gå att dra loss V-delen rakt neråt.

Skaffade en vaskrensare som om båda hoarna har en del vatten och den man använder lite så kommer det upp en hel del mörkt material, likt fiskflingor/mat. Svårfångat. Pumpas det sådär i två min kommer det massvis med material som är svårt att fiska upp (med bara handskar) och det sugs ner igen låångsamt långsamt tills vad som verkar vara totalstopp. Ska se imorron bitti om har dunstat eller kanske runnit bort, isf prova med https://www.clasohlson.com/se/Avloppsrensare-Mudin-Express,-N... . Om ni inte har någon annan idé?

Om du vill kunna lossa på rören kan du vara tvungen att lossa på korgbottenventilen. Den har en gängad skruv på mitten, vanlig skruvmejsel ska fungera. Du har packningar mellan ventilen och diskho så var försiktig så dessa inte bara ramlar bort eller inte ser vart de suttit.
När du har tagit loss korgbottenventilen så ska den lossna från diskho och rören undertill. Du ska sedan kunna dra isär resterande rör.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lossa-korgbottenventil-...

Jag kan rekommendera att testa att dra isär eller dra ihop rören undertill som går från vasken till U-et eller vad man ska kalla det. Flytta de antingen ut mot rummet eller lite mer mot väggen.
Hade problem själv med att det rann väldigt dåligt och då var det så enkelt som att flytta på rören lite, hade inte totalt stopp men det rann väldigt sakta.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

matten: jag provade handdisk i hoarna och sedan kokande vatten, det bubblade lite men blev ingen skillnad i övrigt

Behöver verka ett bra tag, gärna över natten.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Walkir: botten, men det är inte bottenvåningen i huset för det är ett cykelförråd på markplan, om det gör någon skillnad för detta.

Låter precis som min i gamla lägenhet. Tror det kan vara en idé att knacka på hos grannen i samma trappuppgång för att se om de har märkt något.

Förhoppningsvis är det bara stopp hos dig, men det kan även trycka på vatten underifrån. Så om du har otur, så öppnar du upp för mer vatten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Denna löste mitt stopp förra veckan, mycket mer effektivare än vad man tror 49 spänn på Clas Ohlson.

<Uppladdad bildlänk>

Detta förslaget kommer lösa ditt problem. Spola vatten så det kommer över silen. Håll tätt för ena slaskhålet och kör med sugproppen i andra hålet.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Rörmokare / vvs tror jag. Kan vara en idé att be dom byta ut mot något som är enklare att göra rent själv. Denna kemiska propplösare har fått rätt bra betyg på produktsidan.

hsb tar betalt för mil, tid, fikapauser, även när de inte klarar att ordna på egen hand utan lejer extern hjälp.

"Vika upp V-låset" kan jag inte parsa. Har vridit och försökt liksom skjuva nedåt (eftersom det är enda stället där något rör på sig) utan resultat.

Det är inte stopp i tvättstugan på våningen under vilket ev pekar på ett fel lokalt hos mig. Jag förstår inte helt hur en hel 10l hink med vatten med sedimentstoff är borta (jag hinkade upp och ur vatten och sediment )och ändå nästan totalstopp. Är det så det brukar bli när folk köra med vaskrensare?

Det där bandet ser lite intressant ut. Det kanske hjälper mot ändlösa mängder mörkt sediment.

Kolla med grannen ovanför, det finns ju olika avloppsstammar – men deras kök bör ju vara ovanför ditt och vara anslutet till samma stam.

Mörk gojs kommer det vara i vattenlås, men inte ändlösa mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Detta förslaget kommer lösa ditt problem. Spola vatten så det kommer över silen. Håll tätt för ena slaskhålet och kör med sugproppen i andra hålet.

Som jag nämnde har jag provat. Det verkar lite modigt att säga "kommer att" : ) Har hållt på i ett antal minuter, det kommer mer och mer sediment (och vad det verkar vatten), inget har ändrats ens lite vad avser rinnförmågan. Om det är tack vare denna vaskrensarövrning eller propplösaren vet jag ej men nu har vatten stått sedan i morse i hoarna. Kan inte hålla för det andra hålet annat än med vatten, det är ok antar jag? Bevisligen rör sig ju saker upp från rören.

Skrivet av Petterk:

Kolla med grannen ovanför, det finns ju olika avloppsstammar – men deras kök bör ju vara ovanför ditt och vara anslutet till samma stam.

Mörk gojs kommer det vara i vattenlås, men inte ändlösa mängder.

Knackade just på och frågade. Nemas problemas där så det verkar onekligen lokalt.

