Permalänk

Kan ett Wi-Fi vara 95% trasigt?

Gäller min flickväns bärbara dator. En Acer.

Vi tyckte den gick såååå långsamt så jag installerade om Windows och tog bort allt onödigt på datorn.

Testade sedan bredbandskollen och fick download på typ 10. Medans upp var 250. Detta via wifi. Och då har datorn hög länkhastighet och mottagning.

Körde med sladd för jag upplevde att jag skulle testa. Då gick den i typ 300/300.

Att ladda en vanlig hemsida tar oändligt med tid.
Försökte pinga datorns IP. Fick timeout.

Vad tror ni är problemet?

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för nätverkskortet?
Kan ju vara så att de generiska som följer med Windows är kassa. Så kolla antingen Acers hemsida om de har drivrutiner eller leta upp tillverkarens hemsida och se om de har drivrutiner som är nyare.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Har du installerat drivrutiner för nätverkskortet?
Kan ju vara så att de generiska som följer med Windows är kassa. Så kolla antingen Acers hemsida om de har drivrutiner eller leta upp tillverkarens hemsida och se om de har drivrutiner som är nyare.

Kollar det i morgon när jag är hemma.

Men jag tog bort alla ”Acer” grejor. Den gick lika långsamt innan. Men sk testa och se vad jag hittar.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Och då har datorn hög länkhastighet och mottagning.

Om du kan se både TX- och RX-länkhastighet (MCS index) så kan det vara något som är värt att googla på, oavsett om de är samma och du får så olika resultat eller ifall de är valda väldigt olika. Det är oftare chipsetet i nätverkskortet som är den intressanta söktermen, snarare än märke och modell på laptopen.

TX=sändning, RX=mottagning. Om du tittar i routern blir perspektivet det omvända. WiFi har olika länkhastighet i de olika riktningarna, även om de ofta väljs lika.

Det rör sig troligen om mjukvarufel, men eftersom WiFi är så komplext så är det som amatör rätt svårt att felsöka och med closed source-mjukvara är det mest en gissningslek vilken drivrutin som är rätt.