Ska höra med en rörmokare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Som jag nämnde har jag provat. Det verkar lite modigt att säga "kommer att" : ) Har hållt på i ett antal minuter, det kommer mer och mer sediment (och vad det verkar vatten), inget har ändrats ens lite vad avser rinnförmågan. Om det är tack vare denna vaskrensarövrning eller propplösaren vet jag ej men nu har vatten stått sedan i morse i hoarna. Kan inte hålla för det andra hålet annat än med vatten, det är ok antar jag? Bevisligen rör sig ju saker upp från rören.

Knackade just på och frågade. Nemas problemas där så det verkar onekligen lokalt.

Ska höra med en rörmokare.

Du måste täppa till andra hålet då rör sig allt i röret fram och tillbaka tills det losnar. Har exakt samma rör som du.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Ett sånt vattenlås är tyvärr uruselt, vi har ett likadant i vår hyresrätt.

Funkar någorlunda att köra med en vaskrensar "propp" (Vi har en som är mer typ cykelpump), en liten stund. Sedan sätter det igen igen.

Har plockat isär det en gång (Det är friktionsfäst, så du får dra ordentligt) men även då är det svårt att komma åt ordentligt och det blev inte så mycket bättre. Vi fick till oss att vi inte bör plocka isär det, svårt att få ihop bra och packningarna kan ta en del stryk.

Till slut blev det högtrycksspolning med en sån där spolbil som kommer och drar in en slang genom ett fönster och jäklar vilken skillnad. Rinner ofantligt mycket bättre efter det.

Men som sagt, huvudproblemet är själva avloppet, det kommer sätta stopp igen och är väldigt känsligt för om man får ner fett och sånt i det. Bästa lösningen om du har möjlighet (vilket du borde ha i bostadsrätt?) är att byta det mot ett som är enklare att rengöra.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Bara skruva lite åt höger och vänster och samtidigt försöka dra isär delarna. Börja med det längst till höger och få isär det. Sen tar du den andra delen och skruvar och drar nedåt samtidigt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Bara skruva lite åt höger och vänster och samtidigt försöka dra isär delarna. Börja med det längst till höger och få isär det. Sen tar du den andra delen och skruvar och drar nedåt samtidigt.

<Uppladdad bildlänk>

Precis, inte svårare än så?
När du ska ha ihop det igen smörjer du packningarna .ed lite diskmedel så glider det ihop fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Knackade just på och frågade. Nemas problemas där så det verkar onekligen lokalt.

Ska höra med en rörmokare.

Vill du inte mecka själv med det du har är det nog bättre att du tar dit rörmokare som sätter dit ett vattenlås du klarar av att serva/rensa själv.

Permalänk

Jag bor i en värdelös lägenhet och får då och då stopp i vasken (och i toaletten, under badkaret osv). Spola med hett vatten tills det fylls på, när det har runnit undan häller man på några lite kokhett vatten. När det har runnit undan så häller man i en lösning av bakpulver och ättika, tex tre matskedar bakpulver och en deciliter ättika i en tillbringare, rör om snabbt som fan (det ökar i volym) och häll i och låt det verka i några minuter. Spola med hett vatten tills det fylls på och börja jobba med en vaskrensare. Bäst är ju om man kan stänga för det andra hålet men...

Att köra med en vaskrensare är ju inte något finlir, pumpa upp och ned hårt som fan och ofta får man göra om hela proceduren flera gånger (kokhett vatten, bakpulver osv). Numera ringer jag bara fastighetsskötaren om det är frågan om ett generalstopp (= spolbil behövs). Enklare att fixa det själv än att städa halva köket när dom har varit här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MammaMumin:

Jag bor i en värdelös lägenhet och får då och då stopp i vasken (och i toaletten, under badkaret osv). Spola med hett vatten tills det fylls på, när det har runnit undan häller man på några lite kokhett vatten. När det har runnit undan så häller man i en lösning av bakpulver och ättika, tex tre matskedar bakpulver och en deciliter ättika i en tillbringare, rör om snabbt som fan (det ökar i volym) och häll i och låt det verka i några minuter. Spola med hett vatten tills det fylls på och börja jobba med en vaskrensare. Bäst är ju om man kan stänga för det andra hålet men...

Att köra med en vaskrensare är ju inte något finlir, pumpa upp och ned hårt som fan och ofta får man göra om hela proceduren flera gånger (kokhett vatten, bakpulver osv). Numera ringer jag bara fastighetsskötaren om det är frågan om ett generalstopp (= spolbil behövs). Enklare att fixa det själv än att städa halva köket när dom har varit här.

Att det blir stopp i vattenlåsen betyder inte att lägenheten eller avloppet är dåligt utan snarare tvärt om för vattenlåsen är ju ett bra ställe att "samla skit" för de är lätta att rengöra till skillnad från om det blir stopp i rören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.